Geschrokken van mijn dochter
woensdag 17 mei 2017 om 20:03
Hallo Allemaal,
Ik heb hier al een account maar wilde even mijn verhaal delen onder een ander nick.
Het gaat over mijn dochter, die heeft iemand uitgescholden te hebben voor vieze s... Ze is net aan het puberen maar toch schrik ik hiervan.
Een vrouw wist toevallig dat ze mijn dochter is en heeft telefonisch huilend contact met mij opgenomen. Ze vertelde het verhaal; ze liep met haar hondje buiten en toen kwam er een groepje aangelopen, met mijn dochter erbij. Een vriendin van mijn dochter wilde paar dagen voor dit gebeuren haar hondje aaien maar dat mocht niet/na lang aarzelen toch wel. Vriendinnetje van mijn dochter maakt de opmerking van je mag toch niet het hondje aaien en ze liepen verder. De mevrouw hoorde de meiden van alles over haar schelden onderling over haar. Ze voelde zich rot en bleef omkijken. Uiteindelijk reageerde mijn dochter van wat kijk je nou? Vieze s.
Ik ken dit gedrag niet van haar en schrik hiervan. Ik ga met haar rond de tafel zitten hier over.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Ik heb hier al een account maar wilde even mijn verhaal delen onder een ander nick.
Het gaat over mijn dochter, die heeft iemand uitgescholden te hebben voor vieze s... Ze is net aan het puberen maar toch schrik ik hiervan.
Een vrouw wist toevallig dat ze mijn dochter is en heeft telefonisch huilend contact met mij opgenomen. Ze vertelde het verhaal; ze liep met haar hondje buiten en toen kwam er een groepje aangelopen, met mijn dochter erbij. Een vriendin van mijn dochter wilde paar dagen voor dit gebeuren haar hondje aaien maar dat mocht niet/na lang aarzelen toch wel. Vriendinnetje van mijn dochter maakt de opmerking van je mag toch niet het hondje aaien en ze liepen verder. De mevrouw hoorde de meiden van alles over haar schelden onderling over haar. Ze voelde zich rot en bleef omkijken. Uiteindelijk reageerde mijn dochter van wat kijk je nou? Vieze s.
Ik ken dit gedrag niet van haar en schrik hiervan. Ik ga met haar rond de tafel zitten hier over.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
donderdag 18 mei 2017 om 13:15
Ik word geregeld en plein public uitgescholden door onbekende, volwassen kerels. Dus ik weet het niet met die maatschappij, Of misschien heb ik gewoon een hoofd dat agressie opwekt, kan ook.
donderdag 18 mei 2017 om 13:21
Ik weet niet waar jij woont maar ik woon wel in zo'n maatschappij.Poppy4 schreef: ↑18-05-2017 10:33Wat een reacties. TO geeft toch al aan dat ze ondanks met haar dochter gepraat te hebben en het vermoeden dat zij het niet is geweest langsgaat bij die mevrouw?
Kan zijn dat ze het wel is geweest en dan moet dochter 2x d'r excuses maken, zowel aan die mevrouw en nog een keer aan haar moeder voor haar gelieg. Kan ook prima zijn dat ze het inderdaad niet is geweest. Gelukkig leven we niet in een maatschappij waarin elke beginnende puber en plein public zomaar scheldt tegen (on)bekenden. Dat zal dan ook blijken als ze voor de deur staan. In beide gevallen pakt TO het prima op.
Mensen uitschelden uit het niks, kinderen lastigvallen en spullen jatten en kapot maken. Gebeurt gewoon best vaak. Van de week nog 2 oude mensen verrot gescholden omdat die boos werden omdat de AED werd gesloopt en zij er wat van zeiden.
Zelfs bij camerabewijs geloven hun ouders niet dat hun schatjes zo zijn.
We leven helaas wel in zo'n maatschappij. En veel ouders denken onterecht dat ze een goed kind hebben opgevoed en weten wat ze allemaal uitspoken buiten.
In TO geval zou ik met dochter langs die vrouw gaan. Gewoon om even te praten.
donderdag 18 mei 2017 om 13:28
Poppy4 schreef: ↑18-05-2017 10:33Wat een reacties. TO geeft toch al aan dat ze ondanks met haar dochter gepraat te hebben en het vermoeden dat zij het niet is geweest langsgaat bij die mevrouw?
Kan zijn dat ze het wel is geweest en dan moet dochter 2x d'r excuses maken, zowel aan die mevrouw en nog een keer aan haar moeder voor haar gelieg. Kan ook prima zijn dat ze het inderdaad niet is geweest. Gelukkig leven we niet in een maatschappij waarin elke beginnende puber en plein public zomaar scheldt tegen (on)bekenden. Dat zal dan ook blijken als ze voor de deur staan. In beide gevallen pakt TO het prima op.
Nou. Ik zal wel oud worden ofzo, maar de hoeveelheid grote bekken van (jonge!!) kinderen tegenwoordig valt me behoorlijk op.
donderdag 18 mei 2017 om 13:37
Mij ook ja....
Vanderweek nog een groepje jongens van toch max een jaar of 14 die begonnen te roepen 'daar moet een piemel in' toen ik langs kwam fietsen. WTF?
donderdag 18 mei 2017 om 13:44
donderdag 18 mei 2017 om 13:59
Ik denk dat deze vrouw erg sociaal onhandig is geweest. Het hondje niet laten aaien kan overkomen als afwijzing op kinderen en pubers, ligt eraan hoe het wordt gebracht en met welke gezichtsuitdrukking. Pubers in het bijzonder kunnen daar hard op reageren en vooral in groepsverband. Het is net als een meute wilde honden. Allerlei hormonen om de oren en proberen een plekje te verwerven binnen deze maatschappij en binnen de groep.
De zwakkeren worden gestraft, het is de wet van de jungle, pubers voelen dat haarfijn aan. Soms reageren pubers intuitief afwijzend op timide gedrag, omdat zij zichzelf tegen timide gedrag moeten afzetten op dat moment, zodat zij hun eigen kracht kunnen voelen en ontwikkelen.
Zo'n vrouw kan zich inderdaad vergist hebben. Of het zwaar overdrijven.
Als deze vrouw al een tijdje niet lekker in haar vel zat heeft ze zich misschien de dingen in haar hoofd veel erger gemaakt dan ze zijn.
Mocht je dochter gemeen en lomp gedrag vertonen dan helpt simpelweg straffen niet meer, dat werkt alleen tot een bepaalde leeftijd. Pubers zijn veel geraffineerder dan kleuters.
Dan is er veel meer aan de hand en dat moet onderzocht en besproken worden.
Excuus aanbieden kan eventueel wel werken, maar dan moet daar eerst een fatsoenlijk gesprek aan vooraf gaan waarbij naar diepere oorzaken, mechanismen en drijfveren wordt gezocht. Als ze het doet uit onzekerheid en om aansluiting te vinden bij de groep, dan dient daar op een andere manier mee te worden omgegaan dan wanneer ze het doet uit pure baldadigheid en gebrek aan zelfbeheersing. Misschien was dit de eerste baldadige actie ooit van je dochter en is het niet handig om haar direct hard te straffen. Het zou kunnen dat haar gedrag voortkomt uit een vorm van zelfbescherming. Er over praten met haar in rust en met een open blik lijkt mij het beste.
De zwakkeren worden gestraft, het is de wet van de jungle, pubers voelen dat haarfijn aan. Soms reageren pubers intuitief afwijzend op timide gedrag, omdat zij zichzelf tegen timide gedrag moeten afzetten op dat moment, zodat zij hun eigen kracht kunnen voelen en ontwikkelen.
Als deze vrouw al een tijdje niet lekker in haar vel zat heeft ze zich misschien de dingen in haar hoofd veel erger gemaakt dan ze zijn.
Mocht je dochter gemeen en lomp gedrag vertonen dan helpt simpelweg straffen niet meer, dat werkt alleen tot een bepaalde leeftijd. Pubers zijn veel geraffineerder dan kleuters.
Excuus aanbieden kan eventueel wel werken, maar dan moet daar eerst een fatsoenlijk gesprek aan vooraf gaan waarbij naar diepere oorzaken, mechanismen en drijfveren wordt gezocht. Als ze het doet uit onzekerheid en om aansluiting te vinden bij de groep, dan dient daar op een andere manier mee te worden omgegaan dan wanneer ze het doet uit pure baldadigheid en gebrek aan zelfbeheersing. Misschien was dit de eerste baldadige actie ooit van je dochter en is het niet handig om haar direct hard te straffen. Het zou kunnen dat haar gedrag voortkomt uit een vorm van zelfbescherming. Er over praten met haar in rust en met een open blik lijkt mij het beste.
donderdag 18 mei 2017 om 14:00
Helemaal honderd procent dit!MinkeDeWit schreef: ↑17-05-2017 20:08Die mevrouw belt huilend op omdat ze is uitgescholden door een puber? Ook apart.
Ik zou dochter vragen wat er precies gebeurt is omdat je gebeld bent door een mevrouw die klachten over haar had. Nog even niet vertellen hoe of wat om te voorkomen dat je haar woorden in de mond legt. En mocht het waar zijn dan mocht ze van mij excuses gaan aanbieden aan die mevrouw.
donderdag 18 mei 2017 om 14:02
Alsjeblieft, als een kind daar niet tegen kan, schort er echt iets aan dat kind (of de opvoeding). Echt, wat een kul.shisha schreef: ↑18-05-2017 13:59Ik denk dat deze vrouw erg sociaal onhandig is geweest. Het hondje niet laten aaien kan overkomen als afwijzing op kinderen en pubers, ligt eraan hoe het wordt gebracht en met welke gezichtsuitdrukking. Pubers in het bijzonder kunnen daar hard op reageren en vooral in groepsverband. Het is net als een meute wilde honden. Allerlei hormonen om de oren en proberen een plekje te verwerven binnen deze maatschappij en binnen de groep.
donderdag 18 mei 2017 om 14:02
Indien dochter het wel gedaan zou hebben zijn excuses wat mij betreft een stap voor dat diepgaandere gesprek op zoek naar dieperliggende factoren. Dat komt nadien wel....alle tijd zou ik daarvoor nemen. Zo veel tijd dat kind het nooit meer in zijn hoofd zou halen dergelijk gedrag te vertonen.
anoniem_277599 wijzigde dit bericht op 18-05-2017 14:20
0.17% gewijzigd
donderdag 18 mei 2017 om 14:04
Ook mee eens. Met alleen een 'sorry' zou ze dan niet wegkomen...Troeteltje schreef: ↑18-05-2017 14:02Indien dochter het wel gedaan zou hebben zijn excuses wat mij betreft een stap voor dat diepgaandere gesprek op zoek naar dieperliggende factoren. Dat komt nadien wel....alle tijd zou ik daarvoor nemen. Zo veel tijd dat kindhet nooit meer in zijn hoofd zou halen dergelijk gedrag te vertonen.
donderdag 18 mei 2017 om 14:18
Kan toch best zijn dat die vrouw zich vreemd heeft gedragen? En misschien is de dochter nog niet ver genoeg in haar sociaal-emotionele ontwikkeling om het verschil te kunnen zien tussen bepaalde emoties en gedragingen, maar dat wil niet zeggen dat er perse iets mis is of aan schort. Bij de ene gaat dit sneller, bij de ander dat. Dat een puber zich een keer puberaal gedraagt en een scheldwoord roept is niet iets nieuws of raars. Meestal wordt dat mede uitgelokt door onzeker of onlogisch gedrag van de volwassenen. Het leven is verwarrend voor zowel pubers als volwassenen. Maar pubers kunnen nog niet zo veel weten, we moeten geduldig met ze zijn.Hunniebunnie schreef: ↑18-05-2017 14:02Alsjeblieft, als een kind daar niet tegen kan, schort er echt iets aan dat kind (of de opvoeding). Echt, wat een kul.
donderdag 18 mei 2017 om 15:51
Wat een soft geleuter zeg. Nee, een puberbrein is nog niet volwassen en je hoeft niet met de karwats in de hand op te treden, maar duidelijke grenzen stellen is wel degelijk nodig. Ook een puber, zelfs een puber die "nog niet ver genoeg is in haar sociaal-emotionele ontwikkeling", weet prima dat mensen uitschelden simpelweg onbeschoft gedrag is dat je achterwege dient te laten. Dat is een kind, als het goed is, al veel eerder bijgebracht. Ook als iemand zich "vreemd gedraagt", doe je dat niet.
Pubers kunnen nog niet zoveel weten, we moeten geduldig met ze zijn. Alsjeblieft zeg, het zijn pubers, geen zieke aapjes.
Pubers kunnen nog niet zoveel weten, we moeten geduldig met ze zijn. Alsjeblieft zeg, het zijn pubers, geen zieke aapjes.
donderdag 18 mei 2017 om 15:52
Dit.LaFleurNoire schreef: ↑18-05-2017 15:51Wat een soft geleuter zeg. Nee, een puberbrein is nog niet volwassen en je hoeft niet met de karwats in de hand op te treden, maar duidelijke grenzen stellen is wel degelijk nodig. Ook een puber, zelfs een puber die "nog niet ver genoeg is in haar sociaal-emotionele ontwikkeling", weet prima dat mensen uitschelden simpelweg onbeschoft gedrag is dat je achterwege dient te laten. Dat is een kind, als het goed is, al veel eerder bijgebracht. Ook als iemand zich "vreemd gedraagt", doe je dat niet.
Echt wat een achterlijk geneuzel.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 18-05-2017 16:02
1.40% gewijzigd
donderdag 18 mei 2017 om 15:52
Jeetje wat triest dat het er zo aan toegaat. Toen ik als student in de stad woonde kwamen dit soort incidenten ook regelmatig voor. In mijn omgeving destijds bedoel ik daarmee, niet dat het per definitie bij de stad hoort.Fee-de-Goede schreef: ↑18-05-2017 13:21Ik weet niet waar jij woont maar ik woon wel in zo'n maatschappij.
Mensen uitschelden uit het niks, kinderen lastigvallen en spullen jatten en kapot maken. Gebeurt gewoon best vaak. Van de week nog 2 oude mensen verrot gescholden omdat die boos werden omdat de AED werd gesloopt en zij er wat van zeiden.
Zelfs bij camerabewijs geloven hun ouders niet dat hun schatjes zo zijn.
We leven helaas wel in zo'n maatschappij. En veel ouders denken onterecht dat ze een goed kind hebben opgevoed en weten wat ze allemaal uitspoken buiten.
In TO geval zou ik met dochter langs die vrouw gaan. Gewoon om even te praten.
Ik werd toen ook weleens uitgescholden/nageroepen, fiets moest in de schuur met slot achter het hek met slot anders was je 'm kwijt, volwassen mannen die gezamenlijk stoepbreed kwamen aangelopen, geen stap opzij deden en tegen je aan liepen waardoor ik de weg op werd geforceerd. Dat soort respectloze dingen
Well, that didn't work.
~An Autobiography~
~An Autobiography~
donderdag 18 mei 2017 om 15:53
LaFleurNoire schreef: ↑18-05-2017 15:51Wat een soft geleuter zeg.
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
donderdag 18 mei 2017 om 15:56
Ik ben 21x verhuist en overal is dit gedrag aanwezig. Soms wat minder en soms heel veel. Laatste paar jaar gewoon heel veel.Poppy4 schreef: ↑18-05-2017 15:52Jeetje wat triest dat het er zo aan toegaat. Toen ik als student in de stad woonde kwamen dit soort incidenten ook regelmatig voor. In mijn omgeving destijds bedoel ik daarmee, niet dat het per definitie bij de stad hoort.
Ik werd toen ook weleens uitgescholden/nageroepen, fiets moest in de schuur met slot achter het hek met slot anders was je 'm kwijt, volwassen mannen die gezamenlijk stoepbreed kwamen aangelopen, geen stap opzij deden en tegen je aan liepen waardoor ik de weg op werd geforceerd. Dat soort respectloze dingen. Maar waar ik sindsdien gewoond heb is dat soort gedrag op 1 plek na gelukkig eerder uitzondering dan regel (geweest).
donderdag 18 mei 2017 om 16:04
Ik zeg ook niet dat het niet aanwezig is, maar hier is het in veel mindere mate als dat jij & een aantal andere forummers omschrijven. Gelukkig.Fee-de-Goede schreef: ↑18-05-2017 15:56Ik ben 21x verhuist en overal is dit gedrag aanwezig. Soms wat minder en soms heel veel. Laatste paar jaar gewoon heel veel.
Well, that didn't work.
~An Autobiography~
~An Autobiography~
donderdag 18 mei 2017 om 16:05
Volgens mij zei jij wel dat we niet in een maatschappij leven waarin dit soort dingen gebeuren.Toch? Dat is dus niet waar.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 18-05-2017 16:06
2.92% gewijzigd
donderdag 18 mei 2017 om 16:06
Ben je het niet met me eens dan als ik schrijf dat pubers in een kwetsbare levensfase zitten en dat we dus eerst geduldig met ze moeten proberen te praten, voordat we boos worden of onze irritatie beginnen te uiten?
Ik zeg dit omdat de ouders vaak zelf zo van slag zijn door de situatie en zich zo verantwoordelijk voelen dat ze niet meer rustig kunnen praten met hun kinderen en heel veel angst en stress en onzekerheid gaan projecteren en uiten, zodat er vaak voor de emoties van het kind zelf geen plaats meer is.
donderdag 18 mei 2017 om 16:07
Nee, ik ben het met je hele post niet eens. En met deze ook niet.shisha schreef: ↑18-05-2017 16:06Ben je het niet met me eens dan als ik schrijf dat pubers in een kwetsbare levensfase zitten en dat we dus eerst geduldig met ze moeten proberen te praten, voordat we boos worden of onze irritatie beginnen te uiten?
Ik zeg dit omdat de ouders vaak zelf zo van slag zijn door de situatie en zich zo verantwoordelijk voelen dat ze niet meer rustig kunnen praten met hun kinderen en heel veel angst en stress en onzekerheid gaan projecteren en uiten, zodat er vaak voor de emoties van het kind zelf geen plaats meer is.
donderdag 18 mei 2017 om 16:09
Of je ziet/merkt het niet. Mijn dochter kwam gisteren thuis met het verhaal dat een paar jongens uit haar klas een klasgenootje uitmaakten voor hoer. Omdat er een meningsverschil was over het maken van groepjes bij gym. Groep 5/6, dus 9 en 10-jarigen. Dochter wist niet eens wat het betekende en ik gok het gros van de klasgenootjes ook niet.
Veel van dergelijk gedrag merk je niet zo snel op.
Veel van dergelijk gedrag merk je niet zo snel op.
donderdag 18 mei 2017 om 16:13
Ik ben het absoluut niet met je eens. Ik vind vooral dat je pseudopsychologische taal bezigt en blijkbaar zelf niet veel pubers om je heen hebt, of uberhaupt kinderen. Of ouders.shisha schreef: ↑18-05-2017 16:06Ben je het niet met me eens dan als ik schrijf dat pubers in een kwetsbare levensfase zitten en dat we dus eerst geduldig met ze moeten proberen te praten, voordat we boos worden of onze irritatie beginnen te uiten?