Reis maken naar Uganda

18-05-2017 22:22 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,
Even vraagje over het volgende, ben van plan deze zomer een maandje naar Uganda te gaan. Nou zit ik met het volgende; ik wilde heel graag met iemand maar diegene heeft toch afgezegd. Ik heb ook bij vrijwilligersorganisaties gekeken en zijn opzich te doen, maar in hoeverre is het veilig om in je eentje naar Uganda te gaan en daar rond te reizen (als blank persoon)? Hebben mensen ervaring met de vrijwilligersorganisatie Iko Poran? Mijn voornamelijke plek waar ik heen wil is Fort Portal.
Bedankt alvast!
Mick87 is naar Uganda geweest dacht ik, om te werken.
Die was er niet zo happy, maar die kan je ongetwijfeld meer vertellen. Ze duikt hier vast wel op.
Ik ben nogal anti-vrijwilligerswerk (zo koloniaal) dus daar kan ik je niet mee helpen. Maar lees dit eens. https://www.theguardian.com/voluntary-s ... -than-good

Verder: ik heb in mijn eentje gereisd in Malawi, Zambia, Kenia, Tanzania. Niet in Oeganda, maar ben wel mensen tegengekomen die daar gereisd hadden en dat is vergelijkbaar met Tanzania vonden ze. Het kan veilig zijn maar je moet wel weten wat je wel en niet moet doen.
Overdag met de bus gaan, kan prima. Die zit vol ouden-van-dagen, moeders met kinderen, studenten, etc. Die gaan heus niet opeens jou overvallen midden in die bus.

Wat is je eerdere reiservaring? Heb je wel eens buiten Europa gereisd? Heb je wel eens eerder in je eentje gereisd? En wat zou je samen met die afhaker gaan doen in Oeganda?

Voordat ik allerlei adviezen ga geven zou ik dat eerst wel eens willen weten.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Ik duik inderdaad op! Ik vond Uganda een prachtig land. Maar het vrijwilligerswerk inderdaad wat minder....

Fort Portal is een erg mooi stadje, mijn favoriet in Uganda. Daar ga je je zeker vermaken. Het is best toeristisch en er zitten ook drie Nederlandse bedriuvnn. Vanuit Fort Portal kan je een hoop dingen ondernemen. Ik zelf heb een dag een fiets gehuurd, ik ben naar de kratermeren geweest en naar de chimpanzees. Echt super allemäal.
Waarom denk je dat er zoveel organisaties zijn die vrijwilligerswerk in 'arme landen' aanbieden? Het is big booming business geworden, er valt geld aan te verdienen ....

Wat heb je te bieden? Je wilt rondreizen en vrijwilligerswerk doen, dat wordt dus één-twee-drie weken als blanke de weldoener uithangen, vaak met 'weeskinderen' die helemaal geen weeskinderen zijn, maar als zodanig bij elkaar gezet worden omdat de vrijwilligers bezig gehouden moeten worden. En dan hechten die kinderen zich aan je, en foetsie, daar ga je weer.

Houd vakantie en vrijwilligerswerk gescheiden. Ga lekker op vakantie, ga rondreizen en geniet. En als je dan uitgerust thuiskomt zoek dan in je omgeving vrijwilligerswerk waar je niet na drie weken weer weggaat!
Oeganda is alleen goed te bereizen. De mensen spreken allemaal Engels en zijn erg behulpzaam. Verwacht overigens niet al te veel comfort in bussen etc. Het is en blijft Afrika ;-)
Helemaal eens met Joyce48. En ook schooltjes bouwen of wat voor ander 'vrijwilligerswerk' dan ook: je neemt lokale mensen werk en dus een inkomen uit handen. Zo'n organisatie zet liever een gekke westerling in die nog geld toelegt ook! Waarom zouden ze een lokale bouwvakker gebruiken om een schooltje te bouwen, die wil er een salaris voor.

Al dat voluntourism helpt de lokale economie om zeep.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Ik snap jullie punten en is zeker ook een dingetje dat voluntarisme, nu jullie het zo zeggen. Ik ben redelijk dicht bij huis gebleven wat betreft vakanties, twee keer Turkije (Istanbul en Mersin), één keer India (Delhi). Alleen reizen heb ik nog nooit gedaan, maar is wel iets wat ik een keer wil meemaken, en of Uganda daar de plek voor is......

Wat mijn plannen in Oeganda waren met die vriend was om aantal dagen in Kampala te verblijven. Langs Lake Victoria, en vanuit daar door te trekken naar Fort Portal. In Fort Portal doortrekken naar het zuiden, langs Mount Stanley tot Kizegi Park. Het hing van de andere jongen af of we naar Tanzania gingen, maar moet ik nog even kijken met autoverhuur. 4 weken de tijd, dus genoeg dacht ik zo......

Ben vooral benieuwd naar de ervaringen wanneer je als blanke jongeman zo onopvallend mogelijk kunnen zijn. Ik ben zelf daar vaak te progressief (naief) over, omdat ik zelf het probleem meestal niet inzie. Mijn bedoeling is zeker niet om 's nachts te gaan rijden, maar juist te proberen ook in de toeristische gebieden te blijven. Voornamelijk mensen in mijn omgeving zijn bang voor mijn veiligheid, terecht?
Hey Theuntje,

Je kan echt wel gewoon alleen naar Oeganda hoor. Het is geen gevaarlijk land. Er zijn wel gevaren die we in Nederland niet kennen. Tropische ziekten, maar daar neemje malariapillen voor en je let natuurlijk op wat en waar je eet. Het verkeer is een stuk gevarlijker en chaotischer dan hier m.n. in en rond Kampala l. Dus beter reis je niet in het donker en neem je geen boda (motortaxi) Berovingen komen ook voor (vooral in Kampala) maar ket goed je verstand gebruiken voorkom je dat. Ik ben er als vrouw alleen heweest en vond Oeganda echt niet heel gevaarlijk l. Je moet wel beter opletten dan in NL, maar dat is hrt. Geloof me: Oeganda is echt veilig genoeg. Ik denk wel 1 van de veiligste landen in de rego. Het is
een prachtig land met hele lieve mensen. Gewoon gaan dus! En laat je niet hekmaken door anderen. Ik bn er drie maanden geweest en weet waar ik het over heb. Voor specifieke tips mag je me een PB sturen.anderen. Ik ben er g

mensen. Gewoon gaan dus aAls je
Sorry het forum werkt nog niet goed. Mijn beeld verspringt steeds. Vandaar de rare taal in beeld. Maar ik hoop dat je er wijs uit kan.
Uganda is een waanzinnig mooi land met heel vriendelijk mensen. Ik heb daar alleen rondgereisd. En dat kan makkelijk, maar ik was toen wel een zeer ervaren Afrika reiziger.

Een maand is er kort, want afstanden zijn groot en reizen kost veel meer tijd dan in Nederland.

Je kan een paar dingen doen
1) georganiseerde (kampeer)reis boeken bij een Nederlandse organisatie
2) georganiseerde (kampeer)reis boeken bij een buitenlandse organisatie. Deze overland trucks zijn vaak wel een heel stuk primitiever dan de Nederlandse. Veel Engelse, Australische etc backpackers.
3) naar Kampala vliegen en daar te plekken mensen zoeken of een safari of dagtochten boeken.

Er zijn heel veel backpackers in Uganda. Dus wanneer je naar een hostel gaat dan vindt je vast aansluiting en informatie voor dag- of meerdaagse tochten.

Een maand is veel te kort voor vrijwilligerswerk. Tegen de tijd dat je ingewerkt bent, ga je weer terug. Heel veel kan je niet doen, en je ziet niet veel van het land.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven