Bezichtigingen toe laten
woensdag 21 juni 2017 om 13:44
Beste iedereen,
Ik huur nog tot en met het einde van deze maand een appartementje. Mijn verhuurder is nu bezig met het verhuren van dit appartement (logisch natuurlijk) via meerdere makelaars. Ik krijg echter nu steeds een a twee dagen van te voren een mail met de vraag voor de mogelijkheid van een bezichtiging.
Nu vind ik het bezichtigen op zich geen probleem. Alleen ik werk 60/70 uur per week en ben weekends niet bij dit appartement. Het is voor mijn planning dus enorm lastig om het steeds zo last minute te horen. In hoeverre ben ik verplicht om hier aan mee te werken? En is het normaal om het steeds zó last minute te horen?
Ik huur nog tot en met het einde van deze maand een appartementje. Mijn verhuurder is nu bezig met het verhuren van dit appartement (logisch natuurlijk) via meerdere makelaars. Ik krijg echter nu steeds een a twee dagen van te voren een mail met de vraag voor de mogelijkheid van een bezichtiging.
Nu vind ik het bezichtigen op zich geen probleem. Alleen ik werk 60/70 uur per week en ben weekends niet bij dit appartement. Het is voor mijn planning dus enorm lastig om het steeds zo last minute te horen. In hoeverre ben ik verplicht om hier aan mee te werken? En is het normaal om het steeds zó last minute te horen?
woensdag 21 juni 2017 om 13:48
Uiteraard, ik heb het ook al meerdere malen aangegeven. Alleen ik blijf last minute mailtjes krijgen
woensdag 21 juni 2017 om 13:51
Toen wij ons huis verkochten kregen wij bezichtigingen ook vaak op het laatste moment door. Ook 1 keer mijn moeder er nog op afgestuurd om nog even het huis door te lopen voor de bezichtiging. Ik was aan het werk en de makelaar belde of er die middag een bezichtiging kon zijn. Maar goed, ik had daar zelf ook belang bij.
Maar ik zou even overleggen met de desbetreffende makelaar. Je hoeft in principe zelf niet thuis te zijn voor de bezichtiging.
Maar ik zou even overleggen met de desbetreffende makelaar. Je hoeft in principe zelf niet thuis te zijn voor de bezichtiging.
woensdag 21 juni 2017 om 13:51
woensdag 21 juni 2017 om 13:53
Ja dat snap ik! Voor mij ligt dat iets anders. Ik heb verder ook niet iemand die ik kan vragen om even voor mij in te vallen, dat maakt het ook iets lastiger vrees ik.wilma36 schreef: ↑21-06-2017 13:51Toen wij ons huis verkochten kregen wij bezichtigingen ook vaak op het laatste moment door. Ook 1 keer mijn moeder er nog op afgestuurd om nog even het huis door te lopen voor de bezichtiging. Ik was aan het werk en de makelaar belde of er die middag een bezichtiging kon zijn. Maar goed, ik had daar zelf ook belang bij.
woensdag 21 juni 2017 om 13:55
woensdag 21 juni 2017 om 13:58
Die makelaars hebben geen sleutel (het zijn ook verschillende organisaties). Dat maakt het een beetje lastiger.
woensdag 21 juni 2017 om 14:01
Heeft je verhuurder geen extra sleutel van het huis? Dan zou ik hem met de makelaars laten regelen dat ze via hem naar binnen kunnen. Lijkt me lastig als jij er steeds bij moet zijn. En persoonlijk zou ik het ook vervelend vinden om thuis te zijn als mensen mijn huis komen bezichtigen.
het is wat het is
woensdag 21 juni 2017 om 14:02
Nee jij bent huurder tot datum X, het is netjes als je het toelaat ivm gemiste inkomsten voor de verhuurder. Ook wellicht voor jezelf als je dingen (laminaat, lampen) wil verkopen. Maar je bent dit niet verplicht en kan dit dan ook weigeren. Het is niet jouw verantwoordelijkheid om een huurder erin te hebben aansluitend aan jouw vertrek.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niets. En dan heb ik eigenlijk al teveel gezegd.
woensdag 21 juni 2017 om 14:05
Dat is helaas niet mogelijk. Het gaat namelijk om meerdere sleutels en niet alles kan ik zomaar bij laten maken. Sowieso ga ik steeds ook wel weg als mensen het komen bezichtigen, alleen het is nu vooral even lastig qua planning.ruiva schreef: ↑21-06-2017 14:01Heeft je verhuurder geen extra sleutel van het huis? Dan zou ik hem met de makelaars laten regelen dat ze via hem naar binnen kunnen. Lijkt me lastig als jij er steeds bij moet zijn. En persoonlijk zou ik het ook vervelend vinden om thuis te zijn als mensen mijn huis komen bezichtigen.
woensdag 21 juni 2017 om 14:06
Thanks! Dit is waar ik naar op zoek wasrotterdammert23 schreef: ↑21-06-2017 14:02Nee jij bent huurder tot datum X, het is netjes als je het toelaat ivm gemiste inkomsten voor de verhuurder. Ook wellicht voor jezelf als je dingen (laminaat, lampen) wil verkopen. Maar je bent dit niet verplicht en kan dit dan ook weigeren. Het is niet jouw verantwoordelijkheid om een huurder erin te hebben aansluitend aan jouw vertrek.
woensdag 21 juni 2017 om 14:07
Maar dat hoef JIJ toch niet te doen? Je verhuurder is degene die de woning straks weer wil verhuren. Zijn probleem. Hoef jij niet te regelen. Laat hém gewoon die sleutels even bijmaken.
toevoeging: je hoeft het de verhuurder natuurlijk niet moelijker te maken dan nodig, maar ik zou het echt niet tof vinden als ik thuis moet blijven en mogelijk zelfs vrij zou moeten nemen omdat HIJ zonodig het huis weer wil verhuren straks.
ruiva wijzigde dit bericht op 21-06-2017 14:07
Reden: aanvulling
Reden: aanvulling
19.77% gewijzigd
het is wat het is
woensdag 21 juni 2017 om 14:08
Volgens: Burgerlijk wetboek - boek 7 - bijzondere overeenkomsten Artikel 223 Belangstellenden gelegenheid geven tot bezichtiging
De huurder van een onroerende zaak of een gedeelte daarvan is, indien de verhuurder tot verhuur na afloop van lopende huur of tot verkoop wenst over te gaan, verplicht te dulden dat aan de zaak de gebruikelijke kennisgevingen van het te huur of te koop zijn worden aangebracht, en aan belangstellenden gelegenheid te geven tot bezichtiging.
Opmerking van de redactie van uwwet.nl: De huurder is verplicht om kennisgevingen van de te huur of te koop aangeboden zaak te accepteren. Een bord in de tuin of een raambiljet moet de huurder accepteren vanwege de redelijkheid en billijkheid.
Dus ja, je moet ze de gelegenheid geven, maar ik zou gewoon aangeven bij de verhuurder dat je in verband met je werk niet elke dag beschikbaar bent, maar wel wekelijks op een bepaald moment.
OF je zegt tegen de verhuurder dat hij zijn eigen sleutels maar moet gebruiken.
De huurder van een onroerende zaak of een gedeelte daarvan is, indien de verhuurder tot verhuur na afloop van lopende huur of tot verkoop wenst over te gaan, verplicht te dulden dat aan de zaak de gebruikelijke kennisgevingen van het te huur of te koop zijn worden aangebracht, en aan belangstellenden gelegenheid te geven tot bezichtiging.
Opmerking van de redactie van uwwet.nl: De huurder is verplicht om kennisgevingen van de te huur of te koop aangeboden zaak te accepteren. Een bord in de tuin of een raambiljet moet de huurder accepteren vanwege de redelijkheid en billijkheid.
Dus ja, je moet ze de gelegenheid geven, maar ik zou gewoon aangeven bij de verhuurder dat je in verband met je werk niet elke dag beschikbaar bent, maar wel wekelijks op een bepaald moment.
OF je zegt tegen de verhuurder dat hij zijn eigen sleutels maar moet gebruiken.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 21 juni 2017 om 14:09
Dan begrijp ik je probleem. Als ze onder jouw werktijd komen hebben ze pech, zou ik zeggen.
Maar ik neem aan dat de eigenaar wel een tweede set sleutels heeft? Dan kan hij het regelen.
woensdag 21 juni 2017 om 14:14
Ik zou het ook niet heel fijn vinden maar beter dan er steeds van je werk voor thuis moeten blijven.vrij-zinloos schreef: ↑21-06-2017 14:12Ben ik de enige die het raar lijkt om gwn vreemde mensen door je huis te laten lopen zonder dat je er bij bent?
woensdag 21 juni 2017 om 14:15
Je bent verplicht mee te werken aan bezichtigingen, maar je mag perfect aangeven op welke avonden je daarvoor thuis bent.
Twee avonden doordeweeks van bijvoorbeeld 18.00 - 20.00 uur en 2 uur in het weekend is heel redelijk om door te geven. Dan kunnen de makelaars die inplannen, voldoe jij aan je plicht, weet jij waar je aan toe bent, en voelt het niet meer zo last minute.
Twee avonden doordeweeks van bijvoorbeeld 18.00 - 20.00 uur en 2 uur in het weekend is heel redelijk om door te geven. Dan kunnen de makelaars die inplannen, voldoe jij aan je plicht, weet jij waar je aan toe bent, en voelt het niet meer zo last minute.
woensdag 21 juni 2017 om 14:17
Is heel normaal hoor, om een makelaar met potentiële huurders (of kopers) het huis te laten bezichtigen terwijl jij er nog woont en niet aanwezig bent.
TO is wettelijk verplicht om mogelijkheden tot bezichtiging te bieden. Dit natuurlijk wel in het redelijke. Dat de verhuurder geen sleutels beschikbaar stelt is zijn probleem.
TO, bespreek dit gewoon eens met je verhuurder.
TO is wettelijk verplicht om mogelijkheden tot bezichtiging te bieden. Dit natuurlijk wel in het redelijke. Dat de verhuurder geen sleutels beschikbaar stelt is zijn probleem.
TO, bespreek dit gewoon eens met je verhuurder.
woensdag 21 juni 2017 om 14:23
Wees blij dat je überhaupt een verzoek krijgt. Bij mij stonden mensen gewoon onaangekondigd aan te bellen, en dan vond de verhuurder het achteraf raar dat ik die twee vreemde kerels niet binnen had gelaten (ik als vrouw alleen). Sowieso bizar want voor hetzelfde geld was ik niet eens thuis geweest op dat moment.
Mijn verhuurder dreigde toen de borg niet terug te betalen! Ik moest rechtsbijstand erbij halen en pas vanaf toen ging de verhuurder toch maar van tevoren melden dat er iemand wilde komen bezichtigen, hoe diegene dan heette, en even checken of ik dan wel kon.
Je bent inderdaad verplicht om mee te werken. Maar wat een 'redelijke termijn' is voordat je het verzoekje krijgt... misschien kan jij je rechtsbijstand ook inschakelen en vragen wat redelijk is, of misschien een vaste avond afspreken met je verhuurder dat je er wel bent.
Voordeel voor jou om er wel bij te zijn: je kan met de volgende huurder afspreken wat diegene van jou wil overkopen, bijvoorbeeld de vloer, gordijnen. En als je muren niet wit zijn, kan je misschien afspreken dat de volgende huurder akkoord gaat met de kleuren. Want anders moet jij het witgeschilderd opleveren. Stel dan je verhuurder ook op de hoogte van de afspraken die jij maakt met de volgende huurder, anders word je alsnog gedwongen om je vloer en gordijnen eruit te halen en krijg je je borg misschien niet terug.
Mijn verhuurder dreigde toen de borg niet terug te betalen! Ik moest rechtsbijstand erbij halen en pas vanaf toen ging de verhuurder toch maar van tevoren melden dat er iemand wilde komen bezichtigen, hoe diegene dan heette, en even checken of ik dan wel kon.
Je bent inderdaad verplicht om mee te werken. Maar wat een 'redelijke termijn' is voordat je het verzoekje krijgt... misschien kan jij je rechtsbijstand ook inschakelen en vragen wat redelijk is, of misschien een vaste avond afspreken met je verhuurder dat je er wel bent.
Voordeel voor jou om er wel bij te zijn: je kan met de volgende huurder afspreken wat diegene van jou wil overkopen, bijvoorbeeld de vloer, gordijnen. En als je muren niet wit zijn, kan je misschien afspreken dat de volgende huurder akkoord gaat met de kleuren. Want anders moet jij het witgeschilderd opleveren. Stel dan je verhuurder ook op de hoogte van de afspraken die jij maakt met de volgende huurder, anders word je alsnog gedwongen om je vloer en gordijnen eruit te halen en krijg je je borg misschien niet terug.
You can never have too many hats, gloves and shoes
woensdag 21 juni 2017 om 14:26
Volgens mij hoef je wettelijk je verhuurder alleen toegang te geven bij noodzakelijke reparaties, verder mag je hem ivm privacy en woongenot geen toegang te verlenen.
Je mag dus lijkt mij ook zeggen dat hij de bezichtigingen maar plant als jij eruit bent.
Edit: moet dus wel. Nouja, zolang het in overleg gebeurd gewoon de laatste loodjes uitzitten, kijken wat er wel en niet kan...
Je mag dus lijkt mij ook zeggen dat hij de bezichtigingen maar plant als jij eruit bent.
Edit: moet dus wel. Nouja, zolang het in overleg gebeurd gewoon de laatste loodjes uitzitten, kijken wat er wel en niet kan...
anoniem_64735f8eb312e wijzigde dit bericht op 21-06-2017 14:51
19.63% gewijzigd