Werk & Studie alle pijlers

Statistiek vraag

24-06-2017 12:14 16 berichten
Even dit topic geupt met een nieuwe vraag. Zie de laatste reactie :)
anoniem_6382b7bf2d481 wijzigde dit bericht op 02-07-2017 22:54
90.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als je in de z tabel kijkt zie je dat bij een alpha van 0.05, de bijbehorende grenswaarde altijd 1.96 is. Bij een grenswaarde van -2.4, die jij hebt betekend, hoort dus een andere alpha, die significant is wanneer deze kleiner is dan 0.05.
Maar waarom zou je dan überhaupt de formule gebruiken als je het antwoord zo al zou weten? En ik begrijp dan niet goed wat ik verkeerd doe in mijn formule, want blijkbaar hoort er niet -2.4 uit te komen, maar -1.96. Maar ik heb de formule wel 5x opnieuw berekend.

Gemiddelde van 80, steekproefgemiddelde van 68, sigma is 20 en n = 16.

Dan krijg je (68-80)/(20/√16) = (-12)/5 = -2.4

Ik ben echt even in de war en ik heb binnenkort mijn toets, dus ik wil het graag snappen.
Je alpha kan ook 0,03 of 0,01 zijn bijvoorbeeld....
Dat snap ik, maar bij deze vraag werd al gegeven dat hij 0,05 was. Daarom snap ik het niet.
De z-score geeft aan hoeveel standaardfouten het steekproefgemiddelde afligt van de mu (het gemiddelde van de verdeling onder de nulhyptothese). De standaardfout is sigma gedeeld door wortel n.

Daarom deel je (steekproefgemiddelde - mu) door de standaardfout.

Als de z-score 1.96 standaardfouten afligt van mu, hoort daar een p-waarde bij van 0.05.

In jouw voorbeeld ligt het steekproefgemiddelde meer dan 1.96 standaardfouten af van mu. Daarom hoort er een andere (lagere) p-waarde bij. In jouw voorbeeld is de kans dat het steekproefgemiddelde (of iets extremers) bij toeval waargenomen wordt als we aannemen dat de nulhypothese waar is dus kleiner dan 5 procent. En daarom verwerpen we de nulhypothese en nemen we de alternatieve hypothese aan.
Begrijp je het verschil tussen alpha en de p-waarde?

De p-waarde is de kans dat de waargenomen steekproefuitkomst (of iets extremers) bij toeval voorkomt als de nulhypothese waar zou zijn. Elke keer dat je een proef herhaalt komt er dus een andere p-waarde uit.

De alpha is het significantieniveau. Dat is een grens die we vooraf vaststellen. Als de p-waarde lager is dan alfa, geloven we niet meer dat de nulhypothese waar is.
Bedankt voor de uitleg. Daar kan ik wat mee!

In het Nederlands is het gelijk een stuk helderder.
Aangezien ik hier al een topic had lopen en ik een tweede openen een beetje onzin vind, hier maar even een vraag voor degene die met me mee willen denken :)

Ik kreeg een vraag over een populatie- en steekproefverdeling. Het ging om een vragenlijst die afgenomen werd onder depressieve mensen. Onder populatie werden alle depressieve mensen gezien.
Nu was de vraag hoe de populatieverdeling er uit zou zien. Het antwoord was: scheef naar links, want veel mensen zullen hoge scores hebben. Maar naar mijn idee zou dat dan toch naar rechts moeten zijn?
Kan iemand me uitleggen waarom dat is? Ik heb me suf gegoogled, maar kom er niet uit en wil het heel graag snappen.
Wat testte de vragenlijst? (waar kreeg men scores voor?)
Linksscheef houdt eigenlijk in dat de uitlopers naar links lopen, dus de piek zit aan de rechterkant. Dit houdt dus in dat minder mensen lagere scores halen en naar mate de scores hoger worden, deze vaker voorkomen.

Dit klopt dus met wat jij verwacht naar aanleiding van het feit dat mensen met depressieve klachten hoog scoren, alleen heet het linksscheef als uitlopers naar links lopen.

Hopelijk heb je hier iets aan!
cupcakeje93 schreef:
03-07-2017 07:57
Linksscheef houdt eigenlijk in dat de uitlopers naar links lopen, dus de piek zit aan de rechterkant. Dit houdt dus in dat minder mensen lagere scores halen en naar mate de scores hoger worden, deze vaker voorkomen.

Dit klopt dus met wat jij verwacht naar aanleiding van het feit dat mensen met depressieve klachten hoog scoren, alleen heet het linksscheef als uitlopers naar links lopen.

Hopelijk heb je hier iets aan!
Kun je dat nog iets duidelijker uitleggen? Ik zie nog niet helemaal wat je nu bedoelt.
pipodeclown30 schreef:
03-07-2017 07:48
Wat testte de vragenlijst? (waar kreeg men scores voor?)
Er stond niet meer informatie in de vraag dan wat ik nu vertel.
Wat cupcakeje zegt in plaatjes...

Afbeelding
Oh heel erg bedankt! Wat stom, ik heb nog gegoogled maar dit soort afbeeldingen helemaal niet kunnen vinden.
Plaatje komt van https://hulpbijonderzoek.nl/online-woor ... cheefheid/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven