Gezondheid alle pijlers

Heeft iemand ervaring met borstverkleining en zwangerschap?

03-02-2009 18:18 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik wil graag mijn borsten laten verkleinen, nu wil ik over ongeveer een jaar (als alles mee zit) aan kinderen beginnen.

Ik loop er al jaren over te twijfelen en ik heb altijd gedacht ik doe het pas nadat ik kindjes heb gekregen, maar ik heb er genoeg van (wil van me nek- en schouderpijn af, en leuke kleding kunnen dragen).

Maar is een borstverkleining nu dan aan te raden, of kan ik maar beter wachten tot na de (eventuele) zwangerschap(pen)? Want het zou zonde zijn als ik zo'n ingreep onderga en dat ik na een zwangerschap weer terug bij af ben (dat ze weer hetzelfde formaat hebben als nu)...

Weet iemand ook wat de gemiddelde wachttijden zijn?

Groetjes Tantie
Hallo Tantie,

De wachttijden zijn ziekenhuisafhankelijk. Bovendien zou ik gaan navragen of je zorgverzekeraar dit vergoedt, het zit zeker weten niet in het basispakket.

Van mijn tante weet ik dat ze na haar zwangerschap weer terug bij af was, dus dat is geen goed nieuws. Aan de andere kant weet ik ook niet of dat bij iedereen zo is, of dat dat per persoon verschilt.

Verder is er een forum speciaal over borstoperaties, vroeger heette dat borstforum. Je zou er eens op kunnen googelen. Daar kunnen ze je vast meer informatie geven, vaak uit hun eigen ervaring. (Ik heb uiteindelijk besloten om het voorlopig niet te doen).

Tja, en het oude advies: wat voor lingerie draag je? Ik ga er van uit dat je naar een goede lingeriezaak gaat, en niet je bh's bij de hunkemoller koopt. Maar dat zal vast geen nieuws voor je zijn.

Succes met je beslissing!
Hoi Tantie,

Ik heb nu bijna 4 jaar geleden een bvk gehad, en ben inmiddels 40 weken zwanger. Ik ben van een g-cup naar een d-cup gegaan, en nu tijdens m'n zwangerschap zijn mijn borsten weer een ruime cupmaat gegroeid. Of ze na de bevalling en borstvoeding groter zullen blijven weet ik dus nog niet.

Persoonlijk zou ik mijn borsten niet laten verkleinen als ik al wist dat ik ongeveer een jaar later aan kinderen zou willen beginnen. Dit met name omdat je borsten dan maar erg kort de tijd hebben om te herstellen. En dan bedoel ik niet zozeer de littekens, maar vooral het klierweefsel in de borst. Dit is met name belangrijk als je wilt proberen borstvoeding te geven.

Daarnaast zijn de wachtlijsten over het algemeen vrij lang, en zou de herstelperiode daardoor alleen maar korter worden.

Groet Vonni
Hallo ikbenelfje,

Bedankt voor je snelle reactie,

Ik ben van plan om vrijdag na de huisarts te gaan voor een verwijsbrief en daarna kijken of mijn ziekenfonds het vergoed (hoop het wel, mijn cupmaat is 75 F).

Ik heb idd al op google gezocht, maar nergens vind ik iets wat mijn vragen beantwoord.

Maar ik kan idd daar ook op een forum informeren.

Nee helaas kan ik mijn lingerie niet kopen bij de hunkemoller, kon dat maar scheelde veel centjes!!

Draag nu bh's van prima donna, super mooi maar wel duur!
Hoi Vonnie,

Bedankt voor je advies!

Met de zwangerschap had ik ook idd wel verwacht dat ze gaan groeien, maar hoopte dat het daarna (net als bij andere zonder bvk) weer zou slinken...

Maar had er niet bij stil gestaan dat het genezingsproces zo lang kon duren met de klierweefsels, maar ik had er wel aan gedacht dat je na een bvk minder goed kans hebt om borstvoeding te geven...

Succes met je bevalling!!!

En bedankt!
Hoi Tantie,

Ik heb er zelf alle vertrouwen in dat ik, in ieder geval gedeeltelijk, borstvoeding zal kunnen geven. Mijn borsten lekken al een aantal weken, wat in ieder geval betekent dat er nog een doorgang is. Mijn tepels zijn tijdens de operatie wel verplaatst, maar niet volledig los geweest van de borst. Dit is in ieder geval belangrijk. De vraag blijft natuurlijk in hoeverre het klierweefsel zich heeft hersteld, en voeding aan kan maken.

Ik heb zelf ook jaren getwijfeld of ik wel of niet een verkleining wilde, met als belangrijkste reden dus borstvoeding. Toen ik hoorde dat de technieken dusdanig verandert waren dat de tepel niet meer losgesneden werd ben ik me gaan verdiepen in dit onderwerp. Uiteindelijk besloten ervoor te gaan.

Ik moet zeggen dat ik er nog geen seconde spijt van gehad, ondanks dat het niet met zekerheid te zeggen is dat de borstvoeding gaat lukken. Ik ben inmiddels bijna 4 jaar pijnvrij, na jarenlang dagelijks pijn te hebben gehad. Ook ben ik nooit weer bij de fysio geweest.

Succes met je beslissing!

P.S. bij een cupmaat 75F en aantoonbare klachten hierdoor kom je zeker in aanmerking voor vergoeding.
Vonnie, off-topic:

Gefeliciteerd met je zwangerschap (en misschien lig je al te bevallen nu!) Jij hebt toentertijd het topic 'Uitgerekend eind okt.'08' opgestart, maar je kreeg een miskraam. Wat heerlijk dat je nu toch succesvol zwanger bent geraakt! Succes bij je bevalling en geniet van het moederschap!
Nog niet aan het bevallen dus, nu.. haha!
Ik heb 15 jaar geleden een borstverkleining gehad. Na mijn zwangerschap (4,5) geleden waren mijn borsten nog hetzelfde als voor de zwangerschap, niet groter of kleiner.

De wachtlijst is idd per ziekenhuis verschillend. Bij mij werd (15 jaar geleden dus) in het ziekenhuis gekeken of het vergoed werd maar ik weet niet of het nu nog zo is.
Tantie, ik zou zeker wachten tot na de zwangerschap(pen) als ik jou was. Sowieso vanwege de grote invloed die zwangerschap op je borsten heeft. Pas als je helemaal ontzwangerd bent (ongeveer een jaar na je zwangerschap of als je borstvoeding geeft een jaar na het stoppen daarvan) weet je hoe je borsten er definitief uitgekomen zijn. Je hoort toch vaak dat borsten er minder vol uitkomen en wat meer gaan hangen na een zwangerschap. In mijn ogen kun je beter daarná een ingreep ondergaan. Dat scheelt je weer een lift.

Daarnaast kun je nu nog niet inschatten of je borstvoeding wilt geven. Misschien vind je dat nu nog wel onbelangrijk, maar op het moment dat de hormonen eenmaal vat op je hebben, dan kan het ontzettend beklemmend zijn om geen keuze meer te hebben. De kans dat je met een borstverkleining nog volledig kunt voeden, is bijzonder klein. Áls je al kunt voeden dus.

Als het een optie is om het uit te stellen, dan zou ik je dat echt aanraden. Het is zo veel prettiger om gewoon te kunnen kiezen welke voeding je baby krijgt. Zelfs al kies je ervoor om flesvoeding te geven: je hebt wel de luxe van een keuze. Het zou zonde zijn om jezelf die op zo korte termijn te ontzeggen.

Nog helemaal los van hoe je geopereerde borsten uit een zwangerschap komen dus.

Kijk voor informatie over borstvoeding naar een borstverkleining eens hier en hier.
Hoi qwertu,

Ik kan eigenlijk niet zeggen dat ik hangende borsten erg zou vinden (althans niet erger als wat ik nu heb, want dit ziet iedereen en je kan het niet verdoezelen of corrigeren met een bh), en vol zijn ze nu ook al (mag nu al wat minder)...

En dan die zeurende nek- en schouderpijn, super vervelend!

En borstvoeding geven dat is idd ook nog een rede van mijn twijfel...

Ik heb nu idd een keuze, maar ik heb ook 2 vriendinnen die geen bvk hebben gehad, en die graag borstvoeding wilde geven en waar het niet bij lukte.

Dus je weet het van te voren nooit, of je moet er zelf voor kiezen.

Ik denk (dat weet je natuurlijk nooit zeker wat er met je gebeurd met al die hormonen) maar dat ik flesvoeding wel kan accepteren (heeft ook voordelen en natuurlijk ook nadelen), maar ikzelf ben ook met de fles groot gebracht.

Erg bedankt voor alle ervaringen, adviezen, en tips!!!!
Tantie, zonder je probleem te willen bagatelliseren hoor, maar heb je al eens kritisch naar je beha's gekeken? Ik weet vanuit mijn eigen ervaring (en cupmaat ) dat een goede beha van grote invloed kan zijn op hoe je je buste draagt zeg maar. Als er op dat gebied nog wat te verbeteren valt, dan zou dat misschien net het verschil kunnen maken tussen nu in willen grijpen en het nog een paar jaar aanzien.

Misschien heb je hier al lang naar gekeken hoor (en vind je me een enorme trut dat ik dáár nu over begin ), maar ik wil het maar genoemd hebben. Voor mij ging er namelijk een wereld open toen ik eenmaal goede beha's in de juiste maat ging dragen.
Hier is de link naar het forum waar ik het eerder over had. Ik ken het van een aantal jaar geleden, toen ik nog sterk overwoog om de operatie aan te gaan, uiteindelijk toen niet gedaan. Ik heb toen wel heel veel aan het forum gehad, ook voor hele praktische zaken (welke dingen moet je aan de chirurg vragen, wachttijden, hersteltijd, enz).

In mijn verzekering staat dat ik alleen in uitzonderlijke gevallen in aanmerking kom voor een vergoeding (volgens mij geldt dat ook voor mijn 70F), dus misschien is het ook handig om dat even uit te zoeken. Ik heb nog steeds het idee dat ik ze ooit laat verkleinen, en ga er nu dus maar van uit dat ik daar dan wel even voor zal moeten sparen. Maar wellicht is jouw zorgverzekeraar makkelijker of heb jij meer klachten en is het daardoor makkelijker?

Verder nog een praktische tip: sommige merken verkopen een zogenaamde minimizer bh (ik heb ze bij de bijenkorf gezien), dit maakt voor het gewicht niet uit helaas maar misschien wel voor het beeld?
quote:superletje schreef op 03 februari 2009 @ 19:04:

Vonnie, off-topic:

Gefeliciteerd met je zwangerschap (en misschien lig je al te bevallen nu!) Jij hebt toentertijd het topic 'Uitgerekend eind okt.'08' opgestart, maar je kreeg een miskraam. Wat heerlijk dat je nu toch succesvol zwanger bent geraakt! Succes bij je bevalling en geniet van het moederschap!

*Reageert ook nog even off-topic*

Dank voor je felicitatie! Ik ben na m'n miskraam weer vlot zwanger geworden, en deze keer is alles goed gegaan. Officieel is het morgen d-day!

Ik heb af en toe nog wel eens bij gelezen bij het eind oktober topic. Jij nog gefeliciteerd met je dochter! Gaat alles goed? Jammer dat het topic na de geboortes een beetje doodgebloed is.

Groet Vonni
Hoi ikbenelfje,

Goeie tip die site, staat inderdaad veel info op...

Ben al even aan het lezen, en dan vooral mbt zwangerschap, maar daar zeggen ze (ook een dokter) dat je na een bvk best zwanger kan worden, als je maar 6-8 maanden tot een jaar wacht.

Maar ik heb nog geen idee van wachttijden...

Maar ik ga weer even verder lezen!
Hoi!

Ik zat je vraag te lezen.. Ik onderga aanstaande woensdag een bvk maar heb verder geen ervaring met een eventuele zwangerschap erna. Wat ik wel weet is dat ik over 2 jaar wil proberen om kindjes te krijgen. Maar dit houdt mij niet tegen om nu geen bvk te doen hoor. Ik heb er nu last van en misschien worden ze weer wat groter als je zwanger bent maar dat weegt voor mij niet zwaarder dan mijn gevoel van nu... Hopelijk kom je er toch nog uit!!
Ik (cup 75 F)zou ook wachten tot na de zwangerschap want ik was 3 cupmaten gegroeit tijdens en na de zwangerschap.

Ik zou er niet aan moeten denken als ik een jaar daarvoor geopereerd zou zijn, dan was alles uitgescheurd denk ik.

Als je toch over een klein jaar zwanger wil worden zou ik zeker nog even wachten.
Ik weet dat dit een oud topic is maar vroeg me af tante wat je uiteindelijk hebt gedaan. Wil zelf al jaaaaren een borstverkleining en ben nu hoog zwanger van mijn tweede kindje ( heb dus uiteindelijk gewacht tot ik kinderen had) Misschien willen we nog een derde maar voor mijn gevoel kan ik echt niet meer wachten met een operatie. Heb nu niet het idee dat mijn borsten onwijs gegroeid zijn. Het lijkt me alleen ook weer zonde als het straks misschien toch voor niets is, dat ze toch gaan hangen ofzo als we toch voor een derde gaan en ik heb de verkleining gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven