Kat plast in de wasmand
maandag 12 juni 2017 om 21:25
Hallo lieve dames,
Sinds 3 maanden heb ik een 1.5 jaar oude kater overgenomen van een gezin. Hij komt uit een heel klein flatje waar 4 kinderen woonden. Toen ik hem kreeg was hij nog niet gecastreerd/vaccineerd etc. Ik weet ook niet hoe hij is opgevoed. Bij mij woont hij in een groot 3 laags appartement met balkon.
Het is een heel lief aanhankelijk katertje wat wel af en toe tijdens spelen bijt of opeens in de kledingkast gaat zitten en je aanvalt als je hem eruit wil halen. Beetje ambivalent gedrag, maar dit gebeurt zelden en zodra je laat zien dat je niet bang bent schikt ie in. 90 procent van de tijd zit hij heel hard te spinnen en eist hij aandacht.
Toen we hem kregen kregen we er ook een zak voer bij speciaal voor blaasgruis. Had mw er niet bij vermeld. Op aanraden van de dierenarts hebben we hem een maand normale brokjes gegeven om de urine te vergelijken. De urine is aangeprikt en was volgens de dierenarts schoon.
Daarnaast hebben we zitten klooien met grit: normaal, fijn grit nam hij zn kattenbak mee uit en ligt dan overal. We hebben nu bianco pearls, die zijn groter en komen minder makkelijk mee. Dit is in dezelfde maand gebeurd als de voedingsswitch.
Nu komt mijn probleem. Sinds een maand heb ik al 4 x gehad dat hij in de wasmand plast. (Beneden drogen we de was en droge was leggen we in een wasmand.) Na de 3e keer heb ik de kattenbak in die kamer gezet (is daarmee ook ver verwijderd van zn etensbakjes). Ook check ik elke dag de kattenbak en schep de viezigheid eruit. Omdat ik de urine een beetje gek gekleurd vond heb ik hem sinds 5 dagen weer op urinedieetvoeding gezet. Nu vond ik vandaag weer urine in de wasmand.
Het gekke is dat hij op zijn kattenbak ook zijn behoefte doet, en dat zijn prima hoeveelheden. Er zijn hier geen kinderen in huis, geen andere dieren. Ik kan me niet voorstellen waar hij stress van heeft.
Het enige wat dus aangewezen kan worden zijn de switch van voeding/medische oorzaak, of dan de korrels? Aan de medische oorzaak wordt nu weer gewerkt, maar ik ben bang dat het een gedragsprobleem is. Hebben meer mensen hier ervaring mee? Kan het echt komen door een kattenbakkorrel terwijl hij zn kattenbak wel gebruikt? Hebben mensen tips van dingen die ik nog kan proberen?
Heel erg bedankt alvast. Liefs
Sinds 3 maanden heb ik een 1.5 jaar oude kater overgenomen van een gezin. Hij komt uit een heel klein flatje waar 4 kinderen woonden. Toen ik hem kreeg was hij nog niet gecastreerd/vaccineerd etc. Ik weet ook niet hoe hij is opgevoed. Bij mij woont hij in een groot 3 laags appartement met balkon.
Het is een heel lief aanhankelijk katertje wat wel af en toe tijdens spelen bijt of opeens in de kledingkast gaat zitten en je aanvalt als je hem eruit wil halen. Beetje ambivalent gedrag, maar dit gebeurt zelden en zodra je laat zien dat je niet bang bent schikt ie in. 90 procent van de tijd zit hij heel hard te spinnen en eist hij aandacht.
Toen we hem kregen kregen we er ook een zak voer bij speciaal voor blaasgruis. Had mw er niet bij vermeld. Op aanraden van de dierenarts hebben we hem een maand normale brokjes gegeven om de urine te vergelijken. De urine is aangeprikt en was volgens de dierenarts schoon.
Daarnaast hebben we zitten klooien met grit: normaal, fijn grit nam hij zn kattenbak mee uit en ligt dan overal. We hebben nu bianco pearls, die zijn groter en komen minder makkelijk mee. Dit is in dezelfde maand gebeurd als de voedingsswitch.
Nu komt mijn probleem. Sinds een maand heb ik al 4 x gehad dat hij in de wasmand plast. (Beneden drogen we de was en droge was leggen we in een wasmand.) Na de 3e keer heb ik de kattenbak in die kamer gezet (is daarmee ook ver verwijderd van zn etensbakjes). Ook check ik elke dag de kattenbak en schep de viezigheid eruit. Omdat ik de urine een beetje gek gekleurd vond heb ik hem sinds 5 dagen weer op urinedieetvoeding gezet. Nu vond ik vandaag weer urine in de wasmand.
Het gekke is dat hij op zijn kattenbak ook zijn behoefte doet, en dat zijn prima hoeveelheden. Er zijn hier geen kinderen in huis, geen andere dieren. Ik kan me niet voorstellen waar hij stress van heeft.
Het enige wat dus aangewezen kan worden zijn de switch van voeding/medische oorzaak, of dan de korrels? Aan de medische oorzaak wordt nu weer gewerkt, maar ik ben bang dat het een gedragsprobleem is. Hebben meer mensen hier ervaring mee? Kan het echt komen door een kattenbakkorrel terwijl hij zn kattenbak wel gebruikt? Hebben mensen tips van dingen die ik nog kan proberen?
Heel erg bedankt alvast. Liefs
maandag 12 juni 2017 om 21:37
Mijn ervaring is dat mijn kat op andere plekken dan z'n bak plast als hij pijn heeft bij het plassen, dus idd bij blaasgruis of blaasontsteking. En als hij een plek één keer heeft gebruikt gebruikt ie 'm vaker tenzij we het echt HEEL goed schoonmaken.
Verder vindt hij dingen die naar zweet ruiken plaswaardig, zoals gebruikte sportschoenen. Ligt er iets zweterigs in de wasmand? Hoewel, het gaat om schone was of niet?
Verder vindt hij dingen die naar zweet ruiken plaswaardig, zoals gebruikte sportschoenen. Ligt er iets zweterigs in de wasmand? Hoewel, het gaat om schone was of niet?
maandag 12 juni 2017 om 21:53
ik vind het wel veel veranderingen voor kat in zo'n korte tijd. Ander huis, andere voeding, ander strooisel in de kattenbak. Is kater inmiddels al geholpen?
Op rare plekken plassen is vaak een gevolg van blaasgruis dus eerst maar terug naar de dierenarts. En zet die wasmand ergens waar hij er niet bij kan.
Op rare plekken plassen is vaak een gevolg van blaasgruis dus eerst maar terug naar de dierenarts. En zet die wasmand ergens waar hij er niet bij kan.
maandag 12 juni 2017 om 21:54
maandag 12 juni 2017 om 22:00
Mijn wat getraumatiseerde eerste kat (een poes) plaste op kleding zodra ze de kans kreeg. Meer toen ze nog eenzaam was. Met een tweede kat erbij werd het wel beter, maar bijvoorbeeld een open reistas met kleding kon ze echt niet weerstaan om in te plassen. Ook met schone kleding.
Dus ik moest gewoon altijd, jarenlang zorgen dat het niet KON. Hoge wasmand. Kledingkast altijd altijd altijd dicht. Broeken die over een stoel hingen: zorgen dat de eindjes van de pijpen niet plat op de grond lagen want dan pieste ze geheid daarop. Koffers, tassen altijd helemaal dicht, liefst ook rechtop zetten. Bezoek ook waarschuwen dat ze geen open tassen of kleding los op de grond moesten leggen. Tja... afgeleerd kreeg ik het niet. Dan maar voorkomen.
Dierenartsen bevonden haar verder gewoon gezond. En zoals gezegd werd het wel veel minder toen ze er een maatje bij kreeg. Geen idee wat bij jouw katertje de redenen zijn. Maar geef hem gewoon minder kans. Kan je bijvoorbeeld de kamer afsluiten waar de wasmand in staat?
Wat betreft de kattenbak, ze zeggen dat als je wisselt van grit, dat je in het begin ook altijd nog een beetje oud grit erbij moet doen voor de vertrouwde geur. En dan langzaamaan alleen nog maar het nieuwe.
Met eten is dat misschien ook wel zo, weet ik niet. Katten zijn wel heel erg gewoontedieren! Mijn tweede kat kan al van slag zijn als ik haar bakje een meter verderop zet.
Succes!
Dus ik moest gewoon altijd, jarenlang zorgen dat het niet KON. Hoge wasmand. Kledingkast altijd altijd altijd dicht. Broeken die over een stoel hingen: zorgen dat de eindjes van de pijpen niet plat op de grond lagen want dan pieste ze geheid daarop. Koffers, tassen altijd helemaal dicht, liefst ook rechtop zetten. Bezoek ook waarschuwen dat ze geen open tassen of kleding los op de grond moesten leggen. Tja... afgeleerd kreeg ik het niet. Dan maar voorkomen.
Dierenartsen bevonden haar verder gewoon gezond. En zoals gezegd werd het wel veel minder toen ze er een maatje bij kreeg. Geen idee wat bij jouw katertje de redenen zijn. Maar geef hem gewoon minder kans. Kan je bijvoorbeeld de kamer afsluiten waar de wasmand in staat?
Wat betreft de kattenbak, ze zeggen dat als je wisselt van grit, dat je in het begin ook altijd nog een beetje oud grit erbij moet doen voor de vertrouwde geur. En dan langzaamaan alleen nog maar het nieuwe.
Met eten is dat misschien ook wel zo, weet ik niet. Katten zijn wel heel erg gewoontedieren! Mijn tweede kat kan al van slag zijn als ik haar bakje een meter verderop zet.
Succes!
You can never have too many hats, gloves and shoes
maandag 12 juni 2017 om 22:36
Onze kittens waren ook volledig zindelijk maar hadden ineens de gewoonte gekregen op schone en vuile was te plassen (binnen en buiten de wasmand). Ze hebben nergens anders geplast dan op de was. Heel gek, maar juist daarom denk ik dat het niet iets medisch is en dat ze het gewoon een fijne plek vinden en doordat de geur blijft hangen het vaker doen. Toen ik een nieuwe afsluitbare wasmand kocht was het probleem meteen opgelost.
dinsdag 13 juni 2017 om 07:47
dinsdag 13 juni 2017 om 09:20
Ik heb enkele katten gehad die in wasmanden plasten (schoon én vuil) en ook op dekbedden, ze dachten kennelijk gewoon dat dat ook kattenbakken waren, want met hun gezondheid was niets mis. Als dat bij jouw kat ook zo is (nog eens laten onderzoeken), raad ik je aan een wasmand met deksel te kopen, of een of andere plaat op de mand met schone was te leggen, zodat hij er gewoon niet meer bij kan. Het wil inderdaad ook nog wel eens helpen een tweede bak te plaatsen, op een andere verdieping.
Natuurlijk ook altijd zorgen dat de bak schoon is, want veel katten zijn daar erg kritisch op
Ik doe het altijd zo: klompvormende korrels nemen (bv Biokat), een diepe kattenbak en die heel vol doen. Dat maakt het gemakkelijkst schoon, zorgt dat er niets op de bodem gaat plakken, maakt dat de kat lekker kan graven en bovendien dat je echt niets ruikt. Mijn katten houden niet van een kap op de bak en daardoor gaat er best regelmatig wat grit over de rand, maar ik heb een handvegertje bij de bak staan en een klein vuilnisbakje, waardoor dat snel weer is opgeruimd.
Natuurlijk ook altijd zorgen dat de bak schoon is, want veel katten zijn daar erg kritisch op
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 13 juni 2017 om 13:03
In de meeste wasmiddelen voor witte was zitten bleekmiddelen, ook in vloeibaar wasmiddel. Onze katten vinden bleekmiddel ook een lekker luchtje, als ik een keer met een bleekmiddel de wc heb schoongemaakt, moet het gebruikte doekje op een plek liggen waar ze er niet bij kunnen. Anders wordt het het hele huis door gesleept.
Misschien werkt het ook wel om de kattenbak een keer goed schoon te maken met een beetje bleekwater.
En kan het zijn dat hij toch niet helemaal lekker in zijn vel zit en een (katten)maatje mist?
Misschien werkt het ook wel om de kattenbak een keer goed schoon te maken met een beetje bleekwater.
En kan het zijn dat hij toch niet helemaal lekker in zijn vel zit en een (katten)maatje mist?
dolfine wijzigde dit bericht op 14-05-2018 19:36
0.19% gewijzigd
dinsdag 13 juni 2017 om 14:14
Mijn kat plaste vroeger altijd in lege wasmanden. En op mijn bed als ze boos op me was. Ze heeft een hele periode op de badkamervloer gepoept, toen ik zwanger was. Gek werd ik ervan. Maar ben er inmiddels van overtuigd dat het allemaal stressgedrag was.
Bij jouw kat vind ik het wat onduidelijk vanwege dat blaasgedoe, ik zou het nog even aankijken en dan misschien nog eens laten checken door de dierenarts. Niet teveel rommelen met dat eten en kattenbak. Als er veel uitloop is van die andere korrels maar hij plast daarmee gewoon op de bak, dan moet je gewoon maar een keertje extra stofzuigen.
Het klinkt wel alsof hij bij jou een stuk beter af is dan in zijn vorige huis! Misschien is hij gewoon getraumatiseerd. Er bestaat ook kattenprozac, mocht hij echt PTSD hebben
Bij jouw kat vind ik het wat onduidelijk vanwege dat blaasgedoe, ik zou het nog even aankijken en dan misschien nog eens laten checken door de dierenarts. Niet teveel rommelen met dat eten en kattenbak. Als er veel uitloop is van die andere korrels maar hij plast daarmee gewoon op de bak, dan moet je gewoon maar een keertje extra stofzuigen.
Het klinkt wel alsof hij bij jou een stuk beter af is dan in zijn vorige huis! Misschien is hij gewoon getraumatiseerd. Er bestaat ook kattenprozac, mocht hij echt PTSD hebben
dinsdag 13 juni 2017 om 22:29
De eigenaresse zei dat haar jongste kind allergisch was. Toen ik die zak met voer kreeg begonnen mn alarmbellen te rinkelen haha.
Ik zal idd de kattenbak dubbel schoonmaken met bleekwater. En dan de wasmand insprayen. Hoop niet dat hij depressief is want probeer hem juist zoveel mogelijk rust en ruimte te bieden
(naast tijd om te spelen natuurlijk!)
Ik zal idd de kattenbak dubbel schoonmaken met bleekwater. En dan de wasmand insprayen. Hoop niet dat hij depressief is want probeer hem juist zoveel mogelijk rust en ruimte te bieden
maandag 14 mei 2018 om 15:46
Met wat heb je dan u wasgoed gewassen als je kat er op plaste want dit is toch een straffe geur dat er niet zomaar uitgaatYella78 schreef: ↑13-06-2017 09:20Ik heb enkele katten gehad die in wasmanden plasten (schoon én vuil) en ook op dekbedden, ze dachten kennelijk gewoon dat dat ook kattenbakken waren, want met hun gezondheid was niets mis. Als dat bij jouw kat ook zo is (nog eens laten onderzoeken), raad ik je aan een wasmand met deksel te kopen, of een of andere plaat op de mand met schone was te leggen, zodat hij er gewoon niet meer bij kan. Het wil inderdaad ook nog wel eens helpen een tweede bak te plaatsen, op een andere verdieping.
Natuurlijk ook altijd zorgen dat de bak schoon is, want veel katten zijn daar erg kritisch opIk doe het altijd zo: klompvormende korrels nemen (bv Biokat), een diepe kattenbak en die heel vol doen. Dat maakt het gemakkelijkst schoon, zorgt dat er niets op de bodem gaat plakken, maakt dat de kat lekker kan graven en bovendien dat je echt niets ruikt. Mijn katten houden niet van een kap op de bak en daardoor gaat er best regelmatig wat grit over de rand, maar ik heb een handvegertje bij de bak staan en een klein vuilnisbakje, waardoor dat snel weer is opgeruimd.