Geld & Recht alle pijlers

Lenen...

03-02-2009 13:19 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand hier toevallig ervaring - do's & dont's - met het afsluiten van een persoonlijke lening, of zoals de reclameboys dat zo mooi kunnen zeggen (alsof het niks is) een pee elletje....

Thanks!!
Gewoon eerst netjes sparen voordat je iets gaat kopen.

Als je het geld er nu niet voor hebt liggen, heb je het dan wel inclusief de rente die er bovenop komt om 't af te lossen?
nooit doen, niks is belangrijk genoeg om voor te lenen, behalve een huis of een studie. In mijn ogen dan. Als je het geld niet hebt, heb je het niet simpel gezegd.
Niet doen. De énige verantwoorde redenen om te lenen zijn

- een huis (hypotheek dus, met je huis als onderpand)

- een investering voor een baan die niet kan wachten tot je eerste salaris. Bijvoorbeeld een brommer of auto voor een werkplek waar je écht niet, ook niet voor een paar weken, met het OV kan komen.

Let op de woorden "investering" en "baan". Investering omdat het er dus om gaat dat je er geld mee gaat verdienen (met een vakantie doe je dat niet).

Alle andere uitgaven moeten maar wachten tot je gespaard hebt (als je niet kunt sparen kun je ook niet afbetalen), of je moet eerst maar iets goedkopers nemen (bv een koelkast van de kringloop ipv een nieuwe).
Bovenstaande dus. En ga nooit, maar dan ook nooit met DSB in zee (Frisia, Becam, Postkrediet, Roona) of andere 'aantrekkelijke' aanbieders. Als je je dan toch niet kunt bedwingen: ga naar je bank. Die zijn namelijk een stuk vriendelijker als je de boel niet kunt terugbetalen.
En als je dan toch wilt lenen doe dat dan niet bij een van de bedrijven van de reclames op TV. Lees hierover eens op de consumentenfora van o.a. Kassa en Radar. Trap er alsjeblieft niet in!!!

Ik ben zelf van het sparen. Wat mij betreft zijn alleen een huis en een studie goede redenen om te lenen. Besef bij lenen wel dat er ook bijkomende kosten komen. Zoals bijvoorbeeld lenen voor een auto. Bijkomende kosten zijn o.a. verzekering, onderhoud, benzine en wegenbelasting.
Ik zou het je afraden.

Eerst sparen en daarna kopen.

Een lening voor een huis is een reden, maar kijk daar ook goed naar wat de uiteindelijke kosten zijn.
wat dacht je van waardevermindering van die auto? Je kunt nooit het bedrag terugbetalen van die lening aangezien je auto in waarde terugloopt vanaf het moment dat je er voor het eerst je sleutel instopt.

Gewoon NIET DOEN DUS!
wij hebben een keer een renteloze!!! lening afgesloten voor een auto. Te dure auto. Vonden het een goede regeling toen. Totdat mijn werkgever failliet ging en die last zelfs zonder rente wel heel hoog werd. We hebben het gered, we doen het alleen NOOIT meer, zelfs niet renteloos!
Volg je hart. Dat klopt.
Waar halen jullie allemaal die auto vandaan? TO heeft toch niet gezegd waar ze voor wil lenen?

Verder eens met alles wat al gezegd is.
quote:elleinspe schreef op 03 februari 2009 @ 13:42:

Ik zou het je afraden.

Eerst sparen en daarna kopen.

Een lening voor een huis is een reden, maar kijk daar ook goed naar wat de uiteindelijke kosten zijn.Beetje rare opmerking, je laatste zin. De mensen die niet lenen voor een huis zijn (bij wijze van spreken) op 1 hand te tellen.
Inderdaad, gewoon niet doen.

Het is een verplichting richting een ander. Die kan dat op jouw verhalen.

Huis is een te groot bedrag voor 99% van de mensen. Daar is dus een hypotheek voor. Maar vergeet niet, dat huis is na een jaar of 30 over het algemeen meer waard dan je hypotheek. Het huis is dan van jou, het is dus een investering. Er staat duidelijk waarde tegenover, waar je eventueel ook weer vanaf kunt. Een auto oid verliest sowieso zijn waarde.
Even een nuancering: ik was degene die die auto als voorbeeld noemde, in bepaalde situaties (héél specifieke!) KAN, nogmaals KAN een auto een noodzakelijke investering zijn.

In je allereerste baan, als je een auto móet hebben (ja, er bestaan banen waarin die auto noodzakelijk is) maar die niet door het werk verstrekt wordt, KAN het verstandig zijn een goedkope tweedehands auto te kopen als investering in je werk. Als het een serieuze baan is heb je die auto namelijk ook weer snel afbetaald.

Ik heb dat gedaan in mijn eerste baan, toen was het niet makkelijk om aan een baan te komen en je was dólblij als je er een had. Dan ging je echt niet zeggen "sorry, gaat niet door, ik ga geen auto kopen voor het werk".

Dat geldt ook voor andere investeringen in je werk, al is de auto het meest voor de hand liggend. Representatieve kleding kan ook noodzakelijk zijn, maar dat loopt meestal niet zo hard op dat er een PL voor nodig is.

Een auto voor de lol of omdat het wel makkelijk is, is natuurlijk geen goede reden voor een lening. Maar dan is het ook geen investering.
Jee, wat zijn jullie keurig allemaal.... Tuurlijk beter niet lenen als het niet hoeft, maar zo'n drama als hier geschetst wordt is het heus niet. Ook al is het voor een auto. Als jij het geld (lees: aflossing + rente) ervoor over hebt en de maandlasten kunt dragen, prima toch? Wat kan helpen is om goed door te rekenen wat die auto (of verbouwing of vakantie etc) je dan uiteindelijk gaat kosten. Misschien slaat de balans dan toch door naar doorsparen of geen danwel een goedkopere auto (verbouwing, vakantie).

Ik heb het wel ooit gedaan, maar voor een relatief klein bedrag. De aflossing was ook relatief laag, zodat ik het nauwelijks merkte. Heb keurig afbetaald en na 5 jaar was ik er vanaf. Ondertussen erg veel lol en plezier en nut van de auto in kwestie gehad (rij er nog in, trouwens). Of ik het weer zou doen, denk het niet. 't Is gewoon vreselijk duur geld.

TO vraagt om do's en don't. Bij deze. Let bij een doorlopend krediet op of er ook een levens- of kapitaalverzekering bij komt (als er geen borg is, zoals een huis, wil de geldverstrekker zeker weten dat 'ie toch z'n geld krijgt als jij overlijdt of failliet gaat). Je betaalt dan dus maandelijks aflossing, rente én premie. Het deel aflossing is daardoor vaak zo laag dat het heeeeeeel lang duurt voordat je van die lening af bent. Verder: let op aflossingsvoorwaarden (mag je vroegtijdig extra aflossen zonder dat je daarover "boete" betaalt). En bepalingen rond in gebreke blijven. Soms krijg je helemaal geen aanmaningen maar heb je wel meteen een BKR notering op je naam als je eens te laat betaalt. Doorlopend krediet is sowieso verneukeratief omdat je er zo makkelijk telkens weer wat van opneemt en je er dus nooit vanaf komt.
quote:Annepanne1 schreef op 03 februari 2009 @ 14:56:

Maar vergeet niet, dat huis is na een jaar of 30 over het algemeen meer waard dan je hypotheek. Het huis is dan van jou, het is dus een investering. Dat geldt niet als je een aflossingsvrije hypotheek hebt. Het huis is dan na 30 jaar/einde looptijd hypotheek niet van jou, maar de overwaarde wel.
keurig? ik gooi graag met geld, maar wel met geld wat ik heb. Ik ben niet zuinig, maar vind dingen kopen met geld wat ik niet heb gewoon erg dom. Heeft niks met keurig te maken, maar met verstandig in mijn ogen.
quote:arwen173 schreef op 03 februari 2009 @ 15:28:

keurig? ik gooi graag met geld, maar wel met geld wat ik heb. Ik ben niet zuinig, maar vind dingen kopen met geld wat ik niet heb gewoon erg dom. Heeft niks met keurig te maken, maar met verstandig in mijn ogen.Eh nou verstandig dan, wat jij wil.

Ik ben wél zuinig. En ik gooi niet graag met geld. En soms, als ik daar dringende redenen toe zie, dan koop ik dingen met geld dat ik nog niet heb. Kan er weinig doms aan ontdekken.
quote:Helenita2 schreef op 03 februari 2009 @ 15:41:

[...]

Eh nou verstandig dan, wat jij wil.

Ik ben wél zuinig. En ik gooi niet graag met geld. En soms, als ik daar dringende redenen toe zie, dan koop ik dingen met geld dat ik nog niet heb. Kan er weinig doms aan ontdekken.Ben wel benieuwd wat die dringende redenen dan zijn, want dingen kopen met geld dat je nog niet hebt vind ik vrij dom eigenlijk. Aangezien je nooit weet of je het geld wel ooit zult krijgen. Er kan in die 5 jaar dat je moet aflossen vanalles gebeuren waardoor je geen geld hebt om het ook af te kunnen lossen. Gewoon sparen voor wat je wil hebben dus. Kan je dat niet, dan heb je gewoon pech. De enige lening die ik ooit heb afgesloten is voor ons huis. En dat zal ook de enige lening blijven. Heb het bij een bekende van me gezien. Geld geleend voor een leuke scooter. 3 Jaar lang afbetalen. Na 1 jaar reed ze hem total loss. Weg geld, weg brommer maar ze moest nog 2 jaar lang betalen voor iets wat ze al lang niet meer had. Heel zonde van je geld vind ik zoiets.

Ook gaf iemand aan dat je soms bv. een auto moet hebben voor een baan. Die snap ik niet. Zowat op elke hoek van de straat hier in nederland kan je met het OV komen. Daarnaast, heb je snel een auto nodig koop je een 2e-handse voor een paar 100 euro. Die zou ik dan nog eerder bij mijn ouders ofzo lenen dan via de bank of bv. frisia. Zo'n relatief klein bedrag kan je snel terug betalen en bij je ouders is dat (neem ik aan) ook nog eens zonder rente
quote:Ivetje schreef op 03 februari 2009 @ 15:50:

[...]Ook gaf iemand aan dat je soms bv. een auto moet hebben voor een baan. Die snap ik niet. Zowat op elke hoek van de straat hier in nederland kan je met het OV komen.

Zowat? Tsja, niet overal dus. En zeker niet als je soms ook 's nachts moet werken, of binnen x minuten op je werk moet kunnen zijn.

Daarnaast, heb je snel een auto nodig koop je een 2e-handse voor een paar 100 euro.

Ik heb er toen een van 2200 gulden gekocht. 1000 euro dus. En nee, dat geld had ik niet, en ik kwam toen uit echte armoe, had ook geen mogelijkheid om nog ergens op te bezuinigen (geen kleren, vakanties, uitgaan oid)

Die zou ik dan nog eerder bij mijn ouders ofzo lenen dan via de bank of bv. frisia.

Ik kon toen niet bij mijn ouders lenen en heb toen gewoon bij mijn eigen bank geleend. En van een normaal salaris kon ik dat in een paar maanden terugbetalen. Dus, wat is daar mis mee?
Hier ook geld geleend voor een auto hoor, van mijn ouders dan wel, maar goed. Auto stuk, geen spaargeld, wel een auto nodig voor het werk omdat OV écht geen optie was (om 6.00 beginnen met werken kan niet als je met het ov moet en dat is wel de tijd waarop manlief begint). Dus dan maar geld lenen. Mocht ik niet bij mijn ouders kunnen lenen dan had ik ook niet geschroomd om ervoor naar de bank te gaan hoor.

Het is iets anders als je wel zin hebt in een nieuwe auto en er 10.000 voor leent, maar 1200,- voor een noodzakelijke tweedehands lijkt me geen idioot plan.
Oh, en Ivetje, met het OV kun je overal komen?

Hoe blij denk je dat de baas van mijn man is als hij pas om 9.00 kan beginnen ipv 6.00? (met het OV is het ruim 2 uur reizen naar zijn werk, met de auto een uur en hij moet om 6.00 beginnen en dan rijdt er nog niets).

Hoe blij denk je dat zijn baas is als hij overdag tussen 2 of 3 vestigingen heen en weer moet met het OV als het met de auto in een half uurtje kan maar hij met het OV elke keer meer dan een uur bezig is?

Leuk hoor, OV, maar niet altijd haalbaar.
quote:ellen2_ schreef op 03 februari 2009 @ 15:56:

[...]

Op zich is er niets mis mee lenen als je het snel terug kan betalen. Ik vind geld lenen en er 3 jaar over moeten doen om het terug te kunnen betalen gewoon heel zonde. Kan je het in een paar maanden aflossen is dat natuurlijk mooi. Maar goed, ik blijf erbij dat je gewoon niets moet kopen wat je niet kan betalen. Dat is wat ik van thuis mee heb gekregen en ik ben ook heel blij dat mij dat destijds geleerd is. Anders was het financieel een stuk slechter geweest met me :P
quote:Eowynn_ schreef op 03 februari 2009 @ 16:03:

Oh, en Ivetje, met het OV kun je overal komen?

Hoe blij denk je dat de baas van mijn man is als hij pas om 9.00 kan beginnen ipv 6.00? (met het OV is het ruim 2 uur reizen naar zijn werk, met de auto een uur en hij moet om 6.00 beginnen en dan rijdt er nog niets).

Hoe blij denk je dat zijn baas is als hij overdag tussen 2 of 3 vestigingen heen en weer moet met het OV als het met de auto in een half uurtje kan maar hij met het OV elke keer meer dan een uur bezig is?

Leuk hoor, OV, maar niet altijd haalbaar.Als je perce op je werk moet komen en er met OV met geen enkele mogelijkheid kan komen vind ik dat je een auto van de zaak moet krijgen, maar goed. En 2 uur moeten reizen...dichterbij je werk gaan wonen is ook een optie he ;) Of werk dichterbij huis zoeken natuurlijk.

En wat je zelf al aangeeft. 1200 euro lenen voor een auto vind ik wat anders dan perce een nieuwe willen hebben van 10.000. Kan me inkomen dat je daarvoor geld moet lenen, maar dan idd een goedkopere die je zo hebt afbetaald.
ik zou hier eens je lening doorheen halen

https://service.nibud.nl/...z=1.1233667 ... k=28586300

http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/b ... d_geld.xml
Even voor je gekopieerd:

AMSTERDAM - U kent ze wel, van die reclamespotjes waarbij het afsluiten van een doorlopend krediet gelijk lijkt te staan aan een enorm gelukzalig gevoel. Voorbeelden genoeg van mensen bij wie dat gelukzalige gevoel binnen korte tijd is omgeslagen naar een dpressie.

Geld lenen zonder grote financiële risico’s te lopen is niet eenvoudig. Consumenten kunnen daarom vanaf vandaag op de site van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting met de Risicometer Lenen controleren of het verstandig is een lening af te sluiten.

Het Nibud biedt hiermee tegenwicht tegen de vele leencalculators op internet van banken en andere commerciële geldverstrekkers. Banken laten zien wat de consument kan lenen.

Met de Risicometer Lenen kan de consument controleren of de lening in zijn budget past en of hij de maandelijkse aflossing wel wil betalen.

Lening afbetalen zware last

Zo’n 660.000 huishoudens in Nederland (8,8% van alle huishoudens) hebben een persoonlijke lening of een doorlopend krediet van gemiddeld € 12.400, -. Volgens de monitoring betalingsachterstanden ervaart een kwart van deze huishoudens (165.000) het afbetalen als een zware last. Door met de Risicometer Lenen te komen hoopt het Nibud dat consumenten minder snel een lening afsluiten die eigenlijk niet binnen hun budget past.

Overkreditering

Kredietverleners moeten ervoor waken dat er geen overkreditering plaatsvindt volgens de Wet Financieel Toezicht. Maar helaas is nergens omschreven wat overkreditering precies is. Zo kan het gebeuren dat een gezin met een netto inkomen van €1700,- , twee kinderen en een huur van € 400,- per maand bij kredietverleners zo’n € 5.000,- mag lenen. Terwijl de Risicometer Lenen in dat geval een rood advies geeft. Een rood advies houdt in dat als dit gezin deze lening afsluit, zij de aflossing als een zeer zware last gaan ervaren.

Verantwoord Lenen

Het Nibud benadrukt niet als een soort moraalridder met geheven vingertje tegen lenen te ageren: "Een wasmachine die vervangen moet worden, of een haperende auto. Iedereen kan voor uitgaven komen te staan, waar men op dat moment geen geld voor heeft."

Zolang de maandelijkse aflossing betaald kan worden is lenen verantwoord. Maar juist in deze onzekere tijden, waarbij veel mensen onzeker zijn over hun baan is het verstandig om geen financiële risico’s te nemen.

De consument moet bij de Risicometer Lenen zelf invullen wat zijn inkomen is, hoe hij woont, of hij autokosten heeft of al een lening heeft. De Risicometer berekent dan wat de maandelijkse uitgaven zijn die bij dat huishouden horen voor bijvoorbeeld de boodschappen en kleding. Op basis daarvan geeft de Risicometer aan of er nog ruimte is voor de aflossing van de gewenste lening.

Jan en Annie willen een auto

Neem bijvoorbeeld de tweeverdieners Jan(25) en Annie (23). Ze zijn net gaan samenwonen en hebben een huur 400 euro per maand. Jan verdient € 1.500, - per maand en Annie werkt parttime en verdient € 1.000, - per maand. Ze willen een tweedehands auto kopen. Omdat ze geen spaargeld hebben, is lenen de enige optie om de auto aan te schaffen. De auto die ze op het oog hebben kost € 8.000, - . Het uiteindelijke aanbod is een lening van € 8.000, - met een effectieve rente van 9% en een looptijd van 5 jaar. De maandelijkse lasten bedragen ruim € 170, - . De Risicometer Lenen geeft in deze situatie een groen advies. De lening past in hun budget. Maar door de kredietcrisis staat de baan van Annie op de tocht. Als zij haar baan verliest kleurt de Risicometer Lenen rood. Dit betekent dat zij dan eigenlijk geen geld meer hebben voor de aflossing. Zij zullen de lening dan als een zeer zware last gaan ervaren. Voor uitgaven als vakantie en vrije tijd is dan geen ruimte meer.

AFM schrijft waarschuwing bij lenen

Per 1 april 2009 moet bij reclames over lenen een waarschuwing volgen over de gevolgen van de lening. De banken hoeven de tekst niet zelf te schrijven. Dat doet de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Naast de tekst zorgt de AFM ook voor een waarschuwingssymbool. Het doel van de waarschuwing is om de geldleners te wijzen op de gevolgen van de lening. Op dit moment zijn de teksten en symbolen nog niet bekend. De AFM zet ze binnenkort op de website. De maatregel geldt overigens niet voor hypotheken die gebruikt worden voor de aankoop, onderhoud of verbetering van de eigen woning

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven