Geld & Recht alle pijlers

Bezichtigingen toe laten

21-06-2017 13:44 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste iedereen,

Ik huur nog tot en met het einde van deze maand een appartementje. Mijn verhuurder is nu bezig met het verhuren van dit appartement (logisch natuurlijk) via meerdere makelaars. Ik krijg echter nu steeds een a twee dagen van te voren een mail met de vraag voor de mogelijkheid van een bezichtiging.

Nu vind ik het bezichtigen op zich geen probleem. Alleen ik werk 60/70 uur per week en ben weekends niet bij dit appartement. Het is voor mijn planning dus enorm lastig om het steeds zo last minute te horen. In hoeverre ben ik verplicht om hier aan mee te werken? En is het normaal om het steeds zó last minute te horen?
Oh ja en bij een huurhuis zou ik dat echt niet relaxed vinden als ik er zelf niet bij ben met zo'n bezichtiging. Of dan zou ik heel veel verstoppen achter slot en grendel. Je hoort zelfs van bezichtigingen bij koophuizen, dat er wel eens wat gejat wordt, boeken of kandelaars ofzo. Een makelaar kan toch ook niet de hele tijd alles in de gaten houden, vooral als de bezichtigers met zijn tweeën komen en zich verspreiden over meerdere kamers.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Rivier12 schreef:
21-06-2017 14:06
Thanks! Dit is waar ik naar op zoek was :). Dan kan ik dus met een gerust hart ook nee zeggen.
Nee, dat kan niet. Je bent verplicht mee te werken aan bezichtigingen. Weliswaar in overleg. Maar je kan het niet pertinent weigeren. Tenzij je je borg niet terug hoeft.
Vraag anders je rechtsbijstand om details en hulp. En het staat vast ook letterlijk in je huurcontract.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Ik zou er ook altijd zelf bij willen zijn, je hebt geen idee wat voor mensen er in je huis komen en tussen je spullen lopen.
Maar je kunt toch gewoon tegen die makelaars een paar data en tijden geven waarop jij thuis bent?
Bijv. tot einde van je huurcontract is het 1x per week mogelijk om te bezichtigen, op de dinsdagavond tussen 19.00 en 20.00.
Zo zou ik het doen iig.
patsy--stone schreef:
21-06-2017 14:23
Wees blij dat je überhaupt een verzoek krijgt. Bij mij stonden mensen gewoon onaangekondigd aan te bellen, en dan vond de verhuurder het achteraf raar dat ik die twee vreemde kerels niet binnen had gelaten (ik als vrouw alleen). Sowieso bizar want voor hetzelfde geld was ik niet eens thuis geweest op dat moment.
Mijn verhuurder dreigde toen de borg niet terug te betalen! Ik moest rechtsbijstand erbij halen en pas vanaf toen ging de verhuurder toch maar van tevoren melden dat er iemand wilde komen bezichtigen, hoe diegene dan heette, en even checken of ik dan wel kon.

Je bent inderdaad verplicht om mee te werken. Maar wat een 'redelijke termijn' is voordat je het verzoekje krijgt... misschien kan jij je rechtsbijstand ook inschakelen en vragen wat redelijk is, of misschien een vaste avond afspreken met je verhuurder dat je er wel bent.
Voordeel voor jou om er wel bij te zijn: je kan met de volgende huurder afspreken wat diegene van jou wil overkopen, bijvoorbeeld de vloer, gordijnen. En als je muren niet wit zijn, kan je misschien afspreken dat de volgende huurder akkoord gaat met de kleuren. Want anders moet jij het witgeschilderd opleveren. Stel dan je verhuurder ook op de hoogte van de afspraken die jij maakt met de volgende huurder, anders word je alsnog gedwongen om je vloer en gordijnen eruit te halen en krijg je je borg misschien niet terug.
Serieus? Dat is oprecht een bizarre situatie.

Ja ik denk dat ik dat ga doen. Het is ook niet dat ik niet mee wil werken, maar het zijn voor mij ook de laatste loodjes hier (wat betekent dat ik het nog even behoorlijk druk heb). Thanks! En de rest ook voor alle reacties :)
in mijn contract staat dit gewoon allemaal beschreven, ik herinner me dat we er voor tekenen nog over gepraat hebben.
Als je meewerkt, zal het huis sneller verhuurd worden en ben je van het probleem af.
Hadden wij ons laatste huurhuis ook. Te is en te onpas kijkers. Beiden werkten we en konden niet zomaar vrij krijgen
Uiteindeljk gewoon aantal momenten aangegeven dat het kon en duidelijk gemaakt dat er verder geen mogelijkheden waren. Dat hielp

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven