Bang konijntje

17-04-2017 12:42 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Mijn vriendje en ik gaan 1 mei alleen gaan wonen. Ik ben enorm gek op konijntjes, al mn hele leven lang. Vroeger ook een konijntje gehad, een kleurdwergje. Wat echt men beste maatje was, maar helaas met tijd overleden.

Na heel lang zoeken, hebben we eindelijk een fokker gevonden van kleurdwergjes.

We hebben onze kleine meid nu al van zaterdag.

Ze heeft een hokje met alles wat een konijntje maar kan wensen. Alleen heeft ze wel geen appart huisje, waarin ze zich kan terugtrekken. (Zullen hier nog voor kijken) het is een konijntje dat in huis hebben genomen om vrij rond te lopen en zo tam mogelijk te maken.

De eerste dag was ze heel erg schuw, wat we natuurlijk ook wel begrijpen. Hebben haar dan met rust gelaten, en later met tijd heb ik haar proberen te benaderen en zachtjes tegen haar te praten. Regelmatig haar naam herhalen, etc. Gisteren was ze ook nog erg schuw. Hebben haar regelmatig eens laten rondlopen in huis. Ze is heel nieuwgierig, kruipt overal onder, snuffelt aan alles,..

ik probeer haar steeds lichtjes te benaderen en laat haar ruiken aan mn handen, helaas als ik haar probeer te aaien schrikt ze en vlucht ze zo snel mogelijk weg.

Wanneer we niet in de buurt zijn, wast ze zich, is ze actief en drinkt af en toe een beetje. Maar als we een klein beetje dichter komen, verstopt ze zich helemaal, en is ze erg angstig.

Als we geluk hebben, laat ze zich een klein beetje aaien, wanneer we dit aan haar oortjes doen, knarstand ze lichtjes. Is dit positief?

Ik wil niets overhaast doen, heb alle geduld van de wereld en geef haar alle tijd.

Maar bij lijn vorig konijntje was dit helemaal anders en was ze na een dag helemaal opengebloeid en gaf ze non stop likjes.

Nu hebben we een heel angstig beestje, en hopen we enorm dat het openbloeit, tam wordt en ons vertrouwd.

Iemand tips en/of ervaring?

Lieve groetjes
quote:Whitegirl123 schreef op 17 april 2017 @ 12:53:

[...]

Ja, achteraf bekeken wel spijt van dat we er geen 2 hebben genomen.

Het is 2u rijden, en moet je echt een daguitstap van maken.

Mss een kijken bij een andere fokker, die dichter woont.

Oh dan doe je het toch alsnog!? Geen probleem.

Ik had mijn gedumpte konijn al een tijd alleen. Hij rende, sprong in de lucht, rolde. Soms lag hij zo stil met de poten in de lucht dat ik dacht dat hij dood was. Totaal relaxed. Ik dacht ook dat hij gelukkig was.

Tot ik wroeging kreeg en bij de plaatselijke konijnenopvang een hele lading van hetzelfde ras werd gedumpt (het is ook een leuk, nieuwsgierig fijn ras vind ik). Mijn meneer heb ik laten helpen en een vrouw voor hem gehaalde. Wat een verschil! Hij is veel konijneriger als je begrijpt wat ik bedoel.

En compleet van de wap als vrouwlief even niet in beeld is, kleine sukkel is het.
quote:bossanova schreef op 17 april 2017 @ 13:03:

Ik wil niet doen alsof ik alles van konijnen weet of me zojuist razendsnel heb ingelezen, maar als ik een konijntje zou hebben dat altijd bang is, dan liet ik haar zoveel mogelijk met rust en alleen 'storen' met iets lekkers, zodat ze leert dat ik alleen maar lief ben. Verder zou ik nooit een ander konijntje erbij nemen als de eerste zo bang blijkt, want een stoer konijntje zou dan zo de baas spelen en misschien wel in een kleine terrorist voor de bangerd ontpoppen. Zielig.nee je weet er niet zoveel van
quote:Whitegirl123 schreef op 17 april 2017 @ 13:07:

[...]

Excuseer, je doet precies of we het diertje mishandelen. Er komt heus verandering in hoor. We zoeken naar de juiste oplossingen.dat doe je toch voordat je een dier in huis neemt? konijnen horen niet binnen. Binnenklimaat is echtheel slecht
S-Meds, heb je ervaring met infacol, want ik las op de site van iemand die zich 'kritische verloskundige' noemt, dat de werking ervan nooit wetenschappelijk is aangetoond.
quote:hoelahoepla schreef op 17 april 2017 @ 13:05:

[...]

Daarom is goed koppelen heel erg belangrijk. Dan kan dat bange konijntje ineens helemaal opbloeien omdat ze een vriendje heeft.Oke, als je weet wat je doet heb je mijn zegen.
quote:bossanova schreef op 17 april 2017 @ 13:10:

S-Meds, heb je ervaring met infacol, want ik las op de site van iemand die zich 'kritische verloskundige' noemt, dat de werking ervan nooit wetenschappelijk is aangetoond.ervaring met babies en infacol niet, maar wel ervaring met konijnen en infacol. en voor konijnen is het bijzonder effectief en veilig. Dierenartsen schrijven het ook voor bij gas
Ik zou zo snel mogelijk een schuil huisje kopen voor in het hok. Dit is voor een konijn veilig.

Je kunt ook online bestellen als je weinig tijd hebt, bij petsplace bijvoorbeeld.

Verder lekkere konijnsnoepjes, stukje appel;banaan;druif;broccoli;witlof oa. geven en dan aaien, dan went ze.

https://www.bunnybunch.nl ... n-fruit-kruiden-konijnen/

Met kleine stukjes beginnen en kijken of de poep goed blijft. Bij te nat minder groente geven.

Als ze met haar kaak geluidjes maakt tijdens het aaien dan vind ze het lekker, goed teken

Ik zou haar tijd geven. Het beste is ook om eerst een klein gedeelte van de kamer af te zetten en haar daar te laten wennen. Ga in de ruimte zitten op de vloer. Laat haar naar jou toe komen. Op schoot zitten vinden de meeste konijnen helemaal niet leuk.

Zet dozen neer, maak er gaten in, zodat er holletjes en gangetjes ontstaan en verstop groente. Dit vinden konijnen geweldig. Tenminste die van mij, van jongs af aan gedaan.

Mijn konijn moest de eerste weken wennen aan alle nieuwe geluiden, verkeer, de gordijnen, stemmen, kookgeur. Ik stelde haar steeds gerust door dan tegen haar te praten, geruststellend. Een schuilhuisje is voor die geluiden heel fijn, want dan kan ze vluchten.

Stofzuigen, alles is eng en nieuw voor zo'n beestje qua geluiden en ze hebben mega goed gehoor. Ik ging in het begin niet stofzuigen. Rustig alles opbouwen.
quote:S-Meds schreef op 17 april 2017 @ 13:12:

[...]

ervaring met babies en infacol niet, maar wel ervaring met konijnen en infacol. en voor konijnen is het bijzonder effectief en veilig. Dierenartsen schrijven het ook voor bij gasAha, interessant wel, off topic, maar zou het feit dat veel medicijnen op dieren worden getest hier iets mee te maken hebben?
quote:bossanova schreef op 17 april 2017 @ 13:15:

[...]

Aha, interessant wel, off topic, maar zou het feit dat veel medicijnen op dieren worden getest hier iets mee te maken hebben?ik heb geen idee. Het middel is nooit gemaakt voor konijnen. Of het op konijnen getest is weet ik niet
Ik wil je wel waarschuwen voor te veel verwachtingen. Vroeger als kind had ik ook een konijn alleen (we wisten toen niet beter), super tam, knuffelig ed.

Toen ik volwassen was heb ik ook een vrouwtjeskonijn overgenomen van iemand, ze was toen 5 jaar. Aan 3 verschillende gecastreerde rammen geprobeerd te koppelen, alle tips geprobeerd, maar ze was te dominant.

Heeft uiteindelijk nog 3 jaar alleen bij mij geleefd, en was net een kat. Kwam aanhuppelen als ik thuis kwam, lag naast me op de bank als ik TV keek. Echt heel leuk.

De konijnen die ik erna heb gehad, waren altijd in koppeltjes. En ze zijn ontzettend leuk om naar te kijken, en ik weet zeker dat ze gelukkiger zijn met z'n tweeën. Je kan als mens nooit die liefde en aandacht evenaren die ze aan elkaar besteden.

De keerzijde is dat ze wel meer op elkaar gericht zijn dan op mensen. Zij willen niet geaaid worden, ze komen alleen aanhuppelen als je eten meebrengt. Dus het zijn meer kijkdieren dan knuffeldieren.

Dit gezegd hebbende, vind ik niet dat je een andere keus hebt dan er 1 bijnemen. 24 uur per dag zijn ze bij elkaar. Daar kan je als mens nooit tegenop.

Maar houdt niet teveel vast aan het ideaalbeeld uit je jeugd, want dan vrees ik dat het alleen maar tegenvalt.
quote:Fenarah schreef op 17 april 2017 @ 13:18:

Ik wil je wel waarschuwen voor te veel verwachtingen. Vroeger als kind had ik ook een konijn alleen (we wisten toen niet beter), super tam, knuffelig ed.

Toen ik volwassen was heb ik ook een vrouwtjeskonijn overgenomen van iemand, ze was toen 5 jaar. Aan 3 verschillende gecastreerde rammen geprobeerd te koppelen, alle tips geprobeerd, maar ze was te dominant.

Heeft uiteindelijk nog 3 jaar alleen bij mij geleefd, en was net een kat. Kwam aanhuppelen als ik thuis kwam, lag naast me op de bank als ik TV keek. Echt heel leuk.

De konijnen die ik erna heb gehad, waren altijd in koppeltjes. En ze zijn ontzettend leuk om naar te kijken, en ik weet zeker dat ze gelukkiger zijn met z'n tweeën. Je kan als mens nooit die liefde en aandacht evenaren die ze aan elkaar besteden.

De keerzijde is dat ze wel meer op elkaar gericht zijn dan op mensen. Zij willen niet geaaid worden, ze komen alleen aanhuppelen als je eten meebrengt. Dus het zijn meer kijkdieren dan knuffeldieren.

Dit gezegd hebbende, vind ik niet dat je een andere keus hebt dan er 1 bijnemen. 24 uur per dag zijn ze bij elkaar. Daar kan je als mens nooit tegenop.

Maar houdt niet teveel vast aan het ideaalbeeld uit je jeugd, want dan vrees ik dat het alleen maar tegenvalt.

Ja, daar heb je wel gelijk in. Uiteindelijk is ieder konijntje ook anders, ander karakter,..

Het konijntje van in m'n jeugd was echt heel speciaal, precies een hondje.

M'n vriend ziet liever grote konijnen, en zou heel graag een Vlaamse reus in huis houden.. ik heb daar niets op tegen, maar denk dat dit niet zal lukken met ons klein kleurdwergje..

Ach, moeilijke keuze
quote:Whitegirl123 schreef op 17 april 2017 @ 13:30:

[...]

Ja, daar heb je wel gelijk in. Uiteindelijk is ieder konijntje ook anders, ander karakter,..

Het konijntje van in m'n jeugd was echt heel speciaal, precies een hondje.

M'n vriend ziet liever grote konijnen, en zou heel graag een Vlaamse reus in huis houden.. ik heb daar niets op tegen, maar denk dat dit niet zal lukken met ons klein kleurdwergje..

Ach, moeilijke keuze

O liefde kent geen maat bij konijnen hoor!

Voordeel van een Vlaamse Reus is dat ze vaak van nature wat kalmer/tammer zijn. Ik vind de kleine konijnenrassen vaak een stuk nerveuzer en nog minder mensgericht (alhoewel kleurdwergjes misschien wel hierop geselecteerd worden?)

Maar grote rassen zijn vaak wat 'suffer' en daardoor ook wat makkelijker tam te maken.

Neem in ieder geval geen groot ras met hangoren (zoals Franse hangoor). Die hebben vaak oog- en gebitsproblemen.

Je zou ook in een opvang kunnen kijken of daar toevallig een gecastreerde Vlaamse reus zit. Zou wel een leuk stel zijn denk ik.

Je kunt ook kiezen om je vrouwtje eerst te laten castreren rond de 5 maanden (voorkomt baarmoederproblemen op latere leeftijd), dan zou je daarna een jonge Vlaamse reus man erbij kunnen nemen. Dan komt de leeftijd van castratie iets minder nauw.

Hebben wel meer ruimte nodig natuurlijk.

Succes met je keuzes!
Bijna alle konijnen vallen met de juiste techniek te koppelen. maar als je een beginnersfout maakt dan kan het onherstelbaar zijn
Vis in kom, vogel in een kooitje, konijn alleen in een hok. Drie van de meest trieste fouten die worden gemaakt bij het houden van huisdieren.
beste combi is oudere voedster met een jonge ram
quote:Izzy_ schreef op 17 april 2017 @ 13:40:

Vis in kom, vogel in een kooitje, konijn alleen in een hok. Drie van de meest trieste fouten die worden gemaakt bij het houden van huisdieren.eens
quote:S-Meds schreef op 17 april 2017 @ 13:40:

Bijna alle konijnen vallen met de juiste techniek te koppelen. maar als je een beginnersfout maakt dan kan het onherstelbaar zijnEn moeten ze dan al van kleinsaf aan gekoppeld zijn? Of kan een rammetje er iets later nog bijkomen?
quote:S-Meds schreef op 17 april 2017 @ 13:40:

beste combi is oudere voedster met een jonge ramOke super, ons kleintje is nu nog maar 10 weekjes oud. Zullen zeker nog kijken om er een rammetje bij te halen.
quote:Whitegirl123 schreef op 17 april 2017 @ 13:41:

[...]

En moeten ze dan al van kleinsaf aan gekoppeld zijn? Of kan een rammetje er iets later nog bijkomen?nee hoor kan heel goed op latere leeftijd, vaak zie je dat koppels die al van jongs af aan bij elkaar zijn vroeg of laat gaan vechten. Ik ben het eens met fenara. Laat je voedster castreren met een maand of vijf en zoek er dan een jonge ram bij die ook gecastreerd wordt. het beste kan je hiervoor advies vragen bij een konijnenopvang. konijnen hebben namelijk een sterke voorkeur of afkeur op het eerste gezicht en de eerste koppeling kan daarom het beste plaatsvinden bij de opvang
en is er nog een kans dat je ze buiten kan huisvesten?
Ze heeft geen maatje. Dus juist niet alles wat een konijn zich kan wensen
quote:S-Meds schreef op 17 april 2017 @ 13:45:

en is er nog een kans dat je ze buiten kan huisvesten?We hebben wel een balkonnetje op ons appartement, maar niet zo groot eigenlijk. Ik heb ook gehoord dat wanneer je beslist ze te houden, meteen moet beslissen of je ze binnen of buiten houdt. De verschillen in de temperaturen is niet goed voor de konijnen.
quote:Whitegirl123 schreef op 17 april 2017 @ 13:50:

[...]

We hebben wel een balkonnetje op ons appartement, maar niet zo groot eigenlijk. Ik heb ook gehoord dat wanneer je beslist ze te houden, meteen moet beslissen of je ze binnen of buiten houdt. De verschillen in de temperaturen is niet goed voor de konijnen.. het klopt dat konijnen gevoelig zijn voor temperatuur. maar een binnen konijn kan altijd nog naar buiten, andersom is dat wat moeilijker. buiten konijnen hebben dikkere vachten dus als je die binnen haalt bezwijken ze aan de hitte. binnenkonijnen zijn sowieso slecht af, het is binnen te heet en konijnen kunnen daar heel slecht tegen. Ook verwarming en de luchtvochtigheid is niet goed voor het konijn
quote:S-Meds schreef op 17 april 2017 @ 13:58:

[...]

. het klopt dat konijnen gevoelig zijn voor temperatuur. maar een binnen konijn kan altijd nog naar buiten, andersom is dat wat moeilijker. buiten konijnen hebben dikkere vachten dus als je die binnen haalt bezwijken ze aan de hitte. binnenkonijnen zijn sowieso slecht af, het is binnen te heet en konijnen kunnen daar heel slecht tegen. Ook verwarming en de luchtvochtigheid is niet goed voor het konijn

We kunnen wel een omheining op ons balkon plaatsen, zodat ze ook naar buiten kunnen lopen. Goed idee.

Het is hier ook wat drukker, zijn met meerdere in huis. Wanneer we alleen gaan wonen, zal het veel kalmer zijn en zullen de konijntjes veel meer rust hebben.

Er is nog werk aan de winkel, maar we zien dit zeker zitten
quote:Yasha schreef op 17 april 2017 @ 12:48:

Je hebt haar alleen? Weet je dat dat voor een konijn echt heel naar is? Konijntjes horen met minstens twee te zijn.Vroeger had ik 2 konijnen die konden blijkbaar niet samen want ze waren aan het vechten..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven