Het tegen-tegeltuinentopic 3
donderdag 23 maart 2017 om 22:36
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.
Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.
Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!
In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.
Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.
Dit is geen tuin

Dit wel

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299
Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.
Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!
In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.
Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.
Dit is geen tuin

Dit wel

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299
Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
maandag 29 mei 2017 om 11:56
Oke, hier een paar foto's!
Het lijkt wel of de vingerhoedskruid met de dag groter wordt. Hoogte is nu zo'n 180 cm denk ik... komen veel bijen op af!

Ook al veel bloemknoppen in de passiebloem. Hij mag nog wel wat voller in zijn blad worden.

Hier komen ook veel bijen op af! Weet alleen de naam hier niet van.

Verder aan het wachten tot de fuchsia gaat bloeien (komen al wat bloemetjes in), de witte hortensia en de vlinderstruik beginnen ook knoppen te krijgen!
Groeit zo snel allemaal, helemaal leuk!
Het lijkt wel of de vingerhoedskruid met de dag groter wordt. Hoogte is nu zo'n 180 cm denk ik... komen veel bijen op af!

Ook al veel bloemknoppen in de passiebloem. Hij mag nog wel wat voller in zijn blad worden.

Hier komen ook veel bijen op af! Weet alleen de naam hier niet van.

Verder aan het wachten tot de fuchsia gaat bloeien (komen al wat bloemetjes in), de witte hortensia en de vlinderstruik beginnen ook knoppen te krijgen!
Groeit zo snel allemaal, helemaal leuk!
maandag 29 mei 2017 om 12:26
Koettie, snoei hem anders helemaal terug, dan gaat de energie naar de wortels.
Mooie foto's dames!
Wat een stortbui vanmorgen! Zat rechtop in bed van de eerste knal.
Ik kwam nog een hommel tegen in huis vanmorgen, die meer dood dan levend was. Beetje honing gevoerd op een vork, en met vijf minuten was de hommel zo goed als nieuw
Mooie foto's dames!
Ik kwam nog een hommel tegen in huis vanmorgen, die meer dood dan levend was. Beetje honing gevoerd op een vork, en met vijf minuten was de hommel zo goed als nieuw

maandag 29 mei 2017 om 12:28
Kan dat nu nog? Nouja, anders redt ie het misschien sowieso niet, zal vanavond wel even snoeien.Felix_Urbexicus schreef: ↑29-05-2017 12:26Koettie, snoei hem anders helemaal terug, dan gaat de energie naar de wortels.
Mooie foto's dames!
Ik kwam nog een hommel tegen in huis vanmorgen, die meer dood dan levend was. Beetje honing gevoerd op een vork, en met vijf minuten was de hommel zo goed als nieuw![]()
Jaa onweer. Echt lekker.
maandag 29 mei 2017 om 12:29
maandag 29 mei 2017 om 12:42
maandag 29 mei 2017 om 16:45
Mooie plaatjes, Zaphod!
Hier bloeit het vingerhoedskruid ook, maar niet zo hoog als bij jou.
Koettie, ik hoop dat je een grote salamanderfamilie krijgt! Ik vind het zulke prachtbeessies... Hier nog geen water in de tuin, maar ik zit nog te broeden op de verschillende opties, ik ben daar nog niet helemaal uit. Allereerst wil ik nog een mooi vogelbad, maar ik ben er nog niet voor een prikkie tegenaangelopen. Komt vanzelf wel een keer een op marktplaats en dan sla ik toe. Ze staan er nu wel op, maar tweedehands duurder dan nieuw, en dat is natuurlijk flauwekul. Bij gebrek aan beter heb ik nu een plastic schaal in de tuin staan met een laagje water, en die vogels vinden dat ook prima.
Straks maar even wat foto's maken. Ik kruip nu nog niet achter de pc, de kamer waar ie staat is nu een oven. Ik hoop op nog een stortbui. Vanmorgen heeft het hier keihard geregend, was wel fijn. Inmiddels is het hier weer bloedheet, echt te warm voor werken in de tuin.
Hier bloeit het vingerhoedskruid ook, maar niet zo hoog als bij jou.
Koettie, ik hoop dat je een grote salamanderfamilie krijgt! Ik vind het zulke prachtbeessies... Hier nog geen water in de tuin, maar ik zit nog te broeden op de verschillende opties, ik ben daar nog niet helemaal uit. Allereerst wil ik nog een mooi vogelbad, maar ik ben er nog niet voor een prikkie tegenaangelopen. Komt vanzelf wel een keer een op marktplaats en dan sla ik toe. Ze staan er nu wel op, maar tweedehands duurder dan nieuw, en dat is natuurlijk flauwekul. Bij gebrek aan beter heb ik nu een plastic schaal in de tuin staan met een laagje water, en die vogels vinden dat ook prima.
Straks maar even wat foto's maken. Ik kruip nu nog niet achter de pc, de kamer waar ie staat is nu een oven. Ik hoop op nog een stortbui. Vanmorgen heeft het hier keihard geregend, was wel fijn. Inmiddels is het hier weer bloedheet, echt te warm voor werken in de tuin.

maandag 29 mei 2017 om 21:44
dinsdag 30 mei 2017 om 12:04
Mooie vingerhoedskruid Zaphod!
En de tuin van Felix lijkt wel buitenland.
Hier in Llimburg heeft het zondagochtend een uurtje geregend, daarna weer hitte en zon. Gisteren bloedheet en geen regen, wel wat gerommel. Nog een warme nacht gehad en nu nog steeds droog. Ik wil regen!
Pioenroos is open:

Klimroos doet het geweldig. De gele is al uitgebloeid, maar de witte stroomt over van bloemen en de bijen blijken gek te zijn op de witte roos.

Hebben jullie ooit de geur geroken van een bloeiende wijnrank? De bloemetjes stellen niks voor: groen bolletje met stamper en meeldraden, maar het ruikt echt heerlijk zoet!
En de tuin van Felix lijkt wel buitenland.
Hier in Llimburg heeft het zondagochtend een uurtje geregend, daarna weer hitte en zon. Gisteren bloedheet en geen regen, wel wat gerommel. Nog een warme nacht gehad en nu nog steeds droog. Ik wil regen!
Pioenroos is open:

Klimroos doet het geweldig. De gele is al uitgebloeid, maar de witte stroomt over van bloemen en de bijen blijken gek te zijn op de witte roos.

Hebben jullie ooit de geur geroken van een bloeiende wijnrank? De bloemetjes stellen niks voor: groen bolletje met stamper en meeldraden, maar het ruikt echt heerlijk zoet!
dinsdag 30 mei 2017 om 16:59
dinsdag 30 mei 2017 om 19:36
Ik heb dit jaar voor het eerst spul van Bayer op de roos gedaan. Onder de roze roos staan al jaren stokrozen met roest op het blad en dit voorjaar was de klimroos ook aangetast. Blad viel er zelfs af. Toen dat spul van Bayer erop (1 keer) en nu staat alles prachtig. Zelfs het nieuwe blad van de stokrozen is nu smetteloos. Heb ik nog nooit gehad!Tuingravin schreef: ↑30-05-2017 16:59Mooie rozen, Duet! Mijn witte klimroos doet het ook goed. Vorig jaar maar een paar bloemen, nu zit ie vol. ik blijf alleen problemen hebben met sterroetdauw, en dat weerhoud me ervan om er meer te planten. Ik baal enorm van die hele gevlekte bladeren...
De gele, witte en oranje roos staan een heel eind verder op, die hebben nergens last van.

dinsdag 30 mei 2017 om 22:29
die van mij bloeien al, ook al jaren staan ze in de tuin. Doe er verder niets aan, maar geen idee wat je er aan kan doen om ze te laten bloeien. Denk nieuwe halenFelix_Urbexicus schreef: ↑30-05-2017 21:36Weet iemand een tip om irissen aan de praat te krijgen? Ik ben momenteel in het bezit van een teil vol blad en nul bloemen. Wat doe ik fout?