Hoe geëmancipeerd is de Nederlandse vrouw daadwerkelijk?
dinsdag 20 juni 2017 om 19:24
Ik wist niet goed op welke pijler dit te plaatsen, dus dan maar onder relaties, omdat het daar (onder meer) mee te maken heeft.
Vandaag: een vrouwelijke collega komt om 9 uur binnen op het werk, krijgt blijkbaar 10 minuten later een "help"-telefoontje van haar man, en verdwijnt naar huis.
De situatie: kind van 3/4 jaar oud heeft waterpokken. Maar: vader was gewoon thuis (mijn collega en haar man hebben het zo geregeld dat er altijd één ouder thuis is), dus waarom dat noodtelefoontje? Maar nee, mijn collega was nog geen tien minuten binnen of ze meldde dat ze écht naar huis moest want noodgeval en ziek kind en ze moest het gaan verzorgen enz.
Terwijl de vader nota bene gewoon thuis was.
Ben ik nou raar, of had ze dan gewoon kunnen vinden dat die vader óók voor het kind had kunnen zorgen, en gewoon kunnen zeggen "sterkte schat, geef de kleine een knuffel van me en mamma is er om half 5 weer, want mamma moet nou eenmaal werken"...
Waarom moest ze als een speer naar huis rijden om pas 4 uur later weer op te duiken (en gewoon haar werk te laten vallen)?
Hoe geëmancipeerd zijn veel vrouwen dan werkelijk, als ze niet vinden dat hun man op dat moment prima voor de kleine kan zorgen, maar dat ze zich gewoon toch geroepen voelen naar huis te snellen?
Vandaag: een vrouwelijke collega komt om 9 uur binnen op het werk, krijgt blijkbaar 10 minuten later een "help"-telefoontje van haar man, en verdwijnt naar huis.
De situatie: kind van 3/4 jaar oud heeft waterpokken. Maar: vader was gewoon thuis (mijn collega en haar man hebben het zo geregeld dat er altijd één ouder thuis is), dus waarom dat noodtelefoontje? Maar nee, mijn collega was nog geen tien minuten binnen of ze meldde dat ze écht naar huis moest want noodgeval en ziek kind en ze moest het gaan verzorgen enz.
Terwijl de vader nota bene gewoon thuis was.
Ben ik nou raar, of had ze dan gewoon kunnen vinden dat die vader óók voor het kind had kunnen zorgen, en gewoon kunnen zeggen "sterkte schat, geef de kleine een knuffel van me en mamma is er om half 5 weer, want mamma moet nou eenmaal werken"...
Waarom moest ze als een speer naar huis rijden om pas 4 uur later weer op te duiken (en gewoon haar werk te laten vallen)?
Hoe geëmancipeerd zijn veel vrouwen dan werkelijk, als ze niet vinden dat hun man op dat moment prima voor de kleine kan zorgen, maar dat ze zich gewoon toch geroepen voelen naar huis te snellen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

dinsdag 20 juni 2017 om 20:09
En nu? Dus is het logisch dat mevrouw collega Pejeka vanmorgen met spoed vertrok naar man en kind met waterpokken? Bedoel je dat?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Door de evolutie erbij te halen, doe jij of het verschil in de hersens is voorgeprogrammeerd. En dat is tot nu toe niet aangetoond.

En toen zei ze niet 'bemoei je met je zelf'?MoirenPhae schreef: ↑20-06-2017 20:08Je hebt nagevraagd of pa ook thuis was en waarom haar aanwezigheid gewenst was?

dinsdag 20 juni 2017 om 20:10
.pejeka schreef: ↑20-06-2017 19:50Waarom? In andere gevallen staan veel vrouwen toch vooraan om vooral te verkondigen dat hun man ook best wat (zorg-)taken kan oppakken? En nou doet zich een situatie voor waarin die vrouw dan ook gewoon tegen die man kan zeggen "Joh, jij bent nou thuis als zorgende ouder, dus pak het op" maar nee, dan springt ze in de auto en rijdt naar huis. Nou, leve de emancipatie dus.
Omdat het niets verandert aan de situatie. Je bent niet de leidinggevende en gaat op een ongelukkig moment de moraalridder uithangen. Bah!
dinsdag 20 juni 2017 om 20:10

Oh wacht! Daar doelde pejeka ook op.
Eens Pejeka!
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
dinsdag 20 juni 2017 om 20:11
Als mijn man zou bellen zou ik ook snel naar huis gaan.
Die is namelijk minstens even goed in staat als ik om voor onze kinderen te zorgen en dat wéét hij.
Die belt niet zomaar.
(Denk ik, want hij heeft dat nog nooit gedaan)
Die is namelijk minstens even goed in staat als ik om voor onze kinderen te zorgen en dat wéét hij.
Die belt niet zomaar.
(Denk ik, want hij heeft dat nog nooit gedaan)
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

dinsdag 20 juni 2017 om 20:12
Totdat ze het niet verteld heeft kunnen we ook niet weten of ze wel of niet geëmancipeerd is.

dinsdag 20 juni 2017 om 20:14
.
Hoewel ik op pagina één schreef dat ik zou ophangen als man zou bellen, is dit toch ook wat er bij ons zou kunnen gebeuren.
dinsdag 20 juni 2017 om 20:14

dinsdag 20 juni 2017 om 20:16
De mijne wel. En toen ben ik maar heel rap naar huis gegaan, was alle reden toe.
En ik verkeer verder niet in de positie om te beoordelen of een aanval van waterpokken al dan niet een reden is om naar huis te gaan, of er nou een vader aanwezig is of niet.

dinsdag 20 juni 2017 om 20:18
Daar heb je een punt. Pjk moet die collega effe gauw sommeren openheid van zaken te geven. Hoe kunnen we anders to the point discussiëren?MoirenPhae schreef: ↑20-06-2017 20:12Totdat ze het niet verteld heeft kunnen we ook niet weten of ze wel of niet geëmancipeerd is.

dinsdag 20 juni 2017 om 20:19
Zolang vrouwen als enigen kunnen baren, zal de rolverdeling voor de zorg van de kinderen altijd meer bij de moeder komen te liggen. Alhoewel er inderdaad steeds meer (hoogopgeleide) ouders zijn waarbij de zorg wel evenredig verdeeld is.
anoniem_195453 wijzigde dit bericht op 20-06-2017 20:21
2.53% gewijzigd
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niets. En dan heb ik eigenlijk al teveel gezegd.

dinsdag 20 juni 2017 om 20:20
En bovendien, als het echt een onschuldig geval van waterpokken betrof: wie is er dan niet geëmancipeerd. Ik zou toch eerder zeggen die paniekzaaiende man die meteen gillend zijn vrouw bij haar werk vandaan belde toch. Waarom toch altijd al dat gebrek aan emancipatie maar meteen bij de vrouw neerleggen.

dinsdag 20 juni 2017 om 20:22
Hoe kan dat dan? Ik neem aan dat daar ook nog steeds de vrouwen baren.rotterdammert23 schreef: ↑20-06-2017 20:19Zolang vrouwen als enigen kunnen baren, zal de rolverdeling voor de zorg van de kinderen altijd meer bij de moeder komen te liggen. Alhoewel er inderdaad steeds meer (hoogopgeleide) ouders zijn waarbij de zorg wel evenredig verdeeld is.
dinsdag 20 juni 2017 om 20:23
rotterdammert23 schreef: ↑20-06-2017 20:19Zolang vrouwen als enigen kunnen baren, zal de rolverdeling voor de zorg voor de kinderen altijd meer bij de moeder komen te liggen. Alhoewel er inderdaad steeds meer (hoogopgeleide) ouders komen waarbij de zorg wel evenredig verdeeld is.
Ook weer lulkoek. Ik weer niet anders dan dat het evenredig verdeeld is, al 3 decennia lang.
Geen bijzonderheden

dinsdag 20 juni 2017 om 20:23
Je zal een krentenbollenfobie hebben. Die man heeft gelijk dat hij haar belt.Lady_Voldemort schreef: ↑20-06-2017 20:20En bovendien, als het echt een onschuldig geval van waterpokken betrof: wie is er dan niet geëmancipeerd. Ik zou toch eerder zeggen die paniekzaaiende man die meteen gillend zijn vrouw bij haar werk vandaan belde toch. Waarom toch altijd al dat gebrek aan emancipatie maar meteen bij de vrouw neerleggen.