Voedingssupplement en nierproblemen kat
dinsdag 13 juni 2017 om 11:09
Hallo iedereen!
Mijn kat (13 jaar) krijgt sinds ongeveer 5 maanden om de dag wat cat flex in haar eten, omdat ze last heeft van artrose. Ze zit echter ook op een nierdieet (ze krijgt speciale voeding van Hills voor de nieren) omdat ze dus wat problemen heeft met haar nieren. In september 2016 was de waarde SDMA 0,78 (en normaal mag die niet meer zijn dan 0,75).
Nu vraag ik mij af of ik wel cat flex mag geven ivm haar nierproblemen. Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand dit toevallig?
De ingrediënten van cat flex zijn:
Glucasomine 88.000 mg/kg
Methylsulfonylmethaan 40.000 mg/kg
Gehydrolyseerd collageen 10.000 mg/kg
Natriumhyaluronaat / sodium hyaluronate 10.000 mg/kg
Chondroïtinesulfaat 1.000 mg/kg
Vitamine c 4.000 mg/kg
Aroma
Ruw as 0,2%
Ruwe celstof 0,4%
Ruw eiwit 5,8%
Ruw vet 0,1%
Vocht 92%
Zwavel 0,7%
Natrium 0,6%
Ik heb zelf al wat gegoogled op glucasomine en lees wel dat sommige mensen het afraden. Ik lees verschillende redenen: sommige zeggen iets over kalium, andere over dat glucosamine onder andere een ammoniak is, wat ook slecht is voor de nieren. Als ik op de ingrediënten google, lees ik bijvoorbeeld dat volgens mij gehydrolyseerd collageen te maken heeft met eiwitten en ik weet dat eiwitten slecht zijn voor nieren. Toen ik echter vitamine c, ruw eiwit, vocht, zwavel en natrium googlede, schrok ik al helemaal... Volgens mij zijn deze ingrediënten echt slecht voor haar nieren... Vitamine c is slecht voor de nieren en mensen mogen maximaal 2000 mg per dag krijgen, hier zie ik staan 4000 mg/kg, ik weet niet precies wat het betekent, maar het klinkt als heel veel... Ook zoveel vocht en zwavel en natrium lijken me echt niet goed...
Ik heb dit al wel eens eerder tegen onze dierenarts gezegd, maar die zei dat glucosamine niet echt kwaad kon. We hebben cat flex daar gekocht, maar ik weet eigenlijk niet of de dierenarts ook weet over de andere ingrediënten en of onze kat dat dan wel mag hebben. Ik wil ook niet dat ze pijn heeft, dus helemaal stoppen met cat flex vind ik ook vervelend, mja, nierproblemen ook...
Mijn kat (13 jaar) krijgt sinds ongeveer 5 maanden om de dag wat cat flex in haar eten, omdat ze last heeft van artrose. Ze zit echter ook op een nierdieet (ze krijgt speciale voeding van Hills voor de nieren) omdat ze dus wat problemen heeft met haar nieren. In september 2016 was de waarde SDMA 0,78 (en normaal mag die niet meer zijn dan 0,75).
Nu vraag ik mij af of ik wel cat flex mag geven ivm haar nierproblemen. Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand dit toevallig?
De ingrediënten van cat flex zijn:
Glucasomine 88.000 mg/kg
Methylsulfonylmethaan 40.000 mg/kg
Gehydrolyseerd collageen 10.000 mg/kg
Natriumhyaluronaat / sodium hyaluronate 10.000 mg/kg
Chondroïtinesulfaat 1.000 mg/kg
Vitamine c 4.000 mg/kg
Aroma
Ruw as 0,2%
Ruwe celstof 0,4%
Ruw eiwit 5,8%
Ruw vet 0,1%
Vocht 92%
Zwavel 0,7%
Natrium 0,6%
Ik heb zelf al wat gegoogled op glucasomine en lees wel dat sommige mensen het afraden. Ik lees verschillende redenen: sommige zeggen iets over kalium, andere over dat glucosamine onder andere een ammoniak is, wat ook slecht is voor de nieren. Als ik op de ingrediënten google, lees ik bijvoorbeeld dat volgens mij gehydrolyseerd collageen te maken heeft met eiwitten en ik weet dat eiwitten slecht zijn voor nieren. Toen ik echter vitamine c, ruw eiwit, vocht, zwavel en natrium googlede, schrok ik al helemaal... Volgens mij zijn deze ingrediënten echt slecht voor haar nieren... Vitamine c is slecht voor de nieren en mensen mogen maximaal 2000 mg per dag krijgen, hier zie ik staan 4000 mg/kg, ik weet niet precies wat het betekent, maar het klinkt als heel veel... Ook zoveel vocht en zwavel en natrium lijken me echt niet goed...
Ik heb dit al wel eens eerder tegen onze dierenarts gezegd, maar die zei dat glucosamine niet echt kwaad kon. We hebben cat flex daar gekocht, maar ik weet eigenlijk niet of de dierenarts ook weet over de andere ingrediënten en of onze kat dat dan wel mag hebben. Ik wil ook niet dat ze pijn heeft, dus helemaal stoppen met cat flex vind ik ook vervelend, mja, nierproblemen ook...
dinsdag 13 juni 2017 om 13:17
als er 4000 mg vit C per kg Catflex inzit, dan krijgt je kat toch nooit veel binnen. Dat is 4 mg per gram Catflex. Hoeveel gram catflex krijgt ze, en dan ook nog om de dag.. dat lijkt me het probleem niet.
Ik zou toch op de DA vertrouwen. Hij wil je kat echt niet zieker maken hoor.
En vocht zou ik me al helemaal geen zorgen over maken.
Ik zou toch op de DA vertrouwen. Hij wil je kat echt niet zieker maken hoor.
En vocht zou ik me al helemaal geen zorgen over maken.
dinsdag 13 juni 2017 om 14:47
Ik heb het inderdaad nogmaals aan de dierenarts gevraagd (telefonisch) en die zei dat het niet heel veel kwaad kon en dat als ze het nodig heeft voor haar artrose, ik het toch maar moet geven. Dingen als ruw eiwit en natrium zijn inderdaad niet goed voor de nieren, maar het zijn maar kleine hoeveelheden en als ze het dus nodig heeft, kan ik het misschien beter blijven geven.
Ik zit ook wel te kijken voor dingen als groenlipmossel (werkt ook tegen artrose) maar dit is volgens mij grotendeels gemaakt van schaaldieren en onze kat is allergisch voor garnalen, dus ik weet niet of ze hier tegen zou kunnen. Daarbij vind ik glucosamine betrouwbaarder lijken dan zoiets als groenlipmossel.
Ik zit ook wel te kijken voor dingen als groenlipmossel (werkt ook tegen artrose) maar dit is volgens mij grotendeels gemaakt van schaaldieren en onze kat is allergisch voor garnalen, dus ik weet niet of ze hier tegen zou kunnen. Daarbij vind ik glucosamine betrouwbaarder lijken dan zoiets als groenlipmossel.
dinsdag 13 juni 2017 om 15:25
Garnalen zijn schaaldieren idd dus daar zou ik gezien haar allergie niet aan beginnen. Ik denk dat als je haar meer of iets anders wil geven dit toch echt het beste gewoon weer met de dierenarts moet overleggen. Thuisdokteren doet vaak meer kwaad dan goed en op het internet is een hoop onzin te vinden!
Zo te lezen ben je hartstikke betrokken bij je beessie en wil je het beste voor haar maar ze wordt nu eenmaal een dagje ouder en ouderdom komt helaas met gebreken
als je denkt dat ze echt veel pijn heeft toch weer naar de dierenarts en anders proberen los te laten ( zo frustrerend soms hè dat ze niet kunnen praten!) Kwaaltjes en pijntjes ontkomt niemand aan bij het ouder worden en helaas onze poezebeesten ook niet!
Zo te lezen ben je hartstikke betrokken bij je beessie en wil je het beste voor haar maar ze wordt nu eenmaal een dagje ouder en ouderdom komt helaas met gebreken
dinsdag 13 juni 2017 om 16:39
Mijn kat krijgt trouwens al jaren een pijnstiller voor haar artrose. De DA zei onlangs dat 90 % van de katten artrose ontwikkeld door hun gespring. Af en toe krijgt kat een geriatrische screening, mn voor de nieren, maar ze doet het er nog steeds goed op. Ze is nu 16 jaar en krijgt al zeker 4 jaar NSAID's. Misschien ook nog een overweging? Als kat pijn heeft is dat ook niet fijn, en met glucosamine krijg je het niet weg..
woensdag 14 juni 2017 om 01:11
Zeker niet, van NSAID's verslechtert de nierfunctie juist.ambra schreef: ↑13-06-2017 16:39Mijn kat krijgt trouwens al jaren een pijnstiller voor haar artrose. De DA zei onlangs dat 90 % van de katten artrose ontwikkeld door hun gespring. Af en toe krijgt kat een geriatrische screening, mn voor de nieren, maar ze doet het er nog steeds goed op. Ze is nu 16 jaar en krijgt al zeker 4 jaar NSAID's. Misschien ook nog een overweging? Als kat pijn heeft is dat ook niet fijn, en met glucosamine krijg je het niet weg..
woensdag 14 juni 2017 om 07:05
Een lage dosis NSAID is juist goed voor de nieren. Bovendien, al zou dat niet zo zijn, je kunt een kat niet rond laten lopen met pijn, kwaliteit van leven gaat altijd voor de lengte ervan. Helaas lopen er inderdaad veel te veel katten met niet herkende pijnklachten rond, want "hij wordt wat strammer, maar dat hoort bij de leeftijd".
woensdag 14 juni 2017 om 12:50
Waar haal je dit vandaan dan? Ik heb dit werkelijk nog nooit gehoord (en de eerste 5-6 pagina's van PubMed reppen er ook geen woord over).Izzy_ schreef: ↑14-06-2017 07:05Een lage dosis NSAID is juist goed voor de nieren. Bovendien, al zou dat niet zo zijn, je kunt een kat niet rond laten lopen met pijn, kwaliteit van leven gaat altijd voor de lengte ervan. Helaas lopen er inderdaad veel te veel katten met niet herkende pijnklachten rond, want "hij wordt wat strammer, maar dat hoort bij de leeftijd".
Ik kan me ergens nog voorstellen dat dit geldt voor patiënten (of katten...) met een goede nierfunctie, maar in het geval van nierfunctiestoornissen wordt het gebruik van alle NSAID's ontraden hoor...
donderdag 15 juni 2017 om 15:26
Bedankt nog voor de reacties!
Ik weet niet of ze echt veel pijn heeft. Ze loopt nog steeds paar keer per dacht 2 trappen op en af en ze springt ook nog steeds. Ik weet dat dit niet wil zeggen dat ze geen pijn heeft, maar ik denk dat als de pijn echt onhoudbaar zou zijn, ze dit niet allemaal zou doen. Het is wel dat traplopen minder soepel gaat.
NSAID's durf ik egienlijk echt niet te geven, ik heb daar zulke horrorverhalen over gelezen...
Ik weet niet of ze echt veel pijn heeft. Ze loopt nog steeds paar keer per dacht 2 trappen op en af en ze springt ook nog steeds. Ik weet dat dit niet wil zeggen dat ze geen pijn heeft, maar ik denk dat als de pijn echt onhoudbaar zou zijn, ze dit niet allemaal zou doen. Het is wel dat traplopen minder soepel gaat.
NSAID's durf ik egienlijk echt niet te geven, ik heb daar zulke horrorverhalen over gelezen...
donderdag 15 juni 2017 om 15:55
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21906984Honingbij_ schreef: ↑14-06-2017 12:50Waar haal je dit vandaan dan? Ik heb dit werkelijk nog nooit gehoord (en de eerste 5-6 pagina's van PubMed reppen er ook geen woord over).
Ik kan me ergens nog voorstellen dat dit geldt voor patiënten (of katten...) met een goede nierfunctie, maar in het geval van nierfunctiestoornissen wordt het gebruik van alle NSAID's ontraden hoor...