Egoïstische moeder?
zaterdag 20 mei 2017 om 18:12
Heb even de kijk van een ander nodig, want heb het even helemaal gehad met haar.
Al jaren is het voor mijn moeder te veel moeite om rekening te houden, met mij en mijn gezin. (Voor mijn broer en zijn gezin is wel alles mogelijk, van wassen/strijken tot oppassen)
Nu moeten we daar morgen gaan klussen, geen probleem en daarna is er soep. Nu is mijn zoon, die ook gaat helpen vegetariër en we vroegen dus of de soep vegetarisch was. Nou dat was een hele rare vraag, ze had heus wel aan hem gedacht, ze had 2 broodjes kaas voor hem
Ik heb nu dus echt zo iets van, ze bekijkt het maar met haar klus.
Al jaren is het voor mijn moeder te veel moeite om rekening te houden, met mij en mijn gezin. (Voor mijn broer en zijn gezin is wel alles mogelijk, van wassen/strijken tot oppassen)
Nu moeten we daar morgen gaan klussen, geen probleem en daarna is er soep. Nu is mijn zoon, die ook gaat helpen vegetariër en we vroegen dus of de soep vegetarisch was. Nou dat was een hele rare vraag, ze had heus wel aan hem gedacht, ze had 2 broodjes kaas voor hem
Ik heb nu dus echt zo iets van, ze bekijkt het maar met haar klus.
Such a beautiful place to be with Friends.
zaterdag 20 mei 2017 om 19:07
Op zich heb je gelijk, maar het hele gezin wringt zich in bochten om het Oma naar de zin te maken, en dan komt dit zo ondankbaar over, en volgens mij is dat waar de schoen wringt.pejeka schreef: ↑20-05-2017 19:03Weet je, ik vind het al raar dat er van te voren zo uitgebreid over dat eten is gezeurd. Ik heb vaak genoeg mijn oma's geholpen met allerlei dingen, maar nog nooit uitgebreid van tevoren zo gezanikt over het eten. Ik zag wel wat er was, en lustte ik het niet, of vond ik het niet lekker (stel dat), dan had ik gewoon een boterham met kaas of iets anders genomen op dat moment en klaar. En had ik dan nog trek in iets anders gehad, had ik dat thuis wel gepakt. Niet alsof je dan opeens levenslang op water en droog brood zit hè, omdat je één keer zomaar alleen maar een broodje kaas krijgt...
zaterdag 20 mei 2017 om 19:09
Ik ben helemaal niet heilig, maar herejee, als je over elk klein dingetje in het leven moet gaan zeuren en zaniken en er een reden in moet gaan zoeken om je verongelijkt te voelen, waar ben je dan mee bezig? Echt, er zijn wel belangrijkere dingen in het leven dan een broodje kaas.MoirenPhae schreef: ↑20-05-2017 19:05Maar jij bent heilig. Je kan niet verlangen dat andere mensen dat ook zijn.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
zaterdag 20 mei 2017 om 19:11
Ik zei: een EXTRA PANNETJE vegasoep.Blondie456 schreef: ↑20-05-2017 19:07Vegasoep kan heel makkelijk zijn maar moet de rest daar voor onder doen? Soep zonder vlees die mag je voor mij gelijk door de plee spoelen. Ik eet dat echt niet.
zaterdag 20 mei 2017 om 19:11
Je laatste vraag is denk ik het probleem. Grootouders trekken het gezin van TO's broer zo te lezen altijd voor, en houden geen rekening met TO's gezin. Dit is dan zo'n druppel die de emmer doet overlopen, en dat kan ik me best voorstellen.pejeka schreef: ↑20-05-2017 18:53Oudere mensen kennen vaak alleen soepen van versgetrokken bouillon en daar zit nou eenmaal vlees in.
Ik denk dan ook niet dat het onwil is van die oma, maar gewoon niet weten hoe of wat. Een omelet eten vinden ze iets voor op brood, niet voor bij de warme maaltijd, bijvoorbeeld.
Maar waar het om gaat is: als het verder lieve en zorgzame grootouders zijn, dan ga je toch niet zeuren over het feit dat je "alleen maar" een broodje kaas krijgt?
TO heb je het hier al eens met je moeder over gehad dat jij dit zo ervaart? Dat lijkt me de eerste stap.
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
zaterdag 20 mei 2017 om 19:12
Ik had er echt wel de schijt in als ik na een dienst van 10-12 uur, terwijl er beloofd was eten voor mij te bewaren op hun verjaardag, er gewoon geen eten was. Of 1 sateetje.pejeka schreef: ↑20-05-2017 19:09Ik ben helemaal niet heilig, maar herejee, als je over elk klein dingetje in het leven moet gaan zeuren en zaniken en er een reden in moet gaan zoeken om je verongelijkt te voelen, waar ben je dan mee bezig? Echt, er zijn wel belangrijkere dingen in het leven dan een broodje kaas.
Inderdaad reden om na mijn werk niet meer langs te gaan.
Ik vind het onbeschoft en asociaal. Mensen komen je helpen, dan zorg je dat ze genoeg! eten en drinken krijgen.
zaterdag 20 mei 2017 om 19:12
Oma is waarschijnlijk helemaal niet ondankbaar, oma doet moeite om verse soep te maken, en denkt daarmee goed te doen. Ondankbaar ben je als je daar dan over gaat zitten zaniken.paleviolet schreef: ↑20-05-2017 19:07Op zich heb je gelijk, maar het hele gezin wringt zich in bochten om het Oma naar de zin te maken, en dan komt dit zo ondankbaar over, en volgens mij is dat waar de schoen wringt.
En dan zeg je gewoon tegen je zoon "Joh, oma heeft niet zo'n benul van vegetarisch koken, eet gewoon die broodjes kaas, ik pak een lekkere salade voor je in, en als we het gewoon even vragen, bakt oma ook heus wel een eitje voor je"...
Klaar toch? Waarom zo'n heisa?
zaterdag 20 mei 2017 om 19:14
Zoals ik het lees heeft TO al veel langer het gevoel dat de verhoudingen scheef liggen, en dan snap ik dat dit een "emmer en druppel" momentje geeft.pejeka schreef: ↑20-05-2017 19:09Ik ben helemaal niet heilig, maar herejee, als je over elk klein dingetje in het leven moet gaan zeuren en zaniken en er een reden in moet gaan zoeken om je verongelijkt te voelen, waar ben je dan mee bezig? Echt, er zijn wel belangrijkere dingen in het leven dan een broodje kaas.
Persoonlijk zou ik er geen rel om schoppen, gewoon mijn verwachtingen bijstellen en in het vervolg gewoon gelijk voorstellen om zelf eten mee te nemen, maar goed, iedereen heeft zijn eigen grens en dat mag ook.
zaterdag 20 mei 2017 om 19:14
Een beetje water, groente bouillonblokje, courgette. Even koken. Staafmixer erop en wat pepertjes snijden voor erover. Heerlijk en echt 10 minuten werk.
Maar het probleem is dat jij problemen hebt met gedrag van je moeder. Daar zou ik echt wat assertiever in worden en accepteren dat als ze ook niet anders willen reageren als je wat assertiever word, dat het zo is. Dan proberen het van je af te laten glijden en je een flink stuk terug trekt. Dus geen klussen gaan zitten doen voor mensen die te beroerd zijn om een extra soepje te maken.
Maar het probleem is dat jij problemen hebt met gedrag van je moeder. Daar zou ik echt wat assertiever in worden en accepteren dat als ze ook niet anders willen reageren als je wat assertiever word, dat het zo is. Dan proberen het van je af te laten glijden en je een flink stuk terug trekt. Dus geen klussen gaan zitten doen voor mensen die te beroerd zijn om een extra soepje te maken.
zaterdag 20 mei 2017 om 19:15
Oma is verstandelijk beperkt of dement?pejeka schreef: ↑20-05-2017 19:12Oma is waarschijnlijk helemaal niet ondankbaar, oma doet moeite om verse soep te maken, en denkt daarmee goed te doen. Ondankbaar ben je als je daar dan over gaat zitten zaniken.
En dan zeg je gewoon tegen je zoon "Joh, oma heeft niet zo'n benul van vegetarisch koken, eet gewoon die broodjes kaas, ik pak een lekkere salade voor je in, en als we het gewoon even vragen, bakt oma ook heus wel een eitje voor je"...
Als je het allemaal niet weet bel je diegene op en vraag je wat je te eten kan maken/halen.
Gewoon fatsoen. Bizar dat jij degene bent die dat te pas en te onpas predikt en het hier allemaal zeer normaal vindt.
Denk dat het best meespeelt dat voor hem alles mogelijk is.CourtneyLove schreef: ↑20-05-2017 19:08Is de onderliggende gedachte/het gevoel niet meer in de trant van...Je achtergesteld voelen tov je broer en zijn gezin? (Misschien al langer?)
En dat de twee broodjes de "druppel" zijn?
Of lees ik scheel![]()
Oke, je hebt gelijk want dat zou ik ook doen.
zaterdag 20 mei 2017 om 19:16
Met je eens. Maar dat had ik dan al veel eerder gedaan. Gewoon van "Joh, mam, waarom maak je bij hun altijd schoon en doe je de was en strijk, en bij ons nooit iets". Er kan best een verklaring voor zijn, bijv. omdat die broer en zijn gezin bij oma om de hoek wonen, terwijl TO een half uur verderop woont, ofzo, weet ik niet. Maar dan kan je dat toch een keer aan de orde stellen, inderdaad, in plaats van dat op te kroppen.Muurhanger schreef: ↑20-05-2017 19:11Je laatste vraag is denk ik het probleem. Grootouders trekken het gezin van TO's broer zo te lezen altijd voor, en houden geen rekening met TO's gezin. Dit is dan zo'n druppel die de emmer doet overlopen, en dat kan ik me best voorstellen.
TO heb je het hier al eens met je moeder over gehad dat jij dit zo ervaart? Dat lijkt me de eerste stap.
zaterdag 20 mei 2017 om 19:16
Met iets klaarmaken waarvan je weet dat de ander het (om wat voor reden dan ook) niet graag eet uit je geen dankbaarheid, dat lijkt mij logisch.pejeka schreef: ↑20-05-2017 19:12Oma is waarschijnlijk helemaal niet ondankbaar, oma doet moeite om verse soep te maken, en denkt daarmee goed te doen. Ondankbaar ben je als je daar dan over gaat zitten zaniken.
Als jij kokhalst van leverworst en iedereen weet dat, dan ben je ook niet blij als je een kilo van dat spul op je verjaardag kado krijgt
zaterdag 20 mei 2017 om 19:17
Wel geprobeerdMuurhanger schreef: ↑20-05-2017 19:11Je laatste vraag is denk ik het probleem. Grootouders trekken het gezin van TO's broer zo te lezen altijd voor, en houden geen rekening met TO's gezin. Dit is dan zo'n druppel die de emmer doet overlopen, en dat kan ik me best voorstellen.
zaterdag 20 mei 2017 om 19:18
Fatsoen is niet zaniken over wat je aangeboden krijgt, ook al is het niet altijd naar jouw gading.MoirenPhae schreef: ↑20-05-2017 19:15Oma is verstandelijk beperkt of dement?
Als je het allemaal niet weet bel je diegene op en vraag je wat je te eten kan maken/halen.
Gewoon fatsoen. Bizar dat jij degene bent die dat te pas en te onpas predikt en het hier allemaal zeer normaal vindt.
zaterdag 20 mei 2017 om 19:19
Er is heus wel genoeg brood in huis, dus je moet 2 stuks niet letterlijk nemen.
Wat is er zo erg aan een keer alleen brood met kaas eten?!
Waarom bak je zelf geen eitje (of zoon) of maak je een salade? Kost je een paar minuten. Veel minder dan hier een topic over openen...
Waarom zorg jij niet voor het eten?! Je kunt ook een stapel pannekoeken maken in tien minuten.. Kan iedereen zelf beleggen en is dat gelijk voor iedereen ok.
Waarom bak je zelf geen eitje (of zoon) of maak je een salade? Kost je een paar minuten. Veel minder dan hier een topic over openen...
Waarom zorg jij niet voor het eten?! Je kunt ook een stapel pannekoeken maken in tien minuten.. Kan iedereen zelf beleggen en is dat gelijk voor iedereen ok.
zaterdag 20 mei 2017 om 19:20
Echt niet overal.Ksenija schreef: ↑20-05-2017 19:19Er is heus wel genoeg brood in huis, dus je moet 2 stuks niet letterlijk nemen.
zaterdag 20 mei 2017 om 19:20
pejeka schreef: ↑20-05-2017 19:16Met je eens. Maar dat had ik dan al veel eerder gedaan. Gewoon van "Joh, mam, waarom maak je bij hun altijd schoon en doe je de was en strijk, en bij ons nooit iets". Er kan best een verklaring voor zijn, bijv. omdat die broer en zijn gezin bij oma om de hoek wonen, terwijl TO een half uur verderop woont, ofzo, weet ik niet. Maar dan kan je dat toch een keer aan de orde stellen, inderdaad, in plaats van dat op te kroppen.
Ja dat vind ik ook. Telkens gedoe om kleine dingen terwijl het achterliggende probleem weggestopt wordt is onzinnig.
Tijd voor een gesprek met je moeder dus TO.
EDIT: ik lees net dat je dat al geprobeerd hebt. Wat zei ze daarop? En kun je zelf een reden bedenken waarom je broer wordt voorgetrokken? Bijvoorbeeld idd omdat hij om de hoek woont en jij op een halfuur afstand oid?
anoniem_319977 wijzigde dit bericht op 20-05-2017 19:23
14.43% gewijzigd
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
zaterdag 20 mei 2017 om 19:22
Twee kleffe puntjes met zwetende [plastic fabriekskaasdoornroosje9 schreef: ↑20-05-2017 19:21Het zijn mss twee halve stokbroden belegd met groenten en kaas.![]()
zaterdag 20 mei 2017 om 19:23
Hopelijk krijgen we nog een update na het klussen. Nu ben ik nieuwsgierig.
Life is short. Eat dessert first.
zaterdag 20 mei 2017 om 19:24
Soep toch ook niet?GinnyJones schreef: ↑20-05-2017 18:35In beginsel ben ik het met je eens, maar ik denk dat zij het heel anders ervaren dan jij. Zij zien mogelijk het broodje kaas als een heuse vervanging. Een broodje kaas is natuurlijk geen normale warme maaltijd.
Dat is toch ook maar een snack.