Lijf & Lijn alle pijlers

Ben ik op het goede spoor?

03-05-2017 10:07 48 berichten
Ik heb mijn leven lang nooit hoeven lijnen of moeten opletten wat ik at, het was vroeger eerder andersom. Maar ik ben nu 45 jaar en ik merk dat de kilootjes langzaam erbij komen. Ik woog altijd 68 kg bij een lengte van 1.78m en zit er nu net 2 kilo boven. Ik wil niet doorgroeien dus ik ben aan het opletten. Maar ik heb werkelijk geen idee of ik op het goede spoor ben. Van het Internet word ik gek aan adviezen en calorietellers. Hier zitten vast experts ;), dus ik maak het mezelf gemakkelijk.

zit ik op een goed spoor?

Ontbijt: griekse yoghurt light, handje noten en zaden, blauwe bessen

10 uur: boterham met kipfilet

lunch: salade (varieert in samenstelling)

15 uur: fruit

avondeten: met de pot mee (3 kinderen hebben juist calorieen nodig dus ik ga niet apart koken voor mezelf).

20 u: fruit

22 u: als ik nog honger heb een boterham.
Alle reacties Link kopieren
quote:SpringDing schreef op 03 mei 2017 @ 10:26:

[...]

Vanwaar 15 minuten?

(http://www.voedingscentru ... rt/beweeg-ik-genoeg-.aspx)

Om de aanmaak van cortisol (het stresshormoon) te verminderen en sneller (buik)vet te verliezen.

Ik geloof niet zo in het voedingscentrum.

Die 15 minuten per dag is genoeg als je niet te veel eet. Ik ben het dan ook absoluut niet eens met Saz. Je kunt heel goed afvallen zonder te sporten maar wel gezond en minder te eten. Je kunt niet afvallen door alleen te sporten en hetzelfde te blijven eten. Heb ik in mijn omgeving genoeg gezien.
Ikzelf merk dat ik al strakker word nu ik 3x per week hardloop (5-10km per keer). Verder let ik op tussendoortjes maar eet gewoon mn boterham met hagelslag s morgens en in het weekend lekker een schaaltje chips. Ook qua avond eten zowel gezond als soms ongezond. Ok ik val geen kilo's per week af. Dat wil ik niet eens, dan blijft er niks van me over. Maar zie goed resultaat met het sporten. Voor mij werkt dit beter dan echt zo opletten op mijn eten en alleen maar komkommer en wortel en kwark etc te mogen eten. Maar heb vast makkelijk praten. Ben qua kg (60kg bij 1.72m) tevreden, wil alleen wat buikvet kwijt.
TO komt op mij verre van obsessief over. Gezond op gewicht blijven is gewoon makkelijker met een eetdagboek. Sporten en bewegen is ook heerlijk om je fit te voelen en dan uiteraard met mate. Ook dat kun je invoeren in een dagboek en dan weet je meteen hoe je er voor staat. Gewoon een hulpmiddel, meer niet.

Op de een of andere manier wordt interesse in informatie over voeding soms direct aangemerkt als obsessief. Er is niets obsessiefs aan bijhouden wat je eet en hoeveel je beweegt. Integendeel, ik ben veel rustiger doordat ik weet waar de limiet ligt en dan kan ik daarbinnnen eten waar ik zin in heb. Superhandig.
quote:blondelady88 schreef op 03 mei 2017 @ 14:58:

[...]

Om de aanmaak van cortisol (het stresshormoon) te verminderen en sneller (buik)vet te verliezen.

Die 15 minuten per dag is genoeg als je niet te veel eet. Ik ben het dan ook absoluut niet eens met Saz. Je kunt heel goed afvallen zonder te sporten maar wel gezond en minder te eten. Je kunt niet afvallen door alleen te sporten en hetzelfde te blijven eten. Heb ik in mijn omgeving genoeg gezien.Ik geloof niet zo in een anonieme forummer die iets roept zonder onderbouwing.
quote:Wandelen_afvallen schreef op 03 mei 2017 @ 15:23:

TO komt op mij verre van obsessief over. Gezond op gewicht blijven is gewoon makkelijker met een eetdagboek. Sporten en bewegen is ook heerlijk om je fit te voelen en dan uiteraard met mate. Ook dat kun je invoeren in een dagboek en dan weet je meteen hoe je er voor staat. Gewoon een hulpmiddel, meer niet.

Op de een of andere manier wordt interesse in informatie over voeding soms direct aangemerkt als obsessief. Er is niets obsessiefs aan bijhouden wat je eet en hoeveel je beweegt. Integendeel, ik ben veel rustiger doordat ik weet waar de limiet ligt en dan kan ik daarbinnnen eten waar ik zin in heb. Superhandig.Jij snapt mij precies!
quote:Maud27 schreef op 03 mei 2017 @ 15:36:

[...]

Jij snapt mij precies!

Dat 'obsessief' komt denk ik door 'maar' 2kg aangekomen bij een BMI van 21,5. Dat gaat natuurlijk ook niet echt ergens over, laten we wel wezen.

Neemt niet weg dat je het volste recht hebt om met bewust en gezond leven bezig te zijn en dat dat echt niet meteen obsessief hoeft te zijn.
Die 2 kg is niet 'maar 2kg' ook al heb je een mooie bmi. Hoe het voelt is heel wat anders dan zo'n getal aangeeft. Bovendien signaleert TO een trend die ze niet kent, alle reden dus om op te letten.

[...]

Die 15 minuten per dag is genoeg als je niet te veel eet. Ik ben het dan ook absoluut niet eens met Saz. Je kunt heel goed afvallen zonder te sporten maar wel gezond en minder te eten. Je kunt niet afvallen door alleen te sporten en hetzelfde te blijven eten. Heb ik in mijn omgeving genoeg gezien.Prima, als jij dat vindt..
quote:Wandelen_afvallen schreef op 03 mei 2017 @ 15:50:

Die 2 kg is niet 'maar 2kg' ook al heb je een mooie bmi. Hoe het voelt is heel wat anders dan zo'n getal aangeeft. Bovendien signaleert TO een trend die ze niet kent, alle reden dus om op te letten.

Opletten is een keer minder vette hap, niet elke avond een koekje. Dat is niet je hele dagschema op de schop doen.

Vandaar ook dat ik zeg 'doe wat je deed en dan iets minder'.

Als je al die jaren (en nog steeds) een keurig gewicht hebt gehad, dan doe je het kennelijk goed, en je weet zelf het beste wat dat betekent qua hoeveelheden en activiteiten.
Ja, precies! TO heeft niet voor niks zo'n mooi gewicht. Als je dan een paar kilo aankomt dan is het weer tijd om even op te letten.

Voor mij betekent dat weer lekker wat vaker de fiets pakken, wandelen, sporten + normaal doen qua eten. Dus niet 2x opscheppen bij het avondeten en saus maken met een grote klont boter en dat pak koekjes aanvallen, maar gewoon wat minderen met alles, zonder dat je hele voedingsgroepen gaat schrappen enzo. Of een eetschema hebt, calorieën telt, wortels en yoghurt eet als je dat ranzig vindt, etc.
Er is niks mis met matigen, net zomin is er ies mis met bijhouden wat je eet. Zeker als je wat ouder wordt en minder makkelijk op gewicht blijft.

Er zit een wereld van verschil tussen 'weet wat je eet' en obsessieve eetschema's. Het ene heeft wat mij betreft niets met het andere te maken. Of misschien zelfs andersom. Ik heb jarenlang mezelf een strak schema opgelegd omdat ik geen idee had wat ik at, nu ik dat weet eet ik veel gevarieerder en voel me vrijer.
Twee kilo is inderdaad niet veel, maar ik kan me zeker ook voorstellen dat het opvalt en verschil maakt. To, ik denk ook niet dat je obsessief bezig bent, maar ik vond het toch een belangrijk punt om even aan te stippen als reactie op het simpelweg calorieën tellen.

Het is niet zo eenvoudig als iedereen zegt als ze zeggen dat het simpelweg zou gaan om minder calorieën. Volgens mij is het niet zo 1 op 1 en volgens wat ik inmiddels bestudeerd heb ook niet. Vetten weglaten helpt niet, vetten geven juist een verzadigingsgevoel en zijn dus juist erg belangrijk als je op gewicht wilt blijven of wilt afvallen. Light producten kunnen misleidend zijn, want als er minder vet in zit dan zit er sowieso meer eiwit in of meer koolhydraten of een of andere chemische stof als smaakmaker die ook niet echt gezond is.

Het is volgens mij handig om van zulke dingen op de hoogte te zijn, je hebt maar drie hoofdgroepen als het gaat om voeding en dat zijn koolhydraten, eiwitten en vetten. Alle drie hebben ze hun eigen waarde en volgens oudere voedingsleten zoals de ayurvedische dienen die groepen per maaltijd ongeveer alle drie een derde deel uit te maken. Dat zou dan dus betekenen dat wij vaak veel te weinig vet eten en in verhouding veel te veel koolhydraten en eiwitten. Dus niet zo bang zijn voor een beetje vet in het eten kan ook helpen om af te vallen.

[...]

Die 15 minuten per dag is genoeg als je niet te veel eet. Ik ben het dan ook absoluut niet eens met Saz. Je kunt heel goed afvallen zonder te sporten maar wel gezond en minder te eten. Je kunt niet afvallen door alleen te sporten en hetzelfde te blijven eten. Heb ik in mijn omgeving genoeg gezien.

Dat ligt er maar net aan wat je bedoelt met: hetzelfde blijven eten. Als dat elke dag een vette hap is, dan nee, dan zal het niet lukken ondanks het sporten. Maar als je een beetje normaal eet, niet buitensporig veel, en je sport goed (echt sporten dus, niet elke dag een kwartier wandelen) dan lijkt het mij dat dat echt wel resultaat geeft. Wat ik zeg, sinds een jaar ofzo ben ik fanatiek aan het hardlopen 3x per week, soms 2x. Ik let wel op mn eten in de zin dat ik probeer minder tussendoortjes te eten, geen koekje meer om 15.00 uur, of als ik alleen thuis ben kijken wat er allemaal nog in de kast ligt.... maar verder eet ik eigenlijk gewoon hoor, neem gewoon een gebakje af en toe, af en toe chips, zaterdag friet etc. Maar toch zien man en ik goed dat mn buik platter wordt. Ik ben er nog niet, maar het sporten heeft zeker effect en kan niet zeggen dat ik nu qua eten zo aan het lijnen ben, echt niet.

Ik snap prima dat ook al is je BMI in orde, je toch wat op wil letten. Ik weeg ook maar 60 kg, ben absoluut niet te dik en zo voel ik me ook niet, maar ben wel erg gemotiveerd om die buik strakker te krijgen. Alleen dan weer niet zo gemotiveerd om de helft van mn eten te laten staan en zelfs op te letten of de dressing van mn salade te veel calorieën bevat. Dan eerder inderdaad niet aanvallen op een pakje koekjes etc.
quote:SpringDing schreef op 03 mei 2017 @ 15:35:

[...]

Ik geloof niet zo in een anonieme forummer die iets roept zonder onderbouwing.Wat vervelend nou, daar ga ik vannacht echt wakker van liggen.
quote:tulpje21 schreef op 03 mei 2017 @ 17:07:

[...]

Dat ligt er maar net aan wat je bedoelt met: hetzelfde blijven eten. Als dat elke dag een vette hap is, dan nee, dan zal het niet lukken ondanks het sporten. Maar als je een beetje normaal eet, niet buitensporig veel, en je sport goed (echt sporten dus, niet elke dag een kwartier wandelen) dan lijkt het mij dat dat echt wel resultaat geeft. Wat ik zeg, sinds een jaar ofzo ben ik fanatiek aan het hardlopen 3x per week, soms 2x. Ik let wel op mn eten in de zin dat ik probeer minder tussendoortjes te eten, geen koekje meer om 15.00 uur, of als ik alleen thuis ben kijken wat er allemaal nog in de kast ligt.... maar verder eet ik eigenlijk gewoon hoor, neem gewoon een gebakje af en toe, af en toe chips, zaterdag friet etc. Maar toch zien man en ik goed dat mn buik platter wordt. Ik ben er nog niet, maar het sporten heeft zeker effect en kan niet zeggen dat ik nu qua eten zo aan het lijnen ben, echt niet.

Ik snap prima dat ook al is je BMI in orde, je toch wat op wil letten. Ik weeg ook maar 60 kg, ben absoluut niet te dik en zo voel ik me ook niet, maar ben wel erg gemotiveerd om die buik strakker te krijgen. Alleen dan weer niet zo gemotiveerd om de helft van mn eten te laten staan en zelfs op te letten of de dressing van mn salade te veel calorieën bevat. Dan eerder inderdaad niet aanvallen op een pakje koekjes etc.

Fijn dat dat voor jou werkt! Het kan wel zo zijn dat je onbewust meer op je eten let. Waar je bijvoorbeeld eerst 's avonds ging snacken ga je nu hardlopen. Hoeft niet zo te zijn hoor, maar het lijkt mij sterk dat je kilo's afvalt van die paarhonderd calorieën die je per week extra verbrand.

Over het algemeen als je dik bent en niks aan je voedingspatroon doet ook al sport je dan zul je niet snel gewicht verliezen.
Begrijp ik het goed TO dat het voor jou die 2kg extra niet goed aanvoelt?

Stel je valt binnen nu en 6 maanden 2 kg af door de aanpassingen die je nu doet.

Vervolgens 1 tot 5 jaar later kom je ondanks deze aanpassing weer 2 kg aan. Wat ga je dan doen? Nog minder eten, nog meer bewegen?

Snap je het?

Dat een getal op de weegschaal, of je kledingmaat, of je buikomtrek jouw gevoel over jezelf bepaalt. Dat kan een keuze zijn, zolang je er maar van bewust bent dat je een weloverwogen keuze maakt.
quote:Cassandra201 schreef op 03 mei 2017 @ 17:43:

Begrijp ik het goed TO dat het voor jou die 2kg extra niet goed aanvoelt?

Stel je valt binnen nu en 6 maanden 2 kg af door de aanpassingen die je nu doet.

Vervolgens 1 tot 5 jaar later kom je ondanks deze aanpassing weer 2 kg aan. Wat ga je dan doen? Nog minder eten, nog meer bewegen?

Snap je het?

Dat een getal op de weegschaal, of je kledingmaat, of je buikomtrek jouw gevoel over jezelf bepaalt. Dat kan een keuze zijn, zolang je er maar van bewust bent dat je een weloverwogen keuze maakt.

Ik snap hier helemaal niets van. Nederland zit vol met dikke mensen, vooral als ze ouder worden. Nu is er iemand die bij 2 kg aan de bel trekt, is het weer niet goed.

Natuurlijk moet ze weer ingrijpen als ze die 2 kg weer terug heeft na 1 tot 5 jaar, daar gaat het toch om? Dat je gedurende je leven af en toe wat aan moet passen? Het is logisch dat iemand van 70 minder calorieën nodig heeft dan iemand van 25. Je beweegt vaak minder, hebt minder spiermassa.

Als je lekker 2000 calorieën door blijft eten je hele leven, kom je vanzelf 'het gevaar van een kilo per jaar' tegen.

Dus wat mij betreft, goed bezig TO.

Of wat in calorieën minderen, of meer verbranden (of dat door sport is of door bv opbouwen van spiermassa kan je dan zelf bepalen). Simpele natuurkunde.
Eens met Fenarah, je kunt beter steeds oppassen op die 2 kilo, dan dat je na 4 jaar denkt, hmm nu is het ineens 6 kilo.

Eens moet je er wat aan doen, en dat is makkelijker als het nog niet zoveel is opgelopen. Ik grijp ook in als mijn BMI 24,nogwat is en niet pas als ik over de 25 zit.
Ik geef geen oordeel of zo.

Stofwisseling is een ingewikkeld iets, was t maar gewoon natuurkunde Vooral bij vrouwen en vooral na 45j jaar.

Op dat stukje reageerde ik.

Zie boek http://www.secretsfromtheeatinglab.com/bio/

Tezamen met koppeling eigenwaarde en getal.

Good luck TO!
Ook eens met bovenstaande reacties.

Ik 'let' ook op. ik heb mijn lesje wel geleerd qua niet opletten en binnen een aantal jaren had ik behoorlijk wat overgewicht. Dat ben ik inmiddels 3 jaar kwijt en nu sta ik gewoon eens in de maand braaf op de weegschaal en soms is er een kilo of wat bijgekomen en dan let ik gewoon weer een tijdje op qua wat ik eet.
quote:blondelady88 schreef op 03 mei 2017 @ 17:24:

[...]

Fijn dat dat voor jou werkt! Het kan wel zo zijn dat je onbewust meer op je eten let. Waar je bijvoorbeeld eerst 's avonds ging snacken ga je nu hardlopen. Hoeft niet zo te zijn hoor, maar het lijkt mij sterk dat je kilo's afvalt van die paarhonderd calorieën die je per week extra verbrand.

Over het algemeen als je dik bent en niks aan je voedingspatroon doet ook al sport je dan zul je niet snel gewicht verliezen.

Ik heb al gezegd dat ik idd geen kilo's afval en dat is maar goed ook. Want als je maar 60kg weegt bij 172cm dan is dat ook totaal niet nodig natuurlijk. Maar ik merk het toch echt. Hardlopen doe ik vaak s avonds rond 19.30 uur. Geen tijdstip waarop ik anders aan het snaaien ben. Maar heb idd wel gezegd dat ik beetje op mn eten let. De kleine dingen. Om 20 uur kopje thee met klein koekje of zonder koek, ipv een stroopwafel.

Paarhonderd calorieën valt ook wel mee. Als je 10km loopt is dat toch een 700 calorieën. Bij 5km zo'n 350 dus. Dus 3x per week telt heus wel mee.

Het ene hardlopen is het andere niet natuurlijk. Ik loop minstens een half uur zonder te rusten, 11Km per uur. Dus best een leuke snelheid. Maar ook vaak genoeg een 7km of meer.
quote:blondelady88 schreef op 03 mei 2017 @ 17:24:

Over het algemeen als je dik bent en niks aan je voedingspatroon doet ook al sport je dan zul je niet snel gewicht verliezen.Je valt juist af van de 'paarhonderd calorieen die je per week extra verbrand'. Dagelijks 500 kcal extra verbranden is een halve kilo afvallen per week.
quote:SpringDing schreef op 03 mei 2017 @ 15:41:

[...]

Dat 'obsessief' komt denk ik door 'maar' 2kg aangekomen bij een BMI van 21,5. Ik vind TO niet obsessief. Ik vind het juist verstandig om in te grijpen als je maar een beetje bent aangekomen ongewenst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven