Vaccineren van binnenkatten
vrijdag 2 juni 2017 om 10:26
Mijn katten moeten zo naar de dierenarts voor hun jaarlijkse vaccinatie. Ik heb de mandjes dus al klaargezet, ruim van tevoren zodat het niet zo eng is, en de katten hebben direct de benen genomen. Dat wordt dus straks een inspannende klus met dit warme weer om ze in de mandjes te krijgen.
Ik ken veel mensen die hun katten nooit laten inenten, zelfs buitenkatten. In het verleden moest ik wel, omdat ze toen naar een pension gingen in de vakantie. Maar nu heb ik een betrouwbare oppas en komen ze dus nooit meer in aanraking met vreemde katten.
Laten jullie je binnenkatten inenten? En ontvlooien en ontwormen?
Ik ken veel mensen die hun katten nooit laten inenten, zelfs buitenkatten. In het verleden moest ik wel, omdat ze toen naar een pension gingen in de vakantie. Maar nu heb ik een betrouwbare oppas en komen ze dus nooit meer in aanraking met vreemde katten.
Laten jullie je binnenkatten inenten? En ontvlooien en ontwormen?
vrijdag 2 juni 2017 om 10:29
Mijn broer doet het nooit met zijn binnenkat.
Ik doe het wel met mijn binnenkatten, omdat ze dan gelijk jaarlijkse controle krijgen.
Ik moet 6 juni heen met ze, maar dan avonds
Maar als ze moeilijk in het mandje te krijgen waren, zou ik het denk ik ook niet doen.
En heb al besloten om niet meer in juni te gaan, maar volgend jaar in mei, als het niet zo warm is.
Oh ontvlooien en ontwormen doe ik niet aan.
Ik doe het wel met mijn binnenkatten, omdat ze dan gelijk jaarlijkse controle krijgen.
Ik moet 6 juni heen met ze, maar dan avonds
Maar als ze moeilijk in het mandje te krijgen waren, zou ik het denk ik ook niet doen.
En heb al besloten om niet meer in juni te gaan, maar volgend jaar in mei, als het niet zo warm is.
Oh ontvlooien en ontwormen doe ik niet aan.
vrijdag 2 juni 2017 om 10:35
Ik vaccineerde mijn binnenkatten voorheen ook altijd, maar inderdaad sinds ze niet meer naar een pension gaan ivm voldoende oppas mogelijkheden (en dat ik ze die stress niet meer aan wilde doen) heb ik het al jaren niet meer gedaan. Recentelijk is een van mijn katten overleden, dus nu nog maar 1 kat, maar een eventuele nieuwe kat zou ik dus ook niet vaccineren. De overleden kat kwam alleen in onze eigen tuin en daar zijn geen andere katten ooit en de andere is bang om naar buiten te gaan, dus die komt al helemaal nergens mee in aanraking. Als ik ook maar dacht dat er een klein kansje zou zijn dat ze iets oplopen zou ik wel vaccineren, maar in deze situatie dus niet.
vrijdag 2 juni 2017 om 10:41
Ik doe het dus wel. Nu komen mijn katten buiten (ommuurde tuin), maar ook bij echte binnenkatten zou ik het wel doen. Het is een denkfout dat je kat niks kan oplopen als hij niet buiten komt. Het is eerder andersom. Jij neemt de eventuele ziekten/ parasieten mee naar binnen. Je komt namelijk onherroepelijk in aanraking met wat andere honden/ katten buiten achterlaten aan haren/ ontlasting/ whatever als je je in de openbare ruimte begeeft.
vrijdag 2 juni 2017 om 10:58
Ik heb het de eerste jaren gedaan met mijn binnenkat, maar ik ben er sinds een paar jaar meegestopt. De kat is na zo'n inenting een week ziek; kat heeft bij vijf weken niesziekte gehad en de inenting zorgt altijd voor een opleving. Gelukkig heb ik de laatste jaren gebruik kunnen maken van vrienden en buren tijdens vakanties, waardoor de noodzaak ook verdwenen is.
vrijdag 2 juni 2017 om 11:01
Ik laat onze katten ook jaarlijks inenten. Dan worden ze gelijk gecheckt en ontwormd.
Een van mijn katten heeft een vlooien allergie, dus dat moeten we het hele jaar goed bijhouden.
Eerst waren het binnen katten (we woonden op een flat, nu hebben we een tuin)
Een daarvan is vorig jaar overleden. Sinds 7 weken hebben we er een asiel kat bij. Omdat de nieuwe kat buiten gewend is gast hier binnenkort ook het luikje open
Een van mijn katten heeft een vlooien allergie, dus dat moeten we het hele jaar goed bijhouden.
Eerst waren het binnen katten (we woonden op een flat, nu hebben we een tuin)
Een daarvan is vorig jaar overleden. Sinds 7 weken hebben we er een asiel kat bij. Omdat de nieuwe kat buiten gewend is gast hier binnenkort ook het luikje open
vrijdag 2 juni 2017 om 11:14
Mee eens. Wij laten onze binnenkatten ook vaccineren. Je kunt namelijk zelf ook ongemerkt eventuele ziekten of bactieriën mee het huis in nemen. En tevens worden ze dan weer elk jaar gecontroleerd door de dierenarts, ook fijn.Dymphnatam schreef: ↑02-06-2017 10:41Ik doe het dus wel. Nu komen mijn katten buiten (ommuurde tuin), maar ook bij echte binnenkatten zou ik het wel doen. Het is een denkfout dat je kat niks kan oplopen als hij niet buiten komt. Het is eerder andersom. Jij neemt de eventuele ziekten/ parasieten mee naar binnen. Je komt namelijk onherroepelijk in aanraking met wat andere honden/ katten buiten achterlaten aan haren/ ontlasting/ whatever als je je in de openbare ruimte begeeft.
vrijdag 2 juni 2017 om 11:20
Vroeger liet ik ze altijd jaarlijks enten maar tegenwoordig geloof ik niet meer zo dat een enting maar een jaar werkt, daar is ook wel een en ander over te vinden. Jaarlijks enten is vooral een geweldig verdienmodel voor de dierenarts en de farmaceutische industrie. Nu laat ik ze als kitten wel enten en nog een keer met een jaar en daarna niet meer. Ondanks dat ze ook buiten komen zijn ze nooit ziek geweest.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
vrijdag 2 juni 2017 om 11:26
Precies dit. Ik doe het ook niet meer, hier 2 buitenkatten en allebei nog nooit ziek geweest (althans niet iets wat met inenten te voorkomen was geweest). En ontvlooien en ontwormen laat ik echt niet door de dierenarts doen. Kan je toch prima zelf?MwTheelepel schreef: ↑02-06-2017 11:20Vroeger liet ik ze altijd jaarlijks enten maar tegenwoordig geloof ik niet meer zo dat een enting maar een jaar werkt, daar is ook wel een en ander over te vinden. Jaarlijks enten is vooral een geweldig verdienmodel voor de dierenarts en de farmaceutische industrie. Nu laat ik ze als kitten wel enten en nog een keer met een jaar en daarna niet meer. Ondanks dat ze ook buiten komen zijn ze nooit ziek geweest.
Nothing happens for a reason
vrijdag 2 juni 2017 om 11:31
Jups, daarom altijd vaccineren.Dymphnatam schreef: ↑02-06-2017 10:41Ik doe het dus wel. Nu komen mijn katten buiten (ommuurde tuin), maar ook bij echte binnenkatten zou ik het wel doen. Het is een denkfout dat je kat niks kan oplopen als hij niet buiten komt. Het is eerder andersom. Jij neemt de eventuele ziekten/ parasieten mee naar binnen. Je komt namelijk onherroepelijk in aanraking met wat andere honden/ katten buiten achterlaten aan haren/ ontlasting/ whatever als je je in de openbare ruimte begeeft.
vrijdag 2 juni 2017 om 11:45
Ja, dat denk ik dus eigenlijk ook. Nu is mijn dierenarts ook wel heel duur. 45 euro consult voor kat 1, 35 voor de tweede, en dan hebben ze nog geen prikje gehad. Wel fijn dat ze gelijk gecheckt worden op vlooien, tandvlees, hartje etc. Maar alles bij elkaar was ik 142 euro kwijt (ook ontwormingspil, nageltjes knippen). Ik voel me altijd zo ontaard als ik zeg dat ik maar heel weinig ontworm/ontvlooi.MwTheelepel schreef: ↑02-06-2017 11:20Vroeger liet ik ze altijd jaarlijks enten maar tegenwoordig geloof ik niet meer zo dat een enting maar een jaar werkt, daar is ook wel een en ander over te vinden. Jaarlijks enten is vooral een geweldig verdienmodel voor de dierenarts en de farmaceutische industrie. Nu laat ik ze als kitten wel enten en nog een keer met een jaar en daarna niet meer. Ondanks dat ze ook buiten komen zijn ze nooit ziek geweest.
vrijdag 2 juni 2017 om 12:09
Waarom zou je het vaker doen dan nodig? Ik doe het alleen als ik zie dat ze vlooien of wormen hebben. Je gaat jezelf en je gezin toch ook niet elke maand ontwormen (mensen kunnen ook wormen krijgen) en preventief met hoofdluis shampoo wassen? Raar eigenlijk dat we ons zo gek laten maken over onze huisdieren.MinkeDeWit schreef: ↑02-06-2017 11:45Ja, dat denk ik dus eigenlijk ook. Nu is mijn dierenarts ook wel heel duur. 45 euro consult voor kat 1, 35 voor de tweede, en dan hebben ze nog geen prikje gehad. Wel fijn dat ze gelijk gecheckt worden op vlooien, tandvlees, hartje etc. Maar alles bij elkaar was ik 142 euro kwijt (ook ontwormingspil, nageltjes knippen). Ik voel me altijd zo ontaard als ik zeg dat ik maar heel weinig ontworm/ontvlooi.
Ik ken meerdere mensen die meerdere malen een titerbepaling (bloedonderzoek om de hoeveelheid antistoffen tegen bepaalde ziektes te bepalen) hebben laten doen en daarbij was er een kat waarbij dat te laag was maar die kat had juist altijd entingen gehad en desondanks toch twee keer kattenziekte gehad dus ik denk dat er met die kat iets mis is aangezien alle andere katten dus genoeg antistoffen hadden. Ik overweeg volgend jaar een titerbepaling te laten doen, dan zijn ze al een jaar of 6/7 niet geënt. Dan weet je of het nodig is of niet. Qua kosten scheelt dat trouwens niet zoveel dacht ik, wel als je dus een aantal jaar niet ent.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
vrijdag 2 juni 2017 om 13:33
vrijdag 2 juni 2017 om 13:41
Hier staan de (mooie) transportmanden in de gangkast en slapen ze er het hele jaar in met een dekentje. Dan hoef ik smorgens alleen het deurtje dicht te doen.
En ik spreek maandagochtend 09.00 af. Dan zijn de stresshormonen van andere dieren al vervlogen van vrijdag.
Daarnaast: ja natuurlijk vaccineer, ontworm en ontvlooi ik. Ik kies er voor om die beesten op te sluiten en dan zorg ik er ook voor om ze zo min mogelijk iets op te laten lopen.
En ik spreek maandagochtend 09.00 af. Dan zijn de stresshormonen van andere dieren al vervlogen van vrijdag.
Daarnaast: ja natuurlijk vaccineer, ontworm en ontvlooi ik. Ik kies er voor om die beesten op te sluiten en dan zorg ik er ook voor om ze zo min mogelijk iets op te laten lopen.
vrijdag 2 juni 2017 om 15:14
Als je dat niet kunt betalen of het er niet voor over hebt, dan had je geen katten moeten nemen. Als je huisdieren hebt moet je er goed voor zorgen.MinkeDeWit schreef: ↑02-06-2017 11:45Ja, dat denk ik dus eigenlijk ook. Nu is mijn dierenarts ook wel heel duur. 45 euro consult voor kat 1, 35 voor de tweede, en dan hebben ze nog geen prikje gehad. Wel fijn dat ze gelijk gecheckt worden op vlooien, tandvlees, hartje etc. Maar alles bij elkaar was ik 142 euro kwijt (ook ontwormingspil, nageltjes knippen). Ik voel me altijd zo ontaard als ik zeg dat ik maar heel weinig ontworm/ontvlooi.
vrijdag 2 juni 2017 om 16:03
Ah, ik dacht al, waar blijft ie. Heeft nóg lang geduurd voor de eerste moralist erin kwam
Nothing happens for a reason
vrijdag 2 juni 2017 om 16:10
Mijn binnenkatten laat ik elke drie jaar enten. De vaccinatie voor kattenziekte hoeft ook maar eens in de drie jaar. Niesziekte ben ik minder bang voor.
Ontvlooien doe ik zo goed als nooit, ook niet nodig want ze hebben geen vlooien. Elke keer als ik bij de dierenarts kom staat ze verwoed te kammen om me op een vlo of poepje te betrappen. Nog nooit gelukt.
Ontwormen zou ik eigenlijk vaker moeten doen. Wij dragen in huis geen schoenen maar toch.
Ontvlooien doe ik zo goed als nooit, ook niet nodig want ze hebben geen vlooien. Elke keer als ik bij de dierenarts kom staat ze verwoed te kammen om me op een vlo of poepje te betrappen. Nog nooit gelukt.
Ontwormen zou ik eigenlijk vaker moeten doen. Wij dragen in huis geen schoenen maar toch.
vrijdag 2 juni 2017 om 16:12
Mandje nooit van te voren ophalen en laten zien ! Hier staat het mandje klaar in de afgesloten gang. Poes vastpakken deur gang dicht en hup in de mand. Geen tijd om erover na te denken...
En antwoord op je vragen. Hier ook binnen katten. Ik heb ze de eerste 2 jaar in laten enten, maar zoveel stress dat we het niet meer doen. Ook vorige katten niet gedaan. Deze waren nooit ziek en zijn 16 jaar geworden. Ontwormen en ontvlooien doe ik eigenlijk ook nooit. Ik kam ze af en toe met de vlooienkam, maar geen vlo of neet te zien.
En antwoord op je vragen. Hier ook binnen katten. Ik heb ze de eerste 2 jaar in laten enten, maar zoveel stress dat we het niet meer doen. Ook vorige katten niet gedaan. Deze waren nooit ziek en zijn 16 jaar geworden. Ontwormen en ontvlooien doe ik eigenlijk ook nooit. Ik kam ze af en toe met de vlooienkam, maar geen vlo of neet te zien.