Katten alleen.

02-05-2017 20:41 66 berichten
Lieve dames.

Binnenkort gaan we op vakantie. Doorgaans heb ik meerdere vriendinnen/ buren die voor de katten ( 2 stuks) kunnen zorgen maar nu zit er een gat van 3 dagen dat niemand kan. Voor mijn gevoel is dat te veel, man denkt dat het wel kan.

Wat denken jullie?

Edit: Uiteraard met veel eten en drinken binnen hun bereik.
Dat het wel kan.
Alle reacties Link kopieren
Dat is te veel. Ook al heb je zo'n automatische voer/water bak. Wie kijkt of die niet plotseling kapot zijn gegaan/sneller leeg zijn dan verwacht/etc, een kat niet ziek is geworden of gewond is geraakt door gekke toeren, etc.
Nope, hier zouden ze het niet overleven.

Na 24 uur zijn ze hier toch echt wel totaal uitgehongerd.
Los van of het kan, ik zou het niet willen en toch een andere oplossing proberen te zoeken.
Het is teveel.
voor onze katten is dit geen enkel probleem. op verschillende plaatsen water en voer neerleggen. verder kunnen ze via het kattenluik naar buiten. kattenluik werkt trouwens alleen op chip, zodat er geen vreemde katten (meer) het voer kunnen opeten.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:RennieGirl schreef op 02 mei 2017 @ 20:46:

Dat is te veel. Ook al heb je zo'n automatische voer/water bak. Wie kijkt of die niet plotseling kapot zijn gegaan/sneller leeg zijn dan verwacht/etc, een kat niet ziek is geworden of gewond is geraakt door gekke toeren, etc.Wat een doemdenken. Hoe vaak gebeurd dit? Bij ons nooit, en het zou wel heel toevallig zijn dat dit juist in die dagen iets erg gaat gebeuren.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Echt te lang, niet doen!!
quote:hamerhaai schreef op 02 mei 2017 @ 20:51:

[...]

Wat een doemdenken. Hoe vaak gebeurd dit? Bij ons nooit, en het zou wel heel toevallig zijn dat dit juist in die dagen iets erg gaat gebeuren.

Ik mag hier toch elk jaar wel 1 à 2 keer naar de dierenarts met een kat die gevochten heeft, wat te wild ergens afgesprongen is, ...

Die katten zijn zowat mijn grootste "schatten" (ik heb geen kinderen, dat helpt ), echt niet dat ik die 3 dagen alleen laat verhongeren.

Ooit mijn katten 27 uur alleen gelaten.

Je had die zielige totaal uitgehongerde kopjes moeten zien toen we terugkwamen . (Ze krijgen normaal 2 keer per dag en we hadden dus een dubbele portie achter gelaten. Waarschijnlijk was die na 12 uur al opgevreten.)

En je had moeten zien hoe ze letterlijk vochten met elkaar om zo snel mogelijk aan hun kom te zijn toen er 2 minuten later eten klaarstond.

Nooit meer.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 02-05-2017 23:33
Reden: op de man
% gewijzigd
Ik zou het zelf nooit doen met onze katten. Hoeveel eten we ook neerzetten, ze doen hun best om het op te krijgen (daarom krijgen ze ook 2x per dag een afgepast hoeveelheid). Beetje zoals TinyBel al aangeeft: dan hebben ze daarna 2 dagen niets.

Ook rennen en ravotten ze nog wel eens en dan gaan er geregeld waterbakjes om. Dus nee, ik zou er niet aan beginnen en mijn man kan het al helemaal niet over zijn hart verkrijgen.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
quote:TinyBel schreef op 02 mei 2017 @ 20:59:

[...]

Je had die zielige totaal uitgehongerde kopjes moeten zien toen we terugkwamen . (Ze krijgen normaal 2 keer per dag en we hadden dus een dubbele portie achter gelaten. Waarschijnlijk was die na 12 uur al opgevreten.)

Mijn katten steken weer anders in elkaar. zij reageren verontwaardigd als ik een klein bakje voor hun neus zet. Ze hebben de overtuiging aangenomen dat hoe groter de bak hoe beter het is. Kleine bakjes met dezelfde voedsel wordt geweigerd maar als ze in een grote voorraadbak neergezet wordt dan eten ze het wel. Maar niet meer dan ze nodig hebben. Normaal doen ze ook 2 weken over voor het leeg is.

Te weinig voedsel is het probleem niet. Ik vind het vooral heel zielig, terwijl ze bijna de hele dag liggen te slapen en volgens mij niet eens merken als ik weg ben.
https://www.pawshake.nl/
“Don’t look back – you’re not going that way.”
3 Dagen is ook net iets te lang. 2 Dagen kan wel. Afhankelijk van waar je woont wil ik je best helpen. Ben vroeger vrijwilliger geweest bij Kattenzorg en verzorgde katten als de baasjes op vakantie waren. En heb zelf al heel mijn leven katten.
Onze buurvrouw die zou oppassen is het een keer vergeten. Arme beesten ruim 3 dagen in de zomer zonder iets. Ze waren okè, fysiek, maar helemaal stil en teruggetrokken. Zo zielig. Nee, ik zou het niet doen.
quote:syvon schreef op 02 mei 2017 @ 21:30:

Onze buurvrouw die zou oppassen is het een keer vergeten. Arme beesten ruim 3 dagen in de zomer zonder iets. Ze waren okè, fysiek, maar helemaal stil en teruggetrokken. Zo zielig. Nee, ik zou het niet doen.Zonder eten en drinken is inderdaad zielig.
Het is te lang. Ik vind 36 uur echt het maximum. In grotere steden is een katten oppascentrale beschikbaar. In Rotterdam kost je dat 7,50 per x. Deze persoon komt langs om de katten eten en drinken te geven en blijft een uurtje.. Misschien een idee ?
Misschien woont er een forummer bij je in de buurt die af en toe even binnen kan lopen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Kan. Koop anders zo'n voederbak met timer.

Goede drinkbak met zo'n reservoir erop ect.
Ligt er aan wat voor katten je hebt, krijgen ze meerdere keren op een dag eten of gewoon een grote bak en daar doen ze een tijdje mee? Hebben ze veel behoefte aan aandacht of blijven ze toch uit de buurt van de mensen die anders langs zouden komen?

Bij die van mij zou ik het wel doen. Die eten uit een grote bak dus een extra bak neer zetten en ze redden het een week op het eten. Pas na 3 dagen schoon water is jammer, maar als er genoeg staat voor hun geen probleem. 3 van de 4 komen toch niet af op buren die anders langs zouden komen, maar zich onder de bank verstoppen en ze hebben elkaar. De kattenbakken doe ik 1 keer per week en niet iedere dag dus ook dat hoeft niet perse die dagen en buiten komt er maar soms 1. Die mist het niet als je hem niet buiten laat dus ook dat zit wel prima. Ik ben de afgelopen 5 jaar alleen naar de dierenarts geweest voor inentingen dus ook ongelukjes verwacht ik niet in die 3 dagen, het zijn gewoon luie bankhangers die het liefst de hele dag boven op elkaar liggen en alleen komen aanrennen als er vlees is om in ontvangst te nemen.

Genoeg andere katten waar ik het niet bij zou doen, die veel aandacht nodig hebben, gewend zijn om 2 keer per dag te eten, veel buiten komen of wel eens vaker tripjes naarden dierenarts nodig hebben.
quote:syvon schreef op 02 mei 2017 @ 21:30:

Onze buurvrouw die zou oppassen is het een keer vergeten. Arme beesten ruim 3 dagen in de zomer zonder iets. Ze waren okè, fysiek, maar helemaal stil en teruggetrokken. Zo zielig. Nee, ik zou het niet doen.Maar dan was het eten en drinken er ook niet op bedacht dat ze zo lang alleen zouden zijn of was dat er wel genoeg? Zeker in de zomer gaat water hard en zonder water zitten is erg zielig.
Huurvrouwtje, beetje minder kan ook wel he! To zoekt tenminste oppas voor de katten, het is niet alsof ze verhuisd en de dieren achterlaat.

Om op je vraag te komen, ik vind het te lang. Als wij weggaan komt er tweemaal daags iemand langs voor ze, en die controle en aandacht hebben ze ook echt wel nodig.

Zit er geen oppas of uitlaatservice die ook deze diensten bied in de buurt?
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 02-05-2017 23:31
Reden: op de man
% gewijzigd
Nee, natuurlijk doe je dat niet !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven