Werken in de hitte
zondag 25 juni 2017 om 12:37
Ik heb een vraag waar ik niet helemaal uit kom. Ik werk in een winkel (veel werken met nieuwe goederen in de winkel hangen/leggen, werken met dozen etc.) en de afgelopen weken was het ontzettend warm. Nu hebben wij een airco in de winkel maar helaas, deze slaat vaak pas 's avonds aan of zo zacht dat de airco er voor zorgt er er max. 5 graden verschil is tussen binnen en buiten. Als er veel klanten in de winkel zijn die gaan passen (lees: gaan zweten) en wij ons rot moeten rennen vanwege het inzetten van zo min mogelijk personeel is het gewoon echt te warm naar mijn idee.
Ik heb al een aantal keren gevraagd of de airco harder gezet mag worden maar mijn baas wil er niks aan doen. Zelf neemt hij vrij of zit hij alleen maar op kantoor en zitten met warm weer is toch wat aangenamer dan de hele dag lopen, duwen en tillen.
Nu vond ik dit op werkwacht.nl:
- Bij zittend kantoorwerk mag de temperatuur niet hoger zijn dan 30 °C.
- Bij licht lichamelijk werk mag de temperatuur niet hoger zijn dan 28 °C. Dit geldt bijvoorbeeld voor kassawerk.
- Bij intensief werk mag de temperatuur niet hoger zijn dan 26 °C. Er moet dan wel een voelbare luchtstroom zijn, anders is het maximum 25 °C.
- Bij zeer intensief werk mag de temperatuur niet hoger zijn dan 25 °C met een voelbare luchtstroom. Is die er niet, dan is 23 °C het maximum.
Ik vraag mij af of iemand weet of dit klopt, of er bepaalde regels zijn die gehanteerd moeten worden of dat iemand nog tips heeft?
En hoe gaan jullie om met het werken in de warmte van afgelopen week?
Ik heb al een aantal keren gevraagd of de airco harder gezet mag worden maar mijn baas wil er niks aan doen. Zelf neemt hij vrij of zit hij alleen maar op kantoor en zitten met warm weer is toch wat aangenamer dan de hele dag lopen, duwen en tillen.
Nu vond ik dit op werkwacht.nl:
- Bij zittend kantoorwerk mag de temperatuur niet hoger zijn dan 30 °C.
- Bij licht lichamelijk werk mag de temperatuur niet hoger zijn dan 28 °C. Dit geldt bijvoorbeeld voor kassawerk.
- Bij intensief werk mag de temperatuur niet hoger zijn dan 26 °C. Er moet dan wel een voelbare luchtstroom zijn, anders is het maximum 25 °C.
- Bij zeer intensief werk mag de temperatuur niet hoger zijn dan 25 °C met een voelbare luchtstroom. Is die er niet, dan is 23 °C het maximum.
Ik vraag mij af of iemand weet of dit klopt, of er bepaalde regels zijn die gehanteerd moeten worden of dat iemand nog tips heeft?
En hoe gaan jullie om met het werken in de warmte van afgelopen week?
zondag 25 juni 2017 om 12:48
+1FarFarAway schreef: ↑25-06-2017 12:45Ik vind dat werknemers te vaak zeuren om niets. Ik ben zelfstandige en doe redelijk intensief werk, ook bij warme temperaturen.
En kijk, na 12 jaar ben ik nog steeds fit en gezond![]()
zondag 25 juni 2017 om 12:48
Mag je een ventilator aanzetten bij bijvoorbeeld de kassa of in het magazijn? Ik werk in het onderwijs en met 30 zwetende pubers in een zonnig lokaal zonder airco is het soms ook afzien. Luchtige kleding als dit mogelijk is, haar omhoog (als dit mogelijk is), neem vochtige opfrisdoekjes mee, en genoeg drinken natuurlijk.
zondag 25 juni 2017 om 12:49
Fijn voor je maar sommige mensen kunnen niet zo goed tegen warmte.FarFarAway schreef: ↑25-06-2017 12:45Ik vind dat werknemers te vaak zeuren om niets. Ik ben zelfstandige en doe redelijk intensief werk, ook bij warme temperaturen.
En kijk, na 12 jaar ben ik nog steeds fit en gezond![]()
Ik krijg zelf warmte allergie. Allemaal bulten die giga jeuken omdat mijn huid de hitte niet kan afvoeren. Buiten dat kunnen de darmen van slag raken, eetlust verdwijnen of flauwvallen.
Dus niet iedereen staat te juichen bij deze temperaturen.
Mocht je er echt last van hebben dan kan je dat aangeven bij je werkgever. Doet hij er niets aan dan gaat er vanzelf iets mis als je echt niet tegen de warmte kan
zondag 25 juni 2017 om 12:50
zondag 25 juni 2017 om 12:53
teletubbie1234 schreef: ↑25-06-2017 12:49Fijn voor je maar sommige mensen kunnen niet zo goed tegen warmte.
Ik krijg zelf warmte allergie. Allemaal bulten die giga jeuken omdat mijn huid de hitte niet kan afvoeren. Buiten dat kunnen de darmen van slag raken, eetlust verdwijnen of flauwvallen.
Mocht je er echt last van hebben dan kan je dat aangeven bij je werkgever. Doet hij er niets aan dan gaat er vanzelf iets mis als je echt niet tegen de warmte kan
Daar kan de baas niks aan doen natuurlijk als Truus in de overgang zit of Jantine een ijsbeer is.
zondag 25 juni 2017 om 12:57
De wet stelt geen maximum temperaturen, dit is wat de wet er wel over zegt:
https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/warmte
zondag 25 juni 2017 om 12:59
zondag 25 juni 2017 om 13:02
-NummerZoveel- schreef: ↑25-06-2017 12:58De werkgever is bij wet wel degelijk verplicht om te voorkomen dat individuele of groepen werknemers ziek worden door de warmte.
Ja maar als je er gevoelig voor bent terwijl het 21 graden binnen is, dan is dat toch jouw probleem? Dat bedoel ik.
zondag 25 juni 2017 om 13:02
teletubbie1234 schreef: ↑25-06-2017 12:49Fijn voor je maar sommige mensen kunnen niet zo goed tegen warmte.
Als je moet werken voor je geld en niet zomaar vrij kunt nemen wegens te warm/koud/pijntje/geen zin of wathever.... dan nemen je klachten af als sneeuw voor de zon. Probeer maar eens
zondag 25 juni 2017 om 13:13
Tjonge tjonge zeg.
Ga maar eens een dagje met mij werken.
Bij ons was het afgelopen dagen boven de 30 graden,en donderdag 37 graden.
ik ben lasser van beroep.
Dus ik kan me niet luchtig kleden. en ventilators zijn verboden.
Gelukkig konden we iedere dag om 5:45 uur beginnen,( tropen rooster.)
Iedere dag werden water ijsjes gebracht,voor de rest geen gezeur bij ons op de werk vloer en aan poten maar en je knop omzetten.
Maar ik ben wel blij dat het wel koeler word,voor iedereen toch het beste.
Ga maar eens een dagje met mij werken.
Bij ons was het afgelopen dagen boven de 30 graden,en donderdag 37 graden.
ik ben lasser van beroep.
Dus ik kan me niet luchtig kleden. en ventilators zijn verboden.
Gelukkig konden we iedere dag om 5:45 uur beginnen,( tropen rooster.)
Iedere dag werden water ijsjes gebracht,voor de rest geen gezeur bij ons op de werk vloer en aan poten maar en je knop omzetten.
Maar ik ben wel blij dat het wel koeler word,voor iedereen toch het beste.
zondag 25 juni 2017 om 13:24
Heb inderdaad een thermometer meegenomen, laat zien dat het min. 27 graden is in de winkel. Het is naast warm ook benauwd en een droge lucht. Een eigen ventilator meenemen kan helaas niet, of nouja kan wel maar dan moet ik die elke keer achter mij aanslepen omdat ik niet in één bepaald gebied ben. Misschien moet ik dan maar zo'n mini handventilator kopen meenemen naar het werk en die gebruiken. Ben overigs niet de enige die er over zeurt, klanten vinden het ook niet fijn en het gaat stinken in de winkel.
@poeziewoezie, dat is ook zo. Stratenmakers hebben het nog veel zwaarder
@timetraveler, goede tip van de doekjes!
@Daliah74, helaas geen toestemming om een paar ventilators in de winkel neer te zetten
@poeziewoezie, dat is ook zo. Stratenmakers hebben het nog veel zwaarder
@timetraveler, goede tip van de doekjes!
@Daliah74, helaas geen toestemming om een paar ventilators in de winkel neer te zetten
zondag 25 juni 2017 om 13:26
Thanks!-NummerZoveel- schreef: ↑25-06-2017 12:57De wet stelt geen maximum temperaturen, dit is wat de wet er wel over zegt: