Geld & Recht alle pijlers

Maandlasten hypotheek

25-06-2017 17:44 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn bezig met het kopen van een nieuwe woning. We proberen nu in te schatten wat voor ons haalbare maandlasten zijn. Via google vond ik op dit forum al enkele berichten hierover. Deze waren echter behoorlijk oud.

Wij hebben een woning op het oog waarbij de maandlast tussen de 1050 en 1200 euro netto komt (beetje afhankelijk van de rente, we hebben nog geen hypotheekverstrekker). Ons gezamelijke inkomen is ongeveer 4400 euro netto in de maand (ongeveer 1600+2800). Wij zijn geen 'grote uitgevers'. Wel hebben we 2 auto's.

Wat denken jullie? Is de netto hypotheeklast haalbaar, of is het een echte nogo?
Kan makkelijk. Dan heb je nog minimaal 3200 per maand voor alle andere lasten, boodschappen, sparen etc. Als je daar niet mee rond kunt komen, doe je echt iets fout.
Tja, dat ligt aan je kosten. Twee auto's kunnen best wat kosten maar of je twee landrovers hebt of twee Hyundai i10 dat is nogal een verschil.
Ze zeggen vaak: max. 30% van je inkomen. Dus dit moet goed gaan.
Prima te doen.
Wel een duur huis al het exclusief teruggaaf is.
Ik heb door omstandigheden jarenlang 1050 netto betaald met een inkomen van 3400 netto. Ging prima.

Denk wel na over: wat als 1 iemand zijn baan kwijtraakt of als jullie minder gaan werken ivm kinderen?
Wij hebben vergelijkbare inkomsten en lasten en komen goed rond met twee kinderen. Zou wel meenemen in je overweging of je evt kinderen zou willen, want dan dalen vaak je inkomsten een stijgen je lasten.
Ligt totaal aan de omstandigheden. Is dit salaris op fulltime basis? Zijn jullie van plan om in de toekomst minder te werken? Zijn er kinderen? Komt er nog veel onderhoud bij kijken?

Wij hadden toendertijd 4200 netto inkomen op beide 32u werken. Wij wilden maximaal 950 kwijt zijn aan hypotheek. Nu zijn we 800 kwijt, netto. En ik ben heel blij dat we niet voor een veel duurder huis zijn gegaan, want ons inkomen is de maanden erna aardig gedaald en overige kosten zijn hoger geworden.

En wij hebben geen auto.
Dank voor al jullie (supersnelle) reacties! Ik heb ook het gevoel dat het op zich haalbaar is, echter is het een veel hogere last dan die we nu hebben, wat mij toch aan het twijfelen brengt.

Ons inkomen is gebaseerd op 1 fulltime en 1 part time (24u) salaris. wat dat betreft zit er nog 'rek' in. Dat neemt niet weg dat wanneer het hoogste inkomen wegvalt, het lastig bolwerken is. Dit lijkt me wel een risico wat je altijd hebt met een hypotheek en een 'kostwinner' situatie (1 hoog en 1 laag inkomen). We hebben hiervoor een spaarpot achter de hand om de woonlasten ongeveer een jaar (na ww) op te kunnen vangen.

De auto's zijn klein maar inderdaad best prijzig, in totaal ongeveer 700 euro per maand (dat zijn wel echt alle kosten. Dus bijvoorbeeld ook brandstof en een bedrag wat we sparen om de auto uiteindelijk te vervangen als hij op is).

Lukt het jullie bij deze maandlasten ook nog om te sparen en regelmatig leuke dingen te doen? of is het houtje bijten?
Wat geef je nu uit aan huur/hypotheek? En hoeveel spaar je iedere maand? Hoeveel meer is de nieuwe hypotheek tov de huidige woonlasten? Reken voor onderhoud ongeveer 200 euro per maand (meer als je een ouder huis koopt). Kun je dan nog steeds geld opzij zetten denk je, als je vergelijkt met nu?
600 euro per persoon is natuurlijk een koopje. Dit lijkt me dus geen probleem, zeker niet met jullie inkomens.
Wij hebben met 4000 euro netto (beide 32 uur werken) ongeveer dezelfde netto hypotheeklast per maand, en dat gaat prima. We zouden hooguit wat meer willen sparen, maar we willen eerst de restschuld van ons vorige huis aflossen. Wij hebben ook twee auto's (waarvan een lease) en een gezin met vier jonge kinderen (onder de 12).

We gaan ieder jaar minimaal twee keer op vakantie, gaan maandelijks zo'n twee keer uit eten en regelmatig met z'n allen een dagje weg. Er blijft voor ons dus genoeg over ;)
Zou graag even willen meeschrijven. Zitten in dezelfde situatie. Echter nettoloon 3900, 40 en 36 uur. Wij hebben een kinderwens.Twijfelen of een hypotheek van 950 netto te hoog gegrepen is. Wat denken jullie?
missitalica schreef:
25-06-2017 19:35
Zou graag even willen meeschrijven. Zitten in dezelfde situatie. Echter nettoloon 3900, 40 en 36 uur. Wij hebben een kinderwens.Twijfelen of een hypotheek van 950 netto te hoog gegrepen is. Wat denken jullie?
Als jullie altijd deze uren blijven werken niet. Anders is t wel een hoge last.
Zo op het oog moet het makkelijk kunnen, zeker als je een jaar buffer achter de hand hebt. Bij ons was het in het begin ook zoiets en dat ging makkelijk. Zonder auto's en kinderen spaarde we nog 1000 euro per maand toen.

Hoeveel sparen jullie nu per maand? En dekt dat een beetje het verschil tussen je vorige en je nieuwe maandlasten?

Bedenk dat je met een hypotheek ook aflost. Daarmee spaar je in feite een paar duizend vermogen per jaar op de lange termijn. Je spaarpot hoeft minder te voorzien in je oude dag.
Een beetje particuliere huurwoning kost ook al gauw 1000 euro kaal per maand.
Ik vind het echt bijzonder (niet persoonlijk tegen jullie gericht hoor, want juist heel slim dat je hierover nadenkt!) dat mensen met een inkomen van 4000 netto twijfelen over een huur/kooplast van 1000 netto. Als mensen met zo'n inkomen ook al goedkope huizen willen... ik kan mij met 1500 netto niet anders veroorloven... :)
Het ligt ook echt een beetje aan je andere kosten. Als ik het zo zou moeten zeggen, dan denk ik: makkelijk. Maar: ik heb een paar jaar 1600 euro aan maandelijkse hypotheeklasten (netto) op moeten hoesten met een inkomen van rond de 2300 euro. Door zuinig te doen lukte het me ook daar nog prima van om te sparen. Nu kon ik wel een aantal dingen zakelijk doen (telefoon, auto), maar toch. Je kunt natuurlijk altijd vanaf *nu* het bedrag dat je daar kwijt zou zijn opzij zetten en kijken hoe dat gaat. Dus stel dat je voor je eigen huis 600 kwijt bent en daar 1200; zet dan die 600 extra even opzij. Wat mij trouwens bij het 'upgraden' wel tegenviel; als je huis groter is, dan kost het ook meer. Meer vierkante meters e.d. Qua onderhoud, maar ook qua verbouwen, vullen met meubels, enzovoorts.

Nogmaals; als ik dit zo hoor klinkt het voor jullie prima haalbaar, maar misschien wel iets om rekening mee te houden.
http://www.lekkerlevenmetminder.nl

Over sparen, besparen, consuminderen en financiële vrijheid
' Wat mij trouwens bij het 'upgraden' wel tegenviel; als je huis groter is, dan kost het ook meer. Meer vierkante meters e.d. Qua onderhoud, maar ook qua verbouwen, vullen met meubels, enzovoorts. '

Dit. En verzekeringen, belastingen en stroomverbruik ging hier ook omhoog.
Hetismogelijk schreef:
26-06-2017 09:33
' Wat mij trouwens bij het 'upgraden' wel tegenviel; als je huis groter is, dan kost het ook meer. Meer vierkante meters e.d. Qua onderhoud, maar ook qua verbouwen, vullen met meubels, enzovoorts. '

Dit. En verzekeringen, belastingen en stroomverbruik ging hier ook omhoog.
Ja, inderdaad, dat ook! Heel veel van die dingen waar je eigenlijk niet aan denkt.
http://www.lekkerlevenmetminder.nl

Over sparen, besparen, consuminderen en financiële vrijheid
Met de huidige rente en jullie maximale leenbedrag is het vrij lastig om tot een maandlast van € 1.200,00 netto te komen volgens mij? Of gaan jullie bijzonder veel aflossen per maand?
Heb je echt al je inkomen meegeteld? Hebben jullie geen 13e maand, bonus, oid? Dat tikt stoelen best aan als extra inkomen.
Pluisi schreef:
25-06-2017 17:49
Ze zeggen vaak: max. 30% van je inkomen. Dus dit moet goed gaan.
In de grote steden zijn veel mensen 40 of 50% van hun inkomen kwijt aan woonlasten. Dus dat is ook nog rekbaar, en een kwestie van keuzes maken.

Wat ik bij koop ook een heel groot verschil vind maken, is dat je maandlasten voor de komende jaren vastliggen in harde euro's, in plaats van dat er elk jaar weer een smak geld bovenop komt zoals bij huurwoningen (3,5% toch?).
En hoe lang het vastligt, dat ligt natuurlijk aan wat jullie kiezen in je hypotheek... 10 jaar vast, 20 jaar vast, of sommige delen van je hypotheek 10 jaar vast en andere delen weer langer.
Het effect van zo'n vast geldbedrag (stel €1200 per maand) is dat het elk jaar later 'voelt' als minder, door de inflatie/ doordat de rest van het leven toch duurder wordt (uit eten gaan, vakanties, abonnementen, de APK, etc) en doordat vaak je salaris toch ook wat stijgt (opslag, inflatiecorrectie). Over 5 jaar 'voelt' €1200 al net zoals €1150 of €1100 per maand nu zou voelen.

Wat je wel moet meenemen in je overwegingen (en dat vind je natuurlijk op elke site met info over hypotheken en je eerste huis kopen):
- Denken jullie de komende 10 jaar hetzelfde salaris of meer te kunnen behouden? Of wil een van jullie minder gaan werken, of allebei? Of een carrièreswitch maken naar meer voldoening maar minder geld? Of is er een risico op ontslag, of zitten jullie juist wel 'safe' in een sector waar veel vraag is naar jullie vaardigheden?
- Wil je lang genoeg in de woning blijven wonen om de kosten koper eruit te halen? (Verwacht je een waardestijging die bij verkoop die kosten goedmaakt?)
- Hebben jullie een kinderwens, en dan opnieuw in combi met die eerste twee punten (is de woning groot genoeg voor een eerste kind erbij, blijf je even veel uren werken)?
- Is er sprake van erfpacht? Zo ja is het al voor een periode afgekocht en wat gebeurt er als dat tijdvak afloopt?
(- Gebruikt de woning aardgas? In 2050 moeten alle huizen in Nederland aardgasloos zijn, dat kan grote investeringen betekenen.)
- Zijn er andere verbouwingen nodig?
- Hoe zuinig is de woning voor energieverbruik? Kortom hoeveel geld ben je maandelijks kwijt voor de energierekening?
- Hoeveel wil je te besteden hebben na je woonlasten? Wat voor vakanties houden jullie, hoe vaak wil je uit eten kunnen gaan?
- Hoe hoog zijn de eventuele servicekosten en de bijdragen aan de spaarpot van de VvE (als de woning onderdeel van een VvE is)?
- Lukt het je naast die vaste lasten en vakanties etc. ook om te sparen voor bijvoorbeeld reparaties, loodgietwerk of een nieuw apparaat?

Het ligt denk ik aan veel factoren maar voor mij is kopen vele malen gunstiger gebleken dan huren. In het begin was het even 2 jaar bikkelen om die lasten op te brengen maar dat werd al snel makkelijker, mede doordat het dus een vast bedrag blijft en niet elk jaar hoger wordt zoals bij huur; en je salaris toch elke keer een beetje stijgt.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Je netto te besteden inkomen kan veranderen door het krijgen van kinderen, werkloosheid, ziekte etc. Ik zou zelf proberen niet hoger te gaan dan je op 1 inkomen nog kunt betalen, maar goed ik besef ook dat dit in sommige delen van het land op het moment niet haalbaar is.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is, houd er rekening mee dat je omstandigheden kunnen veranderen en pas de schulden die je aangaat daarop aan. Banken hanteren daarom bij het verstrekken van een hypotheek een toetsingsrente van 5%. Mocht de rente zijn gestegen tot dit percentage als je rentevaste periode afloopt, kun je de maandlasten dan ook nog opbrengen?
Wij hebben netto iets meer in de maand te besteden en betalen ook dat bedrag netto aan hypotheek. Het kan allemaal wel prima en we doen en laten wat we willen (kunnen op vakantie, uit eten en sparen enz.), maar soms vind ik het best een hoop geld in de maand. Hiervoor zaten we op 800 netto in de maand en die 400 euro op de spaarrekening kunnen doen of voor een vakantie gebruiken is best lekker. Wij hebben gelijkwaardige inkomens, dus als er eentje wegvalt is het nog wel te betalen. Weet niet of ik er nog een keer voor zou kiezen.
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.
Zilver7 schreef:
26-06-2017 14:24
(...)
Wat ik eigenlijk wil zeggen is, houd er rekening mee dat je omstandigheden kunnen veranderen en pas de schulden die je aangaat daarop aan. Banken hanteren daarom bij het verstrekken van een hypotheek een toetsingsrente van 5%. Mocht de rente zijn gestegen tot dit percentage als je rentevaste periode afloopt, kun je de maandlasten dan ook nog opbrengen?
Goed punt ook! Ik ben in 2008 begonnen met 5,7% rente. Nu is het weliswaar een stuk lager maar wie zegt dat het niet ooit weer 4% of 7% wordt tegen de tijd dat jouw rentevaste periode afloopt en je dus een nieuw maandbedrag krijgt? (Mijn ouders hadden zelfs ooit een hypotheek met 9% rente, dat zie ik niet gauw meer gebeuren, maar toch.)
You can never have too many hats, gloves and shoes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven