Erfenis

02-05-2017 10:53 75 berichten
Toen mijn lieve oma was overleden nog niet heel lang geleden waren haar kinderen dus ook mijn moeder bij elkaar voor de verdeling van mijn oma en opa' s bezittingen.

Dit was eerlijk gegaan voor zover ik weet.

De kleinkinderen waaronder ik, allemaal volwassen mochten dan wanner je kon in het huis van mijn grootouders herinneringen meenemen of eventueel doorgeven als je iets graag wilde..

Ik woonde niet in de buurt, was niet de enige daarin maar goed, iedereen kon gaan wanneer hij/zij wilde dus geen gezamenlijke afspraak.

Mijn moeder zei dat diverse kleinkinderen dus mijn neven en nichten al diverse spullen hadden meegenomen en gereserveerd' welke hun ouders dan voor hen bewaarde.

Ik zei nou eh ik vind dat hebberig overkomen, laat mij maar kijken als ik et ben.

Zo gezegd zo gedaan.

Ik zag bij aankomst dat mijn neven en nichten van hetgeen nog over was flink hadden meegenomen.

Oké dat kan maar vond het hebberig:-(

De meeste echte typische opa en oma spulletjes waren weg, tuurlijk lag er genoeg hoor maar ook veel eigendommen die mijn opa en oma zellf ook al hadden opgeborgen.

Zo waren mijn oma' s lievelings spulletjes, of sieraden al zo'n beetje weg.

Nu gaat het mij totaal niet om de spullen.

Mijn normaal gesproken bescheiden neven en nichten tja hun houding viel mij tegen.

Zo kwam ik bij wat neven en nichten langs en bij de een zie ik de hele set pannen waar in zij met veel liefde kookte, bij de ander de grote klok, de een droeg haar wel bekende ring etc en laatst op fb mijn nicht met haar zoontje maar op de achtergrond hing daar het magische kleed aan de wand van mijn grootouders.

Pfff ik ben blij met de herinneringen en wat andere kleinigheden die over waren

Maar wat een hebberts toch?

Sommigen kwamen er amper..

Ik kijk een beetje anders tegen sommige familieleden aan, stel ik mij aan?
Alle reacties Link kopieren
mwah, blijkbaar hebben de andere de spullen wel echt in gebruik als jij ze zo makkelijk op foto`s ziet, dat vind ik dan wel weer mooi. beter dan dat het op een zolder ligt te verstoffen

Was jij aan iets gehecht wat je nu niet hebt gekregen?
Ja, ik vind het gezeur. Dan had je gewoon even moeite moeten doen om ook te komen als de rest kwam. Zoals blijkbaar iedereen deed. Maar dat wilde je dus blijkbaar niet..

Of je had aan iemand moeten vragen om ook iets te reserveren

Het gaat je niet om de spullen, maar je hebt het er wel steeds over?
Het is toch ook zonde om alles te laten liggen? Wat hadden ze dan moeten doen?
Niet handig aangepakt van de ooms en tantes, maar waarom is het niet eerlijk dat zij allemaal wat hebben: Ze hebben evenveel recht als jij. Tenzij er iemand is die heel veel heeft, daar zou je misschien mee in gesprek kunnen om te praten?
quote:pearle schreef op 02 mei 2017 @ 10:58:

Ja, ik vind het gezeur. Dan had je gewoon even moeite moeten doen om ook te komen als de rest kwam. Zoals blijkbaar iedereen deed. Maar dat wilde je dus blijkbaar niet..

Of je had aan iemand moeten vragen om ook iets te reserveren

Het gaat je niet om de spullen, maar je hebt het er wel steeds over?Er was geen gezamenlijke afspraak.
Het lijkt wel of je zelf eigenlijk net zo 'hebberig' bent en je zelf ook graag die spullen had willen hebben?
Was hier ook, de rest woonde dichterbij en de meeste spullen waren al weg. Maar goed, ze waren er ook vaker. Ik heb een paar dingen meegenomen die ik belangrijk vond, daarna uit wat overbleef (erg weinig) wat ik leuk vond. De rest deed het ook zo volgens mij. No hard feelings verder. Ik heb bijvoorbeeld m'n opa's schep. Heel suf maar ben buiten opa de enige in de familie die groene vingers heeft. M'n neef wilde ook de schep omdat hij er geen had maar ik mocht 'm hebben. Nam hij de bank ofzo. Prima.
Als er iets speciaals was dat je graag had gewild had je dat toch gewoon kunnen zeggen?

Ze hebben spullen mee genomen die voor hun herinneren vertegenwoordigen en gebruiken ze ook/hebben ze opgehangen. Het is niet alsof ze zo veel mogelijk mee hebben genomen om te verkopen.
"Nu gaat het mij totaal niet om de spullen."

Ik denk stiekem van wel.

Was er een speciaal iets dat je graag had willen hebben en wat nu door een familielid is meegenomen? Dan zou je altijd kunnen bespreken om het te delen/om en om in huis te hebben? Erfenissen en gratis spullen halen altijd de hebberigheid in de mens naar boven.
I think I have a problem - I think I think too much.
Nee ik snap jou wel. Iemand had hier de leiding in moeten nemen, en inventariseren wie wat wilde. Dat jij verder weg woont mag daar geen invloed op hebben.

Bij dubbele belangstelling kun je meestal wel iets wegstrepen tegen iets anders. Gewoon maar vanuit dat huis meenemen wat je wil vind ik niet eerlijk.

Ik zou er overigens wel proberen overheen te stappen, bij ons in de familie is het uitgedraaid op ruzie en dat is het ook niet waard.

Met neven en nichten met wie je een goede verstandhouding hebt zou je best nog eens kunnen vragen van joh, hoe is dat nou gegaan, ik heb qua herinneringenspullen blijkbaar ergens de boot gemist. Wellicht waren hun in de veronderstelling dat jij al geweest was, of dat jouw ouders het voor jou geregeld hadden.
quote:Donna1971 schreef op 02 mei 2017 @ 11:01:

[...]

Er was geen gezamenlijke afspraak.Heb je geprobeerd die te maken dan? En wat heb je nu niet dat voor jou een speciale betekenis heeft? Specialer dan voor de gene die het nu heeft?
Waarom heb jij dan niet tegen je moeder gezegd wat je graag zou willen hebben? Er is vaak tijdsdruk bij het opruimen van een huis na overlijden en dan kan je niet weken wachten, daarnaast hebben jouw neven en nichten gewoon gedaan wat gevraagd werd, niets hebberig aan..
Tja ik vind het nogal ongeïnteresseerd overkomen dat je niet eens even speciaal ervoor langs wilt komen, maar aangeeft wel te kijken als je er toch bent. Ik kan me voorstellen dat de anderen dat hebben geïnterpreteerd dat het je niet zoveel uit maakt. Ik neem aan dat dat huis ook leeg moet omdat het opgeleverd moet worden hetzij aan de verhuurder of aan de koper. Het is best een hoop werk het huis van een overledene leeg ruimen, want je wilt ook niet te lang doorhuren (of zo snel mogelijk verkopen), het zou fijn zijn als iedereen daar een beetje rekening mee houdt en niet zegt: mwah ik kijk wel eens als ik toch in de buurt ben.

Ja hebt het vanuit de gedachte gedaan dat je niet hebberig wilt overkomen. Ik vind dat erg ver gezocht en denk, mens waar maak je je druk om. Ik zou dus bovenstaande interpretatie gehad hebben bij jouw late verschijnen. Het zou geen moment in mijn hoofd opkomen, dat iemand het uitstelt om "niet hebberig" over te willen komen.
Vind je echt dat ze de spullen hadden moeten laten liggen? Zodat het daarna in de container zou belanden? Kun je niet gewoon blij zijn dat de spullen een tweede leven hebben gekregen bij mensen die er al dan niet ook nog mooie herinneringen aan hebben? Of hadden ze beter alles kunnen laten liggen tot jij je keuze had gemaakt?
Het zijn maar spullen, oude spullen. Iedereen mocht wat meenemen, nou dat hebben ze gedaan.

Had je ook de moeite moeten nemen om eerder te gaan. Donna was er niet, dus die interesseert het blijkbaar niet zoveel. Hoe hadden ze het dan moeten doen?
quote:Donna1971 schreef op 02 mei 2017 @ 11:01:

[...]

Er was geen gezamenlijke afspraak.Ik zou eerlijk gezegd ook niet gaan wachten op een kleinkind die nog niet weet wanneer ze komt kijken.... Een huis moet leeg, dan had je moeite moeten doen om langs te gaan
Het lijkt me ook heel onhandig als iedereen wacht omdat niemand hebberig wil overkomen. Dan sta je maar op elkaar te wachten tot iemand de eerste stap zet.
Wat had er dan moeten gebeuren met de spullen?
toen ik de titel al las dacht ik O drama en nu ik je OP heb gelezen is het bevestigd,

nee bij een erfenis verdeling is bijna iedereen hebberig of gierig,

het is een heel normaal fenoneem,

alleen jij kan bepalen of je andere familie leden nu anders bekijkt,

je kan ook blij zijn dat er nog veel spullen een ander plekje kregen

je kan bijvoorbeeld ook een vol huis hebben met spullen die niemand wilt hebben
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
quote:guppekop schreef op 02 mei 2017 @ 10:57:

mwah, blijkbaar hebben de andere de spullen wel echt in gebruik als jij ze zo makkelijk op foto`s ziet, dat vind ik dan wel weer mooi. beter dan dat het op een zolder ligt te verstoffen

quote:mamsvan schreef op 02 mei 2017 @ 11:09:

toen ik de titel al las dacht ik O drama en nu ik je OP heb gelezen is het bevestigd,

nee bij een erfenis verdeling is bijna iedereen hebberig of gierig,

het is een heel normaal fenoneem,

alleen jij kan bepalen of je andere familie leden nu anders bekijkt,

je kan ook blij zijn dat er nog veel spullen een ander plekje kregen

je kan bijvoorbeeld ook een vol huis hebben met spullen die niemand wilt hebbenIk snap niet zo goed dat je als hebberig wordt gezien als je spullen meeneemt van iemand die overleden is. Die spullen worden niet meer gebruikt en moeten uit dat huis. Dan is het toch juist fijn dat ze worden meegenomen (bij voorkeur door iemand die het nog kan gebruiken of die er een emotionele band mee heeft)?
Jij wilde dus de eerste keus in spullen. Net zo hebberig toch
Vind mensen die ruzie maken over een erfenis (of zich benadeeld voelen) echt heel erg triest.
quote:guppekop schreef op 02 mei 2017 @ 10:57:

Eigenlijk dacht ik dat mijn neven en nichten er net zoals mij er over dachten.

Achtergrond is, dat wij allemaal een nogal bescheiden en afwachtende houding hebben en zo van ' nee ik hoef niet, ga jij maar eerst..Indische afkomst en ik weet het, dat bescheiden is niet altijd handig.

Bij mij was het echt zo en tja dat ik me erger kan ik ook niet verklaren want het gaat me ergens toch om bepaalde herinneringen waarvan ik dach dat ik daar wel een gedeelte van had kunnen meenemen in overleg zoals de pannen die ik zou gebruiken maar deze waren al gereserveerd.

Andere keuken attributen ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven