Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!

Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache

Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5

Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
Ja, dat had ik dus ook verwacht.... Ik was zó flabbergasted dat ik een hoop ben vergeten te vragen. Maargoed. Komt wel goed, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Wauw, dat is flink veel meer per uur Bumba, mooi!
Gefeliciteerd Bumba! Ik kan het me voorstellen dat je zo blij en overrompeld was met je nieuwe baan, dat je niet onderhandeld hebt. Gelukkig is het uurloon prima. Ik hoop dat de baan zelf ook goed gaat bevallen.

@Kumiko. Gecondoleerd met het overlijden van je opa. Op het moment dat je een dierbare verliest, ga je overal over twijfelen. Alles in je leven moet opnieuw een plekje krijgen. Ik snap heel goed dat je dan na gaat denken over leven in het nu / leven voor later. Ik heb een aantal jaar geleden ernstige gezondheidsproblemen gehad waardoor ik ook veel na ging denken over mijn eigen sterfelijkheid en de zin van het leven. Als ik inderdaad nu ga sterven, van welke dingen vind ik het dan heel erg jammer dat ik ze niet heb gedaan? Ik was toen nog niet zo lang samen met mijn vriend en de dingen waarvan ik het jammer zou vinden als ik ze niet zou kunnen doen, lagen eigenlijk allemaal op het kneuterige, huiselijke vlak. Gelukkig werd ik daarna weer beter, maar voor mij was dat een teken dat dát voor mij dus echt het belangrijkste in het leven is. Alle keuzes die ik sindsdien heb gemaakt zijn daarop gebaseerd. Voor mij is consuminderen dan ook vooral de financiële vrijheid om de keuzes te maken om mijn leven te leven zoals ik dat wil.

@RP7: geld sparen tijdens een verhuizing is een prestatie!

@Doelen: hier zo goed als klaar met het opknappen van de voorraadkelder. Het volgende doel is een voorraad aanleggen, die hebben we bijna helemaal opgegeten om ruimte te hebben op de opknapbeurt uit te voeren. Ik weet dat sommigen hier van de voorraad af proberen te komen maar wij hebben nu totaal denk ik tien producten op voorraad en twee daarvan zijn pakken toastjes uit het kerstpakket van mijn schoonmoeder. Ik vind het fijn om zo min mogelijk naar de winkel te hoeven. Het uiteindelijke doel is eens per maand grote boodschappen te laten bezorgen en dan elke week alleen wat vers spul te hoeven halen. Hoe vaker ik naar de winkel ga, hoe meer ik uitgeef en bovendien heb ik er een hekel aan. Nu we de ruimte hebben wil ik ook proberen om producten die we veel gebruiken in bulk te gaan kopen. Dat is goedkoper en zorgt voor minder afval. We hebben een begin gemaakt door een vijfliterverpakking van ons favoriete merk olijfolie te halen. Het is dezelfde olie, maar dan tien verpakkingen in één en 66% goedkoper dan tien flessen. We hebben een fles in de keuken staan en die vullen we bij wanneer hij leeg is. We gebruiken veel olijfolie voor allerlei dingen, dus het is niet dat die grote fles er maanden en maanden staat. En nooit meer op zaterdagavond ineens zien dat er nog maar een bodempje in de fles zit ...
Fijn HoH, een voorraadkelder! Wij doen ook maar eens per week boodschappen. Zo af en toe laten we wat bezorgen door Albert, meestal gaan we naar de Lidl of evt een andere supermarkt. Het bevalt mij heel goed om maar eens per week te gaan, scheelt inderdaad geld. Al moet je wel goed om de houdbaarheidsdata denken.
@ heavenorhell

Grappig om te lezen dat jij ook van de voorraad ben! Ik ook, vooral omdat een goede aanbieding inkopen van iets wat je toch nodig hebt altijd handig en goedkoper is dan dit pas halen als het op is. Nu een grote trapkast voor de voorraad, maar omdat we gaan verhuizen zijn we hem nu toch leeg aan het eten. Dit omdat we anders straks alles mee moeten verhuizen, en dat is dan ook weer veel werk. En idd, minder vaak naar de winkel. Ik merk dat het enorm scheelt nu ik mijn grote valkuil, de action, actief vermijd. Ik mag er alleen heen als ik er bewust iets moet halen wat echt nodig is en verder niet, en probeer mezelf dan ook een soort oogkleppen op te zetten :P
Bumba, wat fijn! Dat is echt een mooie financiële vooruitgang voor je! :-)
Hier ook veel voorraad. Maar we gebruiken ook veel met zijn vijven. Ik vind het een prettig idee dat wanneer er iets gebeurd waardoor we ineens een week niet naar de winkel kunnen, dat ook niet hoeft. En als er een ramp gebeurd, we misschien een maand onszelf zouden kunnen redden.
quote:gemberpannekoek schreef op 03 mei 2017 @ 17:40:

[...]

huh, verplichten die scholen kinderen om in oranje naar de Koningsspelen te komen? dat vind ik echt raar...

Nee hoor, het werd gestimuleerd om in oranje of rood/wit/blauw of verkleed in iets wat met koningsdag te maken had te komen. Een oranje strik in het haar of zelfgemaakt kroontje kon net zo goed en de kinderen die niet verkleed waren werden niet weggestuurd. Maar ik vond het gewoon leuk dat zoon in het oranje kon en hij vond dat zelf ook leuk.

Maar ik had geen zin om een nieuw kledingstuk te kopen wat hij maar 1x aantrekt (zo'n Hema shirt met 'King' erop ofzo). Ik doe dat ook voor dagen als kerst niet, ik vind het echt zonde om kleding te kopen die maar 1x gedragen wordt. Dus ik heb op Marktplaats voor een paar euro een oranje longsleeve gekocht met een leuke print erop, die iets ruim valt zodat hij hem het komende jaar ook nog als gewoon shirt aan kan. Geen onzinnige koop voor eenmalig gebruik dus, al had ik het (nog) niet gekocht als die koningsspelen niet geweest waren.
quote:Bumba1985 schreef op 03 mei 2017 @ 17:12:

Waarschijnlijk vindden jullie me een muts, maar ik was zó blij dat ik weer werk had, dat ik niet eens heb onderhandeld over mijn salaris.... Nu kreeg ik vandaag mijn contract binnen en ik ga gewoon ruim €5 per uur erop vooruit ten opzichte van mijn vorige baan Uiteraard erg blij mee!

We hebben wel afgesproken dat we, ondanks dat ik weer ga werken, toch de weg blijven volgen die we vorige week weer hebben ingeslagen. Namelijk niet (teveel) geld uitgeven aan dingen waarvan we later zeggen dat het een onzinnige uitgave was. Vorige maand hebben we op een rijtje gezet wat uiteindelijk nuttig was en wat niet, en meer dan de helft had niet gehoeven, achteraf. Dat maakte wel indruk. Ons doel voor deze maand is om dat in elk geval te verbeteren tot 50 / 50, of nog liever natuurlijk géén onzinnige uitgaves, maar dat is misschien teveel gevraagd in één maand.

Wat fijn Bumba! Zo gaat het sparen voor de auto vast ook lekker snel straks. Ik vind je geen muts hoor, ik heb 1x wel onderhandeld over salaris maar dat was omdat ik bij een hogere functie opeens een stuk minder salaris zou krijgen.

Goed zeg, om dat overzicht in zinnige en onzinnige uitgaven te maken. Wat laat je dan vallen onder onzinnige uitgaven? Alles wat echt onnodig is en waar je achteraf spijt van hebt of ook dingen als een etentje waar je enorm van genoten hebt maar wat natuurlijk geen primaire levensbehoefte is? Of een kledingstuk dat niet per se nodig was, maar waar je wel heel blij mee bent?

Naar mijn mening is het hoe hoog je salaris ook is, altijd goed om onzinnige uitgaven te vermijden. Liever dan nog gewoon 'sparen voor later' (voor jezelf of voor bijv je kind), een deel weggeven of veel geven aan goede doelen. Er zijn altijd wel zinniger dingen met je geld te doen dan het aan onzinnige troep uitgeven of rücksichtslos over de balk gooien.
Bedankt dames.

Mijn opa heeft, ondanks zijn zuinige karakter, een goed leven gehad.
Zo, ik merk dat bij verschillende bedrijven offertes opvragen wel loont! Voor onze verbouwing hebben we 3 aannemers langs laten komen en we hebben nu de offertes binnen. De een rekent 12.000 euro, de ander 15.000 euro en de derde 24.000 euro, voor precies hetzelfde werk!

Heeft iemand er ervaring mee of er af te dingen valt bij aannemers/klusbedrijven? We hebben namelijk het beste gevoel bij die van 15.000 euro en ook kan hij al eerder en de werkzaamheden in kortere tijd afronden (met meer mensen tegelijk ipv na elkaar), maar 3000 euro extra daarvoor is wel veel, dus ik hoop eigenlijk dat we hem zouden kunnen overhalen om het ook voor 12.000 te doen. Is het gangbaar om daarover te onderhandelen of doen ze daar niet aan?
Nicole: geen ervaring mee maar 'nee heb je, ja kun je krijgen' dus ik zou het gewoon proberen. Ik zou dan gewoon aangeven dat een ander bedrijf aanbied dezelfde klus voor 12k te doen. Niks zeggen over de kortere tijd, en kijken hoe ze reageren.
Nicole, altijd doen! Loont hier altijd goed om te onderhandelen. Zo heb ik bij de tuinman, voeger, binnen-voeger echt honderden euro's minder hoeven betalen. Gisteren nog 700 euro bij de tuinman. Altijd fijn!
Inderdaad, nee heb je, je kun je krijgen. En zelfs als hij er minder dan die 3.000 euro af wil halen is dat mooi meegenomen. Ik proef uit je woorden tenminste dat je het liefst voor nummer twee zou kiezen.
Ik heb de afgelopen dagen veel nagedacht naar aanleiding van het overlijden van de opa van Kumiko. En toevallig kwam het zojuist ook ter sprake in een ander topic; dat mensen zich niet kunnen voorstellen waarom je zo weinig zou uitgeven als (gebrek aan) geld geen reden is. Natuurlijk zouden wij veel meer kunnen uitgeven dan we nu doen, en dan nog steeds flink kunnen sparen. Maar daar heb ik totaal geen behoefte aan, en daar zou ik me ook niet prettig bij voelen. Wij zijn oprecht tevreden en gelukkig met de manier waarop we nu leven. We hoeven niet meer spullen, we hebben geen behoefte aan wekelijkse avondjes uit. En zelfs als het om iets gaat waar ik wel geld aan wil uitgeven wil ik er niet teveel aan uitgeven. Ik noemde on dat andere topic asperges als voorbeeld: die vind ik erg lekker, dus in de tijd dat ze er zijn eten we ze regelmatig. Een paar weken geleden waren ze nog vijf of zes euro per pond. Dat zou ik prima kunnen betalen, ik eet er geen boterham minder om, maar dan koop ik ze dus niet. Dan wacht ik tot ze een euro of drie per pond zijn (en dan eten we lekker een pond per persoon ). We ontzeggen onszelf dus wel bepaalde dingen, maar niet omdat we het niet kunnen betalen. Maar dat vind ik helemaal niet erg. En juist omdat ik niet zomaar alles koop houden we geld over.
Heel herkenbaar wat Trotter schrijft, waarom extra uitgeven als je er geen behoefte aan hebt. Waarom duur kopen en niet wachten op aanbiedingen. Als ik 's ochtends op het station sta en ik heb trek in koffie koop ik geen take away voor 2 - 3 euro op het station, Ik kan niet van de koffie genieten als ik dat moet betalen. Ik wacht dan een uur tot ik op kantoor ben.

Terwijl ik dat makkelijk kan veroorloven. Ik merk dat ik eerder geniet van de dingen die ik goedkoop heb gekocht, zoals kleren en boodschappen die in de aanbieding zijn.
@Nicole: onderhandelen loont, zo heb ik een paar jaar geleden €500.- bespaard op de verbouwing van mijn toilet. Gewoon zeggen dat je een bepaald budget voor de verbouwing hebt gereserveerd, en dat je daar niet overheen wil gaan. In jouw geval is het budget 12k, en hopen dat de aannemer van 15k jou ergens in het midden tegemoet komt.
Ik had even een vraagje tussendoor.... Omdat 'onze' Albert Heijn aan het verbouwen is hebben we een bon gekregen voor 10% korting op de totale boodschappen bij een andere AH; waarschijnlijk om te voorkomen dat je naar een andere supermarkt overstapt ofzo

10% is natuurlijk niet veel,maar ik dacht: ik kan er wel even mooi de basis-voorraad van aanvullen, want dingen als tomatenpuree, gezeefde tomaat etc. zijn nooit in de aanbieding, en basic producten ook niet. En dan is 10% korting voor dingen die ik toch wel zou kopen mooi meegenomen.

Maar ik vroeg me af: wat zouden jullie meenemen als je die 10% korting kreeg?
@Bumba, kattengrind, want dat is duur en ik vind die van de AH echt het fijnst. Maar als je geen kat hebt, dan zou ik het niet doen

@Trotter, ik herken wat je schrijft. Ik leef nu sinds anderhalf jaar van de helft van mijn salaris (soms ook wel van minder) en heb helemaal niet het gevoel dat ik mezelf iets tekort doe. Ik merk wel regelmatig in mijn omgeving dat mijn keuzes niet de meest gangbare zijn. Gisteren weer zo'n typisch voorbeeld. Afgesproken met een vriendin voor een wandelingetje in het bos. Dat bos ligt op zo'n 11 km fietsen, dus ik ga daar gratis op de fiets naartoe. Vervolgens gaan we lekker wandelen en lopen we langs een horecatent. Vriendin wil daar dan zitten. Terwijl ik net zo lief op een bankje in het bos zit. Dan gaan we daar toch maar zitten, neemt zij koffie met appelgebak en trakteert ze mij op een kop thee (ik hoefde er niets bij). Hopla, dat is weer 8,80 euro. En dan voel ik me toch een beetje lullig, alsof ik zo'n klaploper ben.
Heb je plaats in een vriezer bumba? Dan zou ik ook vlees en vis halen. Tomatenpuree inderdaad, bouillon is lang houdbaar en altijd handig. Ik zou ook dr kruidenvoorraad aanvullen. Evt groenten en fruit van het seizoen invriezen voor zover dat kan.
Nouja, dat soort dingen dus

En ik zou sojamelk kopen, omdat dat zelden in de aanbieding is. En verder vooral kruiden, blikjes tomaat, havermout etc.
Ik begrijp trotter ook, behalve dat het bij mij wel wat langer geduurd heeft voordat ik in die modus zat en het gaat nog weleens mis hoor....ben van nature een spender

Sinds wij een koophuis hebben zijn wij een aantal jaren niet op vakantie geweest. Ons huis is een klushuis en daarbij willen we ook jaarlijks wat aflossen. Hoeveel commentaar we daar wel niet opkregen, want je krijgt toch vakantiegeld en daar kan je dus toch lekker van op vakantie?!?!? Meeste commentaar komt ook nog eens van mensen met een minder rooskleurig financieel plaatje dan wij. Tenminste dat vind ik. Huis onder water verkocht, flinke restschuld en die gaan wel op vakantie en weet ik wat. Ik zou die restschuld zsm af zien te lossen. Maar goed wie ben ik. Maar daar erger ik me soms wel aan. Vorig jaar zijn we voor het eerst sinds 4 jaar weer op vakantie gegaan en we hebben er dubbel en dwars van genoten!

@ nicole ja ik zou ook onderhandelen wellicht kom je niet op die 12k 3k best veel geld maar alle beetjes helpen.

@ bumba 10% zou ik de houdbare dingen die je veel gebruikt extra voor inslaan. Het geen wat niet vaak in de aanbieding is, wat je zelf ook al aangeeft eigenlijk.
quote:Bumba1985 schreef op 06 mei 2017 @ 09:41:

Ik had even een vraagje tussendoor.... Omdat 'onze' Albert Heijn aan het verbouwen is hebben we een bon gekregen voor 10% korting op de totale boodschappen bij een andere AH; waarschijnlijk om te voorkomen dat je naar een andere supermarkt overstapt ofzo

10% is natuurlijk niet veel,maar ik dacht: ik kan er wel even mooi de basis-voorraad van aanvullen, want dingen als tomatenpuree, gezeefde tomaat etc. zijn nooit in de aanbieding, en basic producten ook niet. En dan is 10% korting voor dingen die ik toch wel zou kopen mooi meegenomen.

Maar ik vroeg me af: wat zouden jullie meenemen als je die 10% korting kreeg?

Ik gebruik altijd houdbare melk en drinkyoghurt, dus daar zou ik extra van nemen

Margarine

Vaatwastabletten

bloem

suiker

cola/sap/ranja

gezeefde tomaten

Olijfolie

houdbaar broodbeleg

Dit soort dingen, en dan zou ik deze keer wat extra op voorraad zetten, zodat ik dat de volgende keer niet hoef te kopen. Ik zou ook het kruidenkastje even nakijken en bekijken of er nog kruiden zijn die ik anders op korte termijn zou moeten kopen.

Meestal heb ik van genoemde dingen een basisvoorraad die ik aanvul indien nodig, Melk en ander drinken heb ik meer van, maar vaatwastabletten, bloem, suiker ed heb ik meestal maar 1 volle staan en ik komt de nieuwe op het lijstje als ik de volle uit de kast pak. Deze week hoefde ik genoemde dingen allemaal niet te kopen, behalve melk en drinken. Met zo'n kortingsbon zou ik dat dus wel alvast meenemen, want anders moet ik het volgende week kopen voor de volle mep. Maar dan neem ik wel maar 1 zak suiker en 1 zak bloem en niet meer, want ander is mijn kast te vol.
quote:Dikkoppie schreef op 06 mei 2017 @ 10:02:

Sinds wij een koophuis hebben zijn wij een aantal jaren niet op vakantie geweest. Ons huis is een klushuis en daarbij willen we ook jaarlijks wat aflossen. Hoeveel commentaar we daar wel niet opkregen, want je krijgt toch vakantiegeld en daar kan je dus toch lekker van op vakantie?!?!? Meeste commentaar komt ook nog eens van mensen met een minder rooskleurig financieel plaatje dan wij. Tenminste dat vind ik. Huis onder water verkocht, flinke restschuld en die gaan wel op vakantie en weet ik wat. Ik zou die restschuld zsm af zien te lossen. Maar goed wie ben ik. Maar daar erger ik me soms wel aan. Vorig jaar zijn we voor het eerst sinds 4 jaar weer op vakantie gegaan en we hebben er dubbel en dwars van genoten! Netjes (en verstandig) gedaan! Ik verbaas me elke keer weer over dat commentaar. Misschien is het in mijn omgeving gewoon teveel een taboe-onderwerp of zo, maar er heeft zich nog nooit iemand bemoeid met hoe ik mijn geld besteed (of niet besteed).
Dikkoppie herkenbaar hoor! Als tiener was ik heel zuinig, maar sinds een paar jaar echt een gat in mijn hand.

Vooral voor sociale dingen, etentjes enzo ben ik echt een sucker.

Als de hele groep uit eten gaat, of naar het terras, of een activiteit onderneemt vind ik het heel moeilijk om daar nee op te zeggen. Ook al zou dat beter zijn voor mijn portemonnee. Ik vind het gewoon veel te leuk en wil niet 'verplicht' thuis blijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven