Geld & Recht alle pijlers

erfrecht vraagje

10-05-2017 13:41 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje.

Mijn moeder heeft mijn broer onterfd omdat hij in een instelling zit. Ik ben zijn bewindvoerder en zit met zijn legitieme portie.

Hoe kan ik dit oplossen?
Haal als de wiedeweerga even je naam etc. weg!!
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Weet de notaris dit niet?
Zonder oorzaak geen gevolg
quote:Belle73 schreef op 10 mei 2017 @ 13:45:

Haal als de wiedeweerga even je naam etc. weg!!Dankje Belle ik heb het aangepast
Broer heeft sowieso recht op de legitieme portie en als bewindvoerder heb jij de plicht om ervoor te zorgen dat hij dat krijgt. Voor het overige zul je toch echt informatie moeten vragen bij een notaris.
Jij bent bewindvoerder voor je broer? Dan moet je in zijn belang handelen, dus dan moet je zorgen dat hij in elk geval zijn legitieme portie krijgt omdat hij daar zelf niet om kan vragen.

Als je daar niet toe bereid bent dan ben je niet de goede bewindvoerder voor hem.
ben je executoir testamentair?
quote:polkat schreef op 10 mei 2017 @ 13:47:

Weet de notaris dit niet?Ik wil de notaris hier niet bij betrekken
quote:den1e schreef op 10 mei 2017 @ 13:49:

[...]

Ik wil de notaris hier niet bij betrekkenOmdat?
typisch een vraagje voor de notaris. heel vreemd dat je dit niet met de notaris wilt overleggen. de notaris weet toch hoeveel kinderen je moeder heeft. mag hij niet weten dat jij zijn bewindvoerder bent? vreemde zaak.

maar heb jij enig idee wat de taken zijn van een bewindvoerder? ook wanneer je het geld overmaakt naar zijn rekening kan hij daar niet, zonder toestemming van zijn bewindvoerder, gebruik van maken. de bewindvoerder moet zorgen dat er ook erfbelasting over dit geld betaald wordt. en na afloop moet je ook verantwoording afleggen aan de rechtbank.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:nimbus schreef op 10 mei 2017 @ 13:48:

Jij bent bewindvoerder voor je broer? Dan moet je in zijn belang handelen, dus dan moet je zorgen dat hij in elk geval zijn legitieme portie krijgt omdat hij daar zelf niet om kan vragen.

Als je daar niet toe bereid bent dan ben je niet de goede bewindvoerder voor hem.Tja, in zijn belang... ik weet uiteraard niet hoe de situatie is. Maar als het een jongen is die zelf geen geld kan "opmaken" (hij is bijv. volledig bedlegerig, niet aanspreekbaar etc.), dan is het wel een ander verhaal. Ik weet ook niet hoe het officieel werkt hoor, maar stel dat hij een ton krijgt, zou dat niet zo (maandelijks) in het potje van de zorginstelling verdwijnen?
Edit: verkeerd begrepen.
ik wil jullie allemaal hartelijk bedanken voor jullie reacties. Ik ga de vraag toch neerleggen bij de notaris. Wat mij betreft is de topic gesloten.
lekker dan. Je geeft halve info, en zegt nu dikke doei.

Fijn. Waarom bedenken mensen niet dat een topic ook voor anderen informatie waarde kan hebben?
Ondanks dat je wilt dat dit topic gesloten wordt wil ik toch even antwoorden.

De 'normale' gang van zaken is, dat als kinderen onterft worden, ze de legitieme portie kunnen opeisen. Dat is niet iets wat ze dan vanzelf krijgen.

Jij bent de bewindvoerder van je broer. Ben jij ook degene die de erfenis regelt? Zijn jullie maar met zijn tweeën?

Als je degene bent die de erfenis regelt/ verdeeld is het inderdaad gewoon een kwestie van overmaken. De ontvanger van een erfenis is er voor verantwoordelijk aangifte te doen en dat de erfbelasting betaald gaat worden. Daar hoeft geen notaris aan te pas te komen.

Als ik in jou schoenen zou staan en het zou alleen om mij en mijn broer gaan zou ik de erfenis gewoon eerlijk delen. Misschien wel tegen de wens van je moeder in, maar dat is wat ik zou doen. Je kan er natuurlijk ook gewoon voor kiezen de legitieme portie over te maken.

Je kan altijd een pb sturen als je nog wat wilt weten. Heb mezelf helaas door ervaring aardig moeten verdiepen in dit soort dingen.

Veel sterkte in ieder geval met alles want het lijkt me niet dat je echt in een fijne situatie zit.
quote:den1e schreef op 10 mei 2017 @ 14:01:

ik wil jullie allemaal hartelijk bedanken voor jullie reacties. Ik ga de vraag toch neerleggen bij de notaris. Wat mij betreft is de topic gesloten.Hij is gewoon nog open hoor.
quote:vivamien schreef op 10 mei 2017 @ 13:58:

[...]

Tja, in zijn belang... ik weet uiteraard niet hoe de situatie is. Maar als het een jongen is die zelf geen geld kan "opmaken" (hij is bijv. volledig bedlegerig, niet aanspreekbaar etc.), dan is het wel een ander verhaal. Ik weet ook niet hoe het officieel werkt hoor, maar stel dat hij een ton krijgt, zou dat niet zo (maandelijks) in het potje van de zorginstelling verdwijnen?Probleem is mijns inziens dat hier een belangenconflict speelt. Als ze niet als bewindvoerder van haar broer de legitieme portie opeist dan profiteert ze daar zelf van als de andere erfgenaam.
quote:nimbus schreef op 10 mei 2017 @ 14:49:

[...]

Probleem is mijns inziens dat hier een belangenconflict speelt. Als ze niet als bewindvoerder van haar broer de legitieme portie opeist dan profiteert ze daar zelf van als de andere erfgenaam.In dat geval had moeder er verstandig aan gedaan om haar zaken beter te regelen.
quote:-Willow- schreef op 10 mei 2017 @ 14:30:

Ondanks dat je wilt dat dit topic gesloten wordt wil ik toch even antwoorden.

De 'normale' gang van zaken is, dat als kinderen onterft worden, ze de legitieme portie kunnen opeisen. Dat is niet iets wat ze dan vanzelf krijgen.

Jij bent de bewindvoerder van je broer. Ben jij ook degene die de erfenis regelt? Zijn jullie maar met zijn tweeën?

Als je degene bent die de erfenis regelt/ verdeeld is het inderdaad gewoon een kwestie van overmaken. De ontvanger van een erfenis is er voor verantwoordelijk aangifte te doen en dat de erfbelasting betaald gaat worden. Daar hoeft geen notaris aan te pas te komen.

Als ik in jou schoenen zou staan en het zou alleen om mij en mijn broer gaan zou ik de erfenis gewoon eerlijk delen. Misschien wel tegen de wens van je moeder in, maar dat is wat ik zou doen. Je kan er natuurlijk ook gewoon voor kiezen de legitieme portie over te maken.

Je kan altijd een pb sturen als je nog wat wilt weten. Heb mezelf helaas door ervaring aardig moeten verdiepen in dit soort dingen.

Veel sterkte in ieder geval met alles want het lijkt me niet dat je echt in een fijne situatie zit.Dankje Willow
Een vraag : waarom onterft een moeder haar eigen zoon omdat hij in een instelling zit?
quote:flexibel schreef op 10 mei 2017 @ 16:12:

Een vraag : waarom onterft een moeder haar eigen zoon omdat hij in een instelling zit?Hij is ziek
flexibel schreef:
10-05-2017 16:12
Een vraag : waarom onterft een moeder haar eigen zoon omdat hij in een instelling zit?
Omdat je, als je vermogen hebt, meer aan de instelling moet betalen. Dat kan behoorlijk oplopen en dan is de erfenis zo weg. Tenminste als het om grote bedragen gaat. Maar als moeder zoon onterft heeft is er een testament en dan is er ook een notaris. Die kan TO precies vertellen hoe ze dit het beste kan regelen.
Als er een testament is dan moet je naar een notaris. Die moet namelijk vaststellen of dat testament ook inderdaad geldig is en of het de laatste versie is en wie precies de wettelijke erfgenamen zijn. In de onterving kan je berusten of je kan de legitieme portie opeisen. Dat moet ook via de notaris.
Ik vraag me af of een moeder een kind kan onterven buiten de notaris om? Lijkt me helemaal niet rechtsgeldig. En als jij de verdeling van de erfenis regelt, moet je dat al helemaal niet willen.
Royy, er zal vast een testament zijn opgesteld bij de notaris waarin zoon onterfd is. Waar het hier denk ik om gaat is of TO als bewindvoerder kan beslissen broers legitieme portie niet op te eisen. Hij heeft er immers niets aan. Maar die redenering klopt niet. Broer heeft wel belang bij zijn legitieme portie want daarmee kan hij bijdragen in de kosten van zijn zorg (bureaucratisch gedacht dan he). TO zal mi dus moeten nagaan wat er nodig is om broers legitieme portie te claimen en dat vervolgens doen.

Maar het lijkt me een slimme zet om dit niet alleen te doen, maar er inderdaad advies over te vragen aan de notaris. Mochten er dan vragen over komen bij de verantwoording van haar bewind over broer, dan kan ze het advies tonen en aangeven dat ze niet naar eigen inzicht heeft gehandeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven