Hoe geëmancipeerd is de Nederlandse vrouw daadwerkelijk?

20-06-2017 19:24 351 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wist niet goed op welke pijler dit te plaatsen, dus dan maar onder relaties, omdat het daar (onder meer) mee te maken heeft.

Vandaag: een vrouwelijke collega komt om 9 uur binnen op het werk, krijgt blijkbaar 10 minuten later een "help"-telefoontje van haar man, en verdwijnt naar huis.

De situatie: kind van 3/4 jaar oud heeft waterpokken. Maar: vader was gewoon thuis (mijn collega en haar man hebben het zo geregeld dat er altijd één ouder thuis is), dus waarom dat noodtelefoontje? Maar nee, mijn collega was nog geen tien minuten binnen of ze meldde dat ze écht naar huis moest want noodgeval en ziek kind en ze moest het gaan verzorgen enz.

Terwijl de vader nota bene gewoon thuis was.

Ben ik nou raar, of had ze dan gewoon kunnen vinden dat die vader óók voor het kind had kunnen zorgen, en gewoon kunnen zeggen "sterkte schat, geef de kleine een knuffel van me en mamma is er om half 5 weer, want mamma moet nou eenmaal werken"...

Waarom moest ze als een speer naar huis rijden om pas 4 uur later weer op te duiken (en gewoon haar werk te laten vallen)?

Hoe geëmancipeerd zijn veel vrouwen dan werkelijk, als ze niet vinden dat hun man op dat moment prima voor de kleine kan zorgen, maar dat ze zich gewoon toch geroepen voelen naar huis te snellen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Geen 10 pagina's doorgeworsteld, alleen de OP gelezen.

Pejeka, ik heb geen idee. Maar ook geen kinderen EN geen kinderwens. IMHO moet iedereen voor zichzelf bepalen hoe ze situaties als deze aanpakken en je collega had dit allicht anders kunnen doen.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
pejeka schreef:
20-06-2017 22:34
Waar het mij om ging is dat niet alleen die moeder naar huis snelde, maar dat veel vrouwelijke collega's haar ook nog groot gelijk gaven daarin, ondanks het feit dat er een liefhebbende vader bij het kind thuis was die prima de verzorging op zich kon nemen.
Het gaat dus om gelijk krijgen.
Je hebt gelijk.
Slotje
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-06-2017 12:12
Reden: provoceren
97.37% gewijzigd
pejeka schreef:
20-06-2017 22:34
Waar het mij om ging is dat niet alleen die moeder naar huis snelde, maar dat veel vrouwelijke collega's haar ook nog groot gelijk gaven daarin, ondanks het feit dat er een liefhebbende vader bij het kind thuis was die prima de verzorging op zich kon nemen. Dus het ging niet alleen om die ene vrouw/moeder, maar eigenlijk meer nog dat veel vrouwelijke collega's het volkomen begrijpelijk vonden dat ze alles uit haar handen liet vallen en in de auto sprong. Want tja, als zo'n kleuter ziek is, heeft het toch eigenlijk niks aan de vader, dan moet de moeder er zijn (letterlijk wat één van mijn collega's zei)...
Ik zou me bij zo'n situatie waarschijnlijk volledig afzijdig houden.

Maar ik kan me ook situaties voorstellen waarin ik om een fikkie bij een bepaalde collega wat op te stoken me laat verleiden tot wat provocerende opmerkingen.
En ik kan me ook situaties voorstellen waarbij ik een collega zou steunen, ook al ging ze naar huis omdat grassprietje veertien een conflict heeft met madeliefje zeven.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-06-2017 12:11
Reden: offtopic; provoceren
98.61% gewijzigd
Ik vind het erg frappant dat de mensen in de omgeving van Pejeka altijd erg van het uiterste zijn.
Alle vrouwen zijn niet geëmancipeerd.
Alle kinderen zitten 5 dagen in de week op de BSO.
Alle tieners fietsen roekeloos door de stad.
Alle buitenlanders zijn niet goed geïntegreerd.
Alle alleenstaande moeders zijn slechte ouders.
Enzovoort..

Een collega van mij, homoseksueel, wordt de hele dag door zijn vriend gebeld op het werk om allerlei privé klusjes te moeten doen.
In Pejeka zijn wereld zouden dan alle homo's watjes zijn die zich als een voetveeg laten behandelen.
yajes schreef:
20-06-2017 23:11
Ik vind het erg frappant dat de mensen in de omgeving van Pejeka altijd erg van het uiterste zijn.
Alle vrouwen zijn niet geëmancipeerd.
Alle kinderen zitten 5 dagen in de week op de BSO.
Alle tieners fietsen roekeloos door de stad.
Alle buitenlanders zijn niet goed geïntegreerd.
Alle alleenstaande moeders zijn slechte ouders.
Enzovoort..

Een collega van mij, homoseksueel, wordt de hele dag door zijn vriend gebeld op het werk om allerlei privé klusjes te moeten doen.
In Pejeka zijn wereld zouden dan alle homo's watjes zijn die zich als een voetveeg laten behandelen.
Het is te merken dat begrijpend lezen tegenwoordig - helaas - ernstig verwaarloosd wordt in het onderwijs. Ik heb het nooit over ALLE. Ik beschrijf dingen die ik meemaak, om mee heen zie, en als ik ze vaker zie gebeuren, vraag ik me af of er sprake is van een algemene trend, een algemeen gedrag of dat het daadwerkelijk de ene witte raaf is die velen beweren te zien.

Om bij het topic te blijven: ja, ik vond het uiterst merkwaardig dat een moeder naar huis snelde ondanks het feit dat er geen noodsituatie was, ondanks het feit dat het kind goed verzorgd was bij en door de vader, en ondanks het feit dat alles thuis dus onder controle was.

Vond het eveneens merkwaardig dat vele vrouwelijke collega's het doodlogisch vonden, dat een collega alles uit haar handen liet vallen vanwege een matig ziek kind, dat nogmaals goed verzorgd door de vader thuis op de bank lag, niks tekort kwam, en gewoon in goede handen was.

En dan vraag ik me gewoon af, waarom vond die moeder dat ze naar huis moest en waarom vonden zo vele vrouwelijke collega's dat logisch?
[...]
98.67% gewijzigd
pejeka schreef:
20-06-2017 23:17
Het is te merken dat begrijpend lezen tegenwoordig - helaas - ernstig verwaarloosd wordt in het onderwijs. Ik heb het nooit over ALLE. Ik beschrijf dingen die ik meemaak, om mee heen zie, en als ik ze vaker zie gebeuren, vraag ik me af of er sprake is van een algemene trend, een algemeen gedrag of dat het daadwerkelijk de ene witte raaf is die velen beweren te zien.

Om bij het topic te blijven: ja, ik vond het uiterst merkwaardig dat een moeder naar huis snelde ondanks het feit dat er geen noodsituatie was, ondanks het feit dat het kind goed verzorgd was bij en door de vader, en ondanks het feit dat alles thuis dus onder controle was.

Vond het eveneens merkwaardig dat vele vrouwelijke collega's het doodlogisch vonden, dat een collega alles uit haar handen liet vallen vanwege een matig ziek kind, dat nogmaals goed verzorgd door de vader thuis op de bank lag, niks tekort kwam, en gewoon in goede handen was.

En dan vraag ik me gewoon af, waarom vond die moeder dat ze naar huis moest en waarom vonden zo vele vrouwelijke collega's dat logisch?
De enige die daar een antwoord op kan geven, zijn jouw collega's.
[...]
Reden: offtopic
98.78% gewijzigd
Lekker kinderachtig inmiddels :hihi:
yajes schreef:
20-06-2017 23:20
De enige die daar een antwoord op kan geven, zijn jouw collega's.
Dat klopt. Maar zoals ik zei: ik merk iets op en vraag me dan iets af. En wilde dat hier toetsen. Of andere vrouwen bijv. het ook normaal zouden vinden hun werk uit hun handen te laten vallen als hun kind, goed verzorgd door de vader thuis, een griepje had, of wat verhoging, of dreinerig was vanwege een kinderziekte. Meer niet.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-06-2017 12:11
99.23% gewijzigd
pejeka schreef:
20-06-2017 23:17

In de openingspost heb je het over een noodtelefoontje. Vervolgens schrijf je dat de moeder naar huis snelt wegens een noodgeval EN een ziek kind.
Nu zeg je dat er weinig aan de hand was. Is dat wat je er zelf van maakt? Of heb je die moeder achteraf nog even gebeld om de kwestie op te helderen?
anoniem_234989 wijzigde dit bericht op 20-06-2017 23:32
0.21% gewijzigd
Marloes85 schreef:
20-06-2017 21:31
Dit voorbeeld staat los van de vraag hoe geemancipeerd de vrouw is. Het lijkt me duidelijk dat het, met de gegevens die pijeka melt, nergens op slaat dat de vrouw naar huis gaat.

Over emancipatie en (zieke) kinderen... ik vind het lastig. Wij hebben een dochter van 4,5mnd en zij kon door oa krentenbaard al een paar keer niet naar het kdv. Als je dan geen opvang in de buurt hebt heb je direct een issue. Man en ik werken beide 4 dagen maar omdat hij dichterbij werkt is hij steeds de pineut geweest.
Ik hoop maar dat ze niet te vaak ziek wordt want ik laat niet graag mn collega's zitten en de vrije dagen van mn man gaan zo ook wel snel...

Wij zijn dus wel geemancipeerd al was het handiger (en misschien ook leuker voor dochter) geweest als één van ons meer thuis zou zijn.
De overheid helpt dus niet mee om meer vrouwen te laten werken.
Kinderopvang is een drama voor vele moeders en vaders. Ligt er weer aan waar je woont en werktijden.
Ilovefairytales schreef:
20-06-2017 23:36
De overheid helpt dus niet mee om meer vrouwen te laten werken.
Kinderopvang is een drama voor vele moeders en vaders. Ligt er weer aan waar je woont en werktijden.
Waarom zou de overheid er aan mee moeten helpen om heel specifiek vrouwen te laten werken? Zijn vrouwen per definitie arbeidsgehandicapten ofzo?
Amand_ schreef:
20-06-2017 23:44
Waarom zou de overheid er aan mee moeten helpen om heel specifiek vrouwen te laten werken? Zijn vrouwen per definitie arbeidsgehandicapten ofzo?
Ja.

De hele dag sjouwen met kilo's aan je voorgevel die in de weg zwabberen is geen makkie hoor!
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
feow schreef:
20-06-2017 23:47
Ja.

De hele dag sjouwen met kilo's aan je voorgevel die in de weg zwabberen is geen makkie hoor!
Dit is niet het juiste moment om te beginnen over die 24/7 drang van mannen om hun pik overal in te steken, gok ik zomaar? Dat zou heel erg afleiden van werk hoor, ware het niet dat verantwoordelijke volwassenen gewoon werken om zichzelf en hun kinderen te onderhouden.
In geval vind ik dat de vader had kunnen zorgen en collega had kunnen blijven.

Maar over het algemeen ben ik redelijk ongeemancipeerd. En daar vind ik niks mis mee.
Cateautje schreef:
20-06-2017 23:19
Ben je nu ook al tegen jezelf aan het kletsen joh?

Het gaat er niet op vooruit met je.
Komt echt heel veel voor in de psycho-geriatrie.
Amand_ schreef:
20-06-2017 23:44
Omdat het nog steeds ook zo is.
Nadat er kids komen
-Mannen werken full time & vrouwen part time
-Vrouwen kunnen bepaalde beroepen nier meer uitoefenen
-Vrouwen zijn kwetsbaar ook qua fysieke inspanning. Denk aan arbeidsomstandigheden terwijl je zwanger bent of wil worden.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ang/nieuws
Ilovefairytales schreef:
21-06-2017 00:26
Omdat het nog steeds ook zo is.
Nadat er kids komen
-Mannen werken full time & vrouwen part time
-Vrouwen kunnen bepaalde beroepen nier meer uitoefenen
-Vrouwen zijn kwetsbaar ook qua fysieke inspanning. Denk aan arbeidsomstandigheden terwijl je zwanger bent of wil worden.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ang/nieuws
1. Daar kiezen mannen en vrouwen zelf voor
2. Welk beroep kun je niet meer uitoefenen als je gebaard hebt?
3. Als je arbeidsomstandigheden gevaarlijk zijn voor je zwangerschap krijg je vervangend werk.
Ik ben niet zo.

Mijn partner hoeft dus niet te bellen voor een kind met waterpokken.
Maar goed. Ik oordeel niet over anderen hier in want ik ken de situatie niet.

De vader niet.. En het kind niet.
pejeka schreef:
20-06-2017 22:32
Nee, waarom zou ik? Want blijkbaar vertrouwt ze haar man volkomen elke dag weer om voor het kind te zorgen. Dus waarom zou ze haar man dan niet vertrouwen op het moment dat dat kind even wat meer aandacht nodig heeft omdat het hangerig en ziekjes is?

Daarop kan alleen je collega het antwoord geven. Ergo: vraag het aan haar, in plaats van een topic te openen.
feow schreef:
20-06-2017 23:47
Ja.

:rofl:
I don't care what is written about me so long as it isn't true.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven