Werk & Studie alle pijlers

Ondernemingsraad

10-06-2017 16:52 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het bedrijf waarvoor ik werk heeft ruim 200 medewerkers in dienst. Geen cao en ook geen ondernemingsraad.
Vanaf 50 werknemers is een ondernemingsraad verplicht. Mijn werkgever is van mening dat we beter af zijn zonder ondernemingsraad. Ik mag over het algemeen niet klagen over mijn werkgever, maar het feit dat wij geen ondernemingsraad hebben en mijn secundaire arbeidsvoorwaarden zomaar aangepast lijken te kunnen worden zit mij niet lekker.

Nu las ik op internet dat er veel bedrijven boven de 50 medewerkers geen ondernemingsraad blijken te hebben ondanks de verplichting.

Ik was dus erg benieuwd, hoe zit dit bij jullie?
Hebben jullie een ondernemingsraad? Waarom wel of waarom niet?
En wat zijn de voor- en nadelen?

Daarnaast vrees ik ook dat mijn werkgever het niet in dank af zal nemen als ik opper om een ondernemingsraad aan te stellen. Iemand die hier ervaring mee heeft?

Heeft het bedrijf waarvoor jullie werken een ondernemingsraad?

Totaal aantal stemmen: 33

Ja (91%)
Nee (9%)
Chocolate is the answer, who cares what the question is..
Ja, mijn werkgever heeft een medezeggenschapsraad.

Vind het trouwens belachelijk dat een bedrijf zich zomaar aan deze verplichting meent te kunnen onttrekken.
Bij mijn betaalde baan niet, maar dat is een hele kleine onderneming.

Maar bij mijn vrijwilligerswerk (in de zorg) hebben we een ondernemingsraad én per wijk een wijkraad. Ik zit in zo'n wijkraad, met cliënten, clientvertegenwoordigers en vrijwilligers. Wij werken samen met de ondernemingsraad als het gaat om personeel en de invulling van bepaalde normen en waarden. Dit wordt vanuit de Raad van Bestuur ook heel erg gestimuleerd!

Ik snap dat het voor veel bedrijven lastig is als ze bepaalde touwtjes uit handen moeten geven, maar de wet werkt twee kanten op. Ze kunnen niet kiezen welke wetten ze zich wel aan houden en welke niet...
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Je kunt gewoon een pr oprichten. Evt kun je ook advies vragen aan de vakbond. Wel ff lid worden. Er zijn vast wel vakbondsleden onder je collega's.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik vind het echt belachelijk dat hier zo weinig op gestuurd wordt. Ik denk dat je beter af bent met een ondernemingsraad. Bij sommige bestuurders bestaat nog het idee dat een ondernemingsraad vertragend of verhinderend kan werken. Maar het kan juist ook bijdragen aan beleid wat meer gedragen wordt door de medewerkers.
Wij hebben wel een OR. Ik ben er erg blij mee, omdat de leden van alle afdelingen van het bedrijf komen en dus vaak beter dan de directie weten wat er speelt op de werkvloer, waardoor ik altijd het gevoel heb dat de belangen van alle medewerkers behartigd worden.

Wellicht ziet je werkgever het niet zitten ivm de ontslagbescherming die OR-leden hebben? Misschien handig voor jou om te weten: die bescherming geldt ook als je een OR wilt oprichten. Dat kun je zoals viva-amber zegt ook met hulp van de vakbond doen.
Op basis waarvan meent het bedrijf dat er geen OR hoeft te zijn? Bij bedrijven met meer dan 50 werknemers is dit wettelijk verplicht!

Of is het bedrijf opgesplitst in een wirwar van kleinere BV-tjes?

@Rosaliane: die ontslagbescherming voor OR leden is alleen van toepassing als het ontslag het gevolg zou zijn van het OR werk (bijvoorbeeld dat je tegen het beleid van de bestuurder in gaat). Bij een reorganisatie e.d. kunnen OR-leden ook ontslagen worden.
Over ontslagbescherming ja of nee dat maakt me eigenlijk vrij weinig uit. Meer de arbeidsrelatie, zal die niet verstoord worden? Er hangt een best informele sfeer op het werk.
viva1966 schreef:
10-06-2017 20:05
Op basis waarvan meent het bedrijf dat er geen OR hoeft te zijn? Bij bedrijven met meer dan 50 werknemers is dit wettelijk verplicht!

Of is het bedrijf opgesplitst in een wirwar van kleinere BV-tjes?

@Rosaliane: die ontslagbescherming voor OR leden is alleen van toepassing als het ontslag het gevolg zou zijn van het OR werk (bijvoorbeeld dat je tegen het beleid van de bestuurder in gaat). Bij een reorganisatie e.d. kunnen OR-leden ook ontslagen worden.
Klopt inderdaad dat het verplicht is. Maar ze vonden het niet nodig. We kunnen individueel wel aankloppen als secundaire arbeidsvoorwaarden veranderen, dit vinden zij de meerwaarde zoals ik begreep van het niet hebben van een OR, de flexibiliteit en het snel kunnen schakelen.

Tot nu toe gaan mijn secundaire arbeidsvoorwaarden alleen maar vooruit, maar wat als het even slecht gaat met het bedrijf? Kan me dit dan allemaal afgenomen worden?
Je zou eens kunnen informeren bij de vakbond en/of de bedrijfscommisie waaronder jouw bedrijf valt. Wellicht zijn er mogelijkheden om dit anoniem aan de kaak te stellen.
Ik heb nee geklikt, maar wij hebben een mr, dat is officieel net iets anders geloof ik, maar hier gaan besluiten langs heel veel wegen.

In mijn vorige baan werd de mr echt als luis in de pels die alles tegenwerkt gezien, in mijn huidige baan is het echt een orgaan dat meedenkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven