Eco sticker Frankrijk

15-06-2017 07:33 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Via Facebook krijg ik steeds meldingen van allerlei mensen over een eco sticker die je tegenwoordig nodig hebt in Frankrijk. In veel landen moet je al jaren een vignet hebben maar dit is nieuw volgens mij. We rijden al jaren in of door Frankrijk en ik heb het nog nooit gehoord of gezien.

Is dit ook voor toeristen? En waarom is dat niet breder in het nieuws als dat zo is?
De sticker kost maar 5 euro en is met 10 dagen in huis dus het is zo geregeld maar ik vind het zo vaag dat dit nu via internet verspreid wordt en je er verder niks over hoort.

Frankrijk is een land wat vaak bezocht wordt en omdat het redelijk "gewoon" is ga ik niet iedere keer de regels uitpluizen. We komen er immers al jaren!

Wie kan mij er meer over vertellen?
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Kun je gewoon vinden op internet: https://www.anwb.nl/vakantie/frankrijk/ ... ilieuzones
Het is sinds dit jaar verplicht, ook voor toeristen. Geldt nu nog alleen voor Parijs, Lyon, Lille (deel stad) en Grenoble (ook deels).
https://www.anwb.nl/vakantie/frankrijk/ ... ilieuzones

Hier staat veel info.
Ik heb 'm al gekocht.
Belangrijk: Hij is dus niet in heel Frankrijk verplicht maar alleen in de binnenstad van bepaalde steden. En je hebt blijkbaar een creditcard nodig om hem te bestellen.
Maar ook dat staat inderdaad in het ANWB-artikel.
Ik wist van het bestaan niet af. We vertrekken dit weekend naar Frankrijk. Ik vind die bestelprocedure maar lang en onhandig. Verkoop die dingen dan gewoon bij de ANWB.
Aleen voor karretjes van voor 1997.
Ik hoorde het van de week bij 538.
Wij vertrekken morgen en hebben geen sticker.

De grote steden ( Parijs, Lille, Grenoble) vermijden we en wat ik zo lees is dat ze pas echt gaan beboeten vanaf 1 juli ( in Parijs).
Dan zijn we al weer terug.

Elke auto moet zo'n sticker volgens mij hebben, auto's voor 1997 worden geweerd uit Parijs.

Nou ja, we wagen het erop, we zijn op doorreis naar het zuiden van Frankrijk en de steden die we daar tegenkomen hebben nog geen zones ingevoerd.
anoniem_271473 wijzigde dit bericht op 15-06-2017 08:21
0.21% gewijzigd
Karretjes van voor 1997 mogen de stad niet meer in.....

'In de milieuzone van Parijs en andere steden geldt een algemeen verbod voor motorvoertuigen die geregistreerd zijn vóór 1 januari 1997. Voor deze voertuigen is geen milieusticker verkrijgbaar.'
Dat het op de site van de ANWB staat is heel fijn en ook duidelijk inderdaad. Het is echter wel zo dat wij echt al jaren ( lees 10+ jaar) naar of door Frankrijk reizen. En vaak ook een paar keer per jaar. Ik vind het echt apart dat er zo weinig ruchtbaarheid gegeven wordt aan iets dat dus blijkbaar heel belangrijk is. Het is voor ons zo gewoon dat we niet meer gaan kijken naar waar we rekening mee moeten houden of iets in die strekking. Nou ja, we gaan niet naar parijs ofzo dus dan zal het wel meevallen.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Qua communicatie is dit wel een leuk dilemma. Wie zou het in Nederland moeten communiceren? Voor de hand liggend is dat de ANWB gezien hun doelstellingen, maar hoe kan de ANWB iedereen bereiken? Die kunnen hoogstens een persbericht uitsturen in de hoop dat het opgepikt wordt door de massamedia of een uitgebreide reclamecampagne (voor veel geld en met een twijfelachtig resultaat).

Uiteindelijk is het natuurlijk de reiziger verantwoordelijk die zich dient voor te bereiden voordat de reis begint.
Mijn vriend heeft ruim 2 maanden op die sticker gewacht.
Ze zijn er in de categorie van 1 tot 5.
Alleen Nodig op dagen wanneer er te veel (lucht)vervuiling wordt gemeten enzo. Niet elke dag. Dus je kan gewoon naar Parijs met de auto
En het wordt dagen van te voren aangegeven op welke dagen welke nummers er wel of niet in mogen , in Paris en in sommige voorsteden. Voorheen waren het met de (on) even nummers op het nummerbord.
Wist hier ook niks vanaf, maar door een ander forum werd er wel wat over geschreven. Gelijk besteld en anderhalve week later al in huis. Als je de sticker besteld, krijg je een bevestiging en factuur van de bestelling en die bevestiging/factuur kun je eerst als "nooddocument" meenemen en laten zien dat je de sticker wel besteld hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven