Van koolhydraatarm naar een normaal eetpatroon

zondag 18 juni 2017 om 17:23
Hallo!
Ik let nu al zo'n 5 maanden op mijn koolhydraten. Ik ben al wel wat kilo's kwijt maar helaas niet zoveel als ik zou willen. Maar goed dat maakt niet uit ik heb heel het jaar nog! Ik ga over 6 weken op vakantie en ik zou eigenlijk toch echt wel graag wat kilo's kwijt willen. Ik wil dus deze weken even knallen. Maar ik ben het koolhydraatarm eten een beetje beu. Ik wil gewoon weer wat meer koolhydraten eten, dit is veel makkelijker. Dan kan ik thuis gewoon met de pot mee eten ipv steeds mijn eigen eten te kopen en te maken. Alleen ben ik een beetje bang dat ik dan niet meer zoveel afval. Omdat mijn lichaam een beetje gewend is aan weinig koolhydraten. Alhoewel ik een paar jaar geleden nog van alles kon eten en gewoon makkelijk afviel. Moet ik nu echt heel goed opletten met wat ik. Dat is frustrerend. Toen lette ik nooit op mijn koolhydraten heel eerlijk gezegd.
Mijn vraag is of een van jullie dus hier ervaring mee heeft. Dat je naar een koolhydraatarm dieet, gewoon bent overgestapt naar een normaal eetpatroon. En viel je daar toen ook mee af?
Ik ben benieuwd.
Ik let nu al zo'n 5 maanden op mijn koolhydraten. Ik ben al wel wat kilo's kwijt maar helaas niet zoveel als ik zou willen. Maar goed dat maakt niet uit ik heb heel het jaar nog! Ik ga over 6 weken op vakantie en ik zou eigenlijk toch echt wel graag wat kilo's kwijt willen. Ik wil dus deze weken even knallen. Maar ik ben het koolhydraatarm eten een beetje beu. Ik wil gewoon weer wat meer koolhydraten eten, dit is veel makkelijker. Dan kan ik thuis gewoon met de pot mee eten ipv steeds mijn eigen eten te kopen en te maken. Alleen ben ik een beetje bang dat ik dan niet meer zoveel afval. Omdat mijn lichaam een beetje gewend is aan weinig koolhydraten. Alhoewel ik een paar jaar geleden nog van alles kon eten en gewoon makkelijk afviel. Moet ik nu echt heel goed opletten met wat ik. Dat is frustrerend. Toen lette ik nooit op mijn koolhydraten heel eerlijk gezegd.
Mijn vraag is of een van jullie dus hier ervaring mee heeft. Dat je naar een koolhydraatarm dieet, gewoon bent overgestapt naar een normaal eetpatroon. En viel je daar toen ook mee af?
Ik ben benieuwd.

zondag 18 juni 2017 om 17:40
het is niet aangetoond dat koolhydraatarm eten meer effect heeft dan vetarm, vleesarm, pindakaasarm of wat dan ook arm (muv eiwitten en vezels, gezien die langer verzadigen). Als je minder koolhydraten eet, eet je over het algemeen gewoon minder. Dus ja, je zou prima normaal kunnen eten, mits je porties niet te groot zijn en tussendoortjes gestricted.

zondag 18 juni 2017 om 17:42
Het concept van afvallen is doodsimpel: minder eten dan je verbruikt. Als je dat niet zelf intuïtief in kan schatten, is het misschien goed idee om dat een poosje te berekenen. At je normaal gesproken een koolhydraatarme maaltijd van 400kcal, dan kan je dat natuurlijk ook gewoon doen met koolhydraten. Neem grote porties vlees/eiwitten en groente, vul de overige kcal aan met koolhydraten en klaar is kees.
Pas je trouwens wel op op vakantie? Dat je daar niet onder het mom van "het is toch vakantie, dan moet je kunnen genieten" de hele dag ijsjes, cocktails en grote porties eten consumeert? Je lichaam is namelijk niet op vakantie en het zou toch zonde zijn als je na de vakantie weer vanaf 0 moet beginnen.
Pas je trouwens wel op op vakantie? Dat je daar niet onder het mom van "het is toch vakantie, dan moet je kunnen genieten" de hele dag ijsjes, cocktails en grote porties eten consumeert? Je lichaam is namelijk niet op vakantie en het zou toch zonde zijn als je na de vakantie weer vanaf 0 moet beginnen.

zondag 18 juni 2017 om 17:48
Ik hou alles bij op Myfitnesspal! Dus ik hou alles gewoon in de gaten. Ja, ik ben wel een beetje bang. Dat ik mezelf een beetje laat gaan op de vakantie. Dit wil ik eigenlijk niet, maar ik ga ook niet heel erg opletten. Denk gewoon dat ik wel gewoon geniet, maar wel in een normale mate. Dus niet heel erg losgaan. Ik sport ook zo'n 4 keer in de week.

zondag 18 juni 2017 om 19:09
Koolhydraatarm eten is een normaal eetpatroon
Het kan zijn dat het niet het eetpatroon is wat goed bij jou past en dan zou ik het inderdaad aanpassen naar een eetpatroon die wel bij jou past.

Het kan zijn dat het niet het eetpatroon is wat goed bij jou past en dan zou ik het inderdaad aanpassen naar een eetpatroon die wel bij jou past.
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor!

zondag 18 juni 2017 om 20:54
Als je werkelijk koolhydraatarm hebt gegeten, en je meer daarvan gaat eten, zal je lichaam alle suiker die niet meteen nodig is voor energie gaan opslaan in spieren en lever. Dat gebeurt niet in suikerkorrels maar in suikerwater (glycogeen). Zowel suiker als water wegen behoorlijk, dus houd rekening met 500-1200 gram die je op de weegschaal zal aankomen. Dat je niet schrikt.
retrostar wijzigde dit bericht op 18-06-2017 20:57
2.29% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
zondag 18 juni 2017 om 20:58
Het kan ook wel dat je alleen maar dénkt dat je koolhydraatarm hebt gegeten, maar dat je toch in werkelijkheid zoveel hebt gegeten dat de reservoirs in je lichaam toch nog redelijk gevuld waren, en in dat geval zal je er niet veel van merken. Het teveel aan suiker wordt dan in de vorm van vet zeer compact opgeslagen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven