Zwangerschap en roken.
maandag 2 februari 2009 om 13:34
Hallo dames,
Ik ben erg benieuwd naar jullie mening hierover:
Zelf ben ik nu 13 weken zwanger,ik rook zelf niet.
Maar ik wil nu ik zwanger ben ook niet in ruimte's komen waar gerookt wordt, omdat het toch echt niet goed is voor de baby.
Mijn schoonfamilie rookt rustig verder, en volop.
Ook waar ik bij ben, het komt in hun hoofd niet op om niet te roken als er een zwangere vrouw, of kleine kinderen bij zijn.
Het is hun huis, dus dat mag. Maar reageer ik nu overdreven als ik zeg dat ik daar dus nu niet naar toe ga ?
Daarbij komt ook dat ik kotsmisselijk van de lucht wordt nu ik zwanger ben....
Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden ?
Rook jezelf ? Kom je nog in huizen waar volop gerookt wordt ?
Groetjes, Babette
Ik ben erg benieuwd naar jullie mening hierover:
Zelf ben ik nu 13 weken zwanger,ik rook zelf niet.
Maar ik wil nu ik zwanger ben ook niet in ruimte's komen waar gerookt wordt, omdat het toch echt niet goed is voor de baby.
Mijn schoonfamilie rookt rustig verder, en volop.
Ook waar ik bij ben, het komt in hun hoofd niet op om niet te roken als er een zwangere vrouw, of kleine kinderen bij zijn.
Het is hun huis, dus dat mag. Maar reageer ik nu overdreven als ik zeg dat ik daar dus nu niet naar toe ga ?
Daarbij komt ook dat ik kotsmisselijk van de lucht wordt nu ik zwanger ben....
Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden ?
Rook jezelf ? Kom je nog in huizen waar volop gerookt wordt ?
Groetjes, Babette
maandag 2 februari 2009 om 13:36
als jij het vies vindt, zou ik gewoon niet gaan. Laat ze er maar lekker iets van vinden, daar zou ik me geen zak van aantrekken. Een uurtje in een rokerige kamer zitten, pff, dan kan je er net zo goed eentje opsteken.
Ik zou het vragen of ze niet willen roken, en als ze het vertikken dan zie je ze wel weer als ze naar jouw huis komen, waar (uiteraard) niet gerookt wordt.
Ik zou het vragen of ze niet willen roken, en als ze het vertikken dan zie je ze wel weer als ze naar jouw huis komen, waar (uiteraard) niet gerookt wordt.

maandag 2 februari 2009 om 13:36
Ik ben niet zwanger, maar ik kan ook niet tegen rook. Ik kom liefst zo weinig mogelijk bij mensen die wel roken en bij mij thuis mag niemand roken. Als ik zwanger zou zijn, zou ik er wél wat van zeggen bij 'n ander thuis, dat ik niet meer kom om die reden tenzij ze zelf 'n paar uur niet of buiten willen roken.
maandag 2 februari 2009 om 13:37
Toen ik zwanger was, kwam ik ook niet graag ergens waar gerookt werd.
Als er dus een verjaardag was waar gerookt werd, dan kwam ik niet.
Gelukkig werd er wel rekening met me gehouden en dus buiten gerookt.
Ik kan niet zo goed begrijpen dat jouw schoonfam zich er niets van aantrekt.
Ik zou hetzelfde doen als jij. Gewoon niet gaan als zij door willen gaan met roken waar jij (en je ongeboren kindje) bij bent.
Als er dus een verjaardag was waar gerookt werd, dan kwam ik niet.
Gelukkig werd er wel rekening met me gehouden en dus buiten gerookt.
Ik kan niet zo goed begrijpen dat jouw schoonfam zich er niets van aantrekt.
Ik zou hetzelfde doen als jij. Gewoon niet gaan als zij door willen gaan met roken waar jij (en je ongeboren kindje) bij bent.

maandag 2 februari 2009 om 13:39
Ik vind het niet overdreven, je moet helemaal zelf weten waar bij jou de grens ligt.
Ik heb 13 jaar lang zwaar gerookt en ben de dag na mijn positieve zwangerschapstest gestopt. Ik kon het roken niet verenigen met het kind in mijn buik. Ik hoefde alleen maar te denken ik ga toch ook niet met een peuk boven een wieg hangen of wel? Zoon is nu bijna 10 weken en ik rook nog steeds niet.
Ik kwam tijdens mijn zwangerschap nog wel sporadisch in huizen waar wel gerookt werd. Dit is nu met baby anders, geen sigaretten in de buurt van mijn baby, anders kom ik niet of ik ga meteen weg.
Ik heb 13 jaar lang zwaar gerookt en ben de dag na mijn positieve zwangerschapstest gestopt. Ik kon het roken niet verenigen met het kind in mijn buik. Ik hoefde alleen maar te denken ik ga toch ook niet met een peuk boven een wieg hangen of wel? Zoon is nu bijna 10 weken en ik rook nog steeds niet.
Ik kwam tijdens mijn zwangerschap nog wel sporadisch in huizen waar wel gerookt werd. Dit is nu met baby anders, geen sigaretten in de buurt van mijn baby, anders kom ik niet of ik ga meteen weg.
anoniem_69276 wijzigde dit bericht op 02-02-2009 13:42
Reden: Aanvulling
Reden: Aanvulling
% gewijzigd
maandag 2 februari 2009 om 13:41
Babette, als eerste van harte gefeliciteerd met je zwangerschap !
Maar ik kan me heel goed voorstellen dat je niet in een rokerige ruimte wilt zitten nu je zwanger bent... zou ik zelf ook niet doen (ik rook zelf niet en vind het nu al smerig laat staan als je zwanger bent!). Maar kun je het er niet eens over hebben met je schoonouders? Misschien hebben zij er zelf nog niet eens over nagedacht wat de schadelijke gevolgen kunnen zijn voor je kindje (en hun kleinkind!).
Maar ik kan me heel goed voorstellen dat je niet in een rokerige ruimte wilt zitten nu je zwanger bent... zou ik zelf ook niet doen (ik rook zelf niet en vind het nu al smerig laat staan als je zwanger bent!). Maar kun je het er niet eens over hebben met je schoonouders? Misschien hebben zij er zelf nog niet eens over nagedacht wat de schadelijke gevolgen kunnen zijn voor je kindje (en hun kleinkind!).
ik vind je niet overdreven en zou zelf ook niet meer gaan. 1 iemand die 1 sigaret rookt na het eten bijv zou ik geen probleem vinden, maar meerdere mensen die de hele tijd roken, vind ik ook erg vies en onprettig als ik niet zwanger ben, dus laat staan als ik dat wel ben. Ik denk wel dat je moet relativeren hoe groot de schade is, ik woonde zwanger en al in amsterdam en fietste daar ook lekker buiten achter alle bussen aan, maar als je er misselijk van wordt en het voelt niet goed, gewoon niet gaan.
Zwangerschap en zelf roken is natuurlijk not done.
Als je misselijk van de rooklucht wordt; lekker wegblijven.
Ik kwam zelf zwanger wel altijd in ruimtes waar gerookt werd, vind het ook lichtelijk overdreven om die te vermijden. ( in dezelfde categorie van je adem inhouden als je door een, met chloor gedweild, trappenhuis loopt)
Als je misselijk van de rooklucht wordt; lekker wegblijven.
Ik kwam zelf zwanger wel altijd in ruimtes waar gerookt werd, vind het ook lichtelijk overdreven om die te vermijden. ( in dezelfde categorie van je adem inhouden als je door een, met chloor gedweild, trappenhuis loopt)
maandag 2 februari 2009 om 13:42
Ik ben echt antiroken, dit ook omdat ik astma heb en heel vaak bronchitus heb en daarbij ook nog eens allergisch voor van alles en nog wat. Ik kan totaal niet tegen rook, laatst weer feestje gehad ben ik gewoon paar dagen benauwd van.
Mijn moeder die rookt als een ketter, die is in staat als ik super benauwd ben en aan de prednison ben gewoon in haar huis te roken. Geen rekening houden met mij, of mijn dochter van 3 jaar. Ze vind dat als ze op 2 meter afstand van mij zit, de afstand groot genoeg is.
Ik kan alleen maar in mijn huis het roken verbieden, en dat gaat ze wel naar buiten af en toe roken.
Onze dochter stinks altijd als ze daar een dagje is geweest, alles gaat in de was en daarna gelijk in bad haren wassen enz.
Ik heb voor de rest prima relatie met mijn moeder, en ze staat altijd voor me klaar. Maar we hebben eeuwig en altijd discussie over het roken van haar.
Ik vind roken in mijn situatie erg egoistisch, nu heb ik net een postieve zwangerschapstest gehad. Dus nu helemaal alle feestje en rookruimtes vermijden, kan er niet bij hebben dat ik nu ziek word.
Succes met jou rookbeleid.
Mijn moeder die rookt als een ketter, die is in staat als ik super benauwd ben en aan de prednison ben gewoon in haar huis te roken. Geen rekening houden met mij, of mijn dochter van 3 jaar. Ze vind dat als ze op 2 meter afstand van mij zit, de afstand groot genoeg is.
Ik kan alleen maar in mijn huis het roken verbieden, en dat gaat ze wel naar buiten af en toe roken.
Onze dochter stinks altijd als ze daar een dagje is geweest, alles gaat in de was en daarna gelijk in bad haren wassen enz.
Ik heb voor de rest prima relatie met mijn moeder, en ze staat altijd voor me klaar. Maar we hebben eeuwig en altijd discussie over het roken van haar.
Ik vind roken in mijn situatie erg egoistisch, nu heb ik net een postieve zwangerschapstest gehad. Dus nu helemaal alle feestje en rookruimtes vermijden, kan er niet bij hebben dat ik nu ziek word.
Succes met jou rookbeleid.
maandag 2 februari 2009 om 13:44
Ik vind het niet overdreven hoor. Je moet doen en laten wat jou goed lijkt. Ik ben ook zwanger en ga nu ook niet lang in rokerige ruimtes zitten. Toen ik nog niet zwanger was en nog wel rookte deed ik dat niet in de buurt van een zwangere vrouw, ook al zat die in mijn eigen huis. Daar hou je toch gewoon rekenig mee?

maandag 2 februari 2009 om 13:47
quote:Anastacia 34 schreef op 02 februari 2009 @ 13:42:
Onze dochter stinks altijd als ze daar een dagje is geweest, alles gaat in de was en daarna gelijk in bad haren wassen enz.Waarom stel je haar dan bloot aan de verslaving van haar oma? Zeker als je er zelf niet tegen kunt ga je toch geen kind wat niet weg kan lopen blootstellen aan die smerigheid?
Onze dochter stinks altijd als ze daar een dagje is geweest, alles gaat in de was en daarna gelijk in bad haren wassen enz.Waarom stel je haar dan bloot aan de verslaving van haar oma? Zeker als je er zelf niet tegen kunt ga je toch geen kind wat niet weg kan lopen blootstellen aan die smerigheid?
maandag 2 februari 2009 om 13:50
Ik rook al een aantal jaar niet meer. Als roker zijnde hield ik wel rekening met andere (niet rokende) medemensen, behalve in het rookhok uiteraard. Ik vind het de normaalste zaak van de wereld, maar blijkbaar gaat die vlieger voor een hoop mensen niet op.
Toen ik zwanger was, ging ik nog wel eens naar lichtelijke rokerige ruimtes (rookverbod was nog lang niet im sprache). Gewoon ergens een kopje koffie drinken in een cafeetje. Maakte me niet zo druk om die paar wolkjes die ik dan binnenkreeg.
Maar als jij er een vervelend gevoel bij hebt, moet je het zeker niet doen.
Ik weet wel dat toen ik met vriend bij mijn zusje ging eten en mijn zusje na het eten een sigaret opstak, dat mijn vriend haar verzocht om ergens anders te gaan roken. Ik had er zelf nog geeneens een seconde bij stilgestaan en mijn zusje keer beetje perplex, maar schoof wel naar de andere kant van de kamer haha. Van mij had het niet gehoeven (maar ja, was ook zijn kind in mijn buik).
Toen ik zwanger was, ging ik nog wel eens naar lichtelijke rokerige ruimtes (rookverbod was nog lang niet im sprache). Gewoon ergens een kopje koffie drinken in een cafeetje. Maakte me niet zo druk om die paar wolkjes die ik dan binnenkreeg.
Maar als jij er een vervelend gevoel bij hebt, moet je het zeker niet doen.
Ik weet wel dat toen ik met vriend bij mijn zusje ging eten en mijn zusje na het eten een sigaret opstak, dat mijn vriend haar verzocht om ergens anders te gaan roken. Ik had er zelf nog geeneens een seconde bij stilgestaan en mijn zusje keer beetje perplex, maar schoof wel naar de andere kant van de kamer haha. Van mij had het niet gehoeven (maar ja, was ook zijn kind in mijn buik).
maandag 2 februari 2009 om 13:53
Mijn schoonouders hebben altijd toegestaan dat er gerookt wordt in hun huis. Nu met kleinkind geven ze wel aan dat er niet gerookt mag worden. Dus op het moment dat wij binnenkomen worden alle asbakken als een speer opgeruimd en wordt er niet meer gerookt.
Dat er nog een megarookgordijn hangt hebben ze niet in de gaten. Ach de bedoeling is heel lief en dochter is geen baby meer maar een heerlijke peuter dus ik laat het er maar bij. Als ze nog baby was geweest zou ik er wel wat scherper mee omgegaan zijn hoor. En daarnaast is het denk ik 1x per jaar dat we er komen als er zo'n rookgordijn hangt.
Dat er nog een megarookgordijn hangt hebben ze niet in de gaten. Ach de bedoeling is heel lief en dochter is geen baby meer maar een heerlijke peuter dus ik laat het er maar bij. Als ze nog baby was geweest zou ik er wel wat scherper mee omgegaan zijn hoor. En daarnaast is het denk ik 1x per jaar dat we er komen als er zo'n rookgordijn hangt.
maandag 2 februari 2009 om 13:53
Ik weet niet hoe vaak je er komt, maar als dat niet zo vaak is, zou ik zelf niet zo'n problemen mee hebben. Wel als het op reguliere basis is en ook als het in de buurt van mijn kind is. Al blijven de rookdeeltjes gewoon hangen in een huis waar gerookt wordt, dus niet roken staat niet garant voor rook-vrij natuurlijk.
Maar goed: ík heb jouw hormonen niet en ik kan dus ook niet voor jou bepalen waar de grens ligt. Als jij het niet wil, ga er dan vanuit dat je in het ergste geval inderdaad overdreven bent... maar hé, dat recht heb je. Het is JOUW zwangerschap, JOUW kind dat daar in je buik groeit en JOUW verantwoordelijkheid. Ook al gaat het maar om een heel klein risico, jij bent degene die het mag nemen... of het mag laten.
Als het gaat om roken en zwangerschap in z'n algemeenheid, dan heb jij in ieder geval het gelijk aan jouw kant. Dus in dat opzicht hoef je je van je schoonfamilie weinig aan te trekken. Ik zou overigens wel heel duidelijk met je man afspreken dat hij erop toeziet dat er straks in de buurt van JULLIE kind niet gerookt wordt. Laat jij niet degene zijn die die strijd moet aangaan, want je bent als schoondochter al snel de kwaaie pier natuurlijk.
Maar goed: ík heb jouw hormonen niet en ik kan dus ook niet voor jou bepalen waar de grens ligt. Als jij het niet wil, ga er dan vanuit dat je in het ergste geval inderdaad overdreven bent... maar hé, dat recht heb je. Het is JOUW zwangerschap, JOUW kind dat daar in je buik groeit en JOUW verantwoordelijkheid. Ook al gaat het maar om een heel klein risico, jij bent degene die het mag nemen... of het mag laten.
Als het gaat om roken en zwangerschap in z'n algemeenheid, dan heb jij in ieder geval het gelijk aan jouw kant. Dus in dat opzicht hoef je je van je schoonfamilie weinig aan te trekken. Ik zou overigens wel heel duidelijk met je man afspreken dat hij erop toeziet dat er straks in de buurt van JULLIE kind niet gerookt wordt. Laat jij niet degene zijn die die strijd moet aangaan, want je bent als schoondochter al snel de kwaaie pier natuurlijk.
maandag 2 februari 2009 om 13:59
Ik vind het wel overdreven om daar meteen maar niet meer te komen. IK kan me voorstellen dat je daar niet een hele dag gaat zitten maar een paar uurtjes op visite kan best m.i. Wat denk je dat je aan fijnstof van de zogenaamd frisse buitenlucht binnenkrijgt. Bijna iedereen komt weleens langs een drukke autoweg of in een andere omgeving die vervuild is. Ik vind de antirookmaffia erg doorgeslagen de laatste tijd.
maandag 2 februari 2009 om 13:59
Ik heb geen kinderen, ben nooit zwanger geweest en weet dus niet hoe het is misselijk van luchtjes te worden tijdens je zwangerschap.
Aan de ene kant vind ik het niet overdreven, aan de andere kant denk ik: wet je wel wat je allemaal inademt als je op straat loopt/fietst.
Zelf ben ik een roker, maar toen ik vanochtend met m'n fiets bij het stoplicht stond te wachten en de auto's eerder door konden rijden dan ik werd ik daar toch net echt vrolijk van.
Ik vraag me dan dus af waar je de grens trekt.
Aan de ene kant vind ik het niet overdreven, aan de andere kant denk ik: wet je wel wat je allemaal inademt als je op straat loopt/fietst.
Zelf ben ik een roker, maar toen ik vanochtend met m'n fiets bij het stoplicht stond te wachten en de auto's eerder door konden rijden dan ik werd ik daar toch net echt vrolijk van.
Ik vraag me dan dus af waar je de grens trekt.

maandag 2 februari 2009 om 14:05
quote:priority schreef op 02 februari 2009 @ 13:59:
Ik heb geen kinderen, ben nooit zwanger geweest en weet dus niet hoe het is misselijk van luchtjes te worden tijdens je zwangerschap.
Aan de ene kant vind ik het niet overdreven, aan de andere kant denk ik: wet je wel wat je allemaal inademt als je op straat loopt/fietst.Die auto staat niet stationair te draaien bij jou in de woonkamer. Ik kan er ook echt niet tegen en vertik 't om mijn gezondheid en welbevinden te laten lijden onder de verslaving van 'n ander.
Aan de ene kant vind ik het niet overdreven, aan de andere kant denk ik: wet je wel wat je allemaal inademt als je op straat loopt/fietst.Die auto staat niet stationair te draaien bij jou in de woonkamer. Ik kan er ook echt niet tegen en vertik 't om mijn gezondheid en welbevinden te laten lijden onder de verslaving van 'n ander.
maandag 2 februari 2009 om 14:13
Digi, da's appels met eieren vergelijken
Ik vind het hartstikke goed van je dat je rook wilt vermijden!
Heb ik ook gedaan, alleen ik had gewilt dat ik de ballen had gehad om bij anderen (bijv mijn pa) te vragen om rekening te houden met het feit dat ik zwanger was.
Hebben ook gewoon doorgerookt en omdat ik er weinig kwam/kom vond ik het vervelend om te vragen.
Volgende keer trek ik me er ook helemaal niks van aan en vraag ik het.
Ik vind het hartstikke goed van je dat je rook wilt vermijden!
Heb ik ook gedaan, alleen ik had gewilt dat ik de ballen had gehad om bij anderen (bijv mijn pa) te vragen om rekening te houden met het feit dat ik zwanger was.
Hebben ook gewoon doorgerookt en omdat ik er weinig kwam/kom vond ik het vervelend om te vragen.
Volgende keer trek ik me er ook helemaal niks van aan en vraag ik het.
Ja, dat vind ik echt.
maandag 2 februari 2009 om 14:29
maandag 2 februari 2009 om 14:32
Ik heb het dus wel tegen mijn vader gezegd. Niet toen ik zwanger was overigens, maar wel toen ukkie er was. Heb aangegeven dat ik het bijzonder ongezond voor mijn dochter vond om in een rokerige ruimte te zitten. Hij heeft hier altijd rekening mee gehouden. Op de dagen dat wij kwamen, ging hij 's ochtends al buiten roken.
Je kunt het nu toch al aankaarten? Als je kindje straks geboren is wil je toch ook niet dat hij/zij in een rokerige ruimte zit?
Je kunt het nu toch al aankaarten? Als je kindje straks geboren is wil je toch ook niet dat hij/zij in een rokerige ruimte zit?

maandag 2 februari 2009 om 14:33

maandag 2 februari 2009 om 14:39
Tijdens de zwangerschap van mijn oudste werkte ik in de horeca, waar toen nog volop gerookt mocht worden. Ik werkte van 22.00 tot 07.00 in de rook. Tsja, werk; geen keuze, dus ik moest wel. Maar kind is er niet anders van geworden hoor (denk ik )
Als het om familie gaat in hun eigen huis, je kán het overleggen. Willen zij zich aanpassen dan is dat mooi, maar anders heb je gewoon pech. Hún huis, hún beslissing.
Als het om familie gaat in hun eigen huis, je kán het overleggen. Willen zij zich aanpassen dan is dat mooi, maar anders heb je gewoon pech. Hún huis, hún beslissing.