Hoe geëmancipeerd is de Nederlandse vrouw daadwerkelijk?

20-06-2017 19:24 351 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wist niet goed op welke pijler dit te plaatsen, dus dan maar onder relaties, omdat het daar (onder meer) mee te maken heeft.

Vandaag: een vrouwelijke collega komt om 9 uur binnen op het werk, krijgt blijkbaar 10 minuten later een "help"-telefoontje van haar man, en verdwijnt naar huis.

De situatie: kind van 3/4 jaar oud heeft waterpokken. Maar: vader was gewoon thuis (mijn collega en haar man hebben het zo geregeld dat er altijd één ouder thuis is), dus waarom dat noodtelefoontje? Maar nee, mijn collega was nog geen tien minuten binnen of ze meldde dat ze écht naar huis moest want noodgeval en ziek kind en ze moest het gaan verzorgen enz.

Terwijl de vader nota bene gewoon thuis was.

Ben ik nou raar, of had ze dan gewoon kunnen vinden dat die vader óók voor het kind had kunnen zorgen, en gewoon kunnen zeggen "sterkte schat, geef de kleine een knuffel van me en mamma is er om half 5 weer, want mamma moet nou eenmaal werken"...

Waarom moest ze als een speer naar huis rijden om pas 4 uur later weer op te duiken (en gewoon haar werk te laten vallen)?

Hoe geëmancipeerd zijn veel vrouwen dan werkelijk, als ze niet vinden dat hun man op dat moment prima voor de kleine kan zorgen, maar dat ze zich gewoon toch geroepen voelen naar huis te snellen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
MoirenPhae schreef:
20-06-2017 21:40
Hoe kinderachtig wil je het hebben?
Kies jij maar! Volgens mij kun jij dat wel. Sterker nog, je hebt al gekozen.
Bellss schreef:
Wat is er vreemd aan bij je zieke kind willen zijn? Ik zie de connectie met emancipatie niet zo.
Hangt ook een beetje van de aard van de ziekte af. Een onschuldige aanval van waterpokken of een lullige snotneus moest papa mij niet voor van mijn werk bellen hoor, dat kan hij net zo goed af als ik. Maar gelukkig heb ik ook niet zo'n ongeëmancipeerde man, hij belt alleen maar als er echt poep aan de knikker is.
rosanna08 schreef:
20-06-2017 21:46
maar ik neem aan dat je ook vertrouwen hebt in zijn vader dat die toen hij klein was, ook goed voor hem zorgde
Absoluut.
Geen bijzonderheden
Defietsboer schreef:
20-06-2017 21:36
En dit.
Nederlandse man weet ik niet, maar mijn Surinaamse man zorgt al vanaf de geboorte heel goed voor de kinderen. Even goed als ikzelf.
In de babytijd zelfs beter. Hij was zo handig met die piepkleine armpjes door piepkleine mouwtjes, en met luiers en flesjes en badderen. Ik was iets klunziger :whistle: :proud:
Ab imo pectore
MoirenPhae schreef:
20-06-2017 21:42
Niets. Maar je werk laten vallen terwijl de vader gewoon bij het kind is is best vreemd.
Ik denk dat ze bij haar kind wilde zijn en het "noodgeval" als excuus aangreep. Heeft weinig met emancipatie te maken.
Stel dat haar man had gezegd dat hij niet de kaasschaaf niet kon vinden en ze dán naar huis vloog om man te redden, dan was er een punt.
Defietsboer schreef:
Het is inderdaad vreemd, maar het probleem is dat TO dit voorval gebruikt om even lekker te zeiken over alle Nederlandse vrouwen.
Laat hem toch. We hebben nu toch een leuk gesprek?
Bellss schreef:
Wat is er vreemd aan bij je zieke kind willen zijn? Ik zie de connectie met emancipatie niet zo.
Terwijl de vader er is?
Als je zó graag bij je kind wil zijn als het ziek is, en kinderen zijn om de haverklap ziek want die hebben nog geen weerstand, dan moet je kiezen voor je kind en vooral NIET gaan werken zodat je je collega om elk wissewasje moet laten zitten.
yasmijn schreef:
20-06-2017 21:43
Daar heb je wel een punt. Als moeder (en zeker weten ook als vader) laat je je kind nooit los. Heeft niets te maken met emancipatie, maar met ouderliefde. Mijn jongen is 28 maar ik laat hem nooit los. Hij is mijn jongen.Blijft ie altijd.
We laten ze wel denken dat ze los zitten. Maar ondertussen....
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Defietsboer schreef:
Het is inderdaad vreemd, maar het probleem is dat TO dit voorval gebruikt om even lekker te zeiken over alle Nederlandse vrouwen.
Jij kent TO helemaal niet, dus ik snap niet hoe je tot dat oordeel komt. Tenzij het een soort zelfbevrediging is van je om dat te roepen om welke reden dan ook.

TO vind het gewoon vreemd dat een moeder die op haar werk is, blijkbaar vindt dat ze naar huis moet omdat een kind dat gewoon met haar vader thuis is en dus goed verzorgd is, een lichte kinderziekte heeft. En TO vindt het vreemd dat veel andere vrouwelijke collega's dat helemaal normaal vonden en helemaal niet vonden dat die vrouw gewoon op haar werk had kunnen blijven omdat papa al ter plaatse was om het kind te verzorgen. Dat vindt TO gewoon merkwaardig. Niet om te zeiken, maar gewoon ronduit merkwaardig.
pejeka wijzigde dit bericht op 20-06-2017 21:57
0.11% gewijzigd
Vanaf dat ik een jaar of 8 was, was mijn moeder kostwinner (ik ben geboren in de eighties). Pa was huisvader. En die kon je ook maar beter hebben als je ziek was. Die ging thee zetten, tv met me kijken, eten klaarmaken. Mijn moeder haar commentaar was dan: 'Ze heeft handen, dus ze kan zelf ook wel iets pakken.'

En ik kom uit een minuscuul dorp, op de kaart valt het niet te vinden. Maar inderdaad, naast mijn moeder werkte er nog 1 andere moeder van de kinderen bij mij uit de klas.
Moet de vraagstelling niet zijn hoe geëmancipeerd zijn de mannen? In dit geval weinig.
Nou ja PJK, je zult moeten toegeven dat je topictitel wel erg algemeen gesteld is :proud:

Ik ken er eigenlijk maar eentje van dat slag. Maar die is ook gewoon echt niet geëmancipeerd, en daar ligt ze totaal niet wakker van. Zij werkt twee dagen, voor de hobby, maar haar kinderen zijn haar alles en voor hen laat ze alles uit haar handen vallen als ze de kans krijgt. De kunst is dus om haar niet de kans te geven, behalve als het écht erg is. En daar heb je dan weer een leidinggevende voor.

Maar verder is het echt een schat hoor, al is de hele vrouwenemancipatie aan haar voorbij gegaan.
Foodisgood schreef:
20-06-2017 21:58
Moet de vraagstelling niet zijn hoe geëmancipeerd zijn de mannen? In dit geval weinig.
Goeie ja.
Ab imo pectore
pejeka schreef:
20-06-2017 19:56
Wat ik niet snap, is waarom die moeder vond dat ze naar huis moest gaan terwijl vader gewoon thuis was om de zorg voor dat kind uit te voeren.

Heb je het niet aan die collega zelf gevraagd, of/waarom ze haar man niet vertrouwt met hun zieke kind?
iones schreef:
20-06-2017 21:46
Kies jij maar! Volgens mij kun jij dat wel. Sterker nog, je hebt al gekozen.
Wat zeg je?
Bellss schreef:
20-06-2017 21:47
Ik denk dat ze bij haar kind wilde zijn en het "noodgeval" als excuus aangreep. Heeft weinig met emancipatie te maken.
Stel dat haar man had gezegd dat hij niet de kaasschaaf niet kon vinden en ze dán naar huis vloog om man te redden, dan was er een punt.
Wat is het verschil dan?

Als ze bij haar zieke kind wil zijn moet ze vrij nemen.
Tr0tter schreef:
20-06-2017 22:11
Heb je het niet aan die collega zelf gevraagd, of/waarom ze haar man niet vertrouwt met hun zieke kind?
Nee, waarom zou ik? Want blijkbaar vertrouwt ze haar man volkomen elke dag weer om voor het kind te zorgen. Dus waarom zou ze haar man dan niet vertrouwen op het moment dat dat kind even wat meer aandacht nodig heeft omdat het hangerig en ziekjes is?
Lady_Voldemort schreef:
20-06-2017 21:59
Nou ja PJK, je zult moeten toegeven dat je topictitel wel erg algemeen gesteld is :proud:

Ik ken er eigenlijk maar eentje van dat slag. Maar die is ook gewoon echt niet geëmancipeerd, en daar ligt ze totaal niet wakker van. Zij werkt twee dagen, voor de hobby, maar haar kinderen zijn haar alles en voor hen laat ze alles uit haar handen vallen als ze de kans krijgt. De kunst is dus om haar niet de kans te geven, behalve als het écht erg is. En daar heb je dan weer een leidinggevende voor.

Maar verder is het echt een schat hoor, al is de hele vrouwenemancipatie aan haar voorbij gegaan.
Waar het mij om ging is dat niet alleen die moeder naar huis snelde, maar dat veel vrouwelijke collega's haar ook nog groot gelijk gaven daarin, ondanks het feit dat er een liefhebbende vader bij het kind thuis was die prima de verzorging op zich kon nemen. Dus het ging niet alleen om die ene vrouw/moeder, maar eigenlijk meer nog dat veel vrouwelijke collega's het volkomen begrijpelijk vonden dat ze alles uit haar handen liet vallen en in de auto sprong. Want tja, als zo'n kleuter ziek is, heeft het toch eigenlijk niks aan de vader, dan moet de moeder er zijn (letterlijk wat één van mijn collega's zei)...
Je valt wel erg vaak in herhaling hoor Pejeka. We weten het nu wel.
Cateautje schreef:
20-06-2017 22:38
Je valt wel erg vaak in herhaling hoor Pejeka. We weten het nu wel.
Blijkbaar niet, aangezien veel forummers nog steeds dezelfde dingen zeggen of vragen. Dus dan ben ik niet te beroerd om nog even uit te leggen wat ik bedoelde.
Maat het ging om een ziek kind en een noodgeval toch? Wat was het noodgeval dan?
Nou, ik zet mijn geld in op "calamiteit privé sfeer kost geen verlofdag"
Of is er geen poule?
pejeka schreef:
20-06-2017 22:40
Blijkbaar niet, aangezien veel forummers nog steeds dezelfde dingen zeggen of vragen. Dus dan ben ik niet te beroerd om nog even uit te leggen wat ik bedoelde.
Mag ik je een tip geven?

Probeer op zoveel mogelijk verschillende pijlers (bijvoorbeeld kinderen, beauty, gezondheid, actueel, eten) in te haken op dit of een soortgelijk thema. Geef desnoods het topic een dusdanige draai dat het o.m. ook hier over kan gaan. Dan kan je vervolgens nogmaals uitleggen wat je bedoelt en bereik je gegarandeerd een breed publiek. Echt, dan zal de boodschap zeker tot veel meer mensen doordringen!
pejeka schreef:
20-06-2017 22:34
Waar het mij om ging is dat niet alleen die moeder naar huis snelde, maar dat veel vrouwelijke collega's haar ook nog groot gelijk gaven daarin, ondanks het feit dat er een liefhebbende vader bij het kind thuis was die prima de verzorging op zich kon nemen. Dus het ging niet alleen om die ene vrouw/moeder, maar eigenlijk meer nog dat veel vrouwelijke collega's het volkomen begrijpelijk vonden dat ze alles uit haar handen liet vallen en in de auto sprong. Want tja, als zo'n kleuter ziek is, heeft het toch eigenlijk niks aan de vader, dan moet de moeder er zijn (letterlijk wat één van mijn collega's zei)...

Kinderen hebben vaak liever het zorgzame van hun moeder om zich heen dan het rationele praktische van de vader als ze ziek zijn.
Heeft mijns inziens nog steeds niks met emancipatie te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven