Stage dilemma
donderdag 1 juni 2017 om 14:24
Even kort mijn situatie: hbo toegepaste psychologie studente derdejaars, aankomende halfjaar moet ik op stage.
Ik heb een studiegenote gesproken die mij een stageplek aanraadde. Het is een van de pittigste stageplekken, je wordt eigenlijk niet ingewerkt maar er wordt vanuit gegaan dat je meteen alles zelf kunt en doet. Je krijgt meteen ook je eigen cliënten en hebt erg veel verantwoordelijkheid. Meer dan een hbo'er normaalgesproken krijgt, al helemaal als ze nog in opleiding zijn. Ook heb je met een doelgroep te maken die overal bij alle hulpverlening de deur uit is geschopt, omdat het hopeloos was om ze op wat voor manier dan ook te helpen (daklozen, alcoholisten etc.)
Mijn studiegenote vertelde dat ze eerst geen stagevergoeding kreeg, maar later het met terugwerkende kracht alsnog een fikse (1300 per maand) stagevergoeding kreeg. Ik heb het erop gewaagd, gesolliciteerd, twee gesprekken gehad en aangenomen. Zij gaan er nu ook vanuit dat ik er stage kom lopen. Toen ik gisteren belde naar de stageplaats, vroeg ik voor de zekerheid of er een stagevergoeding is. Ze zei nee, die geven wij niet.
Nu is het zo dat ik zonder een stagevergoeding liever bij een bedrijf stageloop waar ik meer echt nog een stagiair mag zijn. Ik woon op mezelf en kan naast mijn stage een stuk minder werken, dus is een stagevergoeding voor mij best een belangrijk punt.
Mijn vraag is nu, wat kan/moet ik doen? Ik weet het echt even niet. Ik vraag me ook af of het zo kan zijn dat ze expres zeggen dat er geen stagevergoeding is zodat er alleen mensen komen stagelopen die het niet voor het geld doen.
Ik heb een studiegenote gesproken die mij een stageplek aanraadde. Het is een van de pittigste stageplekken, je wordt eigenlijk niet ingewerkt maar er wordt vanuit gegaan dat je meteen alles zelf kunt en doet. Je krijgt meteen ook je eigen cliënten en hebt erg veel verantwoordelijkheid. Meer dan een hbo'er normaalgesproken krijgt, al helemaal als ze nog in opleiding zijn. Ook heb je met een doelgroep te maken die overal bij alle hulpverlening de deur uit is geschopt, omdat het hopeloos was om ze op wat voor manier dan ook te helpen (daklozen, alcoholisten etc.)
Mijn studiegenote vertelde dat ze eerst geen stagevergoeding kreeg, maar later het met terugwerkende kracht alsnog een fikse (1300 per maand) stagevergoeding kreeg. Ik heb het erop gewaagd, gesolliciteerd, twee gesprekken gehad en aangenomen. Zij gaan er nu ook vanuit dat ik er stage kom lopen. Toen ik gisteren belde naar de stageplaats, vroeg ik voor de zekerheid of er een stagevergoeding is. Ze zei nee, die geven wij niet.
Nu is het zo dat ik zonder een stagevergoeding liever bij een bedrijf stageloop waar ik meer echt nog een stagiair mag zijn. Ik woon op mezelf en kan naast mijn stage een stuk minder werken, dus is een stagevergoeding voor mij best een belangrijk punt.
Mijn vraag is nu, wat kan/moet ik doen? Ik weet het echt even niet. Ik vraag me ook af of het zo kan zijn dat ze expres zeggen dat er geen stagevergoeding is zodat er alleen mensen komen stagelopen die het niet voor het geld doen.
anoniem_339077 wijzigde dit bericht op 01-06-2017 14:38
8.25% gewijzigd
donderdag 1 juni 2017 om 14:29
Anoniem23897184191 schreef: ↑01-06-2017 14:24Ik vraag me ook af of het zo kan zijn dat ze expres zeggen dat er geen stagevergoeding is zodat er alleen mensen komen stagelopen die het niet voor het geld doen.
Jij doet het dus blijkbaar wel alleen voor het geld...
donderdag 1 juni 2017 om 14:29
Ik denk niet dat ze dat expres zeggen. Voor het geld hoef je het namelijk echt niet te laten, zoveel is een stagevergoeding niet. Ik kan me voorstellen dat je liever wel een stagevergoeding hebt, omdat je minder kan gaan werken. Even de afweging maken in hoeverre de ervaring op betreffende stageplaats een verrijking voor je gaat zijn en anders opzoek naar iets anders waar je wel een vergoeding krijgt.
Succes!
Succes!
donderdag 1 juni 2017 om 14:34
Ik doe het niet voor het geld, ik was tegelijk op twee stageplekken aangenomen waarbij de andere stageplek zei dat ik een stagevergoeding krijg, ik koos echter voor deze ook omdat ik het idee heb dat ik daar waarschijnlijk veel kan leren.
donderdag 1 juni 2017 om 15:38
Wat je kan doen is vrij simpel: de stage afzeggen en elders heengaan. Of toch blijven.
Maar het klinkt alsof je eigenlijk een andere vraag hebt: "hoe zorg ik ervoor dat ik alsnog die stagevergoeding krijg?". Ik snap best dat zonder vergoeding de stage een stuk minder aantrekkelijk is. Maar het is ook wat naïef om te veronderstellen dat je die vergoeding wel kunt krijgen, omdat je kennis die vergoeding ook kreeg. En 1300 is vorstelijk veel voor een stagevergoeding. Vind het ook een raar verhaal, van niks naar 1300.
Zou je de stage voor 350 ook willen? Of was het alleen maar omdat je een dikke bak geld verwachtte?
Als het voor jou een dealbreaker is, dan heb je kans dat ze not amused zullen zijn als je nu alsnog afzegt. Dan was het ook van jouw kant uit wel handig geweest om dat in het tweede gesprek ter sprake te brengen.
Je kunt ook nogmaals contact opnemen en op een vriendelijke manier aankaarten dat je toch enige vorm van inkomsten nodig hebt, en of een vergoeding alsnog bespreekbaar kan worden. En jezelf verontschuldigen dat je niet eerder dit ter sprake hebt gebracht, maar dat je stilzwijgend had aangenomen dat er een vergoeding zou zijn omdat je dat van X gehoord had. Dan kun je kijken wat er gebeurt, maar de kans bestaat dat je dan toch een andere stage zult moeten zoeken.
Maar het klinkt alsof je eigenlijk een andere vraag hebt: "hoe zorg ik ervoor dat ik alsnog die stagevergoeding krijg?". Ik snap best dat zonder vergoeding de stage een stuk minder aantrekkelijk is. Maar het is ook wat naïef om te veronderstellen dat je die vergoeding wel kunt krijgen, omdat je kennis die vergoeding ook kreeg. En 1300 is vorstelijk veel voor een stagevergoeding. Vind het ook een raar verhaal, van niks naar 1300.
Zou je de stage voor 350 ook willen? Of was het alleen maar omdat je een dikke bak geld verwachtte?
Als het voor jou een dealbreaker is, dan heb je kans dat ze not amused zullen zijn als je nu alsnog afzegt. Dan was het ook van jouw kant uit wel handig geweest om dat in het tweede gesprek ter sprake te brengen.
Je kunt ook nogmaals contact opnemen en op een vriendelijke manier aankaarten dat je toch enige vorm van inkomsten nodig hebt, en of een vergoeding alsnog bespreekbaar kan worden. En jezelf verontschuldigen dat je niet eerder dit ter sprake hebt gebracht, maar dat je stilzwijgend had aangenomen dat er een vergoeding zou zijn omdat je dat van X gehoord had. Dan kun je kijken wat er gebeurt, maar de kans bestaat dat je dan toch een andere stage zult moeten zoeken.
donderdag 1 juni 2017 om 15:47
Bedankt voor je reactie. Het was idd niet slim van mij om het niet tijdens het tweede gesprek nog eens na te vragen. Een lagere stagevergoeding zou voor mij ook prima zijn, tuurlijk! Het is zo dat ik nu een deel van mijn inkomen uit bijbaan moet compenseren op de een of andere manier. Ik had niet verwacht dat 1300 per se zou kloppen in eerste instantie, en ik dacht dat het misschien wel 1300 in totaal voor het hele halfjaar zou zijn. Maar helemaal niks wordt lastig.Fluithaas schreef: ↑01-06-2017 15:38Wat je kan doen is vrij simpel: de stage afzeggen en elders heengaan. Of toch blijven.
donderdag 1 juni 2017 om 15:47
Fluithaas schreef: ↑01-06-2017 15:38Wat je kan doen is vrij simpel: de stage afzeggen en elders heengaan. Of toch blijven.
Dubbele post
donderdag 1 juni 2017 om 17:28
donderdag 1 juni 2017 om 17:51
Ik weet niet of het op HBO-niveau anders is, maar voor een universitaire stage psychologie mag je al blij zijn als je überhaupt een stageplek vindt. Laat staan of je stagevergoeding krijgt. Als iets geen selectiecriterium was bij mij dan was het wel of ik stagevergoeding kreeg. En eigenlijk heb ik vanaf het begin alle selectiecriteria laten varen aangezien de kans dat je keuze had uit meer dan één stage sowieso al niet groot was. Sowieso heb je later meer aan de beste stage-ervaring dan de hoogste stagevergoeding. Dus ik zou kijken waar je het meest kunt leren (zonder overspannen te raken omdat je de capaciteiten nog niet hebt om het werk uit te voeren) en daar stage gaan lopen.
donderdag 1 juni 2017 om 18:14
Als jij in feite niet als stagaire ingezet wordt, maar als werkkracht heb je recht op minimumloon (of minimaal hetgeen de cao voorschrijft).
https://www.nationaleonderwijsgids.nl/m ... eleid.html
https://www.nationaleonderwijsgids.nl/m ... eleid.html
donderdag 1 juni 2017 om 21:02
Bedankt voor jullie reacties allemaal!
@MrsLady - nou dat is bij ons niet echt het geval, er zijn voor ons meer stageplekken dan studenten die een stage zoeken momenteel, en mijn coördinator stuurt steeds mailtjes dat stagebedrijven zich afvragen waar de sollicitaties blijven. Ook waren beide stageplekken erg aan het proberen mij te overtuigen bij hun organisatie stage te lopen, en waren ze bij de stageplek die ik heb afgewezen erg teleurgesteld.
@Nimbus - daarom dacht ik dat het niet onredelijk was dat mijn kennis een stagevergoeding kreeg.
Ik denk eraan om morgen naar de stageplek te bellen en het uit te leggen, en ook uit te leggen dat ik van de andere stagiaire heb gehoord dat zij daar wel een stagevergoeding kreeg. Hoe dat zit, en of er een andere regeling gold voor haar ofzo. En of een stagevergoeding niet bespeekbaar is. Is dat misschien een idee om te doen?
@MrsLady - nou dat is bij ons niet echt het geval, er zijn voor ons meer stageplekken dan studenten die een stage zoeken momenteel, en mijn coördinator stuurt steeds mailtjes dat stagebedrijven zich afvragen waar de sollicitaties blijven. Ook waren beide stageplekken erg aan het proberen mij te overtuigen bij hun organisatie stage te lopen, en waren ze bij de stageplek die ik heb afgewezen erg teleurgesteld.
@Nimbus - daarom dacht ik dat het niet onredelijk was dat mijn kennis een stagevergoeding kreeg.
Ik denk eraan om morgen naar de stageplek te bellen en het uit te leggen, en ook uit te leggen dat ik van de andere stagiaire heb gehoord dat zij daar wel een stagevergoeding kreeg. Hoe dat zit, en of er een andere regeling gold voor haar ofzo. En of een stagevergoeding niet bespeekbaar is. Is dat misschien een idee om te doen?
anoniem_339077 wijzigde dit bericht op 01-06-2017 21:32
3.03% gewijzigd
donderdag 1 juni 2017 om 21:20
Echt? Ik dacht dat er totaal geen werk was voor hbo psychologie.Anoniem23897184191 schreef: ↑01-06-2017 21:02Bedankt voor jullie reacties allemaal!
Ik denk eraan om morgen naar de stageplek te bellen en het uit te leggen, en ook uit te leggen dat ik van de andere stagiaire heb gehoord dat zij daar wel een stagevergoeding kreeg. Hoe dat zit, en of er een andere regeling gold voor haar ofzo. Is dat misschien een idee om te doen?
donderdag 1 juni 2017 om 21:31
Dacht ik eerst ook, maar je wilt niet weten waar wij allemaal mogen werken. Er is superveel keus!Mejuffrouwmuis schreef: ↑01-06-2017 21:20Echt? Ik dacht dat er totaal geen werk was voor hbo psychologie.
zaterdag 3 juni 2017 om 14:07
Opbellen of dat er een stagevergoeding mogelijk is. Als ze bij nee blijven zeggen dat je dan op zoek gaat naar een andere stage. Sowieso zou ik eigenlijk op zoek gaan naar iets anders, dit klinkt niet echt als stage maar als een fulltime volwaardige medewerker wat ze verwachten.
Als je zo makkelijk toch iets anders kan vinden
Als je zo makkelijk toch iets anders kan vinden
zaterdag 3 juni 2017 om 21:50
Al zou je wel betaald krijgen, dan moet je dit nog niet willen. Stage loop je om begeleid te worden, om te leren.
Daarnaast zou iemand met jouw vakambities het clientbelang in het oog moeten houden, en de gevolgen van nog niet vakvolwassen handelen moeten kunnen overzien.
Die werkgever zit gruwelijk fout.
Daarnaast zou iemand met jouw vakambities het clientbelang in het oog moeten houden, en de gevolgen van nog niet vakvolwassen handelen moeten kunnen overzien.
Die werkgever zit gruwelijk fout.
maandag 5 juni 2017 om 11:15
Bedankt voor de tip. Ik weet dat dat meisje niet onderhandeld heeft en bij dezelfde eigenaar heeft stage gelopen. Het kwam voor haar als verrassing, ze had niet verwacht stagevergoeding te krijgen maar kreeg het na het afronden van haar stage met terugwerkende kracht.gelderka schreef: ↑02-06-2017 16:05En dan zeggen ze 'nee' en dan sta jij met je mond vol tanden.
'Een ander heeft wél iets' is nooit een argument. Het werkt niet bij salarisonderhandelingen.
Je moet salaris krijgen op je eigen verdiensten, niet omdat een ander een lievere werkgever trof of beter heeft onderhandeld.
Google eens over stage psychologie en gratis werken. Er is gewoon een rechtzaak over geweest. En gewonnen.
Lees je in in je eigen situatie, dan sta je sterker dan wanneer je moet wijzen naar een ander.
Ik kan die rechtszaak niet vinden. Heb je misschien een link? Als dat hier niet mag, kan je het prive studeren?