Erfenis

02-05-2017 10:53 75 berichten
Toen mijn lieve oma was overleden nog niet heel lang geleden waren haar kinderen dus ook mijn moeder bij elkaar voor de verdeling van mijn oma en opa' s bezittingen.

Dit was eerlijk gegaan voor zover ik weet.

De kleinkinderen waaronder ik, allemaal volwassen mochten dan wanner je kon in het huis van mijn grootouders herinneringen meenemen of eventueel doorgeven als je iets graag wilde..

Ik woonde niet in de buurt, was niet de enige daarin maar goed, iedereen kon gaan wanneer hij/zij wilde dus geen gezamenlijke afspraak.

Mijn moeder zei dat diverse kleinkinderen dus mijn neven en nichten al diverse spullen hadden meegenomen en gereserveerd' welke hun ouders dan voor hen bewaarde.

Ik zei nou eh ik vind dat hebberig overkomen, laat mij maar kijken als ik et ben.

Zo gezegd zo gedaan.

Ik zag bij aankomst dat mijn neven en nichten van hetgeen nog over was flink hadden meegenomen.

Oké dat kan maar vond het hebberig:-(

De meeste echte typische opa en oma spulletjes waren weg, tuurlijk lag er genoeg hoor maar ook veel eigendommen die mijn opa en oma zellf ook al hadden opgeborgen.

Zo waren mijn oma' s lievelings spulletjes, of sieraden al zo'n beetje weg.

Nu gaat het mij totaal niet om de spullen.

Mijn normaal gesproken bescheiden neven en nichten tja hun houding viel mij tegen.

Zo kwam ik bij wat neven en nichten langs en bij de een zie ik de hele set pannen waar in zij met veel liefde kookte, bij de ander de grote klok, de een droeg haar wel bekende ring etc en laatst op fb mijn nicht met haar zoontje maar op de achtergrond hing daar het magische kleed aan de wand van mijn grootouders.

Pfff ik ben blij met de herinneringen en wat andere kleinigheden die over waren

Maar wat een hebberts toch?

Sommigen kwamen er amper..

Ik kijk een beetje anders tegen sommige familieleden aan, stel ik mij aan?
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 02 mei 2017 @ 11:15:

[...]

Ik snap niet zo goed dat je als hebberig wordt gezien als je spullen meeneemt van iemand die overleden is. Die spullen worden niet meer gebruikt en moeten uit dat huis. Dan is het toch juist fijn dat ze worden meegenomen (bij voorkeur door iemand die het nog kan gebruiken of die er een emotionele band mee heeft)?

ik bedoel meer op hebberig op wat ik zelf heb mee gemaakt in dat soort sitauties,

misschien is ook een overdreven woord,

bij ons er letterlijk ruzie ontstaan bij mijn moeder en haar zussen/broers bij het overlijden van hun vader, omdat ze aasgieren nog een uur nadat mijn opa was begraven de huis hebben leeggehaald,

nu weet ik dat het niet bij iedereen zo gaat, maar die ervaring heeft er voor gezorgd dat ik dat altijd denk dat mensen hebberig zijn, bij overlijden en huis leeg halen,
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
tja, had je maar meer interesse moeten tonen en net zoals de anderen langsgaan
Eerlijk? Ik vind dat jij je aanstelt. Zoals ik het lees heeft iedereen iets uitgezocht wat ze dierbaar was en dit ook in gebruik. Dan had je eerder moeten zijn...
If you can dream it, you can do it.
"Ik zei nou eh ik vind dat hebberig overkomen, laat mij maar kijken als ik et ben."

Nou dat heb je gedaan en toen was het meeste al weg, logisch ook.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Kijk sommige spullen waren al geclaimd door sommigen.

Die bezittingen waren al gegeven of genomen door hen, dus maw daar kon niemand meer aanspraak op maken en werden ook niet geshowt'
quote:mel.nl schreef op 02 mei 2017 @ 11:27:

Eerlijk? Ik vind dat jij je aanstelt. Zoalsk RC ik het lees heeft iedereen iets uitgezocht wat ze dierbaar was en dit ook in gebruik. Dan had je eerder moeten zijn...Ik kon niet eerder
Als ik het verhaal zo lees is dit inderdaad geen heel mooie oplossing.

Normaalgesproken doe je dit in 2 rondes: In de eerste ronde kan iedereen aangeven waarin ze interesse hebben (dus zonder het mee te nemen). En dan probeer je in een 2e ronde het zo te verdelen dat iedereen een (aantal) dingen van zijn lijstje krijgt.

Eventueel kun je met punten of zelfs geld werken, dus iedereen krijgt 10 punten. Zet jij alle 10 in op de antieke klok, en iemand anders 5 op de klok en 5 op het schilderijtje in de gang, dan is de klok voor jou, maar heeft de ander grotere kans om in elk geval iets te krijgen. Als er (ook) geld te verdelen valt kun je op die manier ook dingen 'kopen', waardoor de anderen dan in elk geval een beetje meer geld krijgen. Vaak hebben mensen een stuk liever die oude koekenpan dan duizend euro (of wat er ook maar overblijft van een kleine erfenis), maar het zorgt in elk geval voor een wat gelijkmatigere verdeling, in plaats van dat de eerste die komt er meteen vandoor gaat met de dingen waar iedereen herinneringen aan heeft.

Maar het klinkt nu alsof het 'wie het eerst komt, het eerst maalt' is geweest. Dat levert altijd scheve ogen op bij degene die als laatste komen. Het gaat inderdaad meestal niet om geld of spullen, maar vooral om iets dat nog een herinnering levend houdt.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Toen mijn oma overleed kreeg mijn oudste neef de meest belangrijke spullen.

Mijn oma wou dit..dus oke.

Maar het stak mij wel, omdat ik ook heel graag een herinnering van mijn oma wou.En mijn neef daar amper kwam.Terwijl wij daar vaak waren.

Ze waren ook nog eens te beroerd om het op te komen halen.Het heeft geloof ik nog jaren bij mijn ouders op zolder gestaan.

Inmiddels heb ik wel 2 simpele erfstukken maar ik ben er ontzettend blij mee.

Ik snap jou wel.Maar ik vind ook dat het beter geregeld had moeten worden.

En je schrijft dat je de spullen op foto s ziet.

Nou mijn neef heeft die spullen waarschijnlijk geneens in gebruik.

Ik heb verder geen contact met ze omdat ze heel anders zijn als wij en hun ervoor kozen om ver weg te gaan wonen en het contact daardoor verwaterde.Ik ben ook niet met ze opgegroeid.

Bah nu ik dit zit te schrijven, raak ik gewoon weer geirriteerd.

Eerlijk? Ik vind dat jij je aanstelt. Zoals ik het lees heeft iedereen iets uitgezocht wat ze dierbaar was en dit ook in gebruik. Dan had je eerder moeten zijn...Sommigen hadden direct al dingen gepakt of geclaimd, deze spullen lagen niet in het huis en ik en anderen wisten niet dat wij als kleinkinderen aanspraak op desbetreffende spullen konden maken, hiervan dacht ik dat dit naar mijn ooms en tantes gingen.
Je had liever dat het naar een opkoper was gegaan? Niets hebberigs aan, gewoon praktisch.
Klaar mee
Blijkbaar was het voor jou niet belangrijk om er snel heen te gaan of om aan je moeder te vragen om bepaalde sieraden of spullen voor jou apart te zetten.

Wanneer je je oma goed kent en regelmatig langs ging dan neem ik aan dat je zo ongeveer wist wat je graag wilde bewaren als herinnering. Misschien zijn zij hebberig en was jij eigenlijk niet zo betrokken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:Buffie schreef op 02 mei 2017 @ 11:37:

Je had liever dat het naar een opkoper was gegaan? Niets hebberigs aan, gewoon praktisch.

Dat is een stropop. Ze had graag gewild dat er wat eerlijker was verdeeld. Dat kan prima zonder opkoper, zoals ik hierboven al uitleg: even vragen waar iedereen belangstelling voor heeft, en dan verdelen. Zo moeilijk is dat niet. Niet gewoon 'graai maar raak', zodat de laatste met lege handen zit.

Het gaat doorgaans niet om geld, maar om de emotionele waarde.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Ach, de hebzucht viert vaak hoogtij als er een erfenis te verdelen valt. En het zijn niet eens altijd spullen die ze kunnen gebruiken.

Ik zou de herinneringen aan je oma koesteren, die zitten in je hart en kan niemand je afnemen.
Donna, het is dubbel.

Enerzijds heeft eenieder gedaan/gekregen wat hij/zij graag wilde en volgens afspraak. Ze waren er sneller bij dan jij, wie het eerst komt die het eerst maalt.

Anderzijds was overleg alvorens daadwerkelijk verdelen nooit slecht geweest. Misschien waren er meer mensen die een bepaald erfstuk wilden hebben, en dan had er overleg kunnen plaatsvinden. Of is dit wel mogelijk geweest?

Jij koos er zelf voor te wachten met langsgaan.

Ik vind het mooi dat eenieder daadwerkelijk blij is met zijn of haar erfenis. En dat deze er daadwerkelijk gebruik van maakt. Iets meenemen en het vervolgens verkopen, las ik ook al eens op dit forum, zou niemand op prijs stellen. Of iets meenemen en het vervolgens op zolder laten verstoffen zou ook niet gewaardeerd worden.

Beter zoals het nu is. Ik denk te lezen in je bericht tussen de regels door dat jij het idee hebt te kort gedaan zijn cq niet hetgeen hebt kunnen kiezen dat je graag had willen hebben. Is dat zo? In dat geval had je eerder in actie moeten komen. Je zult gemerkt hebben dat anderen eerst hun eigen "hachje redden" alvorens zich om de ander te bekommeren. Goede leerschool voor je toekomst.

Overigens.....nog gecondoleerd!
quote:handigmetgeld schreef op 02 mei 2017 @ 11:33:

Als ik het verhaal zo lees is dit inderdaad geen heel mooie oplossing.

Normaalgesproken doe je dit in 2 rondes: In de eerste ronde kan iedereen aangeven waarin ze interesse hebben (dus zonder het mee te nemen). En dan probeer je in een 2e ronde het zo te verdelen dat iedereen een (aantal) dingen van zijn lijstje krijgt.

Eventueel kun je met punten of zelfs geld werken, dus iedereen krijgt 10 punten. Zet jij alle 10 in op de antieke klok, en iemand anders 5 op de klok en 5 op het schilderijtje in de gang, dan is de klok voor jou, maar heeft de ander grotere kans om in elk geval iets te krijgen. Als er (ook) geld te verdelen valt kun je op die manier ook dingen 'kopen', waardoor de anderen dan in elk geval een beetje meer geld krijgen. Vaak hebben mensen een stuk liever die oude koekenpan dan duizend euro (of wat er ook maar overblijft van een kleine erfenis), maar het zorgt in elk geval voor een wat gelijkmatigere verdeling, in plaats van dat de eerste die komt er meteen vandoor gaat met de dingen waar iedereen herinneringen aan heeft.

Maar het klinkt nu alsof het 'wie het eerst komt, het eerst maalt' is geweest. Dat levert altijd scheve ogen op bij degene die als laatste komen. Het gaat inderdaad meestal niet om geld of spullen, maar vooral om iets dat nog een herinnering levend houdt.

Ja inderdaad die het eerst komt die .....

Maar ik snap het wel eigenlijk een beetje nu, ik was gewoon te bescheiden en te traag...

Ik was net als iedereen zo verdrietig en zwaar in de rouw dat het misschien wat anders is gelopen.

Mijn moeder, en bepaalde ooms en tantes hebben hun best gedaan, er was iets van een lijst ook inderdaad.
Hoe had jij het willen zien dan? Ik ben benieuwd of jij het anders had gedaan als jij daar als eerste was geweest. Ik denk namelijk van niet.

Mijn ouders leven niet meer, toen mijn oma ,die ernstig dement is, ging verhuizen naar begeleid wonen kon er maar een klein deel van haar spullen mee. Wij waren op vakantie toen de mededeling kwam dat er een kamer voor haar vrij was en binnen een week moest er verhuisd worden. Al haar mooie spullen zijn dus mee genomen door mijn zussen en neef en nicht. Toen ik thuis kwam werd er via een whatsapp bericht gevraagd naar een houten kist. Die was vroeger van mijn opa maar die heb ik 10 jaar geleden van mijn oma gekregen ( toen ze nog bij de tijd was). Toen ik aangaf dat die al jaren bij mij in de kast staat was het huis te klein, want die wilde iemand anders eigenlijk wel hebben. Tja....

Ik vind het vreselijk dat mijn oma die zichzelf en de tijd al veel en vaak kwijt is nu ook dierbare spullen kwijt is. Toen ik mijn familie daarop aansprak werd er doodleuk gezegd: Joh over een kwartier is ze dat toch weer vergeten. Het is beschamend om te zien hoe mensen veranderen als het gaat om spullen. Niet eens ivm de herinnering maar stel je voor dat iets nog geld waard is. Stelletje aasgieren.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
quote:Donna1971 schreef op 02 mei 2017 @ 11:31:

Kijk sommige spullen waren al geclaimd door sommigen.

Die bezittingen waren al gegeven of genomen door hen, dus maw daar kon niemand meer aanspraak op maken en werden ook niet geshowt'Maar...vorige bericht schrijf je dat het je gaat om herinneringen. En vervolgens schrijf je in dat bericht over pannenset en andere keukenatributen. Dat zijn toch geen herinneringen. Dus gaat het je toch om de spullen.
Dan had je dat op dat moment moeten zeggen, denk ik.
quote:Buffie schreef op 02 mei 2017 @ 11:37:

Er is heel veel naar de kringloopcentra gegaan.

Vooral grote meubelen en wat andere dingen.
overigens kan het ook zo anders gaan. Toen de oma aan mijn vaders kant overleed bleek er een hele gedetailleerde lijst te zijn met wie wat kreeg. Omdat mijn vader niet meer leeft ging zijn aandeel naar mij en mijn zussen.

Zaten we ineens met 2 schilderijtjes, een eetkamerset en een grote stoel die niemand eigenlijk wilde hebben. Daarnaast was er nog een geldelijke verdeling ( waar een oom het overigens heel oneerlijk vond dat het geld wat er nog was verdeeld werd over de 4 kinderen, waarvan er dus 1 mijn vader was en zijn aandeel dus verdeeld werd over mij en mijn zussen. Want nu hadden wij wel wat en zijn kinderen niets.. zucht)
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
quote:Troeteltje schreef op 02 mei 2017 @ 11:42:

[...]

Maar...vorige bericht schrijf je dat het je gaat om herinneringen. En vervolgens schrijf je in dat bericht over upannenset en andere keukenatributen. Dat zijn toch geen herinneringen. Dus gaat het je toch om de spullen.

Juist dit waren herinneringen.

Mijn oma stond altijd te koken in haar bekende pannen.

Zij stond bekend om haar kookkunst en die ik erg mis
Dus eigenlijk was jou tactiek: iedereen zal bescheiden zijn en zeggen dat de ander eerst mag en als ik nu lang genoeg zo bescheiden ben geweest ben ik dan de eerste die, op aandringen van de anderen, mag gaan uitzoeken...

Waarom heb je niet tegen je moeder gezegd dat je, als dat zou kunnen, graag de pannenset zou willen?
Gelukkig had mijn oma, die vorig jaar overleed zelf een lijst gemaakt.

Alles waar zij waarde aan hechte heeft ze verdeeld onder kinderen en kleinkinderen.

Dat was voor ons ook speciaal omdat we kregen wat zij voor ons had uitgezocht en bij ons vond passen.

Eerlijk? Ik vind dat jij je aanstelt. Zoals ik het lees heeft iedereen iets uitgezocht wat ze dierbaar was en dit ook in gebruik. Dan had je eerder moeten zijn...Er waren al spullen geclaimd die niet in het huis stonden of waar ik en andere neven en nichten uit konden kiezen...bepaalde neven en nichten hadden dit via hun ouders gedaan denk ik
quote:Donna1971 schreef op 02 mei 2017 @ 11:54:

[...]

Er waren al spullen geclaimd die niet in het huis stonden of waar ik en andere neven en nichten niet uit konden kiezen...bepaalde neven en nichten hadden dit via hun ouders gedaan denk ik

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven