Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Felix en Koettie, jullie stekjes worden maandag verstuurd. Ik dacht "even" de berging te slopen, en uiteindelijk heeft me dat zo'n 3 dagen gekost. :P

Wel fijn je frustratie eruit meppen op een golfplaten dak. :hamer: En zeker een vierkante meter tuin erbij, en het blijkt dat 1 van de berken op ons terrein staat dus die gaan we wat laten inkorten. Er komt een nieuw, kleiner schuurtje, ik wil een werktafeltje, en van het hout wat er allemaal in de schuur stond ga ik een nieuwe hout opslag bouwen. Ook stonden er 2 pallets, daar ga ik bloembakken van maken. Overleg gehad met andere buren en we gaan toch de conifeer eruit halen. Aan beide kanten is hij op verschillende plekken lelijk, en aan de overkant zijn ze gewoon niet zulke tuin mensen. We gaan een nieuwe schutting plaatsen en dan gooi ik daar aan mijn kant wel weer mooie klimplanten tegenaan. Met de buren die wel tuin mensen zijn gaan we ook een nieuw stuk maken. We hebben daar nu de oude coniferen alvast gesnoeid en eigenlijk is zo'n laag stukje wel gezellig. Zit achterin de tuin dus je hebt nog alle privacy, maar je kan wel gezelliger kletsen ipv staren door een hekwerk. ;-D Waarschijnlijk gaan we daar een vlierbloesem plaatsen. Gisteren spotte we ook een vlierbloesem struik bij 1 van de buren, verstopt tussen alle berken. Ik denk dat hij wel 5 meter hoog is. Allemaal grote trossen bovenin, prachtig!

Verder moet ik eigenlijk eerst aan de slag met ons konijnen heuvel, zodat we eindelijk eens een zit plek hebben. Genoeg te doen. :nut:
We hadden vanmorgen exotisch bezoek! Een ontsnapte blauwe parkiet, nog jong en vrij tam.

Geprobeerd hem te vangen, hij wilde best op onze hand zitten voor wat vogelzaad, maar als je hem probeerde te grijpen was hij weg. De katten waren helemaal door het dolle vanwege dit lekkere hapje, dus die hebben we maar even opgesloten, tot hun grote ongenoegen.

Helaas niet kunnen vangen, hij werd de tuin uitgejaagd door een merel met territoriumdrift.
Afbeelding
Afbeelding
Meneer Jansen met op de achtergrond een roos en links achter de tafel de stort-bloempot.

Afbeelding

Koning van de buurt (not)
Afbeelding

Poesje
Afbeelding

Rozenstruik, rechts zie je ook nog cc haar wilde valeriaan, witte bloemen.
Afbeelding

Pioenrozen
Afbeelding

Riddersporen en rozen
Afbeelding
Mooie foto's felix!

De eerste oogst van dit jaar:
Afbeelding
Bescheiden, maar zo lekker!!
Mooie foto's weer. Meneer Janssen ziet er buitengewoon tevreden uit!
Hier ook eindelijk regen. Vanmorgen voor de zekerheid toch maar gesproeid, want alles was gortdroog. Ik moet hoognodig weer een duik in de borders doen om het onkruid eruit te trekken. Schoffelen doe ik nu maar niet, want er komen overal zaailingen op van het ballonklokje. Die doen het hier fantastisch, ik heb ze in roze, wit en blauw. Het is familie van de campanula, maar veel steviger. Ik denk dat ik straks ga uitdelen, het zijn er misschien wel honderd. Ik kan er nog wel een paar verplaatsen in de kale stukjes, maar ik wil ook niet alleen maar ballonklokjes... De leeuwenbekken zaaien ook flink uit en bloeien in alle kleuren.
Ik heb ook winterharde fuchsia in de borders staan en die beginnen in de knop te komen. Er gaat steeds meer bloeien! :cheer2:
Ik spiek nog steeds even mee. Super oogst Duet, zelfs ik heb op ons dakterras oogst van de aardbeien (zaten in een plantenbakje en hebben de verhuizing overleefd) tot nu toe drie hele kleintjes, maar lekker.
Geweldige foto's trouwens ik ben even helemaal jaloers op jullie tuinen. En Felix geweldige pot (Je snapt soms niet wat mensen allemaal weggooien) maar ik vind je tuintafel ook geweldig.
Zelf deze week geholpen met verhuizen van onze oudste dochter, ze hebben een huis gekocht met een geweldige grote tuin erbij hoe dat gaat worden weten ze nog niet het is nu een enorm grasveld wat nog wordt gemaaid door de tuinman van de buren. Ik zo het wel weten!!!!
Maar minstens zo bijzonder het is een oud huis met en oude schuur en alles is blijven staan. Er hing een trouwpak nog in de kast, oude kerstversiering maar in de schuur veel oud gereedschap en houten kruiwagens en turfwagens (met houten banden en ijzer erom). Man en ik zijn eerst met ze het huis en de schuur doorgegaan. Dat mag niet weg, dat mag niet weg......... Als we zelf weer iets met een tuin(tje) hebben halen we het wel op.
Wat heerlijk om na mijn vakantie hier weer alle tuin verhalen bij te lezen.
Vond het erg gezellig thuiskomen deze week, met een ontplofte voortuin waar ineens vanalles groeit en bloeit. Vandaag er op mijn gemak doorheen aan het gaan on alle onkruid weg te halen.

Kijk uit naar de komende weken, want de klaprozen staan op klappen, de pioenrozen vaan bijna open, de hortensia's zitten vol knoppen en de kamperfoelie is lekker aan het groeien. Dat wordt alleen nog maar veel vrolijker allemaal!
Yes, heb salamander eitjes gespot onder m'n waterhyasint. Hij doet het best goed Felix! Af en toe lelijk blad eraf halen maar hij groeit hard! Hopelijk gaat ie ook echt bloeien.

Hier gaat 't mooi. De vijver is helder en vol leven, waterplanten groeien, volgens mij bloeit m'n waterpest? Kleine witte bloemen.
Pad raakt steeds meer overgroeid. Alleen de bijenmix is een beetje te ontploft. Ga morgen een beetje uitdunnen denk ik. En zo flauw. Had bij ons boomperkje voor tussen de kiezelstenen ook bijenmix gegooid. Heeft een ijverige buurman m'n opkomende klaprozen eruit getrokken? Stom. Zou ik nu nog kunnen zaaien of is dat te laat?
Je kan het allicht proberen. Zou er wel een bordje bij hangen, blijf van mijn onkruid af!

Vandaag een zinken teil en een vijgenboom gekocht, verder helemaal niets! Magere oogst voor een rommelmarkt. Stekjes van de blauwe regen van het chateau gemaakt, op drie verschillende manieren. We zien wel wat het gaat doen.
Ze waren al begonnen met de tuin van het chateau uit te dunnen, en er is daarbij al een groot groot deel van de blauwe regen vermoord. Helaas, niks aan te doen.
Wat ontzettend jammer is dat zeg, van die blauweregen! Ik duim voor je dat je stekjes het gaan doen. :)
Wij waren eigenlijk van plan weer wat aan de tuin te gaan doen dit weekend. Maar behalve wat onkruid uittrekken is er niets van gekomen ... na een zware twee weken zijn we vanmiddag allebei op de bank in slaap gevallen :rofl:
Mooie foto's weer!!

Net gezien dat er luizen op mijn appelboompjes zitten en een of ander beestje heeft in 1 van mijn frambozenstruiken gaatjes in de onderste blaadjes gegeten. Niet leuk!
Daar ben ik dan ook weer eens.
Ik heb alles gelezen maar er is zoveel geschreven dat het onmogelijk is om op iedereen te reageren.
Er zijn weer prachtige foto's geplaatst :heart:

Hier ook nog steeds aan het werk om van de tuin iets moois te maken.
Inmiddels heb ik ook een frambozen en blauwe bessen struik :yum:
Afgelopen weekend heb ik samen met mijn trouwsel een pergola in elkaar geknutseld rondom een terras.
Tegen de 4 hoekpalen een sterjasmijn, clematis, passiebloem en blauwe druif.
Nu alleen nog houten tegels en dat terras is zo goed als klaar, wil dan alleen nog een loungeset maar daar moet ik nog even voor sparen :biggrin:
Helaas heb ik ook een witte vliegjes aanval gehad :cry:
Mijn Brugmansia, die net een groeistuip had, ging er ineens wat beroerd uit zien zat vol met die stomme witte vliegjes (6)
Na een kort rondje door de tuin bleek dat de witte vliegjes van meer planten bezit hadden genomen :@
Opvallend... alles met "zacht" blad was aangetast, snel spul gehaald en alles gespoten over 5 dagen herhalen en hopelijk heb ik de de oorlog dan gewonnen :flag:

Het wachten is nu op de schuifpui zodat ik ook dat stuk tuin in kan gaan richten.
Het terras wordt daar vergroot en ik vind het lastig, omdat er nogal wat hoogte verschil komt, dit al aan te leggen voor de pui er staat.
Ook op dat terras wil ik houten tegels bij elkaar een kleine 30 m2, dus ik wacht even op een leuke actie en bestel dan tegelijk beide terrassen :euro: :A:
Als het goed is zou ik binnen nu en 1,5 week bericht moeten krijgen over de plaats datum....

Ik zal binnenkort weer eens wat foto's plaatsen.
Sorry dames de stekjes van de vlinderstruik duren nog iets langer. Ik heb momenteel zoveel last van mijn hooikoorts dat ik zo min mogelijk de deur uit wil. Ga even kijken of vandaag of morgen gaat lukken, er wordt veel regen voorspeld en dat helpt enorm bij mijn klachten.
Rustig aan hoor Frambozen. Ze komen als ze komen. Sterkte met je hooikoorts, lijkt me erg naar. Hier is al regen, ik zal wat jouw kant op sturen!
Wat vervelend, beterschap Frambozen!

Gister hard gewerkt en de blauwe regen een nieuwe plek gegeven. Afbeelding

Weer 2 tegels minder.
Hier ook meer dan voldoende regen (helaas)
Dag allemaal! Ik lees af en toe al eens mee, maar zou ook af en toe eens mee willen schrijven. Wij zijn begin dit jaar verhuisd naar een huis met grote tuin. We zijn nu bezig om de tuin te ontdekken, wat groeit er en hoe is het zonlicht/de schaduw in de tuin gedurende de dag etc. De voortuin hebben we al aangeplant in de stijl van Piet Oudolf en dit willen we ook doen in de achtertuin. We hebben het geluk dat er al veel vaste planten en bomen staan! We hebben (nog) niet echt groene vingers, dus het is een beetje trial-and-error haha. Wie weet kan ik hier nog wat tips opdoen of terecht met mijn vragen.

We hebben ook een groot kippenhok en -ren. Daar komen snel een aantal kippen in :) Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben?
Welkom Iponyoponyo, leuk dat je mee komt schrijven (je zult waarschijnlijk rap pony genoemd worden, denk ik).
Het is heel slim om eerst even af te wachten wat je favoriete plekjes in de tuin worden, te kijken wat er al staat en kan blijven en wat voor grond soort je hebt. Kippen zijn enig, houd er wel rekening mee dat als je ze vrij rond laat scharrelen, er niet veel over blijft van je tuin. T zijn kleine slopertjes.... Je kunt dus beter een ruime ren voor ze maken, als je planten je lief zijn.
Weet je al welk ras je wilt?
Oh mosterd, ik zie dat je ook al een ren hebt... :lol:
Goedenavond allen,

Heb zojuist mijn prachtige pioenroos ontdaan van zijn bloemen... Wat een storm! Ze hingen inmiddels op de grond en ik hoorde al iemand vertellen dat alle bloemen van haar pioen erafgewaaid waren. Dat vond ik zo zonde, dus nu staan ze hier in een vaas, ze zijn prachtig!

De rest van de tuin vindt het water heerlijk, mijn zon border was erg droog geworden de laatste tijd, maar die wind. Tjeempie, ik hoop dat alles nog rechtop staat morgenochtend. Ik ben uit pure tuinweerarmoede maar de binnenplanten aan het verpotten geweest. Wist ik veel dat dat af en toe moet... Ik vroeg me oprecht af waarom de planten die het bij oma al jarenlang goed deden bij mij niet echt mooier werden. Toen ze eenmaal uit de pot kwamen was dat duidelijk, alleen maar wortels en bijna geen aarde.. Nu in een ronde pot ipv de rechte smalle potten waar ze in stonden. Moet wel op zoek naar serieus grote potten om ze over een paar maanden maar eens goed te planten.

Nou, sterkte met het weer!
De wind heeft het bovenste deel can mijn clemaris uit haar rekje gewaait, daar zaten ook de meeste bloemen. Ze zitten er nog aan maar hangen nu wat beduusd bij te komen.

Een aardbij rommelt bij mijn appelboompje in pot, deze moet nodig verplant worden (in de volle grond) maar ik zie het niet zitten dat ik belaagd wordt door een zwerm boze aard-bijen!

Verder is hier alles droog, weinig regen en veel wind. Tot nu toe iedere avond gesproeid.
Jeweeemig wat een regen. Net al m'n kamerplanten even uurtje buiten gezet. Heb er veel, was wel ff bezig. En zo met de fiets door de regen.
Koettie, iets voor jou?

https://www.marktplaats.nl/a/tuin-en-te ... =lr&pos=17
Goeiemogguh allemaal!
Vandaag komt er hier weer een grote plantbestelling binnen. Manlief is jarig geweest en wilde graag een paar bijzondere struiken en planten hebben. (Heb ik m toch nog aangestoken!!!) een tante van hem kwam met een gevuld envelopje voor dat doel, en mijn ouders ook. In onze woonplaats konden we niet vinden wat hij wilde, dus toch maar een online bestelling gedaan. Er komen onder andere een roze kornoelje, een bontbladige winterharde fuchsia, een blauwe geranium met paarse nerfjes, een bijzondere sedumsoort en nog wat dingen die ik ben vergeten.
Het is in ieder geval wel goed weer om nieuwe planten te zetten, alles is nu kletsnat hier. Het is ook nooit goed, eerst wekenlang gortdroog, en nu regent het al een paar dagen erg hard.
Dat vindt het onkruid ook erg lekker. Het groeit weer tegen de klippen op!
Hopelijk is het de komende dagen droog, want ik heb zaterdag, zondag en maandag vrij. Ik wil dan graag de tuin in!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven