Mijn ouders..

14-04-2017 00:11 171 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders zijn boos op mij, terwijl ik eigenlijk boos op hun hoort te zijn, denk ik?

Ik heb een spaarpot daar zat 400 euro in, ik heb er eerder deze maand al 200 euro uit gehaald, omdat ik krap zat, wel heb ik gewoon een baan en verdien ik best goed alleen heb ik zoveel uitgegeven dat ik er wel even wat uit moest halen, elke maand gooi ik er 200 euro in van mijn salaris om te sparen voor later, maar toen ik 2 dagen geleden 50 euro uit m'n spaarpot wilde halen zat er niks meer in, alleen een briefje waar op stond 400,- en m'n naam, ik wist dat m'n ouders die dag daarvoor naar Duitsland zijn gegaan om inkopen te doen voor hun marktkraam, en ze zitten best krap ze hebben veder ook geen vast werk, ze staan alleen in het weekend op de markt.

Maar goed mijn geld was ineens weg en ik vond dat best vervelend.

Toen ik vandaag na m'n werk thuis kwam ging ik aan m'n moeder vragen waarom m'n geld uit m'n spaarpot ineens weg was. Dat vond ze niet leuk, ze voelde zich gelijk aangevallen. Ze had ook liever gewild dat ik het eerst aan haar vroeg of ik die 200 euro wel mocht pakken.

Maar dan denk ik van, het is toch mijn geld? Ik heb er voor gewerkt en het is mijn spaarpot toch?

Maar nu is mijn ma teleurgesteld en mijn stiefvader laaiend, omdat ik vraag waar mijn geld naartoe is waar ik voor heb gespaard, is dit eerlijk?

Ik ben trouwens 22 jaar.
quote:_Marana_ schreef op 14 april 2017 @ 09:31:

Ik geloof echt niet dat iedereen die hier zegt dat ze uit zichzelf eens moet gaan rekenen en moet aanbieden om meer kostgeld te gaan betalen, dit op zijn 22e zelf ook gedaan zou hebben. En ik zou als ik TO was al helemaal geen bloemetje gaan kopen voor ze.

Als ik op die leeftijd nog thuis woonde en een volwaardig inkomen had, dan zou ik kostgeld heel normaal hebben gevonden.

De wet gaat er immers ook van uit, dat ieder lid van een huishouden met eigen inkomen ook bijdraagt aan het levensonderhoud.

Bijna alle inkomsten die vanuit de overheid of gemeente komen, worden onder andere bepaald door de hoogte van het gezamenlijk huishoudelijk inkomen.
Het staat gewoon volledig los van wat ze verdient, haar uitgavepatroon, hoeveel kostgeld ze betaald en of dat ze haar geld nou op de bank heeft staan of in een ouwe sok onder het matras stopt.

Daar mag je allemaal wel wat van vinden; maar de essentie hier is dat haar ouders haar geld gestolen hebben. Dan moet je dat niet allemaal vertroebelen met details waar je ook wat van kan vinden. Ouders hebben geld gestolen van hun kind en dat is fout. Dan moeten die ouders niet lopen janken dat ze daar op aangesproken worden; dan moeten ze zich kapot schamen en hun excuus aanbieden. En van daar uit kan je dan over de rest van de details gaan neuzelen als je dat wil.
quote:tampontouwtje schreef op 14 april 2017 @ 06:08:

[...]

Doe toch even normaal met je stelen.

Geef ze ook maar gelijk aan bij de politie!

IZit je tampon scheef? Als ik ongevraagd geld uit jouw potje pak, is dat toch gewoon stelen? Of het nou je ouders, zus, neef of een tante is doet er niet toe!
quote:meaki schreef op 14 april 2017 @ 10:18:

[...]

Als ik op die leeftijd nog thuis woonde en een volwaardig inkomen had, dan zou ik kostgeld heel normaal hebben gevonden.

De wet gaat er immers ook van uit, dat ieder lid van een huishouden met eigen inkomen ook bijdraagt aan het levensonderhoud.

Bijna alle inkomsten die vanuit de overheid of gemeente komen, worden onder andere bepaald door de hoogte van het gezamenlijk huishoudelijk inkomen.Ow vertel.. welke wet?
quote:Xulta schreef op 14 april 2017 @ 00:26:

[...]

Is dat echt zo raar?????

Nee hoor, ik ben de 40 gepasseerd en heb ook nog een spaarpotje thuis. En ook gewoon een spaarrekening. Maar geld wat ik over heb, en kleingeld doe ik in het potje. Niks raars aan. Goed dat je spaart.

Het was zeker netjes geweest als jouw moeder van te voren even zou vragen of ze jouw spaargeld kan gebruiken. Ik snap je boosheid. Zomaar geld wegnemen kan echt niet.
quote:-NummerZoveel- schreef op 14 april 2017 @ 07:00:

[...]

Dus ouders maken financieel onverantwoordelijke keuzes (stoppen met werken terwijl daar geen geld voor is, volwassen dochter geen normale bedragen voor kostgeld vragen, enz.) en halen zonder overleg geld uit de spaarpot van hun volwassen dochter (wat dus gewoon stelen is), en nu gaan we een 22-jarige aanspreken op het feit dat zij daar geen verantwoording in neemt? Werkelijk?
Dus als ik het goed lees:

- het ongevraagd geld pakken door de ouders van TO is een klein detail

- TO had zelf de verantwoordelijkheid moeten nemen om meer kostgeld te geven aan haar ouders

- TO had er niks van mogen zeggen, want he: haar ouders gunnen het haar zo ontzettend erg (bloemetje ook nog wel)

- En TO is ook verantwoordelijk voor het feit dat haar ouders genoeg te besteden hebben, die zelf stoppen met werken waar het niet kan, maar dat is ook slechts een detail, het de verantwoordelijkheid van je kind om jou te onderhouden zodra ze geld verdienen. Toch?
quote:Oddish schreef op 14 april 2017 @ 10:35:

Dus als ik het goed lees:

- het ongevraagd geld pakken door de ouders van TO is een klein detail

- TO had zelf de verantwoordelijkheid moeten nemen om meer kostgeld te geven aan haar ouders

- TO had er niks van mogen zeggen, want he: haar ouders gunnen het haar zo ontzettend erg (bloemetje ook nog wel)

- En TO is ook verantwoordelijk voor het feit dat haar ouders genoeg te besteden hebben, die zelf stoppen met werken waar het niet kan, maar dat is ook slechts een detail, het de verantwoordelijkheid van je kind om jou te onderhouden zodra ze geld verdienen. Toch?Je vergeet nog dat het volslagen onduidelijk is waar TO haar geld aan uit geeft EN dat ze daarover hier nog geen verantwoording heeft afgelegd DUS zal ze wel aan de drugs zijn.
quote:shifty schreef op 14 april 2017 @ 10:38:

[...]

Je vergeet nog dat het volslagen onduidelijk is waar TO haar geld aan uit geeft EN dat ze daarover hier nog geen verantwoording heeft afgelegd DUS zal ze wel aan de drugs zijn.

Drugs klopt 100% natuurlijk, hoe kom je dan aan zoveel contant geld?
quote:-NummerZoveel- schreef op 14 april 2017 @ 07:00:

[...]

Dus ouders maken financieel onverantwoordelijke keuzes (stoppen met werken terwijl daar geen geld voor is, volwassen dochter geen normale bedragen voor kostgeld vragen, enz.) en halen zonder overleg geld uit de spaarpot van hun volwassen dochter (wat dus gewoon stelen is), en nu gaan we een 22-jarige aanspreken op het feit dat zij daar geen verantwoording in neemt? Werkelijk?

Nou dit dus. Je moet wel heel krom denken om dit om te kunnen draaien naar TO's schuld! Die ouders hebben gewoon gejat, mooier kunnen we het niet maken.

Als TO nou 200 euro uit hún spaarpotje had gepakt, was het dan ook geen stelen? Oh jawel, dan kreeg ze hier het hele forum over haar heen.

TO jij zit echt niet fout. Laat je niet gek maken. En ga kijken of je misschien op jezelf kunt wonen. Zoals ik jou lees ben je daar mentaal misschien nog niet volwassen genoeg voor, dat kan door je opvoeding komen. Maar dan hebben je ouders geen kosten meer aan je, en kan jij veilig je spaarpot in je appartement laten staan zonder dat iemand hem leeg rooft.
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
Naast het feit dat je ouders krap bij kas zitten, wat heel vervelend is, vind ik niet dat ze het recht hebben om stiekem aan je geld te zitten. Dat geld is van jou en hadden op z'n minst even met je kunnen overleggen.
quote:Muurhanger schreef op 14 april 2017 @ 10:49:

[...]

Nou dit dus. Je moet wel heel krom denken om dit om te kunnen draaien naar TO's schuld! Die ouders hebben gewoon gejat, mooier kunnen we het niet maken.

Als TO nou 200 euro uit hún spaarpotje had gepakt, was het dan ook geen stelen? Oh jawel, dan kreeg ze hier het hele forum over haar heen.

TO jij zit echt niet fout. Laat je niet gek maken. En ga kijken of je misschien op jezelf kunt wonen. Zoals ik jou lees ben je daar mentaal misschien nog niet volwassen genoeg voor, dat kan door je opvoeding komen. Maar dan hebben je ouders geen kosten meer aan je, en kan jij veilig je spaarpot in je appartement laten staan zonder dat iemand hem leeg rooft.Waar haal je dát nou weer vandaan?
quote:Oddish schreef op 14 april 2017 @ 10:55:

[...]

Waar haal je dát nou weer vandaan?

Mwoah..... ik denk het ook. Aan de andere kant hoeft ze van haat ouders ook niet te verwachten dat die haar goed klaarstomen voor het volwassen leven.

En ja, een spaarpot is echt gek als het gaat om grote bedragen zoals een deel van je salaris opnemen en in de pot stoppen voor later.

Dat sommigen een spaarpotje hebben voor het kleine muntgeld dat anders in de portemonnee blijft zitten is niet gek, maar niet voor honderen euro's.
quote:Perzina schreef op 14 april 2017 @ 11:20:

[...]

Mwoah..... ik denk het ook. Aan de andere kant hoeft ze van haat ouders ook niet te verwachten dat die haar goed klaarstomen voor het volwassen leven.

En ja, een spaarpot is echt gek als het gaat om grote bedragen zoals een deel van je salaris opnemen en in de pot stoppen voor later.

Dat sommigen een spaarpotje hebben voor het kleine muntgeld dat anders in de portemonnee blijft zitten is niet gek, maar niet voor honderen euro's. dat jij dat gek vindt, wil nog niet zeggen dat het ook gek is.

En verder ben ik het eens met Kia, NZ, Oddish en anderen dat de reacties hier echt bizar zijn. Welkom in de wondere wereld van Viva
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:Perzina schreef op 14 april 2017 @ 11:20:

[...]

Dat sommigen een spaarpotje hebben voor het kleine muntgeld dat anders in de portemonnee blijft zitten is niet gek, maar niet voor honderen euro's.

Is dat nou echt zo gek? Ik doe het zelf niet.

Maar mijn vader spaart altijd in grote blikken. Voor een grote reis die mijn ouders eens in de zoveel tijd maken. En daar zit dan na een tijd ook 1000-1500 euro in.

Dat vindt hij leuk op die manier. Vorige leer gaf hij de inhoud aan mijn zusje, toen zij net een nieuw huis kocht. Dat is echt zijn dingetje.
Geweldig hoe iedereen hier ongebreideld over elkaar heen buitelt en elkaar de maat neemt. Het Viva-forum geeft een mooie inkijk in de wereld van de meningsvorming.
Love is the meaning of life
quote:elfjetwaalfje schreef op 14 april 2017 @ 12:14:

Geweldig hoe iedereen hier ongebreideld over elkaar heen buitelt en elkaar de maat neemt. Het Viva-forum geeft een mooie inkijk in de wereld van de meningsvorming.Daar wordt je toch moe van. Invullen voor een ander. Diep triesten mensen zitten hier.
Bam!!!!
quote:-Kia-Ora- schreef op 14 april 2017 @ 08:30:

Ik vind het echt absurd dat to hier zo wordt aangevallen over kostgeld en ga het huis uit. To doet niks fout he, die ouders zitten fout. Zij hebben geld gestolen, niet to... 100 euro per maand voor effectief zo'n 16 dagen avonden/nachten per maand daar vind ik best redelijk. Want in die dagen werkt ze overdag waarschijnlijk dus is ze er alleen in de avonduren, zal ze hooguit dus 16 keer douchen en meeëten, de rest van de kosten blijft redelijk gelijk. De huur etc stijgt echt niet omdat zij er slaapt.

Ouders jatten geld en to moet maar meer gaan betalen of het huis uit. Omgekeerde wereld mensen.

Helemaal mee eens!

Wat kostgeld betreft, wie zegt dat ze bvb niet om de beurt boodschappen doen en betalen? Ik ga ervan uit dat TO de kosten van een eventuele auto zelf betaalt, kledij, gsm ...

Huur of lening mee helpen betalen vind ik niet helemaal juist. Tenslotte is het het huis van haar ouders. Als je nu een relatie zou beginnen met iemand die al een huis gekocht heeft en het staat dus enkel op zijn/haar naam, dan ga je toch ook de hypotheek niet helpen afbetalen? Geen idee hoe dat met huren zit.
Ik ben het levende bewijs dat je niet moet drinken om onnozel te doen.
Ik ben ook 22 en betaal 150 euro kostgeld per maand. Ik verdien netto gemiddeld 1600 per maand en werk hard. Ik kan wel eten op mijn werk. Maar vind de reacties hier wel overdreven hoor, ik moet een klein bedrag betalen aan mijn ouders en daarnaast bieden ze mij de ruimte om te sparen voor een eigen huisje. Ik heb het nu nog lekker, maar ik werk wel naar een toekomst toe en eerlijk is eerlijk, het is al moeilijk genoeg toch om in je eentje een opstart te maken in het leven? Geen een van mijn vriendinnen betaald kostgeld overigens. Ben de enige. Dus de mensen die roepen dat zo weinig kostgeld "echt niet kan" kunnen zich beter druk maken om de thuiswonende werkende die niks betalen. En dat zijn er veel.
quote:sassa_82 schreef op 14 april 2017 @ 10:20:

[...]

Zit je tampon scheef? Als ik ongevraagd geld uit jouw potje pak, is dat toch gewoon stelen? Of het nou je ouders, zus, neef of een tante is doet er niet toe!Alsof haar ouders niet van plan waren het haar gelijk terug te betalen. Ik vind stelen echt een belachelijk woord in deze context.
quote:tampontouwtje schreef op 14 april 2017 @ 14:44:

[...]

Alsof haar ouders niet van plan waren het haar gelijk terug te betalen. Ik vind stelen echt een belachelijk woord in deze context.Wat is volgens jou dan de reden om het zomaar te pakken, zonder te vragen, als je wel in staat bent om het gelijk terug te betalen. Maar dus niet in staat bent om geld te pinnen?
quote:meaki schreef op 14 april 2017 @ 10:18:

[...]

Bijna alle inkomsten die vanuit de overheid of gemeente komen, worden onder andere bepaald door de hoogte van het gezamenlijk huishoudelijk inkomen.

Welke wet?

Hoe je het ook wendt of keert: de ouders zijn fout. En misschien niet met kwade bedoelingen, maar in de trant van 'ach, we geven het straks weer terug' (vandaar ook dat briefje denk ik). En al het andere heeft er niks mee te maken, wat men daar ook van denkt.

Als ouders financieel krap zitten (om welke reden dan ook), dan kunnen ze ook gewoon het gesprek aangaan met TO en samen naar oplossingen zoeken.
quote:Ycjoo- schreef op 14 april 2017 @ 12:32:

[...]

Daar wordt je toch moe van. Invullen voor een ander. Diep triesten mensen zitten hier.

Ik vind het vooral dieptriest dat men het woord STELEN gebruikt als je ouders 1 keer geld uit je spaarpot nemen omdat ze in Duitsland inkopen moeten doen voor hun marktstal. Het is toch niet zo dat ze zijn gaan feesten van het geld en het niet van plan waren het gelijk weer terug te geven?

Misschien hadden ze contant geld nodig (in Duitsland wordt er nog veel met contant geld betaald) en dachten ze het zo snel op te lossen. Ik zou dat zelf niet snel doen als ouder (omdat ik niet in mijn kinderen hun spullen wil snuffelen), maar om je ouders dan te betichten van diefstal vind ik echt bezopen.

Ik denk dat je moeder heel verdrietig wordt als ze dit topic ooit leest.
quote:Oddish schreef op 14 april 2017 @ 14:55:

[...]

Wat is volgens jou dan de reden om het zomaar te pakken, zonder te vragen, als je wel in staat bent om het gelijk terug te betalen. Maar dus niet in staat bent om geld te pinnen?Je relatie met je ouders is al behoorlijk k*t als je werkelijk denkt dat ze geld van je zouden stelen. Ik zou het woord echt niet kunnen gebruiken tegen mijn ouders voor zoiets. Was het handig om het op die manier te doen? Nee ik zie me dat zelf niet doen bij mij kinderen. Maar om ze dan zo weg te zetten. BAH.
quote:aquake82 schreef op 14 april 2017 @ 12:53:

[...]

Helemaal mee eens!

Wat kostgeld betreft, wie zegt dat ze bvb niet om de beurt boodschappen doen en betalen? Ik ga ervan uit dat TO de kosten van een eventuele auto zelf betaalt, kledij, gsm ...

Huur of lening mee helpen betalen vind ik niet helemaal juist. Tenslotte is het het huis van haar ouders. Als je nu een relatie zou beginnen met iemand die al een huis gekocht heeft en het staat dus enkel op zijn/haar naam, dan ga je toch ook de hypotheek niet helpen afbetalen? Geen idee hoe dat met huren zit.

Als we toch er een eigen draai aan gaan geven weet ik er ook nog wel een.

Als men binnen een gezin zo met elkaar omgaat is dat toch vaak de cultuur van het gezin en niet 1 los staand voorval. Wellicht gaan ze in die familie zo met elkaar om. Leent TO zonder te vragen kleding van haar moeder, of neemt ze drank of eten mee uit de koelkast als ze naar haar vriend gaat, nam TO toen ze nog geen baan had zelf af en toe een tientje uit haar moeders tas, enzovoort. Voila.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven