Interrail Zweden - Noorwegen
vrijdag 2 juni 2017 om 17:19
Komende zomer gaan vriend en ik voor het eerst interrailen. Na enthousiaste verhalen van mijn vader of hoe hij vroeger veel met interrail gereisd heeft, gaan wij dit jaar hetzelfde doen. Op het internet zie ik door de treinen het spoor niet meer en verdwaal ik een beetje. Veel actieve fora over interrailen zijn er ook niet, dus ik hoop hier meer info te vinden.
We hebben 18 dagen vakantie en wil deze optimaal benutten.
Nou weet ik dat je niet te veel moet willen plannen, maar willen jullie met mij meekijken of het een beetje haalbaar is wat ik voor ons heb uitgestippeld? Het is allemaal globaal, heb geen tijdsplanning gemaakt. We hebben een 15 in 30 interrailpas. Mogen dus 15 dagen met de trein reizen over een tijdsbestek van 30 dagen. Ik wil geen grote steden bezoeken, ik ga meer voor de natuur die kant op. Steden als Malmö en Stockholm zijn meer overnachtingsplaatsen. We hebben een tentje mee maar kunnen af en toe ook een nachttrein nemen. Aangezien de natuur in Noorwegen me mooier en ruiger lijkt dan in Zweden wil ik eigenlijk zo snel mogelijk bovenin (Narvik) komen en vanaf daar wat rustiger aan terug reizen naar beneden door Noorwegen.
Nederland | Malmö | Stockholm | Luleå | Narvik | (met de bus) Bodø | Trondheim | Oslo | Flåm | Bergen | Nederland.
Vanaf Bergen naar Nederland ben ik er nog niet uit. We kunnen vanaf Bergen met de boot via Stavanger naar Kristiansand en vanaf daar via Oslo terug naar Nederland. Ook Kunnen we vanaf Bergen weer terug (met de nachttrein) naar Oslo en eveneens vanaf Oslo terug naar NL. Ik weet niet wat wijsheid is. Ook niet qua tijd.
Wat zijn nog mooie dingen om te zien/bezoeken welke op deze reis liggen en goed met minimale middelen te bezoeken zijn? Iets wat 200 km van de spoorlijn af ligt is dus niet handig aangezien we alleen onze benenwagen hebben.
Ik raak altijd nogal gestressed van zulk soort dingen en ben iemand die eigenlijk alles van begin tot einde plant. Nou is dat hier nogal onmogelijk, maar ik wil straks niet 1 dag voordat de vakantie voorbij is (en ik de volgende dag moet werken) nog ergens halverwege Noorwegen zitten en niet op tijd terug zijn..
We hebben 18 dagen vakantie en wil deze optimaal benutten.
Nou weet ik dat je niet te veel moet willen plannen, maar willen jullie met mij meekijken of het een beetje haalbaar is wat ik voor ons heb uitgestippeld? Het is allemaal globaal, heb geen tijdsplanning gemaakt. We hebben een 15 in 30 interrailpas. Mogen dus 15 dagen met de trein reizen over een tijdsbestek van 30 dagen. Ik wil geen grote steden bezoeken, ik ga meer voor de natuur die kant op. Steden als Malmö en Stockholm zijn meer overnachtingsplaatsen. We hebben een tentje mee maar kunnen af en toe ook een nachttrein nemen. Aangezien de natuur in Noorwegen me mooier en ruiger lijkt dan in Zweden wil ik eigenlijk zo snel mogelijk bovenin (Narvik) komen en vanaf daar wat rustiger aan terug reizen naar beneden door Noorwegen.
Nederland | Malmö | Stockholm | Luleå | Narvik | (met de bus) Bodø | Trondheim | Oslo | Flåm | Bergen | Nederland.
Vanaf Bergen naar Nederland ben ik er nog niet uit. We kunnen vanaf Bergen met de boot via Stavanger naar Kristiansand en vanaf daar via Oslo terug naar Nederland. Ook Kunnen we vanaf Bergen weer terug (met de nachttrein) naar Oslo en eveneens vanaf Oslo terug naar NL. Ik weet niet wat wijsheid is. Ook niet qua tijd.
Wat zijn nog mooie dingen om te zien/bezoeken welke op deze reis liggen en goed met minimale middelen te bezoeken zijn? Iets wat 200 km van de spoorlijn af ligt is dus niet handig aangezien we alleen onze benenwagen hebben.
Ik raak altijd nogal gestressed van zulk soort dingen en ben iemand die eigenlijk alles van begin tot einde plant. Nou is dat hier nogal onmogelijk, maar ik wil straks niet 1 dag voordat de vakantie voorbij is (en ik de volgende dag moet werken) nog ergens halverwege Noorwegen zitten en niet op tijd terug zijn..
vrijdag 2 juni 2017 om 17:27
vrijdag 2 juni 2017 om 17:31
Klopt! Schijnt een van de mooiste treinritten te zijn die er is. Als het goed is is er in Flåm ook een camping, dus ik wil daar overnachten om vervolgens de volgende dag door naar Bergen te gaan. Met interrail krijg je 30% korting geloof ik, dus dat is ook mooi meegenomen. Het schijnt er wel uiterst commercieel te zijn, dat is dan wel weer jammer.
vrijdag 2 juni 2017 om 18:22
Ik ben zelf twee jaar geleden op Interrail geweest en had alles van tevoren gepland. Dat is best te doen met Interrail, maar heb daar wel één les uit gehaald voor als ik nog een keer op Interrail ga: houd rekening met overstaptijd. De NS is namelijk niet de enige met vertraging. Ik ben niet thuis in jouw route, maar Nederland-Malmö zou ik dus niet gaan doen en Bergen-Nederland al helemaal niet. Ik ben op de eerste dag van Düsseldorf naar Kopenhagen gegaan en we stonden bij de overstap in Hamburg al vast. Onze (gereserveerde) trein viel uit en we moesten vier uur op de volgende trein wachten. Paar dagen later hadden we Stockholm-Berlijn en die hebben we ternauwernood gered. Het heeft de hele dag er naar uit gezien dat we in Hamburg zouden stranden, maar is uiteindelijk op één minuut (inclusief rennen) voorkomen kunnen worden. De afstanden van je andere routes kan ik zo niet inschatten, want mijn topografie van de Scandinavische landen is daar niet goed genoeg voor. Maar als je niet in Groningen woont waardoor je op een groot Duits station zou kunnen opstappen dan zou ik ergens in Duitsland of (uiterlijk) Denemarken overnachten.
vrijdag 2 juni 2017 om 18:23
vrijdag 2 juni 2017 om 18:36
Vanaf waar ik woon kan ik zo op de IC naar Berlijn stappen. Met een kwartier ben ik dan in Dlnd.MrsLady schreef: ↑02-06-2017 18:22Ik ben zelf twee jaar geleden op Interrail geweest en had alles van tevoren gepland. Dat is best te doen met Interrail, maar heb daar wel één les uit gehaald voor als ik nog een keer op Interrail ga: houd rekening met overstaptijd. De NS is namelijk niet de enige met vertraging. Ik ben niet thuis in jouw route, maar Nederland-Malmö zou ik dus niet gaan doen en Bergen-Nederland al helemaal niet. Ik ben op de eerste dag van Düsseldorf naar Kopenhagen gegaan en we stonden bij de overstap in Hamburg al vast. Onze (gereserveerde) trein viel uit en we moesten vier uur op de volgende trein wachten. Paar dagen later hadden we Stockholm-Berlijn en die hebben we ternauwernood gered. Het heeft de hele dag er naar uit gezien dat we in Hamburg zouden stranden, maar is uiteindelijk op één minuut (inclusief rennen) voorkomen kunnen worden. De afstanden van je andere routes kan ik zo niet inschatten, want mijn topografie van de Scandinavische landen is daar niet goed genoeg voor. Maar als je niet in Groningen woont waardoor je op een groot Duits station zou kunnen opstappen dan zou ik ergens in Duitsland of (uiterlijk) Denemarken overnachten.
Aan die vertragingen heb ik zelf ook al zitten denken. De treinen vanaf Stockholm zijn allemaal directe verbinden, zonder overstappen. Enige "probleem" is om bij Stockholm te komen. Ik heb ook gekeken om naar Stockholm te vliegen, maar dat wordt me wat te duur. Heb nu al €1500,= aan de vakantie uitgegeven en we hebben nog geen kilometer gereisd. En Zweden/Noorwegen is duur genoeg, dus die €250,= spaar ik dan liever uit voor daar.
Andere mogelijkheid die ik overwogen heb was om de IC naar Berlijn te pakken en daar de nachttrein (op de boot) naar Malmö te pakken. Dan vanaf Malmö door naar Stockholm. Dit kost alleen een dag extra t.o.v. de route door Denemarken. Maargoed, geen overstaptijden, dus dat is ook wel een pré.
Keuzes, keuzes...
vrijdag 2 juni 2017 om 18:36
Zal hier morgen eens naar kijken bij het boodschappen doen! DankBubblegum1 schreef: ↑02-06-2017 17:37In het tijdschrift Reiz& nr 6 staat een heel uitgebreid artikel van iemand die met de trein naar de Noordkaap wil. Ik vond het een leuk artikel, misschien heb je er iets aan.
vrijdag 2 juni 2017 om 18:38
Dat Zweden duur is, is een vooroordeel. Het is helemaal niet duur zolang je niet rookt en geen alcohol koopt.ducktape schreef: ↑02-06-2017 18:36Vanaf waar ik woon kan ik zo op de IC naar Berlijn stappen. Met een kwartier ben ik dan in Dlnd.
Aan die vertragingen heb ik zelf ook al zitten denken. De treinen vanaf Stockholm zijn allemaal directe verbinden, zonder overstappen. Enige "probleem" is om bij Stockholm te komen. Ik heb ook gekeken om naar Stockholm te vliegen, maar dat wordt me wat te duur. Heb nu al €1500,= aan de vakantie uitgegeven en we hebben nog geen kilometer gereisd. En Zweden/Noorwegen is duur genoeg, dus die €250,= spaar ik dan liever uit voor daar.
Andere mogelijkheid die ik overwogen heb was om de IC naar Berlijn te pakken en daar de nachttrein (op de boot) naar Malmö te pakken. Dan vanaf Malmö door naar Stockholm. Dit kost alleen een dag extra t.o.v. de route door Denemarken. Maargoed, geen overstaptijden, dus dat is ook wel een pré.
Keuzes, keuzes...![]()
(Ik woon er dus heb veel ervaring met prijzen vergelijken)
anoniem_346502 wijzigde dit bericht op 02-06-2017 18:50
2.94% gewijzigd
vrijdag 2 juni 2017 om 18:53
Afhankelijk van wanneer je vliegt, kun je best voor 50-75 euro enkele reis naar Kopenhagen of Stockholm vliegen.
Ik ben 1,5 jaar geleden in twee weken vanuit Nederland naar Stockholm getreind en terug gevlogen. (Losse treintickets waren in mijn geval overigens aanzienlijk goedkoper dan een Interrailkaart.)
Nederland - Malmö in één ruk is ten eerste heel lang in de trein zitten en ten tweede heel veel kans op vertraging omdat je 2 of 3 keer moet overstappen.
Ik zou dan een stop maken in Hamburg of Bremen.
Ik ben 1,5 jaar geleden in twee weken vanuit Nederland naar Stockholm getreind en terug gevlogen. (Losse treintickets waren in mijn geval overigens aanzienlijk goedkoper dan een Interrailkaart.)
Nederland - Malmö in één ruk is ten eerste heel lang in de trein zitten en ten tweede heel veel kans op vertraging omdat je 2 of 3 keer moet overstappen.
Ik zou dan een stop maken in Hamburg of Bremen.
vrijdag 2 juni 2017 om 19:29
Heb even naar vliegtickets gekeken. Ik zit per persoon aan een ticket van rond de €100,= wil ik niet om 23:30 uur 's avonds aankomen. Incl. boekingskosten wordt dit echt wel een dure grap.
Opzich is dan reizen via Berlijn wel een goed alternatief.. Als we de trein van 0700 nemen dan zijn we rond het middaguur in Berlijn. De volgende avond om 1900 gaat de nachttrein naar Malmö met aansluiting op de trein naar Stockholm.
Ik ga eens even kijken wat het kost om van Berlijn naar Stockholm te vliegen..
Opzich is dan reizen via Berlijn wel een goed alternatief.. Als we de trein van 0700 nemen dan zijn we rond het middaguur in Berlijn. De volgende avond om 1900 gaat de nachttrein naar Malmö met aansluiting op de trein naar Stockholm.
vrijdag 2 juni 2017 om 19:31
Boekingskosten heb je niet bij sas en Norwegian. Waar vind je boekingskosten dan? Je moet gewoon rechtstreeks via de eigen site bestellen.ducktape schreef: ↑02-06-2017 19:29Heb even naar vliegtickets gekeken. Ik zit per persoon aan een ticket van rond de €100,= wil ik niet om 23:30 uur 's avonds aankomen. Incl. boekingskosten wordt dit echt wel een dure grap.
vrijdag 2 juni 2017 om 19:36
Als ik bij bijvoorbeeld cheaptickets kijk dan staat er "*Prijzen per persoon, excl. € 29,00 boekingkosten per reservering en evt. bagagekosten per persoon."
Als ik op sas.se kijk dan kost een enkeltje per persoon (dat Zweeds leest helemaal niet zo moeilijk trouwens
zo'n 1000 SEK. Dus zo'n €100,=
Edit: Dan kom ik om 2100 uur 's avonds aan.
Wil ik meer aan mijn eerste reisdag hebben dan komt dat op zo'n 1200 SEK..
Als ik op sas.se kijk dan kost een enkeltje per persoon (dat Zweeds leest helemaal niet zo moeilijk trouwens
Edit: Dan kom ik om 2100 uur 's avonds aan.
Wil ik meer aan mijn eerste reisdag hebben dan komt dat op zo'n 1200 SEK..
vrijdag 2 juni 2017 om 19:37
Flysas.nl is de Nederlandse site van sas. Ik boek nooit via cheaptickets. Dat zijn oplichters.ducktape schreef: ↑02-06-2017 19:36Als ik bij bijvoorbeeld cheaptickets kijk dan staat er "*Prijzen per persoon, excl. € 29,00 boekingkosten per reservering en evt. bagagekosten per persoon."
Als ik op sas.se kijk dan kost een enkeltje per persoon (dat Zweeds leest helemaal niet zo moeilijk trouwenszo'n 1000 SEK. Dus zo'n €100,=
Als je onder de 26 bent kun je youth tickets bestellen. Die zijn goedkoper!
vrijdag 2 juni 2017 om 19:45
Helaas, ben te oud voor een youth ticket. Las dat je wel studententickets kan boeken bij Kilroy Tickets, maar heb niet de vereiste kaart die je daarvoor moet hebben. Maar ook bij flysas kom ik rond de €100,= per ticket incl. bagage.
Ik parkeer dit even en ga er even over nadenken. Ook even overleggen met mijn vriend wat hij er van vind. Hij vind het allemaal wel goed, zolang ik het maar uitzoek.. Maargoed, hij moet wel voor de helft meebetalen natuurlijk
(<- Waarom is hier de sneltoets van veranderd
)
Ik parkeer dit even en ga er even over nadenken. Ook even overleggen met mijn vriend wat hij er van vind. Hij vind het allemaal wel goed, zolang ik het maar uitzoek.. Maargoed, hij moet wel voor de helft meebetalen natuurlijk
vrijdag 2 juni 2017 om 21:31
Ik woon in Zweden en de treinen gaan hier best heel erg prima! Hele nette treinen en zeker de lange afstand treinen zijn erg bekwaam en punctueel. Ik heb eens de reis tussen Stockholm en Kiruna per trein gedaan en dat was pracktig! Ik raad Abisko ook zeker aan als stop. Daar zit een groot nationaal park. Ook raad ik aan om te kijken naar stugas, Houten slaaphutjes voor maar iets meer geld als camperen. Dan zit je niet met al die muggen =)
vrijdag 2 juni 2017 om 21:33
Wóón jij in het zuiden? Ik woon in het noorden (Västerbotten) en ik heb nog geen mug gezien of gehoord.rozegeranium schreef: ↑02-06-2017 21:31Ik woon in Zweden en de treinen gaan hier best heel erg prima! Hele nette treinen en zeker de lange afstand treinen zijn erg bekwaam en punctueel. Ik heb eens de reis tussen Stockholm en Kiruna per trein gedaan en dat was pracktig! Ik raad Abisko ook zeker aan als stop. Daar zit een groot nationaal park. Ook raad ik aan om te kijken naar stugas, Houten slaaphutjes voor maar iets meer geld als camperen. Dan zit je niet met al die muggen =)
vrijdag 2 juni 2017 om 21:39
Stugas weet ik van! Is een fijn alternatief als ik een keer iets meer comfort wil dan alleen een tentje en een matje.
Hostels heb ik ook naar gekeken, maar geschrokken van wat die uiteindelijk toch nog kosten.
Hoe zit dat met wildkamperen? Ik weet dat dat toegestaan is, mits je niemand tot lats bent, toestemming aan de eigenaar van het land hebt en niet langer dan 1 of 2 dagen op dezelfde plek bent.
Maar hoe zit dat met wilde beesten? Zijn die er overvloed? Moet je goed oppassen? Of moet je blij zijn als je er überhaupt een ziet?
Abisko ga ik morgen even Googlen!
Hostels heb ik ook naar gekeken, maar geschrokken van wat die uiteindelijk toch nog kosten.
Hoe zit dat met wildkamperen? Ik weet dat dat toegestaan is, mits je niemand tot lats bent, toestemming aan de eigenaar van het land hebt en niet langer dan 1 of 2 dagen op dezelfde plek bent.
Maar hoe zit dat met wilde beesten? Zijn die er overvloed? Moet je goed oppassen? Of moet je blij zijn als je er überhaupt een ziet?
vrijdag 2 juni 2017 om 21:41
Wildkamperen is toegestaan alleen. Als je met een groep bent moet je vooraf toestemming vragen aan de eigenaar van het land.ducktape schreef: ↑02-06-2017 21:39Stugas weet ik van! Is een fijn alternatief als ik een keer iets meer comfort wil dan alleen een tentje en een matje.
Je moet vooral oppassen voor teken, elanden en in het noorden beren. Elanden zijn van nature schuw maar met een jong kunnen ze agressief zijn.
Ooh en adders. Die kom je zeker bij mooier weer vaak tegen.
En belangrijk: er heerst nu grote droogte (en van de zomer waarschijnlijk ook) dus kampvuren maken en BBQen is verboden.
vrijdag 2 juni 2017 om 21:43
Een kampvuur leek me dus wel handig om eventueel wild op afstand te houden. Gaan we dus maar even niet doen.Rusti schreef: ↑02-06-2017 21:41Wildkamperen is toegestaan alleen. Als je met een groep bent moet je vooraf toestemming vragen aan de eigenaar van het land.
Je moet vooral oppassen voor teken, elanden en in het noorden beren. Elanden zijn van nature schuw maar met een jong kunnen ze agressief zijn.
En belangrijk: er heerst nu grote droogte (en van de zomer waarschijnlijk ook) dus kampvuren maken en BBQen is verboden.
Vind ik stiekem niet heel erg, maar vriendlief vond dat wildkamperen natuurlijk helemaal geweldig.
vrijdag 2 juni 2017 om 21:44
Ik woon in Uppland, maar hoe noordelijker je komt hoe meer muggen naar het schijnt. Collegas met "sommarstugor" kunnen bijna niet buiten zitten. Nu zal het er vanaf hangen hoever je van water en kärr afzit. Vandaar de verkoop van allerlei muggenafstoor machines. De gemeentes in bepaalde regios doen ook aan muggenbestrijding.