Groene struik schaduw

25-06-2017 10:37 13 berichten
Dames

Ik heb een geveltuintje. Buxus groeit daar niet echt moet ik concluderen na 1 jaar.

Nu staat er verderop in de straat een hele mooie struik. Groene blaadjes (ja duh) enzo. Ik heb al foto's gemaakt en aan experts gevraagd wat voor plant t is want die wil ik ook voor mij tuintje maar niemand weet wat het is.

Daarom de vraag omgedraaid: weten jullie een struik die t goed doet in de schaduw? Moet wel beetje tegen zand kunnen want straat. En liefst keihard groeien. Ik ben bereid m met veel liefde te omringen.

Jullie liefhebbende badmeester.
Geveltuintjes doen het vaak slecht omdat anderen hun hond er tegen laten pissen.

Door je geveltuintje 50 cm omhoog te halen ondervang je dat voor een deel.

Afbeelding

Dit soort bakken bijvoorbeeld
Ik heb dit jaar mijn schaduwrijke voortuintje omgetoverd van een stenen woestenij tot iets met planten. Gekozen voor helleborus, hortensia (maar die is tot nu toe niet heel happy), gebroken hartje (doet t geweldig), schijnaugurk (klimplant) en een heide-achtige struik die het ook prima doet. Daarnaast nog een bodembedekker maar dat is voor een geveltuintje niet zo boeiend.
Op internet is veel te vinden over struiken die het goed doen in de schaduw.
Alle reacties Link kopieren
Als ik iets specifieks zoek dan zoek ik vaak even in de catalogus van Van Esveld, waar je op standplaats, grondsoort, bloeitijd, etc. kunt zoeken: http://www.esveld.nl/kenmerken.php. Succes!
Mag het ook een klimmer zijn? Klimhortensia en de roos New Dawn doen het bij mij heel goed tegen de verschillende gevels.
sssssst schreef:
25-06-2017 10:49
Geveltuintjes doen het vaak slecht omdat anderen hun hond er tegen laten pissen.

Door je geveltuintje 50 cm omhoog te halen ondervang je dat voor een deel.

Afbeelding

Dit soort bakken bijvoorbeeld
ooooooh want sommige buxusjes zijn dood en andere groeien wel een beetje. Zou dat door dat pissen komen?
Kun je die foto ook hier plaatsen?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
badmeester schreef:
25-06-2017 11:08
ooooooh want sommige buxusjes zijn dood en andere groeien wel een beetje. Zou dat door dat pissen komen?
Helaas wel!

Ik heb zelf Vibernum staan, groeit niet zo hard als jij wilt maar hij bloeit mooi, heeft besjes voor vogels en blijft groen in de winter.
Tickel schreef:
25-06-2017 11:11
Kun je die foto ook hier plaatsen?
Die foto van die struik?

Ja later op den middag op weg naar de massagesalon voor een massage van anderhalf uur:-)
Euonymus en maagdenpalm deden het bij mij altijd erg goed in de schaduw.
badmeester schreef:
25-06-2017 11:08
Ja, mijn buxus in de voortuin was aan de tuin/huiskant prachtig aan de straatkant geel een verdord. Elke hond, maar vaak ook katten lieten daar even hun geur achter.
Kamperfoelie kan in de schaduw en is bladhoudend, de bloei zal wel wat minder zijn. Als je 3 verschillende soorten plant kun je van mei tot oktober bloemen hebben.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ik heb in de achtertuin een border die vooral schaduw heeft, en wat het daar goed doet:
- eerder genoemde klimhortensia
- vuurdoorn
- diverse soorten/kleuren sedum
- (bonte) maagdenpalm
- pachysandra

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven