Sterilisatie, hoe jong?

05-02-2009 16:30 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vraag is hoe jong ze een vrouw laten steriliseren?

Stel je weet op je 25e al dat je nooit kinderen wilt, zullen ze het dan doen? Krijg je bij zoiets nog gesprekken met iemand wat je redenen zijn en of je het echt zeker weet?

Hoop trouwens dat ie op de goede pijler staat!
Nee, volgens mij doen ze dat nooit, neem lekker een spiraal.

Uit andere topics heb ik ook wel een beetje vernomen dat jij niet echt weet wat je wilt.
Over het algemeen kun je er vanuit gaan dat geen enkele arts dit voor je dertigste zal doen als je geen kinderen hebt. Sterker nog, mijn schoonmoeder werd met drie kinderen terwijl ze in de dertig was ook zonder naar huis gestuurd. In haar (en mijn!) geval maar goed ook want nummer 4 is een schatje! (aldus zijn vriendin, en ik kan het weten )

Maar een spiraaltje kan 5 jaar blijven zitten, dus dat zou een goede tussenoplossing kunnen zijn.
25 vind ik erg jong om zo'n definitieve keuze te maken. Je kan toch ook op andere manieren zorgen dat je (nu) geen kinderen krijgt.

Wie weet bedenk je je later nog.
Ik wist op mijn 18e (waarschijnlijk wel eerder) al heel zeker dat ik nooit kinderen zou gaan nemen, maar ik heb me toch nog steeds niet laten steriliseren. Dit voornamelijk omdat ik weet dat je ongesteldheidsklachten dan minstens zo zwaar terugkeren en ik er dus toch nog mijn leven lang de pil bij zal moeten slikken. Indien ik ooit in 'n langdurige relatie terecht kom zal ik 't wel laten doen, dan is het dubbel beschermd door die sterilisatie én de pil, om ongelukjes met de pil alleen helemaal uit te sluiten.
Mijn gyn vertelde mij dat het Mirena spiraal veiliger is dan de sterilisatie bij een vrouw, dus dat lijkt mij dat een erg goede optie voor je!

Tenzij je om gezondheidsredenen geen kinderen kan/ mag krijgen. Maar ws is dat nu niet aan de orde.
Ik heb al eens eerder gelezen dat jonge vrouwen een sterilisatie wilden maar niet kregen.

Ik heb de mirena spiraal gehad en werd niet meer ongesteld! Dat was een uitkomst dus misschien is dat wat voor je.
Voor zover ik heb begrepen moet je behoorlijk je best doen om een arts te overtuigen als je je wilt laten steriliseren.

Althans, als er geen andere reden is dan "gewoon" geen kinderen (meer) willen.

Maar een vaste regel of leeftijdgrens is er naar mijn weten niet. 't Is puur aan de beoordeling van de arts in kwestie.
mijn man heeft zich op zijn 25e laten steriliseren, die wist dat ie echt niet meer kinderen wilde dan ie met mij gekregen heeft.
Ik wilde al jong een sterilisatie, maar werd doorverwezen naar psych , of terugkomen als ik 30 was, ik ben inmiddels 36 en slik nog steeds de pil en wil nog steeds geen kinderen. Maar ik vind het wel best zo.
quote:elninjoo schreef op 05 februari 2009 @ 16:37:

Ik wist op mijn 18e (waarschijnlijk wel eerder) al heel zeker dat ik nooit kinderen zou gaan nemen, maar ik heb me toch nog steeds niet laten steriliseren. Dit voornamelijk omdat ik weet dat je ongesteldheidsklachten dan minstens zo zwaar terugkeren en ik er dus toch nog mijn leven lang de pil bij zal moeten slikken. Indien ik ooit in 'n langdurige relatie terecht kom zal ik 't wel laten doen, dan is het dubbel beschermd door die sterilisatie én de pil, om ongelukjes met de pil alleen helemaal uit te sluiten.Ja daar kwam ik dus pasgeleden ook achter. Ik dacht dat je dan ook nooit meer ongesteld zou worden. Dat was wel een beetje een domper voor mij.
Ik ken wel mensen die op jonge leeftijd zich hebben laten steriliseren.

Ik vind t belachelijk als een arts je naar een psych stuurt of zegt dat ie het niet doet. Of zelfs je alleen al aan een kruisverhoor onderwerpt!!

Je komt daar toch niet voor niks.

Hij (of zij) vraagt toch ook niet aan een 18jarige die zwanger is; krijg je er geen spijt van, weet je het zeker en zal ik het weghalen?

Je hebt net zoveel recht op een sterilisatie op elke leeftijd als om een kind te werpen.
Spiraaltje heb ik al en het is dat ik doorgezet heb, anders was ie er al uit. Heb m nu iets meer dan een jaar en sinds korte tijd niet meer zoveel last ervan.
quote:ziva schreef op 05 februari 2009 @ 17:26:

Ik ken wel mensen die op jonge leeftijd zich hebben laten steriliseren.

Ik vind t belachelijk als een arts je naar een psych stuurt of zegt dat ie het niet doet. Of zelfs je alleen al aan een kruisverhoor onderwerpt!!

Je komt daar toch niet voor niks.

Hij (of zij) vraagt toch ook niet aan een 18jarige die zwanger is; krijg je er geen spijt van, weet je het zeker en zal ik het weghalen?

Je hebt net zoveel recht op een sterilisatie op elke leeftijd als om een kind te werpen.

Dat doen ze niet voor niks, dat is om mensen die moeite hebben om volwassen na te denken te behoeden voor vergissingen.

In dit geval helemaal goed, maar toch zou ik in dit geval juist voor een sterilisatie willen pleiten....als er iemand niet aan kinderen moet beginnen.....

Gelukkig is er ook nog zoiets als de prikpil....
En ja ik weet het heel zeker dat het niet verstandig is als ik kinderen zou krijgen. Met de pil was ik desondanks behoorlijk laks. Vergat m wel vaker een dag, soms zelfs 2. Maar sowieso zijn pillen zoals anticonceptie/medicijnen niet aan mij besteed, ben zo vergeetachtig als wat.
Och, de prikpil hoef je maar 4 keer per jaar. Kun je mooi in je werkagenda schrijven.
quote:misschicken schreef op 05 februari 2009 @ 17:29:

[...]

Dat doen ze niet voor niks, dat is om mensen die moeite hebben om volwassen na te denken te behoeden voor vergissingen.

In dit geval helemaal goed, maar toch zou ik in dit geval juist voor een sterilisatie willen pleiten....als er iemand niet aan kinderen moet beginnen.....

Gelukkig is er ook nog zoiets als de prikpil....Maar als je zo jong zwanger bent vraagt toch ook niemand naar? Waarom wel dan als je je wilt laten steriliseren, dat is wat me mateloos irriteert.

Ik denk dat een arts zoiets wel degelijk vraagt als 'ie een zwangere tiener op spreekuur krijgt.

Prima ..... laten ze dan mensen tot een bepaalde leeftijd maar zelf ervoor laten betalen . Ervaring wijst nou eenmaal uit dat vele sterlisaties ongedaan worden gemaakt , vanwege nieuwe relatie , eindelijk een ( leuke ) relatie , tóch een kinderwens na een aantal jaren ....

En je gaat het niet menen dat de leeftijd om een sterilisatie uit te laten voeren gelijk ligt aan de leeftijd waarop je zwanger zou kunnen worden ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Een goed voorbeeld is de schrijfster Renate Dorrestein die ook op jonge leeftijd zich liet steriliseren (toen was er nog geen mirena-spiraaltje :-))

Citaat uit het boek 'Zonder genade':

"Ik radicaliseerde snel. Gezin en moederschap: ik walgde ervan. Het zou mij niet gebeuren dat ik in een vlaag van verstandverbijstering en verliefdheid in het maatschappelijke gareel zou komen. Een leven als broedkip en andermans voetveeg: no thanks. Dus op mijn 23ste liet ik me steriliseren. Nooit spijt van gehad."

Zelf heb ik ook een mirenaspiraaltje. M'n tweede inmiddels en ik ben nu 25. Ik weet nog niet of ik kinderen wil. Heb al wel 6 jaar een relatie. De pil slikken doe ik niet meer. Wat een troep zeg.
quote:misschicken schreef op 05 februari 2009 @ 17:29:

[...]

Gelukkig is er ook nog zoiets als de prikpil....

Waarom geldt dat dan maar één kant op? Heb zomaar 't idee dat jonge zwangere niet uit hun hoofd wordt gepraat 't kind te werpen, ook al zijn ze zelf nog zo onvolwassen in hun denken en handelen. En dat lijkt me persoonlijk 'n veel kwalijkere zaak omdat in die situatie een kind de dupe kan gaan worden en daarvan is bij sterilisatie geen sprake.

De prikpil zou ik niet aan willen raden. Heeft heel veel bijwerkingen waarvan ik er zelf ook 'n paar in de praktijk heb ervaren. Je wordt idd niet meer ongesteld, maar dat wordt je ook niet als je de pil fulltime door slikt.
*
voor mannen geldt trouwens ook dat ze weten wanneer ze geen kinderen meer willen hoor BGB.
quote:misschicken schreef op 05 februari 2009 @ 17:32:

Och, de prikpil hoef je maar 4 keer per jaar. Kun je mooi in je werkagenda schrijven.Proest
quote:misschicken schreef op 05 februari 2009 @ 17:32:

Och, de prikpil hoef je maar 4 keer per jaar. Kun je mooi in je werkagenda schrijven.Ik heb al mijn 2e implanon (jaja, 1e eerst laten verwijderen... ) en vind dat ideaal. Niet meer ongesteld, geen gestress van vergeten pillen en je hoeft er maar 1x in de 3 jaar aan te denken..
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven