Verdachte moedervlekken
maandag 29 mei 2017 om 12:32
Ik kom net bij de dermatoloog vandaan. Ik ga daar al heel lang om de paar jaar naartoe vanwege een flinke hoeveelheid moedervlekken. Die op mijn rug zie ik zelf niet (goed) en juist daar zitten er die gevlekt zijn. Een paar maanden geleden begon het op mijn rug te jeuken, dus maar weer eens een verwijskaart gehaald.
En waar ik andere jaren steevast te horen kreeg dat er niets aan de hand was maar dat ik er goed aan deed ze regelmatig bij de dermatoloog te laten controleren, kreeg ik nu wat anders te horen. Eentje ziet er zorgwekkend uit en moet zsm verwijderd en onderzocht worden. Een andere moedervlek ook maar iets minder zorgwekkend. Omdat ze schuin boven elkaar zitten halen ze die ene weg en de andere nog niet, de huid zou dan te strak komen te staan en de hechtingen zouden dan problemen op kunnen leveren.
Die andere moedervlek wordt dmv dermatoscopie in kaart gebracht en twee maanden gevolgd, maar moet er dan waarschijnlijk alsnog uit.
Wat wil ik met dit topic? Geen idee eigenlijk... ben gewoon geschrokken, zag dit niet aankomen na al die andere afspraken waarbij het steeds prima was.
Wil wat van me afpraten, denk dat dat het is.
En waar ik andere jaren steevast te horen kreeg dat er niets aan de hand was maar dat ik er goed aan deed ze regelmatig bij de dermatoloog te laten controleren, kreeg ik nu wat anders te horen. Eentje ziet er zorgwekkend uit en moet zsm verwijderd en onderzocht worden. Een andere moedervlek ook maar iets minder zorgwekkend. Omdat ze schuin boven elkaar zitten halen ze die ene weg en de andere nog niet, de huid zou dan te strak komen te staan en de hechtingen zouden dan problemen op kunnen leveren.
Die andere moedervlek wordt dmv dermatoscopie in kaart gebracht en twee maanden gevolgd, maar moet er dan waarschijnlijk alsnog uit.
Wat wil ik met dit topic? Geen idee eigenlijk... ben gewoon geschrokken, zag dit niet aankomen na al die andere afspraken waarbij het steeds prima was.
Wil wat van me afpraten, denk dat dat het is.
Dulcissime, totam tibi sibdo me...
maandag 29 mei 2017 om 13:06
Wanneer vindt de behandeling plaats/krijg je de uitslag? Snap dat het spannend is. Maar: het wordt nu vroeg ontdekt (want alle vorige keren was er niks aan de hand), dus ik denk dat je geen doemscenario's hoeft te bedenken.
Succes!
Succes!
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
maandag 29 mei 2017 om 13:20
Mijn rug zit helaas ook vol met moedervlekken. Verschil is dat ik niet voor vast naar een dermatoloog ga hiervoor. Wel ben ik een paar jaar geleden eens naar de huisarts gegaan om mijn rug te laten nakijken. Er zaten 2 wel heel donkere/rare moedervlekken bij en toen heeft hij me dus naar de dermatoloog doorverwezen en die was het ermee eens om ze weg te laten snijden voor het geval dat. Blijkbaar/gelukkig bleek alles in orde te zijn. Met het wegsnijden en onderzoeken ziet men al een heel stuk meer dan op het blote oog. Het kan net zo goed zijn dat er niks aan de hand is. Succes ermee!
maandag 29 mei 2017 om 13:24
Klinkt heel bekend, mijn vader heeft dit ook meegemaakt.
Staat al jaren onder controle, er zijn al meermaals zorgwekkende plekken chirurgisch verwijderd. Tot nu toe allemaal goedaardig gelukkig. Hij mag de zon niet meer in met zijn huid. Met een pet op, parasol en altijd insmeren met factor 50 kan hij de schaduw in en misschien wat zon als deze niet op zijn sterkste punt is.
Het blijft iedere keer weer spannend als hij onder het mes moet.
Heel veel sterkte, hopelijk is alles goed.
Staat al jaren onder controle, er zijn al meermaals zorgwekkende plekken chirurgisch verwijderd. Tot nu toe allemaal goedaardig gelukkig. Hij mag de zon niet meer in met zijn huid. Met een pet op, parasol en altijd insmeren met factor 50 kan hij de schaduw in en misschien wat zon als deze niet op zijn sterkste punt is.
Het blijft iedere keer weer spannend als hij onder het mes moet.
Heel veel sterkte, hopelijk is alles goed.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
maandag 29 mei 2017 om 13:32
Ik zit onder de moedervlekken, en omdat m'n vader en broer beiden een melanoom hebben gehad, moet ik me ieder jaar laten controleren door een dermatoloog.
Eind vorig jaar voelde ik na het douchen een ruwig plekje op m'n rug. In de spiegel zag ik rozig/rood rond vlekje. Ik naar de dokter. Conclusie, eczeem. Met hydrocortison smeren, klaar. Maar afgelopen April was hij nog niet weg.
Ik weer naar de dokter, die me vervolgens naar de dermatoloog doorstuurde. Hij wilde dat plekje wegsnijden, ter preventie.
5 dagen later kon het al en een week later zou hij de uitslag van de patholoog krijgen.
Bleek dus een milde vorm van huidkanker te zijn geweest. BasaalcelCarcinoom. Huidkanker door zonneschade.
De snijranden zijn schoon, dus het was niet uitgezaaid ... Maar je schrikt je kapot.
Sterkte!
Eind vorig jaar voelde ik na het douchen een ruwig plekje op m'n rug. In de spiegel zag ik rozig/rood rond vlekje. Ik naar de dokter. Conclusie, eczeem. Met hydrocortison smeren, klaar. Maar afgelopen April was hij nog niet weg.
Ik weer naar de dokter, die me vervolgens naar de dermatoloog doorstuurde. Hij wilde dat plekje wegsnijden, ter preventie.
5 dagen later kon het al en een week later zou hij de uitslag van de patholoog krijgen.
Bleek dus een milde vorm van huidkanker te zijn geweest. BasaalcelCarcinoom. Huidkanker door zonneschade.
De snijranden zijn schoon, dus het was niet uitgezaaid ... Maar je schrikt je kapot.
Sterkte!
donderdag 8 juni 2017 om 10:41
Gisteren is die ene moedervlek weggehaald. Die andere ziet er kennelijk zo onrustig uit dat ter plekke overwogen werd om 'm toch ook gelijk weg te halen. Maar omdat er dan te weinig huid over zou blijven om fatsoenlijk en zonder risico op wegscheurende hechtingen te kunnen hechten, is dat toch niet gedaan. En dat is dus wat me zo nerveus maakt. Dat gedimdam weer, over die andere ook snel weghalen of niet.
Over twee weken krijg ik de uitslag van die eerste moedervlek.
Over twee weken krijg ik de uitslag van die eerste moedervlek.
donderdag 8 juni 2017 om 13:27
Er wordt nu om de paar weken een foto gemaakt met een dermatoscoop om te zien of er veranderingen zijn.
Als de uitslag van die eerste slecht is en/of er veranderingen zichtbaar zijn zullen ze wel eerder gaan snijden denk ik? Ik ga daar wel om vragen dan iig.
Maar wat het zou kunnen zijn als het geen melanoom is, geen idee.
Als de uitslag van die eerste slecht is en/of er veranderingen zichtbaar zijn zullen ze wel eerder gaan snijden denk ik? Ik ga daar wel om vragen dan iig.
donderdag 8 juni 2017 om 15:17
Er bestaan meerdere vormen van huidkanker: basaalcelcarcinoom (BCC), plaveiselcelcarcinoom en melanoom.Sweet_Concubine schreef: ↑08-06-2017 13:27Er wordt nu om de paar weken een foto gemaakt met een dermatoscoop om te zien of er veranderingen zijn.
BCC komt het meeste voor en zaait zelden uit. Een melanoom komt het minst vaak voor en is het meest gevaarlijk.
Het hoeft dus geen melanoom te zijn. Ik hoop dat je snel de uitslag krijgt. Ik duim voor je.
Koffiedoosje: dat de snijranden schoon zijn betekent dat alles verwijderd is, maar zegt niet persé iets over uitzaaien. Gelukkig zaait een basaalcelcarcinoom vrijwel nooit uit.
vrijdag 9 juni 2017 om 09:22
Ik zou bij de eerstvolgende controle vragen waar ze aan zitten te denken wat het is. Als ze aan bcc denken is er inderderdaad meer tijd en maakt het niet zoveel uit of je iets langer moet wachten.
Bij melanoom is iedere dag er eentje teveel. Helaas heb ik er al twee weg laten halen en dat doet de dermatoloog ter plekke. Dus geen nieuwe afspraak, nee hup, gelijk uitsnijden. En twee weken later opnieuw (preventief) verder uitsnijden.
Bij melanoom is iedere dag er eentje teveel. Helaas heb ik er al twee weg laten halen en dat doet de dermatoloog ter plekke. Dus geen nieuwe afspraak, nee hup, gelijk uitsnijden. En twee weken later opnieuw (preventief) verder uitsnijden.
maandag 12 juni 2017 om 10:57
maandag 12 juni 2017 om 11:05
Oh nee dat was helemaal niet de bedoeling.KoffieDoosje schreef: ↑12-06-2017 10:57Waarom moet ik dat nu net weer lezen ... Ik ben al zo'n Pietje Paniek
![]()
Ik wilde juist zeggen dat je gelukkig niet bang hoeft te zijn voor uitzaaiingen bij een basaalcelcarcinoom.
maandag 12 juni 2017 om 13:24
Ligt helemaal aan mij.
Ik schiet in totale paniek modus bij ieder pijntje die ik voel.
Dan ga ik eigen dokter spelen door te Googelen etc. etc.
maandag 12 juni 2017 om 13:34
Sorry!!KoffieDoosje schreef: ↑12-06-2017 13:24Ligt helemaal aan mij.
Ik schiet in totale paniek modus bij ieder pijntje die ik voel.
Dan ga ik eigen dokter spelen door te Googelen etc. etc.![]()
Vooral niet doen, dat is niet nodig. Alles is weggehaald dus dan is het klaar bij een BCC.
Geloof me, ik heb er ervaring mee.
maandag 12 juni 2017 om 19:13
Ervaring of ben je arts?
Bij angst dat t niet goed is koffiedoosje, gewoon even terug naar de dokter. Ook als het puur is om je te kalmeren. Wij kunnen je hier met medische dingen niet het juiste advies geven en mogen dat ook niet.
Wel heel vervelend meid, dat je zo snel in paniek schiet.
maandag 12 juni 2017 om 21:42
Ervaring. Mijn man heeft meerdere keren een BCC gehad en dat is weghalen en klaar.
Maar ik begrijp de schrik. Man staat vanwege vele huidafwijkingen onder strenge controle van dermatoloog en bij elke controle bid ik dat het niks ernstigers is.
dinsdag 27 juni 2017 om 17:50
Met de moedervlek die weggehaald is, is gelukkig niks aan de hand. Dat geeft me op de een of andere manier toch een beetje rust t.a.v. die andere moedervlek. Die houden ze nog in de gaten en begin augustus hoor ik of ze denken dat die ook weggehaald moet worden of niet.