Enorme spit
vrijdag 23 juni 2017 om 08:57
Afgelopen vrijdag schoot het ineens in mijn rug maar het ging nog wel. Zaterdag kon ik niet meer lopen/staan/zitten en zondag naar de huisartsenpost gegaan omdat mijn voeten aan het tintelen waren en ik echt van mijn rug tot aan mijn tenen pijn had. Conclusie spit. Pijnstillers gehad ( tramadol) en dan zou het na een paar dagen weer beter gaan.
En idd het ging ook wat beter tot vandaag weer enorme pijn en ondertussen is de tramadol ook op. Maandag kan ik pas weer bij de huisarts terecht helaas en weet van gekheid niet meer wat ik kan doen.
Heb een enorme voorraad medicatie hier. Van verschillende soorten pammetjes tot Oxycodon maar echt niets helpt. Ik probeer zitten/liggen/lopen af te wisselen en ben blij dat ik dat tenminste weer kan maar op deze manier ben ik ook niks meer. Oefeningen probeer ik ook een aantal keer per dag te doen.
Heeft iemand nog enig advies wat ik kan doen?
En idd het ging ook wat beter tot vandaag weer enorme pijn en ondertussen is de tramadol ook op. Maandag kan ik pas weer bij de huisarts terecht helaas en weet van gekheid niet meer wat ik kan doen.
Heb een enorme voorraad medicatie hier. Van verschillende soorten pammetjes tot Oxycodon maar echt niets helpt. Ik probeer zitten/liggen/lopen af te wisselen en ben blij dat ik dat tenminste weer kan maar op deze manier ben ik ook niks meer. Oefeningen probeer ik ook een aantal keer per dag te doen.
Heeft iemand nog enig advies wat ik kan doen?
vrijdag 23 juni 2017 om 09:05
Ja warm houden heb ik met dit weer echt niet gedaan, wel veel tijgerbalsem gesmeerd. En waarom niet zitten eigenlijk? Van de arts mocht ik wel zitten zolang het een actieve zit houding was dus dat probeer ik ook te doen. En lopen probeer ik zoveel mogelijk te doen maar verder als kleine stukjes in huis kom ik niet, ben al een aantal keer door mijn benen gezakt van de pijn.
vrijdag 23 juni 2017 om 10:01
- achteruit lopen gaat vaak makkelijker dan vooruit lopen
- zitten op de rand van een tafel (rug is in staande positie maar gewicht is van je benen)
- bij wat langer staan 1 voet wat hoger zetten, op bijvoorbeeld opstapje voor de kinderen of ouderwetse stoof. ongeveer 1 traptrede hoog, 10-15 cm
- bij het liggen op de rug een kussen onder de knieën, en bij het liggen op de zij een kussen tussen de knieën, of het bovenste een en matras
- zo min mogelijk zitten maar probeer in beweging te blijven
neem contact op met iemand die behandeld, of te wel met de handen werkt. denk aan chiropractor, fysiotherapeut, osteopaat etc. er zijn behandelingen deze klachten sneller beter kunnen maken.
- zitten op de rand van een tafel (rug is in staande positie maar gewicht is van je benen)
- bij wat langer staan 1 voet wat hoger zetten, op bijvoorbeeld opstapje voor de kinderen of ouderwetse stoof. ongeveer 1 traptrede hoog, 10-15 cm
- bij het liggen op de rug een kussen onder de knieën, en bij het liggen op de zij een kussen tussen de knieën, of het bovenste een en matras
- zo min mogelijk zitten maar probeer in beweging te blijven
neem contact op met iemand die behandeld, of te wel met de handen werkt. denk aan chiropractor, fysiotherapeut, osteopaat etc. er zijn behandelingen deze klachten sneller beter kunnen maken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
vrijdag 23 juni 2017 om 10:08
vrijdag 23 juni 2017 om 10:27
Of heb je een beweging gemaakt waardoor het verergerde?
Ik ben eens door mijn rug gegaan (overbelasting tijdens fitness) en daarna dacht ik met mijn stomme kop: staande een gewicht naar boven drukken dat kan nog wel
Tja wat ik niet voorzag dat was dat je topzware lijf met rukken wisselend rug- en buikspieren gaat aantrekken om je evenwicht te kunnen bewaren, dus na drie heffingen moest ik het onderbreken.
Daarna gewoon rust en geen gekke dingen meer doen.
Ik ben eens door mijn rug gegaan (overbelasting tijdens fitness) en daarna dacht ik met mijn stomme kop: staande een gewicht naar boven drukken dat kan nog wel
Tja wat ik niet voorzag dat was dat je topzware lijf met rukken wisselend rug- en buikspieren gaat aantrekken om je evenwicht te kunnen bewaren, dus na drie heffingen moest ik het onderbreken.
Daarna gewoon rust en geen gekke dingen meer doen.
retrostar wijzigde dit bericht op 23-06-2017 10:28
0.21% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
vrijdag 23 juni 2017 om 10:34
Huisarts kan niet zoveel behalve pijnbestrijding. Voor het behandelen kan je beter nu een afspraak met de fysio maken.
Als het echt spit is (die term wordt eigenlijk niet meer gebruikt) kan je het beste absolute rust nemen. Twee a drie dagen. En daarna weer rustig opvouwen onder leiding van een fysiotherapeut
Als het echt spit is (die term wordt eigenlijk niet meer gebruikt) kan je het beste absolute rust nemen. Twee a drie dagen. En daarna weer rustig opvouwen onder leiding van een fysiotherapeut
vrijdag 23 juni 2017 om 10:38
Bij mij hielp inderdaad alleen 2 dagen plat in bed blijven liggen en niet (of zo weinig mogelijk) bewegen.
Blijven bewegen, wat meestal geadviseerd wordt. verlengde de duur van de klachten alleen maar.
Is het wel spit?
Zijn er foto's gemaakt?
vrijdag 23 juni 2017 om 10:45
Dat is niet de uitkomst van onderzoeken. Die is dat je in beweging moet blijven, maar alleen als de pijn licht en draaglijk is. Je spieren worden dan beter doorbloed en de zich herstellende spieren moeten weten aan welke eisen ze moeten voldoen.karin12345 schreef: ↑23-06-2017 10:38Bij mij hielp inderdaad alleen 2 dagen plat in bed blijven liggen en niet (of zo weinig mogelijk) bewegen.
Blijven bewegen, wat meestal geadviseerd wordt. verlengde de duur van de klachten alleen maar.
Is het wel spit?
Zijn er foto's gemaakt?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
vrijdag 23 juni 2017 om 10:48
Bij mij klopte de diagnose "spit" niet.
Zonder rontgenfoto's was er ook niet uitgekomen dat de oorzaak van mijn pijn een heupdysplasie was.
Had niets met spieren te maken.
vrijdag 23 juni 2017 om 11:02
Nee er zijn geen foto's gemaakt en op de hap werd het gewoon spit genoemd. Ze zei ook dat ze een enorme bonk spieren voelde zitten die helemaal verkrampt zijn ( voel ik zelfs trouwens ook). Heb geen overgewicht en heb geen rare bewegingen gemaakt of iets gedaan. Heb wel een conditie van helemaal niets omdat ik de afgelopen 6 maanden chemo heb gehad en dus niets heb kunnen doen.
Ik ga weer de huisarts bellen voor een herhaalrecept. Tramadol hielp tenminste wel en ik wordt er niet stoned van zoals ik van mijn andere pijnstillers wel wordt. Heb mijn therapeut van herstel en balans hebeld maar die zei weer in de acute fase van spit niets te doen dan dat ik nu al doe.
Ik ga weer de huisarts bellen voor een herhaalrecept. Tramadol hielp tenminste wel en ik wordt er niet stoned van zoals ik van mijn andere pijnstillers wel wordt. Heb mijn therapeut van herstel en balans hebeld maar die zei weer in de acute fase van spit niets te doen dan dat ik nu al doe.