Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

donderdag 9 maart 2017 om 08:06
Happy new topic!!
Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache
Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money
Deel 5
Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache
Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money
Deel 5
Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd

woensdag 7 juni 2017 om 19:00
Ik woon middenin het centrum en echt tussen de winkels. Ik moet zeggen dat ik het best lastig vind om niet 'even dit' of 'even dat' te kopen.
Als tiener waren dat kleren, nu zijn het vooral spullen voor in huis. Nu moet ik zeggen dat we net verhuisd zijn en het huis nog niet af is, dus dan 'mag' het ook wel. Veel dingen hebben we ook gewoon nodig en een pot voor planten vind ik dan wel 'legaal' om te kopen. Maar ik blijf het moeilijk vinden om niet ook dingen te kopen die ik eigenlijk helemaal niet nodig heb.
Wat voor mij het moeilijkst is: alle sociale dingen. Zo sprak ik vorige week met een vriendin af om 1 uur. Ik had expres thuis al gegeten en we zouden gewoon wat gaan drinken. Zij wilde perse in de stad afspreken, omdat ze al zoveel thuis zat. Prima. Vervolgens wilde zij dus wel iets eten en ik niet, ik heb me ook niet laten overhalen maar omdat we daar uiteindelijk best lang zaten was ik toch zo 10 euro kwijt. En 10 euro is niet erg, maar elke keer 10 euro is dat wel. Het is een koffietje hier, koffietje daar, ergens gaan eten. Heel leuk, maar als ik aangeef dat ik daar geen geld voor heb (of eigenlijk niet aan wil uitgeven) wordt dat lastig gevonden. Bij iemand thuis zitten gaat ook niet altijd, omdat we niet bij elkaar in de buurt wonen. Ik kan bij mij thuis nog niemand uitnodigen, omdat we nog midden in een puinhoop leven. En ik wil ook niet in mijn eentje naar huis gaan als mijn vrienden spontaan besluiten met zijn allen ergens te gaan eten of zeggen dat ik niet kan als vrienden vragen om ergens wat te gaan drinken, want ik vind het sociale contact dat ik heb heel belangrijk.
Het is misschien ook wel het ding van het in de stad wonen, en het is ook een ding van mijn generatie. Maar soms wel erg vervelend, omdat ik al dat geld nu liever spaar. Mijn spaargeld, waar ik als tiener zo hard voor heb gewerkt, gaat er nu namelijk hard door heen nu ik maar weinig inkomen heb
Als tiener waren dat kleren, nu zijn het vooral spullen voor in huis. Nu moet ik zeggen dat we net verhuisd zijn en het huis nog niet af is, dus dan 'mag' het ook wel. Veel dingen hebben we ook gewoon nodig en een pot voor planten vind ik dan wel 'legaal' om te kopen. Maar ik blijf het moeilijk vinden om niet ook dingen te kopen die ik eigenlijk helemaal niet nodig heb.
Wat voor mij het moeilijkst is: alle sociale dingen. Zo sprak ik vorige week met een vriendin af om 1 uur. Ik had expres thuis al gegeten en we zouden gewoon wat gaan drinken. Zij wilde perse in de stad afspreken, omdat ze al zoveel thuis zat. Prima. Vervolgens wilde zij dus wel iets eten en ik niet, ik heb me ook niet laten overhalen maar omdat we daar uiteindelijk best lang zaten was ik toch zo 10 euro kwijt. En 10 euro is niet erg, maar elke keer 10 euro is dat wel. Het is een koffietje hier, koffietje daar, ergens gaan eten. Heel leuk, maar als ik aangeef dat ik daar geen geld voor heb (of eigenlijk niet aan wil uitgeven) wordt dat lastig gevonden. Bij iemand thuis zitten gaat ook niet altijd, omdat we niet bij elkaar in de buurt wonen. Ik kan bij mij thuis nog niemand uitnodigen, omdat we nog midden in een puinhoop leven. En ik wil ook niet in mijn eentje naar huis gaan als mijn vrienden spontaan besluiten met zijn allen ergens te gaan eten of zeggen dat ik niet kan als vrienden vragen om ergens wat te gaan drinken, want ik vind het sociale contact dat ik heb heel belangrijk.
Het is misschien ook wel het ding van het in de stad wonen, en het is ook een ding van mijn generatie. Maar soms wel erg vervelend, omdat ik al dat geld nu liever spaar. Mijn spaargeld, waar ik als tiener zo hard voor heb gewerkt, gaat er nu namelijk hard door heen nu ik maar weinig inkomen heb

woensdag 7 juni 2017 om 19:24
Sociale dingen blijven hier ook lastig.
Het is lekker weer en mensen hebben zin in leuke dingen. Vrienden willen constant de deur uit. Ik ben wel mee geweest naar keltfest (misschien zijn we elkaar wel tegen gekomen schattigmeisje?) maar wil niet ieder weekend festivals en evenementen af. Ook wordt ik vaak gebeld om even wat te gaan drinken of een ijsje te eten en dat vind ik niet altijd nodig. We hebben een mooie tuin en tot laat zon, ik ga net zo lief in de tuin zitten.
Tegelijk betekend die mooie tuin dat mensen ook graag hier komen en dat vind ik ook lastig. We hebben de afgelopen twee weekenden hier een bbq gehad bij ons thuis en ik weet ook nog niet zo goed wat ik daar mee moet. Het minderen met vlees/dierlijke producten gaat erg goed en ik vind bbq zonde van het dier. Ik zorg ook voor genoeg andere dingen maar er wordt toch veel meer vlees geconsumeerd dan waar ik me prettig bij voel. Daarnaast de kosten sommige gasten bieden wel aan om mee te betalen maar meestal dekt dat niet de volledige kosten zeker niet als ik biologisch vlees wil halen. Ik heb in ieder geval ook al iemand gehad die gewoon ronduit gezegd heeft daar niet aan mee te willen betalen. Dat betekend ook dat regelmatig mensen over de vloer voor bbq's een prijzige grap gaat worden als ik er steeds op toe moet leggen. Zeker als het nooit bij de ander kan omdat veel van onze vrienden in appartementen wonen.
Ik heb het geloof ik al eerder gezegd maar ik begin hierin steeds meer verandering te merken in mijn vriendschappen. Ik trek meer toe naar de mensen die het zelfde in geld uitgeven en uitjes staan. Dat zijn de mensen met wie ik gewoon een stukje kan gaan fietsen of thuis een kop thee drinken en als ik met hun weg ga gaan we iets doen wat echt de moeite waard is.
Het is lekker weer en mensen hebben zin in leuke dingen. Vrienden willen constant de deur uit. Ik ben wel mee geweest naar keltfest (misschien zijn we elkaar wel tegen gekomen schattigmeisje?) maar wil niet ieder weekend festivals en evenementen af. Ook wordt ik vaak gebeld om even wat te gaan drinken of een ijsje te eten en dat vind ik niet altijd nodig. We hebben een mooie tuin en tot laat zon, ik ga net zo lief in de tuin zitten.
Tegelijk betekend die mooie tuin dat mensen ook graag hier komen en dat vind ik ook lastig. We hebben de afgelopen twee weekenden hier een bbq gehad bij ons thuis en ik weet ook nog niet zo goed wat ik daar mee moet. Het minderen met vlees/dierlijke producten gaat erg goed en ik vind bbq zonde van het dier. Ik zorg ook voor genoeg andere dingen maar er wordt toch veel meer vlees geconsumeerd dan waar ik me prettig bij voel. Daarnaast de kosten sommige gasten bieden wel aan om mee te betalen maar meestal dekt dat niet de volledige kosten zeker niet als ik biologisch vlees wil halen. Ik heb in ieder geval ook al iemand gehad die gewoon ronduit gezegd heeft daar niet aan mee te willen betalen. Dat betekend ook dat regelmatig mensen over de vloer voor bbq's een prijzige grap gaat worden als ik er steeds op toe moet leggen. Zeker als het nooit bij de ander kan omdat veel van onze vrienden in appartementen wonen.
Ik heb het geloof ik al eerder gezegd maar ik begin hierin steeds meer verandering te merken in mijn vriendschappen. Ik trek meer toe naar de mensen die het zelfde in geld uitgeven en uitjes staan. Dat zijn de mensen met wie ik gewoon een stukje kan gaan fietsen of thuis een kop thee drinken en als ik met hun weg ga gaan we iets doen wat echt de moeite waard is.

woensdag 7 juni 2017 om 19:28
Nu hebben wij geen tuin, maar met vrienden wel eens een bbq en dan is het grootste gedeelte van het eten vegan. Ik zou denken: ik ben de gastvrouw, dus ik bepaal wat er op tafel komt. Maar misschien is dat te makkelijk gedacht van mij?
En bij ons is het de gewoonte dat mensen gewoon een bedrag betalen. Veel hebben een heel riant inkomen, maar dit stamt nog uit de tijd dat we studeerden. Ken je tikkie? Dat is zo verstuurd. Als je iedereen om bijvoorbeeld 5 of 10 (ligt er maar aan hoeveel jij uitgeeft) euro vraagt, dan blijft iets organiseren tenminste leuk.
En ik herken dat wel. Veel vrienden van mij vinden gaan wandelen of fietsen ook prima. Maar vaak is het daarna wel tijd om iets te gaan drinken of om ergens te eten. Ik eet net zo lief thuis. Zij werken allemaal fulltime of bijna fulltime en ik niet, dus ik heb dat geld gewoon niet. Vaak is daar wel begrip voor, maar vooral in grotere groepen of wanneer het meer kennissen zijn vind ik dat erg vervelend. Soms ben ik ook niet in de gelegenheid om dan 'maar gewoon' naar huis te gaan en voel ik me voor het blok gezet.
Dit weekend ga ik kamperen en ik wilde graag voor het ontbijt zorgen, maar nu blijkt dat je verplicht bent om dat daar af te nemen en dat is vrij prijzig. Vind ik echt zonde.
En bij ons is het de gewoonte dat mensen gewoon een bedrag betalen. Veel hebben een heel riant inkomen, maar dit stamt nog uit de tijd dat we studeerden. Ken je tikkie? Dat is zo verstuurd. Als je iedereen om bijvoorbeeld 5 of 10 (ligt er maar aan hoeveel jij uitgeeft) euro vraagt, dan blijft iets organiseren tenminste leuk.
En ik herken dat wel. Veel vrienden van mij vinden gaan wandelen of fietsen ook prima. Maar vaak is het daarna wel tijd om iets te gaan drinken of om ergens te eten. Ik eet net zo lief thuis. Zij werken allemaal fulltime of bijna fulltime en ik niet, dus ik heb dat geld gewoon niet. Vaak is daar wel begrip voor, maar vooral in grotere groepen of wanneer het meer kennissen zijn vind ik dat erg vervelend. Soms ben ik ook niet in de gelegenheid om dan 'maar gewoon' naar huis te gaan en voel ik me voor het blok gezet.
Dit weekend ga ik kamperen en ik wilde graag voor het ontbijt zorgen, maar nu blijkt dat je verplicht bent om dat daar af te nemen en dat is vrij prijzig. Vind ik echt zonde.

woensdag 7 juni 2017 om 19:36
Is hij niet kwijtgeraakt in de post?Bubblegum1 schreef: ↑07-06-2017 19:32Een week verder en nog steeds geen brief van de bank. Pfff. Opnieuw gebeld en de brief zou vandaag verstuurd zijn. Jaja denk ik ondertussen.
Mijn oud-huisgenoot heeft al een aantal brieven van mij doorgestuurd naar mijn nieuwe adres. Eenderde daarvan is nooit aangekomen, net zoals sommige kaartjes die ik ontvangen zou moeten hebben.
woensdag 7 juni 2017 om 19:41
Wij bbqen ook weleens met de vriendengroep, maar bij ons neemt iedereen van alles mee (sommig vlees, sommige salades, drinken, stokbrood en smeersels etc), zodat degene bij wie het is, dus niet voor alles opdraait.Zwartvlekje schreef: ↑07-06-2017 19:24
En er zijn altijd voldoende vega opties, doordat er twee vega's zijn en de rest ook niet altijd perse vlees eet.
Ik vind het echt te gek (in negatieve zin) dat jij alles zou moeten betalen of maar een deel terug krijgt van je gasten.
Het lijkt me dan niet meer leuk om de BBQ's te organiseren. Ik zou dit dan ook gewoon een keer bespreekbaar maken, misschien dat men het niet helemaal door heeft, zeker niet als ze zelf nooit een tuin hebben gehad en dus een BBQ hebben georganiseerd. Of dus voorstellen dat iedereen iets mee moet nemen en dat jullie enkel zorgen voor de BBQ en wat te drinken ofzo.
Maar toch ook wel fijn om te merken dat er ook mensen zijn met wie je wel gewoon lekker relaxed kan afspreken, zonder dat er geld over de balk moet worden gesmeten. Dat zijn voor mij de fijnste vriendschappen, omdat je niet het gevoel hebt dat je je moet verantwoorden en men snapt dat thuis spelletjes doen net zo leuk kan zijn als een avond met elkaar in de kroeg hangen.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
woensdag 7 juni 2017 om 19:49
Volgens de bank is 22 mei een brief verstuurd, die is nooit aangekomen. Toen ik vorige week belde zou er net een brief zijn verstuurd. Ook niet aangekomen. En nu zouden ze dus vandaag een brief hebben verstuurd, ik wacht af.lunaleeflang schreef: ↑07-06-2017 19:36Is hij niet kwijtgeraakt in de post?
Mijn oud-huisgenoot heeft al een aantal brieven van mij doorgestuurd naar mijn nieuwe adres. Eenderde daarvan is nooit aangekomen, net zoals sommige kaartjes die ik ontvangen zou moeten hebben.
Het kan, dat brieven kwijtraken, maar ik vind dit toch wel toevallig.

woensdag 7 juni 2017 om 19:54
Als het zo vaak gebeurt inderdaad wel, vervelend. Ik weet niet of je bij een grote bank zit, maar eventueel langsgaan om hem zelf op te halen een optie? Ik zou bijna die neiging hebbenBubblegum1 schreef: ↑07-06-2017 19:49Volgens de bank is 22 mei een brief verstuurd, die is nooit aangekomen. Toen ik vorige week belde zou er net een brief zijn verstuurd. Ook niet aangekomen. En nu zouden ze dus vandaag een brief hebben verstuurd, ik wacht af.
Het kan, dat brieven kwijtraken, maar ik vind dit toch wel toevallig.

woensdag 7 juni 2017 om 21:12
Luna, wat jij beschrijft herken ik helemaal niet, ik denk echt dat dat het leven in de stad is. Hier op het platteland spreken we eigenlijk altijd bij mensen thuis af. En spontane BBQ's voor groepen mensen herken ik ook niet. Vriend en ik houden allebei niet van BBQ's, misschien weet onze omgeving dat te goed.
Ik denk wel dat ik in de loop der tijd vooral contact heb met mensen die net zo in het leven staan als ik. Niet dat ik perse daar mijn vrienden op heb uitgezocht, het is gewoon zo ontstaan volgens mij. Misschien is het ook een leeftijdsding. Vanaf het moment dat mensen kinderen gaan krijgen merk je dat ze niet zo makkelijk meer uitgaan en niet zoveel geld meer daarvoor over hebben.
Ik denk wel dat ik in de loop der tijd vooral contact heb met mensen die net zo in het leven staan als ik. Niet dat ik perse daar mijn vrienden op heb uitgezocht, het is gewoon zo ontstaan volgens mij. Misschien is het ook een leeftijdsding. Vanaf het moment dat mensen kinderen gaan krijgen merk je dat ze niet zo makkelijk meer uitgaan en niet zoveel geld meer daarvoor over hebben.
woensdag 7 juni 2017 om 21:23
Dat gaat helaas niet lukken, maar het idee was leuklunaleeflang schreef: ↑07-06-2017 19:54Als het zo vaak gebeurt inderdaad wel, vervelend. Ik weet niet of je bij een grote bank zit, maar eventueel langsgaan om hem zelf op te halen een optie? Ik zou bijna die neiging hebbenJammer alleen dat ik bij ASN zit.

woensdag 7 juni 2017 om 21:39
Hmm, ook toen ik nog met veel andere jonge mensen in een stad woonde was het toch wel gebruikelijk om voor gelegenheden als de BBQ of een thuisetentje de kosten te splitten. Zéker als het steeds bij dezelfde persoon thuis plaatsvindt. Niet dat ik per se een ontzettend zunige vriendengroep had ofzo, maar dat vond iedereen eigenlijk gewoon logisch. Dat soort dingen regelde we via wiebetaaltwat en eens in de zoveel tijd een keer afrekenen, werkte heel goed. Ik vind de BYOB suggestie ook prima. Beetje gek dat je als vegetariër moet betalen voor andermans vleeseterij (al snap ik best dat je daar niet moeilijk over wilt doen), dan is de oplossing dat jij voor de vega zaken zorgt en anderen het vlees meenemen heel netjes.
woensdag 7 juni 2017 om 22:02
Wij wonen in de binnenstad en zijn denk ik ongeveer van dezelfde leeftijd als jullie Luna (eind twintig / begin dertig) en ik herken het wel een beetje uit de vriendengroep van mijn vriend. Die hebben altijd de gewoonte gehad om in een bepaalde stamkroeg af te spreken. Nu wonen wij niet meer in die stad, maar hij spreekt nog steeds vaak af op die plek. Mijn vrienden waren allemaal arme studenten en wij hebben altijd de gewoonte gehad om bij elkaar thuis af te spreken, plaatje aan, bordspel erbij. Niet alleen omdat het geld scheelt, maar ook omdat we nooit echte kroeggangers waren. Ik ga met enige regelmaat naar concerten, maar zelden 'zomaar' uit. Ik lust ook nog eens geen bier, dus als ik ga blijven de kosten beperkt. Er komen hier wel allerlei mensen spontaan aanzetten en dan maak ik ook iets lekkers. Omdat ik zelf kook blijven de kosten meestal beperkt. Sommigen bieden wel aan om mee te betalen, maar voor mij hoeft dat niet. Ik vind het wel prima als mensen hier komen en ik niet weg hoef
dan neem ik graag de kosten op me.
Wij hebben zelf geen kinderen maar veel van onze leeftijdsgenoten wel. Het klopt wel dat je dan andere dingen gaat doen, maar tot nu toe vind ik de kleine-kinderen-fase niet echt veel goedkoper. Er komen veel verjaardagen bij, alle kleintjes hebben een cadeau nodig en we komen ineens weer in allerlei kinderparadijzen en parken omdat ze het zo leuk vinden als tante Heaven mee gaat.

Wij hebben zelf geen kinderen maar veel van onze leeftijdsgenoten wel. Het klopt wel dat je dan andere dingen gaat doen, maar tot nu toe vind ik de kleine-kinderen-fase niet echt veel goedkoper. Er komen veel verjaardagen bij, alle kleintjes hebben een cadeau nodig en we komen ineens weer in allerlei kinderparadijzen en parken omdat ze het zo leuk vinden als tante Heaven mee gaat.

woensdag 7 juni 2017 om 22:18
Ik ben zelf opgegroeid in een dorp en daar is het inderdaad heel anders. Mijn ouders gaan echt bij iemand 'op de koffie' of 'op visite'. Dat doe ik zelf ook wel eens, maar het wordt toch al snel iets buiten. Al denk ik dat het ook wel een generatie-dingetje is hoor. Want mijn vrienden in die regio willen ook altijd ergens wat drinken of op het terras zitten._Marana_ schreef: ↑07-06-2017 21:12Luna, wat jij beschrijft herken ik helemaal niet, ik denk echt dat dat het leven in de stad is. Hier op het platteland spreken we eigenlijk altijd bij mensen thuis af. En spontane BBQ's voor groepen mensen herken ik ook niet. Vriend en ik houden allebei niet van BBQ's, misschien weet onze omgeving dat te goed.
Nouja, ik hoop maar dat dit geen blijvend iets is.

woensdag 7 juni 2017 om 22:19
Ik bedoelde de brief ophalen, maar ik denk dat ik een en ander aan context gemist heb haha.Bubblegum1 schreef: ↑07-06-2017 21:23Dat gaat helaas niet lukken, maar het idee was leukHet gaat om een bedrag met 4 nullen, dus ik wil het nou weleens hebben.

woensdag 7 juni 2017 om 22:22
Heavenorhell: ik ben zelf pas 24. Maar de meeste van mijn vrienden zijn inderdaad wel eind 20. Van kinderen is in mijn omgeving voorlopig nog lang geen sprake, dus dat herken ik gelukkig nu nog niet. Maar ik kan me wel voorstellen dat het met die cadeaus ook wat wordt.
Ik ga wel vaak bij vrienden thuis eten, maar als ik bijvoorbeeld op zondag met een vriendin afspraak is het toch al snel dat zij al ergens op het terras zit met mensen en ik aanhaak. Als ik dan zou kiezen voor besparen gaat heel die afspraak dus gelijk niet door. Of dat je met vrienden bent gaan wandelen en ze daarna ergens gaan eten. Ik vind dat soms wel lastig, want ik ga wel echt over mijn grenzen hierdoor.
Mijn zusje is heel actief bij verenigingen en als zij 'uitgaat' kost het haar hooguit 5 euro. Want bier is zo goedkoop. Wij gaan graag naar feestjes en festivals die een stuk duurder zijn alleen al door het ticket. Maar ja, ik ga ook niet in mijn eentje naar een goedkoop iets, want juist het feit dat je het met vrienden doet maakt het zo leuk. Ik vind dat soms echt heel moeilijk. Ik kies wel bewust wanneer ik wel en niet mee ga, maar je mist dan toch al gauw dingen en dat vind ik ook wel jammer. Zit ik in mijn eentje thuis terwijl zij wat leuks doen. Mijn vriend snapt me daar ook totaal niet in, want die kent het woord sparen niet en geeft alles uit wat hij heeft. Dus misschien zit ik wat dat betreft ook gewoon in de verkeerde omgeving
Ik ga wel vaak bij vrienden thuis eten, maar als ik bijvoorbeeld op zondag met een vriendin afspraak is het toch al snel dat zij al ergens op het terras zit met mensen en ik aanhaak. Als ik dan zou kiezen voor besparen gaat heel die afspraak dus gelijk niet door. Of dat je met vrienden bent gaan wandelen en ze daarna ergens gaan eten. Ik vind dat soms wel lastig, want ik ga wel echt over mijn grenzen hierdoor.
Mijn zusje is heel actief bij verenigingen en als zij 'uitgaat' kost het haar hooguit 5 euro. Want bier is zo goedkoop. Wij gaan graag naar feestjes en festivals die een stuk duurder zijn alleen al door het ticket. Maar ja, ik ga ook niet in mijn eentje naar een goedkoop iets, want juist het feit dat je het met vrienden doet maakt het zo leuk. Ik vind dat soms echt heel moeilijk. Ik kies wel bewust wanneer ik wel en niet mee ga, maar je mist dan toch al gauw dingen en dat vind ik ook wel jammer. Zit ik in mijn eentje thuis terwijl zij wat leuks doen. Mijn vriend snapt me daar ook totaal niet in, want die kent het woord sparen niet en geeft alles uit wat hij heeft. Dus misschien zit ik wat dat betreft ook gewoon in de verkeerde omgeving

woensdag 7 juni 2017 om 23:26
Ik ben ook 24 maar mijn vriend is 9 jaar ouder en in zijn vriendengroep zijn de afgelopen jaren juist veel kinderen geboren. Misschien zit daar het probleem met bijvoorbeeld de bbq.
Mijn vriend en zijn vrienden hebben op jonge leeftijd juist relatief veel geld gehad. De meeste zijn net als mijn vriend gelijk na de middelbare school in de horeca gaan werken en hebben daar altijd heel veel uren gemaakt en goed verdient. Iedereen leefde goedkoop en geld was geen probleem. De meeste hebben de laatste jaren ander werk gevonden een vrouw gekregen en nu ongeveer de helft kinderen. De kinderloze hebben het nog steeds relatief goed terwijl met kinderen en een vrouw die niet of beperkt werkt blijft er van het salaris nog maar weinig over voor extra's.
Geld speelt onderling nu vaker een rol en blijkbaar weten ze niet hoe ze er mee om moeten gaan. Ze hebben onderling nooit verrekend en doen dit dus nu ook niet. Dit is ook de groep die komt bbq'en. Het komt niet in ze op om geld te geven en als je er om vraagt merk ik dat een deel beloofd wat over te maken en het vervolgen niet doet. Ze hebben onderling bijvoorbeeld ook een hoop gedoe over hoeveel een vrijgezellenfeest dat er aan zit te komen mag kosten. De kinderloze helft minus mijn vriend wil meerdere dagen weg en een paar honderd euro uitgeven. Het lijkt niet in ze op te komen dat de rest dat niet kan of wil betalen. Tegelijk wordt er van de kinderloze ook verwacht dat ze betalen voor allerlei dure cadeaus voor kinderverjaardagen en beginnen die daar over te morren. Al met al is geld gewoon gedoe binnen die groep.
In mijn vriendgroep is iedereen juist als min of meer arme student begonnen en is verrekenen logischer. Die zijn allemaal nu sinds een paar jaar aan een baan en is er dus meer geld. Hier is geld minder een probleem behalve bij een deel het probleem zoals Luna het ook schetst. Er wordt geld uitgegeven en ze doen veel buiten de deur. Je hoeft niet mee, maar de rest gaat wel. Dat is voor mij soms ook zoeken.
Ach. Volgens mij hoort het ook een beetje bij onze levensfase dat je gaat zoeken naar wie er wel en niet in je leven passen. Ik beweeg meer naar mensen toe die meer mijn levensvisie delen en ik merk dat vriend zich ook steeds meer af zet tegen zijn lang leven de lol vrienden. Ik vermoed dat er nog wat vriendschappen gaan sneuvelen of veranderen maar voor nu is het een beetje zoeken naar hoe.
Mijn vriend en zijn vrienden hebben op jonge leeftijd juist relatief veel geld gehad. De meeste zijn net als mijn vriend gelijk na de middelbare school in de horeca gaan werken en hebben daar altijd heel veel uren gemaakt en goed verdient. Iedereen leefde goedkoop en geld was geen probleem. De meeste hebben de laatste jaren ander werk gevonden een vrouw gekregen en nu ongeveer de helft kinderen. De kinderloze hebben het nog steeds relatief goed terwijl met kinderen en een vrouw die niet of beperkt werkt blijft er van het salaris nog maar weinig over voor extra's.
Geld speelt onderling nu vaker een rol en blijkbaar weten ze niet hoe ze er mee om moeten gaan. Ze hebben onderling nooit verrekend en doen dit dus nu ook niet. Dit is ook de groep die komt bbq'en. Het komt niet in ze op om geld te geven en als je er om vraagt merk ik dat een deel beloofd wat over te maken en het vervolgen niet doet. Ze hebben onderling bijvoorbeeld ook een hoop gedoe over hoeveel een vrijgezellenfeest dat er aan zit te komen mag kosten. De kinderloze helft minus mijn vriend wil meerdere dagen weg en een paar honderd euro uitgeven. Het lijkt niet in ze op te komen dat de rest dat niet kan of wil betalen. Tegelijk wordt er van de kinderloze ook verwacht dat ze betalen voor allerlei dure cadeaus voor kinderverjaardagen en beginnen die daar over te morren. Al met al is geld gewoon gedoe binnen die groep.
In mijn vriendgroep is iedereen juist als min of meer arme student begonnen en is verrekenen logischer. Die zijn allemaal nu sinds een paar jaar aan een baan en is er dus meer geld. Hier is geld minder een probleem behalve bij een deel het probleem zoals Luna het ook schetst. Er wordt geld uitgegeven en ze doen veel buiten de deur. Je hoeft niet mee, maar de rest gaat wel. Dat is voor mij soms ook zoeken.
Ach. Volgens mij hoort het ook een beetje bij onze levensfase dat je gaat zoeken naar wie er wel en niet in je leven passen. Ik beweeg meer naar mensen toe die meer mijn levensvisie delen en ik merk dat vriend zich ook steeds meer af zet tegen zijn lang leven de lol vrienden. Ik vermoed dat er nog wat vriendschappen gaan sneuvelen of veranderen maar voor nu is het een beetje zoeken naar hoe.
woensdag 7 juni 2017 om 23:32
Je kunt ook zeggen, 'het is leuk dat jullie graag hier komen en dat we barbecueën. Omdat het voor mij altijd zo een geregel is stel ik voor om de vriendenbarbecues op de Amerikaanse wijze te houden. Iedereen brengt wat mee, ik zorg voor de barbecue, het bestek en zo alsook de afwas. De tuin is groot genoeg en jullie zijn welkom."Zwartvlekje schreef: ↑07-06-2017 19:24Sociale dingen blijven hier ook lastig.
Misschien een tip: regel eens een stadswandeling, vertrek vanaf een centraalpunt, koffiedrinken ter afsluiting bij jou thuis of ergens in een park picknicken. Soms moet je eens andere dingen doen waardoor vriendschappen leuk blijven.

donderdag 8 juni 2017 om 09:25
Hallo allemaal,
Mag ik misschien even inbreken op jullie topic en om jullie advies vragen? Ik lees regelmatig met jullie mee, ik zit op dezelfde golflengte als jullie met veel dingen.
Het gaat om het kopen van een auto. Ik weet niet zo goed waar ik verstandig aan doet. Op het moment rijd ik een oudere auto uit het jaar 2000. Het is een vrij grote gezinsauto, maar die ruimte heb ik eigenlijk helemaal niet nodig. M'n auto is tot nu erg betrouwbaar gebleken, in de 5 jaar dat ik hem heb is er nooit iets aan de hand geweest. Ik gebruik de auto relatief weinig, maar helaas kan ik niet zonder.
Nu doet mijn schoonzus haar autootje weg. Dat is een kleiner autootje (Citroën C1)uit 2010. Een nieuwere auto dus, goed onderhouden en een betrouwbare verkoper! Deze auto is 2x zo goedkoop in wegenbelasting en rijdt veel zuiniger dan mijn huidige auto. Ook de verzekering is goedkoper. Aanschafbedrag ligt zo rond de 5000 euro.
Wat zouden jullie doen? Ik vind het autootje van mijn schoonzus een goede koop, maar ik voel me een soort van 'schuldig' als ik mijn huidige auto niet helemaal 'op' rijd. Hij is tot nu toe zonder gebreken, misschien rijdt hij nog wel 5 jaar zonder problemen. Aan de andere kant weet je het natuurlijk nooit hoe dat uitpakt...
Kortom, jullie advies is erg welkom!
Mag ik misschien even inbreken op jullie topic en om jullie advies vragen? Ik lees regelmatig met jullie mee, ik zit op dezelfde golflengte als jullie met veel dingen.
Het gaat om het kopen van een auto. Ik weet niet zo goed waar ik verstandig aan doet. Op het moment rijd ik een oudere auto uit het jaar 2000. Het is een vrij grote gezinsauto, maar die ruimte heb ik eigenlijk helemaal niet nodig. M'n auto is tot nu erg betrouwbaar gebleken, in de 5 jaar dat ik hem heb is er nooit iets aan de hand geweest. Ik gebruik de auto relatief weinig, maar helaas kan ik niet zonder.
Nu doet mijn schoonzus haar autootje weg. Dat is een kleiner autootje (Citroën C1)uit 2010. Een nieuwere auto dus, goed onderhouden en een betrouwbare verkoper! Deze auto is 2x zo goedkoop in wegenbelasting en rijdt veel zuiniger dan mijn huidige auto. Ook de verzekering is goedkoper. Aanschafbedrag ligt zo rond de 5000 euro.
Wat zouden jullie doen? Ik vind het autootje van mijn schoonzus een goede koop, maar ik voel me een soort van 'schuldig' als ik mijn huidige auto niet helemaal 'op' rijd. Hij is tot nu toe zonder gebreken, misschien rijdt hij nog wel 5 jaar zonder problemen. Aan de andere kant weet je het natuurlijk nooit hoe dat uitpakt...
Kortom, jullie advies is erg welkom!
donderdag 8 juni 2017 om 09:47

donderdag 8 juni 2017 om 09:50
Ik ben misschien bevooroordeeld (wij hebben zelf ook een ieniminiautootje), maar ik zou voor die C1 gaan. Je bespaart de komende jaren wegenbelasting- en brandstofkosten en het is beter voor het milieu. Waarschijnlijk kun je je huidige auto doorverkopen, waardoor je een deel van de aanschafkosten van die C1 alweer terugkrijgt.
donderdag 8 juni 2017 om 09:53
Hoeveel kilometers rij je, en waar? Persoonlijk voel ik me minder veilig in een klein autootje, op de buitenwegen hier en op snelwegen, met zo'n wind als gisteren bijvoorbeeld. Je kunt ook nog andere keuzes maken qua zuinige auto's, het gaat niet perse om deze C1 of je eigen auto (al klinkt deze C1 wel heel betrouwbaar en gunstig).
donderdag 8 juni 2017 om 12:13
Vogelkip, geen enkele reden om je schuldig te voelen hoor. Het is niet alsof je je oude auto bij het grofvuil zet; andere mensen gaan deze gebruiken. Mijn ervaring met kleine autootjes is goed. Wij rijden al jarenlang in een koekblik (liefkozend Sneeuwbal genoemd) en dat bevalt uitstekend. Er past ook in een kleine auto nog verrassend veel. Als je zelf al aangeeft dat je makkelijk met minder ruimte toe kunt, dan zou ik zeggen: ga ervoor. Minder verbruik en uitstoot per km, minder wegenbelasting. Bovendien behouden kleine auto's hun waarde beter dan grote auto's is mijn idee.
@Marana: wij rijden een i10 voornamelijk in het buitengebied en op de snelweg, no problem. Ja, je voelt hem wat schommelen als het heel hard waait. Op de snelweg geen wilde inhaalmanoeuvres uithalen op een brug bij windkracht 9 dus. Maar verder: geen centje pijn. Het is echt een gevoelskwestie.
@Marana: wij rijden een i10 voornamelijk in het buitengebied en op de snelweg, no problem. Ja, je voelt hem wat schommelen als het heel hard waait. Op de snelweg geen wilde inhaalmanoeuvres uithalen op een brug bij windkracht 9 dus. Maar verder: geen centje pijn. Het is echt een gevoelskwestie.
donderdag 8 juni 2017 om 12:32
donderdag 8 juni 2017 om 16:56
Ik heb ook een klein autootje en wil nooit meer een grote. Zo'n fijn ding, ook met parkeren. Hij heeft een pittige motor dus nooit problemen met rijden en je past je rijstijl ook wel aan, ik ga niet met 140 door een bocht. Die van mij heb ik inmiddels al ruim 10 jaar, hij is zelf 15 jaar oud en heeft inmiddels een deuk maar ik hoop zo lang mogelijk met het ding door te kunnen rijden. Ben er aan gehecht en kan me niets schelen dat ik me er inmiddels bijna voor moet schamen....
Ik houd mijn goedkope internet bril. Anderen vonden hem wel heel leuk staan en op de site van charlietemple zag ik een filmpje van het model en bij haar zaten de wenkbrauwen er ook onder. Bovendien is de sterkte/cilinder etc. helemaal perfect, ik zie alles weer haarscherp. Dus voor bril naast mijn lenzen perfect.
Ik houd mijn goedkope internet bril. Anderen vonden hem wel heel leuk staan en op de site van charlietemple zag ik een filmpje van het model en bij haar zaten de wenkbrauwen er ook onder. Bovendien is de sterkte/cilinder etc. helemaal perfect, ik zie alles weer haarscherp. Dus voor bril naast mijn lenzen perfect.