Hoe vaak bel jij 112?
zaterdag 3 juni 2017 om 07:25
Het viel mij laatst op dat ik in vergelijking met mijn omgeving best vaak 112 bel. Zo'n 1-2x per maand. Voor allerhande situaties zoals als ik als eerst/tweedes bij een ongeval ben, om het kenteken van een doorrijder door te geven, of uit de hand lopende vechtpartijen en laatst stond ik stil op de snelweg omdat voor/om mij twee bestuurders fikse ruzie hadden. Ze waren elkaar aan het rammen met 130 op de A2
Als ik dan een verjaardag of borrel heb vertel ik daar wel eens over. Maar ik hoor die verhalen nooit van andere mensen. Rijden andere mensen gewoon door op de A2 bij zo'n ruzie? Of denkt men bij een ongeval dat iemand anders wel zal bellen?
Of is het mijn persoonlijkheid? Ik ben zo'n type dat altijd aangesproken wordt op straat voor de weg of hulp en die haar EHBO op peil houdt. Misschien trek ik het gewoon aan
Hoe vaak heb jij al 112 gebeld?
Als ik dan een verjaardag of borrel heb vertel ik daar wel eens over. Maar ik hoor die verhalen nooit van andere mensen. Rijden andere mensen gewoon door op de A2 bij zo'n ruzie? Of denkt men bij een ongeval dat iemand anders wel zal bellen?
Of is het mijn persoonlijkheid? Ik ben zo'n type dat altijd aangesproken wordt op straat voor de weg of hulp en die haar EHBO op peil houdt. Misschien trek ik het gewoon aan
Hoe vaak heb jij al 112 gebeld?
zaterdag 3 juni 2017 om 09:17
En zat het kind echt vast of was hij met zijn lijf door het hek gestapt?Ana_Isabel_ schreef: ↑03-06-2017 09:00Das nog niks. Overal waar Jessica Fletcher kwam, werd er iemand vermoord.
5x gebeld. 1x vreselijke burenruzie
1x andermans kind wat vast zat met hoofd tussen spijlen van hek, 1x voor collega die niet goed werd, 1x voor eigen kind dat zijn breen brak en 1x voor een heftige koortsstuip. Hier zaten wel aantal jaren tussen.
Klasgenootje van zoon deed dat in de speeltuin. Daar was ook al de brandweer gebeld. Tot er een vader zich afvroeg hoe dat kind klem was komen te zitten omdat zijn lijf buiten de speeltuin stond een het hek op slot was geweest. Dus net voordat de brandweer ging zagen, stapte het kind weer de speeltuin in en was hij vrij.
Was wel het leukste schoolreisje ever voor de kleuters. Dat er brandweermannen kwamen!
anoniem_304245 wijzigde dit bericht op 03-06-2017 09:18
0.78% gewijzigd
zaterdag 3 juni 2017 om 09:17
Ik heb nog nooit 112 gebeld.
Wel een keer ermee doorverbonden door een domme fout van zowel de politie als brandweer. Ik deed melding van vandalisme met poging tot brandstichting bij het nummer van de politie. Die vond het nodig om mij door te verbinden met de brandweer. Brandweer vond het niet nodig om te komen en verbond me per ongeluk door met 112. Politie was niet meer gekomen.
Wel een keer ermee doorverbonden door een domme fout van zowel de politie als brandweer. Ik deed melding van vandalisme met poging tot brandstichting bij het nummer van de politie. Die vond het nodig om mij door te verbinden met de brandweer. Brandweer vond het niet nodig om te komen en verbond me per ongeluk door met 112. Politie was niet meer gekomen.
zaterdag 3 juni 2017 om 09:19
Kind zat echt vast. Brandweer heeft het hek in stukken moeten zagen . Kind stond aan binnenkant van speelplein en alles was al geprobeerd. Echt topmensen die brandweermannen. Kind kreeg na afloop nog een beer voor de schriksssssst schreef: ↑03-06-2017 09:17En zat het kind echt vast of was hij met zijn lijf door het hek gestapt?
Klasgenootje van zoon deed dat in de speeltuin. Daar was ook al de brandweer gebeld. Tot er een vader zich afvroeg hoe dat kind klem was komen te zitten omdat zijn lijf buiten de speeltuin stond een het hek op slot was geweest. Dus net voordat de brandweer ging zagen, stapte het kind weer de speeltuin in en was hij vrij.
Was wel het leukste schoolreisje ever voor de kleuters. Dat er brandweermannen kwamen!
anoniem_341161 wijzigde dit bericht op 03-06-2017 09:21
11.72% gewijzigd
zaterdag 3 juni 2017 om 09:20
zaterdag 3 juni 2017 om 09:21
Dan moet je toch het gewone nummer bellen? Omdat er geen spoed is?Erizon schreef: ↑03-06-2017 09:20Oh bedenk net dat ik ook 112 gebeld heb toen ik een oude vrouw van straat had opgepikt. Het idee was haar even thuis te brengen, maar ze was nogal dement en wist haar adres niet meer. Ze bleek vaker weg te lopen, stond in het systeem van de politie. Zo sneu dat een mens zo eindigt.
zaterdag 3 juni 2017 om 09:23
Ik heb 3x gebeld dat vind ik al héél veel.
1x bij steekpartij voor mijn deur, 1x voor man op straat welke een overdosis had en een keer toen ze midden in de nacht bij buren op mijn galerij aan het inbreken waren. Alledrie de keren helaas nodig en chapeau voor de hulpdiensten die elke keer binnen no time ter plekke waren!
1x bij steekpartij voor mijn deur, 1x voor man op straat welke een overdosis had en een keer toen ze midden in de nacht bij buren op mijn galerij aan het inbreken waren. Alledrie de keren helaas nodig en chapeau voor de hulpdiensten die elke keer binnen no time ter plekke waren!
zaterdag 3 juni 2017 om 09:25
1x heb ik met mijn telefoon in mijn handen gestaan om 112 te bellen omdat we iemand met zijn brommertje vol tegen een lantaarnpaal zagen rijden en die persoon vervolgens bewegingloos op de grond lag.
Uiteindelijk heeft mijn moeder gebeld omdat het mij niet lukte. Reden: je mag geen 112 bellen als het niet nodig is. Ik was bang dat het niet ernstig genoeg was en ik in de problemen zou komen. Ik wilde echter wel graag bellen. Ik bent toen een jaar of 16. Nu zou ik wel hebben durven bellen.
Uiteindelijk heeft mijn moeder gebeld omdat het mij niet lukte. Reden: je mag geen 112 bellen als het niet nodig is. Ik was bang dat het niet ernstig genoeg was en ik in de problemen zou komen. Ik wilde echter wel graag bellen. Ik bent toen een jaar of 16. Nu zou ik wel hebben durven bellen.
zaterdag 3 juni 2017 om 09:26
Dit zijn wel echt leuke verhalen voor later. Hoewel het kind in mijn verhaal echt vreselijk in paniek was. In de brandende zon stond en wel bijna een uur zo heeft gestaan.Ana_Isabel_ schreef: ↑03-06-2017 09:19Kind zat echt vast. Brandweer heeft het hek in stukken moeten zagen . Kind stond aan binnenkant van speelplein en alles was al geprobeerd. Echt topmensen die brandweermannen. Kind kreeg na afloop nog een beer voor de schrik![]()
zaterdag 3 juni 2017 om 09:27
Omg dat heb ik dus ook! Wat is dat echt?? Dat je in je droom maar verkeert in blijft typen: 122, 211, hè weer niet gelukt...
On topic: 2x in mijn leven, een keer omdat mijn buren vol in paniek met hun zoontje voor de deur stonden (kind huilen, zij schreeuwen - in het Turks/Nederlands over dokters) en een keer omdat we een auto voor mij op de snelweg net een ongeluk had gehad.
Bleek later dat het zoontje trouwens alleen zijn vingers tussen de deur had gekregen, maar ik was 18 en woonde net op mijzelf en schrok me een hoedje. 112 dame boos, want daar ging ze toch echt niemand voor langs laten komen.
zaterdag 3 juni 2017 om 09:28
Dat is geen spoed in de zin dat 112 nodig is....maar een luxeprobleem
zaterdag 3 juni 2017 om 09:29
Hm, ik zie spoed eigenlijk meer als laaiende sirenes.
Wat dat betreft staan er hier ook wel niet-spoed situaties.
zaterdag 3 juni 2017 om 09:31
Ook chapeau voor de medewerkers van 112 die met je blijven praten tot de hulpdiensten er zijn. Die tips geven om bijvoorbeeld je deur vast open te zetten en het licht overal aan te doen zodat de ambulance weet waar hij moet zijn. Ze hangen pas op als iemand het overneemt.Kurk schreef: ↑03-06-2017 09:23Ik heb 3x gebeld dat vind ik al héél veel.
Wij wonen vlak bij een ambulancestandplaats, ik had mijn laatste zin van de melding nog maar net uitgesproken of ik hoorde de sirenes al mijn kant op komen.
zaterdag 3 juni 2017 om 09:33
Ja zielig he... dit kind was ook zo bang. Ik ben er maar bij gaan zitten en heb haar rug zachtjes geaaid. Vond ze wel prettig. Toen de brandweer met luide sirenes aankwam, deed ik maar zo enthousiast mogelijk ; " wauwwww die komen speciaal voor jou!" Eindelijk kon ze weer een beetje lachen.
Hier was de brandweer binnen 5 minuten aanwezig. Ik denk dat een andere omstander en ik daarvoor 5 minuten bezig zijn geweest om het zelf op te lossen. Maargoed, op zo'n moment duren 10 minuten bijna 10 jaar.
zaterdag 3 juni 2017 om 09:33
Nee dat is geen spoed als in het doel van 112. Niet levensbedreigend, niet vluchtgevaarlijk etc. Dat kan prima met 0900-8844.
zaterdag 3 juni 2017 om 09:35
zaterdag 3 juni 2017 om 09:37
In mijn geval had eerst niemand door dat dat kind vastzat, toen zelf proberen op te lossen, toen geen 112 gebeld maar de vader van een kind die vrijwillige brandweerman is of ze hiervoor de brandweer zouden kunnen bellen. Die vader deed de melding kwam dus zelf met nog iemand, niet met een heel team. Andere vader die gewoon zijn kind kwam halen was slimmer.Ana_Isabel_ schreef: ↑03-06-2017 09:33Ja zielig he... dit kind was ook zo bang. Ik ben er maar bij gaan zitten en heb haar rug zachtjes geaaid. Vond ze wel prettig. Toen de brandweer met luide sirenes aankwam, deed ik maar zo enthousiast mogelijk ; " wauwwww die komen speciaal voor jou!" Eindelijk kon ze weer een beetje lachen.
Hier was de brandweer binnen 5 minuten aanwezig. Ik denk dat een andere omstander en ik daarvoor 5 minuten bezig zijn geweest om het zelf op te lossen. Maargoed, op zo'n moment duren 10 minuten bijna 10 jaar.
zaterdag 3 juni 2017 om 09:38
1 of 2 keer per maand???
112 is er voor situaties waarin een leven in gevaar is of als je ziet dat er een misdrijf plaatsvindt. Als jij dergelijke situaties zovaak meemaakt dan is dat uitzonderlijk veel. Overweeg alsjeblieft goed of je in sommige gevallen niet beter 8844 kunt bellen.
112 is er voor situaties waarin een leven in gevaar is of als je ziet dat er een misdrijf plaatsvindt. Als jij dergelijke situaties zovaak meemaakt dan is dat uitzonderlijk veel. Overweeg alsjeblieft goed of je in sommige gevallen niet beter 8844 kunt bellen.
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
zaterdag 3 juni 2017 om 09:39
Dat beslisten zij naar aanleiding van mijn verhaal. Maar ik weet niet of dat gebruikelijk is. 0900-8844 is politie dus je spreekt dan altijd eerst met de politie.Ana_Isabel_ schreef: ↑03-06-2017 09:35Vragen ze dan ook welke hulpdienst je nodig hebt of regelen ze dat zelf nav je verhaal?
zaterdag 3 juni 2017 om 09:41
Jezus mina... en dat kind maar" vast" zitten..sssssst schreef: ↑03-06-2017 09:37In mijn geval had eerst niemand door dat dat kind vastzat, toen zelf proberen op te lossen, toen geen 112 gebeld maar de vader van een kind die vrijwillige brandweerman is of ze hiervoor de brandweer zouden kunnen bellen. Die vader deed de melding kwam dus zelf met nog iemand, niet met een heel team. Andere vader die gewoon zijn kind kwam halen was slimmer.
Ik vond in mijn geval het heel knap dat het meisje ( 5) zelf omstanders om hulp vroeg.
Ik had het er later nog net haar moeder over, dat mij dat zo bij was gebleven.
zaterdag 3 juni 2017 om 09:42
1x in m'n leven omdat iemand zelfmoord dreigde te plegen. Een tweede en derde keer had ik best willen doen, maar als je in een groep bent, ben je niet altijd de snelste beller of degene in een positie met verantwoordelijkheid. Iemand werd onwel en verloor vrij lang het bewustzijn en een andere keer keeg een klant een epileptische aanval en lag hij schuimbekkend op de grond (bleek achteraf onder invloed van drugs te zijn), maar een ander was eerder bij z'n telefoon en de filiaalleider belde liever zelf dan dat de vakkenvulster van 15 dat deed.
Soms kun je zaken prima oplossen zonder 112. Een vriendin en ik hebben er ooit anderhalf uur over gedaan om een man die langs de kant van de weg stond en niet verder kwam thuis te krijgen. Hij had de ziekte van Parkinson. Kwijlde, liep niet meer, praatte niet meer en stond in de berm met z'n driewieler. 112 kwam niet bij me op.
Soms kun je zaken prima oplossen zonder 112. Een vriendin en ik hebben er ooit anderhalf uur over gedaan om een man die langs de kant van de weg stond en niet verder kwam thuis te krijgen. Hij had de ziekte van Parkinson. Kwijlde, liep niet meer, praatte niet meer en stond in de berm met z'n driewieler. 112 kwam niet bij me op.