Advies gevraagd
woensdag 21 juni 2017 om 02:12
Sorry voor mijn late vraag, ik kan er niet van slapen. Hopelijk hebben jullie goed advies, waarvoor alvast mijn dank.
Samen met mijn man heb het familiebedrijf overgenomen welke al meer als 65 jaar bestaat. Een klein bedrijf met 16 werknemers.
Ook het personeel hebben we overgenomen. Werknemers die er zo'n 30 a 40 jaar werken en die hebben een behoorlijke invloed op het bedrijf. En dat weten ze maar al te goed, en dan met name de reactie die hij/zij kan geven richting klanten en overig personeel, onvolwassen, amateuristisch, seksistisch gedrag..daarnaast opzettelijk chagrijnig en kortaf. Vorige week hebben we 2 klachten gekregen van klanten over deze persoon.
Ik zou als klant niet meer terugkomen, laat staan de moeite doen om het nog even aan te kaarten..
Het is inmiddels zo erg dat degene aan de balie een klant niet eens begroet/aankijkt. Wat natuurlijk niet kan. Daar ben ik me zeer van bewust. Maar hoe turn je zoiets om?
Ik beschrijf het beknopt om niet herkenbaar te zijn, ook voor ons personeel natuurlijk. Al het advies is welkom, alvast bedankt!
Samen met mijn man heb het familiebedrijf overgenomen welke al meer als 65 jaar bestaat. Een klein bedrijf met 16 werknemers.
Ook het personeel hebben we overgenomen. Werknemers die er zo'n 30 a 40 jaar werken en die hebben een behoorlijke invloed op het bedrijf. En dat weten ze maar al te goed, en dan met name de reactie die hij/zij kan geven richting klanten en overig personeel, onvolwassen, amateuristisch, seksistisch gedrag..daarnaast opzettelijk chagrijnig en kortaf. Vorige week hebben we 2 klachten gekregen van klanten over deze persoon.
Ik zou als klant niet meer terugkomen, laat staan de moeite doen om het nog even aan te kaarten..
Het is inmiddels zo erg dat degene aan de balie een klant niet eens begroet/aankijkt. Wat natuurlijk niet kan. Daar ben ik me zeer van bewust. Maar hoe turn je zoiets om?
Ik beschrijf het beknopt om niet herkenbaar te zijn, ook voor ons personeel natuurlijk. Al het advies is welkom, alvast bedankt!
woensdag 21 juni 2017 om 02:31
Is desbetreffend persoon de enige die zo'n gedrag stelt?
Hoe reageren de andere medewerkers erop?
Wat is de impact op de werksfeer in het algemeen?
Kan hij geen andere functie krijgen op de achtergrond?
Wat is de impact van een ontslag?
Krijg je dan de anderen helemaal tegen jullie of zouden ze jullie steunen in jullie beslissing?
Wat is de oorzaak van zijn gedrag? Waarom doet hij zo? Kan dat structureel aangepakt worden?
Zo'n rotte appels lijken me reden genoeg om hen de deur te wijzen.
Hoe reageren de andere medewerkers erop?
Wat is de impact op de werksfeer in het algemeen?
Kan hij geen andere functie krijgen op de achtergrond?
Wat is de impact van een ontslag?
Krijg je dan de anderen helemaal tegen jullie of zouden ze jullie steunen in jullie beslissing?
Wat is de oorzaak van zijn gedrag? Waarom doet hij zo? Kan dat structureel aangepakt worden?
Zo'n rotte appels lijken me reden genoeg om hen de deur te wijzen.
woensdag 21 juni 2017 om 03:06
Dan denk ik dat die andere functie optimaal zal zijn. Zeker als je zegt dat zelfs het team jullie dankbaar zou zijn zou ik dat asap uitvoeren?
- - -
Dus gezien hij zoveel dienstjaren heeft, heeft hij ook nog eens het recht om zich zo te gedragen?
Onzin. Ik veronderstel dat jullie hem er al over aangesproken hebben?
Rest de vraag: waarom doet hij dit?
Andere problemen in het bedrijf? Problemen in de privésfeer? Wat lokt zijn frustraties uit?
Jullie bedrijf lijdt eronder want jullie verliezen of dreigen toch cliënteel te verliezen.
Cliënten praten ook onderling dus de schade kan enorm worden.
Kan hij via jullie hulp krijgen indien dat van toepassing is?
Ontslag lijkt me zeker terecht als hij schade toebrengt aan het bedrijf en de sfeer vergald.
- - -
Maar die andere functie lijkt me wel een gulden middenweg op dit moment.
Damage control t.o.v. de bedrijfsactiviteiten en misschien wel iedereen tevreden.
woensdag 21 juni 2017 om 03:37
Dat lijkt me een heel pijnlijke situatie.reesy schreef: ↑21-06-2017 03:21Hij vindt van wel. En wij gedogen het tot nu. Waarom doet hij dit; omdat hij 60+ is en zeer ontevreden is met zijn leven lijkt me, Zoiets, ik ken hem 20 jaar, een zeer gesloten persoonlijkheid, Geen hobbys geen kinderen. En hij heeft vooral veel commentaar op anderen.
Het enige wat hij heeft is dus zijn werk?
Als dat wegvalt is het hek helemaal van de dam.
Gezien zijn leeftijd zie ik weinig kansen op beterschap.
Wat er nu is, is zodanig vastgeroest dat het niet meer soepel kan werken.
Dan is die functieverandering een menselijke en volgens mij enige oplossing.
Jullie en jullie team zien in dat het zo niet verder kan.
Dan lijkt het me aangewezen om die verandering zo snel mogelijk door te voeren.
woensdag 21 juni 2017 om 03:53
Het is inderdaad een heel moeilijke situatie.
Ik weet zelf niet hoe ik zou reageren mocht ik in jullie schoenen staan.
Voor mijn laptopscherm heb heel gemakkelijk spreken.
Maar als je je zodanig gedraagt dat het bedrijf waar je werkt eronder lijdt, dan houdt dat consequenties in.
En ik ben enigszins blij dat er hier nog een gulden middenweg mogelijk is.
woensdag 21 juni 2017 om 04:04
Sorry maar ik vind dit niet kunnen. Deze meneer mag er dan 20 jaar werken en 60+ zijn, maar dat wil niet zeggen dat hij zich zo mag gedragen tot aan zijn pensioen.
Tijd om orde op zaken te stellen.
Ik zou een stevig gesprek met hem voeren en duidelijk maken dat zijn gedrag tegenover zowel de klanten als over zijn collega's moet veranderen. Je kan hem een andere functie bieden als laatste redmiddel. Veranderd er niks dan mag hij vertrekken.
Jij bent zijn werkgever. Jouw bedrijf. Je hoeft dit niet te accepteren.
Succes!
Ik zou een stevig gesprek met hem voeren en duidelijk maken dat zijn gedrag tegenover zowel de klanten als over zijn collega's moet veranderen. Je kan hem een andere functie bieden als laatste redmiddel. Veranderd er niks dan mag hij vertrekken.
Jij bent zijn werkgever. Jouw bedrijf. Je hoeft dit niet te accepteren.
Succes!
sunny81 wijzigde dit bericht op 21-06-2017 04:09
15.81% gewijzigd
woensdag 21 juni 2017 om 04:11
Inmiddels hebben we 5 a4 tjes vol, alles is genoteerd, klachten van klanten etc . Maar .. oh het is toch moeilijk hoor, hij is soms best leuk en vriendelijk naar bekende toe. Het is gewoon zwaar kXX die man is moe wil niet meer zitten op de plek waar hij 'rust'had wat meer kan je als werkgever doen?Sunny81 schreef: ↑21-06-2017 04:04Sorry maar ik vind dit niet kunnen. Deze meneer mag er dan 20 jaar werken en 60+ zijn, maar dat wil niet zeggen dat hij zich zo mag gedragen tot aan zijn pensioen.
Ik zou een stevig gesprek met hem voeren en duidelijk maken dat zijn gedrag tegenover zowel de klanten als over zijn collega's moet veranderen. Gebeurd dit niet dan mag hij vertrekken.
Succes!
woensdag 21 juni 2017 om 04:13
Boos! Alles is niet zijn schuld dat is altijd de schuld van een anderRenaissance_ schreef: ↑21-06-2017 04:06Hoe reageert hij wanneer zijn gedrag in een functioneringsgesprek met hem besproken wordt?
woensdag 21 juni 2017 om 04:22
Ik snap dat het moeilijk is. Alleen het bedrijf en de klanten hoeven er niet onder te lijden. 5 a4-tjes met klachten vind ik echt heel erg veel. Hij kan blijkbaar veel maken en breken, omdat hij zielig wordt bevonden. Hij moet wel beseffen dat dit zo niet langer kan.
Een gesprek met hem voeren en achterhalen wat er aan de hand is. Hij is moe? Ok... hoe ziet hij het dan voor zich? Heeft hij hulp nodig? Nee? Dan ga je een andere inzet tonen. Anders helaas. Laatste kans.
Ja? Hulp nodig? Wat voor hulp?
Een gesprek met hem voeren en achterhalen wat er aan de hand is. Hij is moe? Ok... hoe ziet hij het dan voor zich? Heeft hij hulp nodig? Nee? Dan ga je een andere inzet tonen. Anders helaas. Laatste kans.
Ja? Hulp nodig? Wat voor hulp?
woensdag 21 juni 2017 om 04:33
hoe ziet hij het voor zich: hij heeft genoeg gewerkt en wil niet meer werken. Maar ik zie het anders
Ik betaal zijn salaris, hij is onbeschoft naar klanten en collega's (ohh sorry ik kan er soms zo boos over worden)
Hij haalt mijn man neer, mij, mijn team met echt leuke mensen. het is niet leuk werken zo. Ik ga vaak in de ochtend met een steen op mijn maag naar de zaak toe.
Bah.
Ik betaal zijn salaris, hij is onbeschoft naar klanten en collega's (ohh sorry ik kan er soms zo boos over worden)
Hij haalt mijn man neer, mij, mijn team met echt leuke mensen. het is niet leuk werken zo. Ik ga vaak in de ochtend met een steen op mijn maag naar de zaak toe.
Bah.
woensdag 21 juni 2017 om 04:54
Dankje, ik laat het mijn man morgen lezen. Die is liever. Ik ben van die stapels en gegronde redeneren. dik onderbouwen en dan wophaaa..
woensdag 21 juni 2017 om 06:35
Je oplossing is heel simpel!
Je maakt je weknemer even heel duidelijk dat hij zich heeft te gedragen, en dat na je hem na 3 schriftelijke waarschuwingen kunt ontslaan, en dat als ij zich niet heel snel aanpast jij heel royaal met schriftelijke waarschuwingen zult rond strooien.
Als baas zijnde moet je soms een eikel zijn... Aan je bedrijf denken!
Zijn ze de nieuwe baas aan het uitproberen?
Je maakt je weknemer even heel duidelijk dat hij zich heeft te gedragen, en dat na je hem na 3 schriftelijke waarschuwingen kunt ontslaan, en dat als ij zich niet heel snel aanpast jij heel royaal met schriftelijke waarschuwingen zult rond strooien.
Als baas zijnde moet je soms een eikel zijn... Aan je bedrijf denken!
Zijn ze de nieuwe baas aan het uitproberen?
woensdag 21 juni 2017 om 06:45
Ik denk dat je dit echt zakelijker moet gaan zien. Deze medewerker gedraagt zich onprofessioneel en brengt daarmee jullie bedrijf schade toe. Dat is niet acceptabel. Dus, ja, je kunt het met hem erover hebben wat hij nodig heeft om goed te functioneren. Maar als hij zelf duidelijk aangeeft niet meer te willen werken en geen enkele moeite wil doen om goed te werken, dan houdt het op. Dan zou ik inderdaad nog een gesprek met hem voeren, precies vertellen wat je van hem verwacht, met deadlines eventueel, en wat de consequenties zijn (opbouw dossier, aanvraag ontslag) als hij zijn werkwijze niet verbetert. En alles, maar dan ook alles, op papier zetten en door hem voor gezien laten tekenen.
woensdag 21 juni 2017 om 06:58
Waarom in hemelsnaam? ik zou als collega echt woest zijn dat mijn werkgever toestaat dat één collega de sfeer verziekt en 'mijn' bedrijf een slechte naam bezorgd.reesy schreef: ↑21-06-2017 03:21Hij vindt van wel. En wij gedogen het tot nu. Waarom doet hij dit; omdat hij 60+ is en zeer ontevreden is met zijn leven lijkt me, Zoiets, ik ken hem 20 jaar, een zeer gesloten persoonlijkheid, Geen hobbys geen kinderen. En hij heeft vooral veel commentaar op anderen.
Een bedrijf leiden betekent verantwoording nemen en zorgen voor een goede sfeer. Dit zo op z'n beloop laten is julie aan te rekenen. Dat is niet 'te lief' zijn, maar geen verantwoordelijkheid nemen.
woensdag 21 juni 2017 om 07:10
Denk je echt dat dat zo makkelijk gaat?Potplant schreef: ↑21-06-2017 06:35Je oplossing is heel simpel!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje