Cholesterol - triglyceriden
maandag 22 mei 2017 om 19:52
Iemand ervaring met een te hoge waarde triglyceriden? Afgelopen weekend had ik een health check. Goede nieuws was dat vergeleken met vorig jaar suiker, gehele cholesterol en bloeddruk goed zijn. Vorig jaar was dat voor de eerste twee wat op de grens maar nu helemaal ok. Minder leuk was de constatering dat in mijn cholesterol alleen de waarde van triglyceriden te hoog zijn. 2,17 terwijl het onder de 1,7 moet zijn. In eerste instantie was ik wat laconiek maar nu ik er wat meer over lees maak ik me wel zorgen.
Ik ben nieuwsgierig of iemand hier ervaring mee heeft. Heb je daar medicijnen voor gevraagd of vooral opgelet op voeding/beweging e.d.? Hielp dat afdoende?
Ik ben nieuwsgierig of iemand hier ervaring mee heeft. Heb je daar medicijnen voor gevraagd of vooral opgelet op voeding/beweging e.d.? Hielp dat afdoende?
maandag 22 mei 2017 om 20:00
Hoog cholesterol kan erfelijk zijn of vooral door slechte gewoonten komen. Hier altijd hoog, maar omdat het erfelijk is en ik wel gezond leef hoef ik hier voor geen medicijnen te slikken van de arts.cat1975 schreef: ↑22-05-2017 19:52Iemand ervaring met een te hoge waarde triglyceriden? Afgelopen weekend had ik een health check. Goede nieuws was dat vergeleken met vorig jaar suiker, gehele cholesterol en bloeddruk goed zijn. Vorig jaar was dat voor de eerste twee wat op de grens maar nu helemaal ok. Minder leuk was de constatering dat in mijn cholesterol alleen de waarde van triglyceriden te hoog zijn. 2,17 terwijl het onder de 1,7 moet zijn. In eerste instantie was ik wat laconiek maar nu ik er wat meer over lees maak ik me wel zorgen.
maandag 22 mei 2017 om 20:25
Dat de ratio van soorten cholesterol goed was dus niet super belangrijk. Echter nu ik weet wat voor cholesterol is en het te maken heeft met aderverkalking maak ik me wel zorgen. Mijn moeder heeft daar namelijk echt last van gehad. Bij haar werd het teruggegooid op frequent roker en aanleg. Zelf rook ik niet. Aanleg is nooit aangetoond als erfelijk.
maandag 22 mei 2017 om 20:28
Dan maak je weer een afspraak en bespreek je je zorgen.cat1975 schreef: ↑22-05-2017 20:25Dat de ratio van soorten cholesterol goed was dus niet super belangrijk. Echter nu ik weet wat voor cholesterol is en het te maken heeft met aderverkalking maak ik me wel zorgen. Mijn moeder heeft daar namelijk echt last van gehad. Bij haar werd het teruggegooid op frequent roker en aanleg. Zelf rook ik niet. Aanleg is nooit aangetoond als erfelijk.
maandag 22 mei 2017 om 20:32
maandag 22 mei 2017 om 20:41
Niet heel nuchter nee. Was niet nodig. Dat kan meegeholpen hebben dan. Ik ontbijt met koolhydraten. De ratio is ruim goed ja.spell68 schreef: ↑22-05-2017 20:32Heb je de test gedaan op nuchtere maag? Het eten van koolhydraten verhoogt het gehalte triglyceriden in het bloed.
Overigens is het cholesterolgehalte niet relevant voor hart- en vaatziekten. De ratio triglyceriden/ hdl (goed cholesterol) is een veel betere voorspeller van hart en vaatziekten.
maandag 22 mei 2017 om 21:24
Ik zou via internet een bloedtest bestellen en deze doen op nuchtere maag. Die uitkomst zal je meer vertellen denk ik.
Maar als die ratio niet zo tegen de 150 loopt, zijn er niet veel redenen tot zorgen.
Mocht je meer zekerheid willen hebben dan zou je je cholesterol nader kunnen laten onderzoeken. Het is het soort cholesterol wat een probleem kan zijn niet de ratio. Small particle LDL dat wil je niet hebben.
Succes in ieder geval.
Maar als die ratio niet zo tegen de 150 loopt, zijn er niet veel redenen tot zorgen.
Mocht je meer zekerheid willen hebben dan zou je je cholesterol nader kunnen laten onderzoeken. Het is het soort cholesterol wat een probleem kan zijn niet de ratio. Small particle LDL dat wil je niet hebben.
Succes in ieder geval.