Geld & Recht alle pijlers

annuleringsverzekering hoe werkt dat?

30-05-2017 23:08 11 berichten
Ik heb net mijn reis en annuleringsverzekering eens doorgelezen en een beetje gekeken wat andere verzekeringen vergoeden.
Als ik mijn reis om een geldende reden moet annuleren krijg ik tot 1500 vergoed maar ik heb een reis gezien die duurder is. Dus ik dacht ik ga andere verzekeringen ook eens nakijken en het lijkt of die 1500 overal een beetje de standaard is tenzij je een veel duurder pakket neemt.

Dus ik vraag me af hoe zoiets nou werkt? Ben je dan je geld kwijt (het gedeelte boven de 1500) of is het gebruikelijk dat het reisbureau zelf ook een deel terug geeft naast het deel wat je van je verzekering krijgt?

Heb gelukkig nog nooit gebruik hoeven te maken van een reis en annuleringsverzekering maar toch vraag ik me af of je dan niet beter een duurder pakket kan nemen als je reis meer kost dan 1500 euro.
Alle reacties Link kopieren
Ja dus. Als je een reis van meer dan 1500 vergoed zou willen krijgen, moet je een duurdere verzekering nemen. Voor veel mensen is 1500 genoeg, vandaar dat ze dat voor de 'standaard verzekering' als maximum nemen.
Losse AV's worden berekend op basis van een percentage van de te verzekeren reissom. Daarmee is dan de hele reissom gedekt. Jij hebt blijkbaar een doorlopende AV die tot 1500 dekt. Voor het restant neem je het risico of een aanvullend verzekeringsproduct.
Ik denk dat de kosten die je maakt als je je reis annuleert, kunt verhalen op je reisvezekering.

Ik heb mijn vakantie moeten annuleren, terwijl ik geen AV had. Eigenlijk dacht ik dat ik daarmee mijn volledige reissom kwijt was, maar dat is niet zo. Omdat ik 14 dagen voor vertrek annuleerde, hoefde ik maar de helft van de reissom te betalen; de rest kreeg ik terug van de reisorganisatie. Hoe later je annuleert, hoe meer je moet betalen.
Die 50% die ik moest betalen, kun je dan bij he AV terugvragen (als je die hebt).

Het kan dus heel goed zo zijn dat een dekking tot 1500 euro voldoende is, ook als je een duurdere reis hebt geboekt. Hangt af van de annuleringsvoorwaarden van je reisorganisatie.
Splinter_ schreef:
31-05-2017 00:58
Ik denk dat de kosten die je maakt als je je reis annuleert, kunt verhalen op je reisvezekering.

Ik heb mijn vakantie moeten annuleren, terwijl ik geen AV had. Eigenlijk dacht ik dat ik daarmee mijn volledige reissom kwijt was, maar dat is niet zo. Omdat ik 14 dagen voor vertrek annuleerde, hoefde ik maar de helft van de reissom te betalen; de rest kreeg ik terug van de reisorganisatie. Hoe later je annuleert, hoe meer je moet betalen.
Die 50% die ik moest betalen, kun je dan bij he AV terugvragen (als je die hebt).

Het kan dus heel goed zo zijn dat een dekking tot 1500 euro voldoende is, ook als je een duurdere reis hebt geboekt. Hangt af van de annuleringsvoorwaarden van je reisorganisatie.
juist en bij een pakketreis is het bedrag 10%
Juist om die reden heb ik voor FBTO gekozen. Ik maak altijd verre reizen en dan kom je vaak wat duurder uit.
Nadeel van FBTO vind ik dat je 100 euro eigen risico hebt per gebeurtenis. Als je dan bijvoorbeeld binnen 1 vakantie 3x iets hebt van 90 euro, krijg je helemaal niets, want elke gebeurtenis is onder de honderd euro.
Merel7 schreef:
31-05-2017 02:22
Juist om die reden heb ik voor FBTO gekozen. Ik maak altijd verre reizen en dan kom je vaak wat duurder uit.
Nadeel van FBTO vind ik dat je 100 euro eigen risico hebt per gebeurtenis. Als je dan bijvoorbeeld binnen 1 vakantie 3x iets hebt van 90 euro, krijg je helemaal niets, want elke gebeurtenis is onder de honderd euro.
3x in 1 vakantie iets hebben waardoor je je verzekering moet aanspreken? Waar moet ik dan aan denken?

En jij hebt het dan over een reisverzekering en geen annuleringsverzekering, want annuleren kun je maar eenmalig lijkt me?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
31-05-2017 07:27
3x in 1 vakantie iets hebben waardoor je je verzekering moet aanspreken? Waar moet ik dan aan denken?

En jij hebt het dan over een reisverzekering en geen annuleringsverzekering, want annuleren kun je maar eenmalig lijkt me?

Haha, ja annuleren zal je maar 1x doen :)

Ik heb een reisverzekering incl. annulering.
Speciaal voor het hoge bedrag van de annulering heb ik voor FBTO gekozen.
Maar heb dus wel een keer wat kleine dingetjes gehad die samen toch een aardig bedrag waren.
Een keer bij de dokter geweest, koffer kapot en laten repareren en zonnebril kwijt.
Omdat het per gebeurtenis, zoals FBTO dat noemt, onder de 100 euro bleef werd er niets uitgekeerd
Floorine schreef:
31-05-2017 01:07
Daar kun je niet zo maar vanuit gaan. Of en hoe veel geld je terugkrijgt bij annuleren verschilt per reisorganisatie, en is meestal ook nog afhankelijk van wanneer je annuleert. Zeker als het ivm ziekte is, is dat vaak op korte termijn, en moet je bijna altijd het volledige bedrag betalen.
Ik bel altijd meteen de verzekering als ik geboekt hebt . Voor het bedrag dat boven de 1500 euro uitkomt kun je dan alsnog een extra annulering afsluiten.
het is zoals het is,daar moet je het mee doen
Floorine schreef:
31-05-2017 01:07
Dat kun je helemaal zo niet stellen; hoe langer vooraf je annuleert hoe minder je betaalt.
Wij hebben een aantal jaar geleden op de dag van vertrek moeten annuleren, dan ben je 100% van de reissom kwijt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven