Gezondheid alle pijlers

hartslag

14-04-2017 18:05 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een paar dagen in het bezit van een actiwatch. Ik ben er erg blij mee, omdat ik veel aan duurtraining/cardio doe.

Maar nu vraag ik me e.e.a. af wat betreft hartslag. Want online lees ik verschillende dingen.

Hoe zit dat met maximale hartslag? Als ik flink aan het fietsen ben heb ik al een hartslag van 150. Bij huishoudelijk werk zit ik al aan 100. In rust aan 70 tot 80. Is dat wel normaal?

En dan conditie.. ik begrijp dat je hartslag ook veel zegt over je conditie. Als ik fiets zit ik op de 150. Na een minuut rust zakt t naar ongeveer 121. Volgens een site heb ok dan een redelijke tot goede conditie. Maar volgens een andere een zeer slechte?

Iemand die hier verstand van heeft of een goede site met info weet?
Geen idee maar het is ongeveer gelijk aan mijn hartslag en ik ben niet in extreem goede conditie ofzo..
Internagelaktisch
Je zit in rust aan de bovengrens van normaal. Je conditie klinkt niet geweldig obv de cijfers. Die van mij zijn vergelijkbaar overigens
Ik zit in rust tussen 65 en 75 ongeveer (meerdere keren gemeten in ziekenhuis) en ik heb een belachelijk slechte conditie.
Hmm dat valt me tegen. Werk aan de winkel dus.

Ik ben ook vorige week na een lange periode (reis) weer begonnen met bewegen. Doel is om dat vier keer per week te doen. Ik ben benieuwd wat een invloed dat gaat hebben op mn hartslag.
quote:MinkeDeWit schreef op 14 april 2017 @ 18:29:

Je zit in rust aan de bovengrens van normaal. Je conditie klinkt niet geweldig obv de cijfers. Die van mij zijn vergelijkbaar overigens Waar kan ik hierover meer info vinden?
Volgens mijn fitbit heb ik een rusthartslag van 63, bij veel inspanning zit ik op ongeveer 130.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
http://doefiets.nl/training/basisprinci ... tslagzones

Dit is dan wel specifiek op fietsen, maar voor het omslagpunt e.d. moet dat niet veel uitmaken. Je kunt het toch tussentijds monitoren en al naar belang je bezigheden qua snelheid/kracht aanpassen.
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
Ik heb, net als mijn vader, van mezelf een erg hoge hartslag. 80 - 100 in rust is voor mij heel normaal. Ik sport nu niet, maar ook toen ik dat wel deed was dat ook zo. Nu heb ik een hartritmestoornis gehad, maar het is volgens mijn cardioloog ook deels genetisch. Kortom: volgens mij zit er veel variatie in per persoon.
Mijn rusthartslag is ook minimaal 90 en als ik sport hoef ik mij niet eens echt in te spannen om een hartslag van 160 te halen. Ik merk wel dat hoe langer ik sport, hoe lager mijn hartslag bij inspanning is, ik zit nu op gemiddeld 140 maar ik ga nog steeds niet voluit. Ik ben nu een maand of drie bezig en ik hoop toch wel dat mijn hartslag verder daalt.
Creativity is intelligence having fun
Mijn hartslag is in rust tussen de 110 en 115. Heeft mijn moeder ook. Actief dan wat hoger
quote:PlayingTheAngel schreef op 14 april 2017 @ 19:46:

Ik heb, net als mijn vader, van mezelf een erg hoge hartslag. 80 - 100 in rust is voor mij heel normaal. Ik sport nu niet, maar ook toen ik dat wel deed was dat ook zo. Nu heb ik een hartritmestoornis gehad, maar het is volgens mijn cardioloog ook deels genetisch. Kortom: volgens mij zit er veel variatie in per persoon.

Klopt helemaal. Mijn hartslag is juist heel laag (50-60 in rust en tijdens de slaap soms zelfs 30) en die van mijn moeder en zusje ook. Toen ik ooit cardiofitness ging doen en volgens de grafieken werd geinstrueerd dat ik op hartslag 144 moest sporten, ging ik bijna onderuit. Dat is voor mij echt veel te hoog en zelfs gevaarlijk hoog.

Kortom, grafieken zeggen alles over gemiddelden maar helemaal niets over individuen en met hartslag is het potentieel zelfs gevaarlijk om op die gemiddelden te sturen.
Dubbel
Aan de hand van de info die je geeft in je OP is het niet zo goed af te leiden of je wel of geen goede conditie hebt.

Je hartslag heeft oa te maken met je leeftijd, je geslacht, de zwaarte van je inspanning (wat voor jou als zwaar voelt, hoeft dat voor een ander niet te zijn en andersom natuurlijk).

Wil je het echt weten, dan zou je eigenlijk moeten weten wat je maximale hartslag is en wat je omslagpunt is (heel simpel is dat het moment dat je lichaam gaat verzuren en je de inspanning nog maar even vol kunt houden tot je 'ontploft'). De algemene formule voor maximale hartslag is 220 minus je leeftijd (dacht ik hoor, anders even googelen) en je omslagpunt kun je op de fiets of tijdens het hardlopen zelf achterhalen dmv sporttestjes (ook even googelen). Er zijn ook duurdere hartslagmeters die dat punt kunnen berekenen, maar het meest nauwkeurige is een sporttest / sportmedisch onderzoek laten uitvoeren door een sportarts. Sommige verzekeringen bieden een (gedeeltelijke) vergoeding voor zo'n test, dus het is de moeite waard om je eens verzekering te checken, maar goed, kan me voorstellen dat je dat misschien een stap te ver vindt.

Als je je maximale hartslag en je omslagpunt weet, kun je je verschillende trainingszones berekenen en dan kun je wel heel gericht trainen.

Stelregel is wel dat hoe sneller je hartslag weer terugzakt naar 'normaal' niveau, of hoe sneller jij van buiten adem naar weer normaal herstelt, hoe beter je conditie is. Maar ja, dan weet je waarschijnlijk nog niets, want wat is snel En ja, ook dat is afhankelijk van een aantal dingen. Als jij bijv. de dag ervoor een zware cardiotraining hebt gedaan, dan kan het best dat je reteslecht herstelt van een training de volgende dag, terwijl je eigenlijk een topconditie hebt.

Voor vrouwen is de hartslag in rust gemiddeld iets van 70, maar dat kan per persoon afwijken. Hoe beter je conditie, hoe lager je hartslag in rust, maar ook dat is weer van bepaalde factoren afhankelijk.

Misschien is het een idee om je trainingen/activiteiten bij te houden in een logboekje. Dan schrijf je kort op hoe de training is verlopen (moeilijk/makkelijk), je hartslag, de datum je herstel in de dagen erna. Dan zie je vanzelf of daar een steigende lijn inzit. Dat is waarschijnlijk de methode met de minste poespas. En die site van Doefiets.nl is echt een aanrader....

Enneh.. vergeet vooral niet om plezier te hebben in wat je ook doet! Dat is nog belangrijker dan de staat van je conditie, want die volgt vanzelf als je er plezier in krijgt!
quote:nartjie schreef op 14 april 2017 @ 20:37:

Mijn hartslag is in rust tussen de 110 en 115. Heeft mijn moeder ook. Actief dan wat hogerDat is niet goed hoor. Ik heb daar medicijnen voor en die van mij zat maar net boven de 100.
quote:MinkeDeWit schreef op 16 april 2017 @ 18:44:

[...]

Dat is niet goed hoor. Ik heb daar medicijnen voor en die van mij zat maar net boven de 100.echt alleen voor een hoge hartslag?
quote:bungaa schreef op 16 april 2017 @ 20:32:

[...]

echt alleen voor een hoge hartslag?Ook bloeddruk.
Ik heb ook een hoge hartslag, na controle en hartfilmpje niks aan de hand. Kan door stress of slecht conditie of koffie enzo komen was bij mij toen de uitslag. Laat het ff voor dezekerheid checken
Ik heb ook standaard een hartslag van 90 of meer. Bij de fietsproef bij de cardioloog was hij +180.

Hij zei dat dit heel normaal was bij een slechte conditie... Kreeg het advies om aan duursport te doen en zo zou mijn hartslag moeten verlagen met de tijd...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven