Leuke geschiedenisweetjes
maandag 12 juni 2017 om 23:44
Zijn hier meer liefhebbers van geschiedenis? Ik vind de grotere bekendere zaken interessant, maar ook de kleinere die bijvoorbeeld een benaming/oorsprong verklaren.
Zo zijn er twee dorpen; Helenaveen (Noord-Brabant) en Griendtsveen (Limburg). Griendtsveen werd gesticht door de zakenman Jan van de Griendt. Hij kocht land om er het turf te aten steken. Er waren niet voldoende arbeiders in de buurt, dus werden ze gerekruteerd vanuit Drenthe en Overijssel. Deze arbeiders hadden natuurlijk woningen en voorzieningen nodig dus werd Helenaveen (genoemd naar zijn vrouw) opgericht.
Deze migratie verklaart ook de niet Limburgse en niet Brabantse namen alsook het dialect.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Griendtsveen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Helenaveen
Een ander leuk weetje is van iets grotere proporties en heeft te maken met spionage en naar verluid de reden voor Hitler om Nederland binnen te vallen. (al had hij dat waarschijnlijk hoe dan ook gedaan)
"Op 9 november 1939 vond er aan de Herungergrens bij café Backus in Venlo een merkwaardig voorval plaats. De Engelse geheim agenten kapitein Sigismund Payne-Best en majoor Richard Stevens, de Nederlandse luitenant Dirk Klop en de privé-chauffeur Jan Lemmens werden schijnbaar uit het niets ontvoerd door een SS-Sonderkommando. Met de ontvoering van het viertal bij café Backus was het Venlo Incident geboren. De gevolgen van de kidnapping bleken immens!"
https://nl.wikipedia.org/wiki/Venlo-incident
Zo zijn er twee dorpen; Helenaveen (Noord-Brabant) en Griendtsveen (Limburg). Griendtsveen werd gesticht door de zakenman Jan van de Griendt. Hij kocht land om er het turf te aten steken. Er waren niet voldoende arbeiders in de buurt, dus werden ze gerekruteerd vanuit Drenthe en Overijssel. Deze arbeiders hadden natuurlijk woningen en voorzieningen nodig dus werd Helenaveen (genoemd naar zijn vrouw) opgericht.
Deze migratie verklaart ook de niet Limburgse en niet Brabantse namen alsook het dialect.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Griendtsveen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Helenaveen
Een ander leuk weetje is van iets grotere proporties en heeft te maken met spionage en naar verluid de reden voor Hitler om Nederland binnen te vallen. (al had hij dat waarschijnlijk hoe dan ook gedaan)
"Op 9 november 1939 vond er aan de Herungergrens bij café Backus in Venlo een merkwaardig voorval plaats. De Engelse geheim agenten kapitein Sigismund Payne-Best en majoor Richard Stevens, de Nederlandse luitenant Dirk Klop en de privé-chauffeur Jan Lemmens werden schijnbaar uit het niets ontvoerd door een SS-Sonderkommando. Met de ontvoering van het viertal bij café Backus was het Venlo Incident geboren. De gevolgen van de kidnapping bleken immens!"
https://nl.wikipedia.org/wiki/Venlo-incident
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020
dinsdag 13 juni 2017 om 19:59
1.Wie de schoen... 2. Kvond het een smakelijke opmerking en zeer op z'n plaats. 3. Denk wat je wilt over mensen die je niet kent, het is jouw fantasie... 4. Ik geloof niet, ik weet...nelicquele schreef: ↑13-06-2017 13:06Ik ben echt niet zielig hoor. Wat een flauwe opmerking en totaal irrelevant hier. Ik noem jou toch ook niet zielig omdat jij in irrationele zaken gelooft?
dinsdag 13 juni 2017 om 21:00
klopt mijn overgrootvader heeft ook vast gezeten in een werkkamp omdat ze dachten dat hij een spion was, hij was wel geboren en togen in Suriname.Magister schreef: ↑13-06-2017 11:23Suriname heeft een niet onbelangrijke rol gespeeld in WW2.
Ca 60 % van het aluminium dat werd gebruikt voor de geallieerde oorlogsindustrie (lees vliegtuigen) kwam van Suriname.
Surinamers hebben ook gevochten tegen zowel de Duitsers als de Japanners.
En ook zijn er honderden joodse vluchtelingen opgevangen in Suriname...
Let wel, ook (indische) NSB ers en ander nazisympathisanten vluchtten naar Suriname, waar ze in werkkampen terechtkwamen (en ze werden na de oorlog helaas niet berecht)
Tot de dag van vandaag ligt er nog een Duits schip halfgezonken in de Surinamerivier...
Relax we're all crazy, it's not a competition
dinsdag 13 juni 2017 om 21:11
zeelui droegen vroeger een gouden oor ring, mochten ze de reis niet overleven, dan kon de weduwe daarmee zichzelf en haar kinderen onderhouden.
de Schreierstoren in Amsterdam heten vroeger: Schrayershoucktoren omdat de stadsmuur hier een scherpe hoek maakte (van schray = "scherp"). De huidige naam zou de toren hebben gekregen omdat hij op de plaats stond waar in de tijd van de VOC vrouwen afscheid namen van hun mannen voordat die op reis gingen.
de Schreierstoren in Amsterdam heten vroeger: Schrayershoucktoren omdat de stadsmuur hier een scherpe hoek maakte (van schray = "scherp"). De huidige naam zou de toren hebben gekregen omdat hij op de plaats stond waar in de tijd van de VOC vrouwen afscheid namen van hun mannen voordat die op reis gingen.
Relax we're all crazy, it's not a competition
dinsdag 13 juni 2017 om 21:52
Marianne Thieme besluit in de Tweede Kamer steevast haar debatbijdragen met de zin: "Voorts zijn wij van mening dat er een einde moet komen aan de bio-industrie."
Dit als verwijzing naar de Romeinse senator Cato die zijn redevoeringen afsloot met: "Overigens ben ik van mening dat Carthago vernietigd moet worden". Wat tijdens de 3e Punische oorlog ook gebeurde.
Dit als verwijzing naar de Romeinse senator Cato die zijn redevoeringen afsloot met: "Overigens ben ik van mening dat Carthago vernietigd moet worden". Wat tijdens de 3e Punische oorlog ook gebeurde.
dinsdag 13 juni 2017 om 22:10
Leuk dat er zoveel reacties zijn, ik heb weer een hoop geleerd.
Nog eentje die aansluit bij peperduur en ook steenrijk (alleen rijken konden zich stenen huizen veroorloven) is de uitdrukking "rijke stinkerd" Dit omdat het begraven worden in een mausoleum alleen aan rijken was voorbehouden maar zo'n bovengronds graf ging op een gegeven moment toch wel meuren.
Oh, en Romeinse soldaten werden ook wel met zout betaald = sal in het Latijn. Daar komt dus ook het woord salaris vandaan.
Nog eentje die aansluit bij peperduur en ook steenrijk (alleen rijken konden zich stenen huizen veroorloven) is de uitdrukking "rijke stinkerd" Dit omdat het begraven worden in een mausoleum alleen aan rijken was voorbehouden maar zo'n bovengronds graf ging op een gegeven moment toch wel meuren.
Oh, en Romeinse soldaten werden ook wel met zout betaald = sal in het Latijn. Daar komt dus ook het woord salaris vandaan.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020
dinsdag 13 juni 2017 om 22:20
dinsdag 13 juni 2017 om 22:26
Zo, dit is goed voor mijn algemene ontwikkeling. Met een aantal weetjes kan ik wel ergens goede sier maken binnenkort.
Iemand die in zeven sloten tegelijk loopt, is niet nat. Hij kan alleen niet meer bij zijn waardevolle bezittingen. Die zitten namelijk in een kistje waar zeven keer een slot op is bevestigd dat in elkaar draait. Als al die zeven sloten in elkaar vastlopen gaat de kist niet meer open.
Iemand die in zeven sloten tegelijk loopt, is niet nat. Hij kan alleen niet meer bij zijn waardevolle bezittingen. Die zitten namelijk in een kistje waar zeven keer een slot op is bevestigd dat in elkaar draait. Als al die zeven sloten in elkaar vastlopen gaat de kist niet meer open.
dinsdag 13 juni 2017 om 23:58
Over de leerplichtwet van 1901. Ik moest even de details googlen.
Deze leerplichtwet bepaalde dat kinderen voortaan zes jaar onderwijs moeten volgen. De wet wordt aangenomen met 50 tegen 49 stemmen. Als graaf Francis Schimmelpenninck, een
antirevolutionair kamerlid en tegenstander van de leerplicht, niet van zijn paard was gevallen, had de leerplicht nog veel langer op zich laten wachten.
Deze leerplichtwet bepaalde dat kinderen voortaan zes jaar onderwijs moeten volgen. De wet wordt aangenomen met 50 tegen 49 stemmen. Als graaf Francis Schimmelpenninck, een
antirevolutionair kamerlid en tegenstander van de leerplicht, niet van zijn paard was gevallen, had de leerplicht nog veel langer op zich laten wachten.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
dinsdag 13 juni 2017 om 23:59
Was dat niet het wetje van van Houten?lollypopje schreef: ↑13-06-2017 23:58Over de leerplichtwet van 1901. Ik moest even de details googlen.
woensdag 14 juni 2017 om 00:02
Lange treinreizen werden ook nog weleens aanbevolen voor hysterische vrouwtjes. (treinen hadden toen een enigszins masserend effect op het onderlichaam)lollypopje schreef: ↑13-06-2017 22:26De vibrator is uitgevonden als middel tegen hysteria en vrouwen werden daarmee behandeld door dokter.
woensdag 14 juni 2017 om 00:06
Toen de nazi's Noorwegen veroverden , introduceerden ze daar ook hun Lebensborn programma, (vrouwen werden destijds 'ertoe gebracht' om kinderen met nazi-officiers te maken teneinde een zuiver ras te creëren) Het bekendste Lebensborn kind is Annifrid Lyngstad ofwel de donkerharige zangeres van ABBA...
woensdag 14 juni 2017 om 00:10
Dat dacht ik ook, maar Google levert toch iets anders. Waarschijnlijk doordat de twee wetten wrl veel met elkaar te maken hadden
http://www.gahetna.nl/tijdbalk/445945/525409
In eerste instantie zou leerplicht ook in het wetje van Van Houten zitten, maar daarvoor was te veel tegenstand. Het verbod arbeid voor kinderen onder de 12 jaar werd echter met 64 tegen 6 aangenomen.
https://www.historischnieuwsblad.nl/nl/ ... outen.html
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
woensdag 14 juni 2017 om 00:10
Nee daar kon de zeeman van begraven worden als hij aan het andere eind van de wereld overleed. Goud was altijd inwisselbaar en ter plekke een betaalmiddelRouge__ schreef: ↑13-06-2017 21:11zeelui droegen vroeger een gouden oor ring, mochten ze de reis niet overleven, dan kon de weduwe daarmee zichzelf en haar kinderen onderhouden.
(zo heb ik het tenminste gehoord)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert