Advies gevraagd...

17-05-2017 20:51 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
*
anoniem_346764 wijzigde dit bericht op 19-10-2017 20:54
0.00% gewijzigd
Boodschappen kunnen, zodra je een beetje een voorraad hebt opgebouwd, voor 25 euro per week voor 1 persoon. De eerste maanden zul je daar iets meer aan kwijt zijn, maar je zult ook merken dat je bepaalde dingen langere tijd kunt gebruiken (kruiden, specerijen, zout, olie, wc papier, schoonmaakmiddelen, wasmiddel...). Als je een beetje slim inkoopt en met de aanbiedingen mee loopt, kun je in je uppie voor 100 euro in de maand boodschappen doen.

Heb je zicht op hoeveel toeslag je gaat ontvangen? Dat kan soms oplopen tot de helft van je huur, afhankelijk van je inkomen.

In jouw situatie zou ik juist gaan huren. Met huur ga je geen langdurige verplichting aan, maar slechts een tijdelijke. En een leuk huis met 3 kamers zou ik hier in de regio niet zomaar laten schieten...

Wat betreft de auto: doe je wat je anders met de auto zou doen nu met het OV? Dat scheelt namelijk ook, je hoeft dan geen OV-kosten meer te maken (of nauwelijks). En je bent de kosten voor de rijlessen niet meer kwijt.

Bedenk dat 'extra's' niet voor niets 'extra's' heten. Je hebt ze niet nodig. Met andere woorden: je zou ook nog naar de extra's kunnen kijken, om te zien wat daar af kan.
Mensen met een bijstandsuitkering wonen ook ergens, dus met een baan en inkomen rond of boven dat niveau zou dat ook moeten lukken. Je moet alleen wel oppassen met je geld en misschien zit een auto er niet in. Dat moet je afwegen.

Hoe is het wonen bij je ouders en hoe snel verwacht je weg te zijn? Wachten op een vast contract zou ik niet doen in ieder geval.
*
anoniem_346764 wijzigde dit bericht op 19-10-2017 20:54
0.00% gewijzigd
Nova-Liz schreef: ↑
17-05-2017 23:29
Ik heb zicht op de toeslagen. Zonder de toeslagen zou ik niet rondkomen.

Ik reis nu inderdaad met het OV (krijg de reiskosten woon-werkverkeer vergoed).

Het thuis wonen gaat op zich prima, ik ben de 25 jaar alleen al voorbij. Krijg het gevoel dat de tijd dringt daardoor..

Jullie denken dus wel dat ik het red van dit bedrag? En zouden niet wachten op een vast contract?
Dat is nu natte vingerwerk aangezien je hier niet je hele plaatje hebt neegezet. Misschien ben je wel dingen vergeten of schat je ze verkeerd in.

Hoe realistisch is het om op korte termijn een vast contract te verwachten? Ik werk zelf al bijna 10 jaar en heb nog geen vast contract kunnen bemachtigen. Dat is voor mijn hele branche zo.
Als je 400-500 euro per maand overhoudt voor boodschappen en sparen en daar moet je dan ook autokosten nog van betalen, dan zul je niet ook nog auto kunnen gaan rijden. Want dat kost je toch zeker zo'n 250 euro per maand.
*
anoniem_346764 wijzigde dit bericht op 19-10-2017 20:55
0.00% gewijzigd
Ik mis nog een WA verzekering.

Als je 215 "over" hebt dan zal daar elke maand nog een bedrag af gaan voor dingen zoals kapper, kleding, cadeautjes etc. etc. Dus stel dat je dat heel zuinig doet, voor 50 euro per maand, dan hou je 165 over. Dat is niet genoeg om auto te rijden.

Je kunt natuurlijk wel de woning nemen, dat moet zeker lukken met jouw inkomen. Maar dan ook nog een auto erbij, dat wordt te duur.
€75,00 voor internet/tv/Netflix? Volgend mij moet dat goedkoper kunnen.
Waarom 3 topics over hetzelfde?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Renaissance schreef: ↑
18-05-2017 07:07
Als je 400-500 euro per maand overhoudt voor boodschappen en sparen en daar moet je dan ook autokosten nog van betalen, dan zul je niet ook nog auto kunnen gaan rijden. Want dat kost je toch zeker zo'n 250 euro per maand.
€ 250? :O Ik betaal nog geen € 100 per maand. (maar krijg wel m'n reiskosten woon - werk vergoed)
Er staat ook 100 euro reiskosten in 't overzicht. Die zijn al in te ruilen t.o.v. een auto.

Krijg je reiskostenvergoeding?
Hoeveel km ga je rijden?
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
To, die ov-kosten gaan er dus af, want auto. Je krijgt de kosten woon-werkverkeer vergoed. Dus dat is 100 euro minder.

Verder: tv, internet en Netflix kan veel goedkoper! Ik heb een uitgebreid tv-pakket met extra's en ben zo'n 50 euro per maand kwijt. Kijk dus nog eens goed rond.

Wat je ook zou kunnen overwegen: een poosje sparen voor die auto.

En zoals ik eerder zei: zodra je voorraad op orde is, heb je aan 100 euro boodschappen zat. Echt.
O, enne... mijn huur is vergelijkbaar met de jouwe en ik heb minder inkomen. En ik red het ook.
Lijkt me dat op sommige posten wel te bezuinigen is (ik betaal 35 euro voor internet en tv bijvoorbeeld), maar los daarvan: je bent 25. Wat mij betreft een prima leeftijd om zelfstandig te gaan wonen ;). En het kan. Misschien niet gelijk een dikke auto, maar dat komt dan eventueel later wel. Je staat zo te lezen aan het begin van je carrière, je hébt een baan en een vast contract zegt tegenwoordig niets meer. Ik ken veel mensen die ondanks die "zekerheid" gewipt worden. Dus nee, ik zou niet wachten, ik zou het gewoon doen.
Ik zou inderdaad kijken of je nog wat kosten kan besparen, dan kun je misschien wat meer sparen en een buffertje opbouwen, wat altijd prettig is.
Ik vind zelf de gas/water licht/ ook vrij hoog. Wij betalen € 110 voor een gezinswoning en we hebben een baby waardoor de verwarming de hele winter elke dag heeft aan gestaan en we kregen nog terug.
Ik kan niks over je persoonlijke situatie zeggen natuurlijk maar als het mogelijk is dan zou ik kijken of de zorgverzekering naar beneden kan. Ik vind het zelf een flink bedrag en ik heb zelf de uitgebreidste pakketten nodig.
En inderdaad tv/internet en netflix. Hoeveel kijk je nog gewoon tv? Bij ons was het zo weinig dat we de keuze hebben gemaakt om tv eruit te gooien en alleen internet en netflix te nemen, zou je toch zn 40 euro per maand schelen.
En een auto is mooi natuurlijk en je kunt het denk ik wel betalen. Kleine auto die niet zo zwaar is, is meestal goedkoop in verzekering en wegenbelasting. Maar kijk wel of je ook geld hebt om onderhoud/APK ed te kunnen betalen.
*
anoniem_346764 wijzigde dit bericht op 19-10-2017 20:56
0.00% gewijzigd
Meid, ik zou er voor gaan, en zo snel mogelijk. Het kan heel lang duren voor je weer een huis aangeboden krijgt, en dan moet je maar afwachten of het zo'n mooi huisje is.

Go for it! Er zijn zo veel mensen die zitten te springen om een huis, voor jou tien anderen.
Bedankt voor de reacties.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven