Werken in Amsterdam, wonen in...

26-06-2017 12:54 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Mijn vriend en ik gaan werken in Amsterdam en zoeken een huis in de omgeving, op max een half uur met de trein/auto. We komen zelf uit het noorden van het land en hebben geen idee wat nou leuke steden/dorpen zijn om in te wonen. Aan familie en vrienden heb ik ook niet veel (die komen niet verder dan Zwolle bij wijze van spreken) dus kom ik hier even polsen. Plaatsen waar we nu aan denken zijn: Almere, Amstelveen, Amersfoort. De huizenprijzen variëren nogal tussen die steden, dus ook dat gaat meespelen natuurlijk. Ik zie op Funda dat je in Almere bijvoorbeeld veel meer huis en tuin krijgt voor je geld dan in Amsterdam of de plaatsen er dicht om heen.

Kortom, woon je in de buurt van Amsterdam? Waar woon je, en wat is er zo leuk aan die plek?
forsyth schreef:
26-06-2017 14:29
Waarom valt Amsterdam af TO?
Valt niet perse meteen af, maar meer het gevoel dat de huizenprijzen hoog zijn en de markt een gekt is waardoor we eerder om Amsterdam heen aan het kijken zijn.
Half Castricum werkt ook in Amsterdam, geloof ik. Ook 25 min met de IC.
Amsterdam-Noord vind ik ook een goede suggestie. Zijn jullie van plan om te huren of te kopen?
anoniem_327069 wijzigde dit bericht op 26-06-2017 14:37
1.06% gewijzigd
Wat is je budget en wat zijn je woonwensen TO?
bigbangbernadette schreef:
26-06-2017 14:19
Dankje voor alle reacties. Een beetje centraal in Nederland zouden we fijn vinden. Werk is naast Amsterdam CS, dus met de trein zou denk ik een betere optie zijn dan met de auto. Iemand ervaring met trein, vanuit Almere of Amersfoort? Is dat een beetje te doen, of ook knettersdruk in de spits? Het is erg lastig allemaal, je kan niet alles hebben. Of je woont duur, maar dicht bij werk, of je woont iets ruimer en zit met reistijd/drukte.
Als op de ns site de reis intypt + de tijd dat je zou willen reizen zie je aan het aantal poppetjrs hoe druk het is
Je bent zelf een theepot
Dat van die poppetjes op de ns-site wist ik, maar klopt dat ook aardig met de realiteit?

We willen gaan kopen. Budget rond 3 ton. Liefst minder, maar dan wordt de kans op 3 slaapkamers en tuin ook kleiner. We houden allebei van nieuw. Oude huizen (lees voor jaren 90) hebben we minder mee.
patsy--stone schreef:
26-06-2017 14:31
Ik weet niet waarom je nog steeds Almere noemt terwijl geen enkele reageerder daar positief over was, zelfs degene die er zelf gewoond heeft.
Er zijn genoeg andere opties voor steden en dorpen genoemd die een goede OV-verbinding hebben met CS.
Als 1 iemand negatief is, of niemand het noemt, schrijf ik het niet meteen af. Ik wil er eerst zelf geweest zijn om te oordelen. Wat ik al zei, huizenprijzen zijn er aantrekkelijk en dat het geen oude stadskern heeft of sfeer vinden we misschien niet zo'n probleem. Ik ben gewoon benieuwd naar alle suggesties waar ik zelf misschien niet direct aan zou denken.
Hoi!

hier iemand wel positief over Almere!
Ik denk dat het er vooral vanaf hangt wat je zoekt. Ga je voor een charmant dorp of wil je graag de voorzieningen van een grote stad. En hoe belangrijk vind je groen in de buurt. En hoeveel ben je bereid daar voor neer te tellen.
Mijn vriend ik en ik wilden absoluut niet naar een dorp maar hadden ook geen zin om de jackpot te betalen voor een 2-kamer woning in Amsterdam.
Almere mag dan wel geen historische stadskern hebben maar biedt wel alle faciliteiten van een grote stad en de gemeente doet er van alles om om ook de stad op cultuur gebied aantrekkelijker te maken. Tuurlijk haalt het het niet bij Amsterdam (waar ik ook werk) maar he, ik heb wel 2x zoveel ruimte als mijn collega's in Amsterdam en ben in sommige gevallen net zo snel op mijn werk.
Almere heeft net als elke stad (inclusief Amsterdam) zielloze wijken maar er zijn ook mooi opgezette woonwijken met veel groen en een variatie aan bouwstijlen. En ja, tokkies hebben we hier ook. Heb ik er last van? Nee.

Treinverbinding is meer dan prima overigens! Ik heb altijd een zitplek.

Wat al eerder gezegd is, ga na wat echt belangrijk is voor jullie en trek er op uit met de auto. Rij door wijken, doe een rondje door het centrum. uiteindelijk gaat het toch om wat goed voelt :)
anoniem_177791 wijzigde dit bericht op 26-06-2017 15:34
Reden: typefout
2.37% gewijzigd
3 ton met 3 slaapkamers en tuin is denk ik zinloos zoeken in Amsterdam of Amstelveen en ik gok in Haarlem ook.
Amersfoort is wel heel erg leuk. Prima stad, ook gunstig gelegen. dicht bij Utrecht etc.
Als je van nieuw houdt dan is Almere misschien toch wat (al waren het dus minstens drie mensen die die stad helemaal niks vinden, maar goed). In al die charmante oude plaatsjes die hierboven zijn genoemd zoals Amersfoort, Broek in Waterland, Weesp, Haarlem, Ouderkerk, Abcoude, Hilversum etc... zou je dan waarschijnlijk terecht komen in buitenwijken met nieuwbouw en die verder van het treinstation af liggen.

Iets anders wat je nog kan overwegen is een zelfbouwwoning in Amsterdam. Er worden wel kavels uitgegeven binnen de ring A10 en dan kun je vaak voor minder geld, meer oppervlakte bouwen, helemaal naar eigen wens. Je kunt dat individueel doen of als bouwgroep (CPO). www.amsterdam.nl/zelfbouw

Ook in Almere is zelfbouw heel populair.
patsy--stone wijzigde dit bericht op 26-06-2017 15:53
1.15% gewijzigd
You can never have too many hats, gloves and shoes
Almere als je véél huis voor je geld wilt.
Haarlem als je tussen de jonge, hoogopgeleide gezinnetjes wilt wonen, met ouders die ook in Amsterdam werken en kinderen op koor en vioolles.
Abcoude en de kleine dorpen ten noorden van Amsterdam als je de staatsloterij wint.
Leiden als je in een leuke, levendige universiteitstad wilt wonen, als je van hutspot houdt en als je wilt dat je kinderen met het lelijkste accent van Nederland gaan praten.
Amersfoort als je niet van plan bent vrienden in Amsterdam te maken. Die komen namelijk echt niet naar Amersfoort.
orkenflow schreef:
26-06-2017 15:52
Haarlem als je tussen de jonge, hoogopgeleide gezinnetjes wilt wonen, met ouders die ook in Amsterdam werken en kinderen op koor en vioolles.
Abcoude en de kleine dorpen ten noorden van Amsterdam als je de staatsloterij wint.
Leiden als je in een leuke, levendige universiteitstad wilt wonen, als je van hutspot houdt en als je wilt dat je kinderen met het lelijkste accent van Nederland gaan praten.
Amersfoort als je niet van plan bent vrienden in Amsterdam te maken. Die komen namelijk echt niet naar Amersfoort.
Hahahahaha goede samenvatting. Vooral dat Leids accent inderdaad.
Als je nog meer huis voor je geld wilt, kijk dan naar Lelystad in plaats van Almere. Net zo zielloos en lelijk, minder duur.
orkenflow schreef:
26-06-2017 15:52
Haha, heel mooi samengevat!
globetrotter87 schreef:
26-06-2017 15:33
Hoi!

hier iemand wel positief over Almere!
Ik denk dat het er vooral vanaf hangt wat je zoekt. Ga je voor een charmant dorp of wil je graag de voorzieningen van een grote stad. En hoe belangrijk vind je groen in de buurt. En hoeveel ben je bereid daar voor neer te tellen.
Mijn vriend ik en ik wilden absoluut niet naar een dorp maar hadden ook geen zin om de jackpot te betalen voor een 2-kamer woning in Amsterdam.
Almere mag dan wel geen historische stadskern hebben maar biedt wel alle faciliteiten van een grote stad en de gemeente doet er van alles om om ook de stad op cultuur gebied aantrekkelijker te maken. Tuurlijk haalt het het niet bij Amsterdam (waar ik ook werk) maar he, ik heb wel 2x zoveel ruimte als mijn collega's in Amsterdam en ben in sommige gevallen net zo snel op mijn werk.
Almere heeft net als elke stad (inclusief Amsterdam) zielloze wijken maar er zijn ook mooi opgezette woonwijken met veel groen en een variatie aan bouwstijlen. En ja, tokkies hebben we hier ook. Heb ik er last van? Nee.

Treinverbinding is meer dan prima overigens! Ik heb altijd een zitplek.

Wat al eerder gezegd is, ga na wat echt belangrijk is voor jullie en trek er op uit met de auto. Rij door wijken, doe een rondje door het centrum. uiteindelijk gaat het toch om wat goed voelt :)
Dit is precies waarom we aan almere denken. Het wordt inderdaad rondjes rijden en weekendjes weg boeken de komende tijd. Heel vervelend ;) !

Kun je mij vertellen wat volgens jou de no-go-wijken van almere zijn?
Ik kan je misschien beter vertellen wat de leukere wijken in Almere zijn :)

Ik woon zelf in het centrum, bovenop de winkels maar wel in een woonhuis met tuin. Ja dat kan in Almere ;)
Vind het zelf ideaal vanwege de intercity die vlakbij stopt. Deze stopt namelijk alleen op station Centrum en Almere Buiten.

Wil je wat meer rust en groen dan zijn de volgende wijken leuk:
- Literatuurwijk (zit tussen station Almere muziekwijk en Centrum in). Weids opgezette buurt met mooie huizen!
- Poort heeft ook mooie stukken, Homeruskwartier is leuker dan Europa vind ik. Voordeel van Poort is dat je vlakbij water en bos zit en relatief dichtbij Amsterdam (maar geen intercity)
- Muziekwijk is een nette buurt maar qua woningen wel wat saai en grauw
- Almere Haven de Velden is schitterend qua woningen en omgeving maar qua ov weer een ramp. Mijn ouders wonen hier en er stopt alleen een bus op 10 minuten lopen.
- Zelfde geldt voor Almere Hout. Prachtig gelegen in het groen maar als je afhankelijk bent van de trein zou dit niet mijn voorkeur hebben.
- Verzetswijk, mooie buurt en dichtbij het centrum

Almere Buiten ken ik minder goed. Al heb ik het idee dat de wat nieuwere buurten daar beter zijn dan de oude.
wolkie schreef:
26-06-2017 14:27
Als je naast CS komt te werken lijkt de auto mij zeker geen optie. Dan moet je haast wel met tram/trein of metro.
Dat valt eerlijk gezegd best wel mee. Er is daar een hele grote parkeergarage dus dat probleem is al opgelost (als de werkgever het P-abonnement betaalt). En het is van beide kanten best wel goed te bereiken.
viva1966 schreef:
26-06-2017 18:44
Dat valt eerlijk gezegd best wel mee. Er is daar een hele grote parkeergarage dus dat probleem is al opgelost (als de werkgever het P-abonnement betaalt). En het is van beide kanten best wel goed te bereiken.
Probeer dat eens tijdens spitsuur. Heen èn terug.
bigbangbernadette schreef:
26-06-2017 14:19
Dankje voor alle reacties. Een beetje centraal in Nederland zouden we fijn vinden. Werk is naast Amsterdam CS, dus met de trein zou denk ik een betere optie zijn dan met de auto. Iemand ervaring met trein, vanuit Almere of Amersfoort? Is dat een beetje te doen, of ook knettersdruk in de spits? Het is erg lastig allemaal, je kan niet alles hebben. Of je woont duur, maar dicht bij werk, of je woont iets ruimer en zit met reistijd/drukte.
Ik heb vier jaar met veel plezier in Hilversum gewoond, terwijl mijn werk ook bij Cs in de buurt was. Ideaal.
Met 20 minuten in de icity ben je er. Ik woonde in het centrum daar, dus drie minuten lopen en was bij het station. Is niet te klein of te groot, de huisprijzen zijn er redelijk en een hele mooie omgeving als je van natuur houdt.
Utrecht, Amersfoort en Amsterdam binnen handbereik en redelijk centraal.

Het is dat al mijn vrienden hier in Amsterdam woonden en ik inmiddels werk had bij Schiphol Rijk. Anders woonde ik er nu nog.
viva1966 schreef:
26-06-2017 18:44
Zelfs om 19u 's avonds kost het vanaf het oosten van de stad (omgeving Muiderpoortstation) al 15-20 minuten om met een auto naar Centraal Station te rijden. In de spits nog veel langer. En dan komt er nog het stuk vanaf de A10 bij, twee keer zo lang dus, want Muiderpoort is al halverwege...
Met de trein is Amsterdam Muiderpoort naar Amsterdam CS 5 minuten.

Vanaf de westkant of zuidkant met de auto de stad door naar CS is ook drama. Zeker 20-30 minuten rijden. Zoveel stoplichten en drukte.

Vanuit het noorden vanaf de ring (afslag S116) is het denk ik het minst dramatisch om Amsterdam CS per auto te bereiken. Via de IJ-tunnel. Alhoewel die route tijdens de spits vast ook heel druk is.
broodtrommel schreef:
26-06-2017 19:30
Ik heb vier jaar met veel plezier in Hilversum gewoond, terwijl mijn werk ook bij Cs in de buurt was. Ideaal.
Met 20 minuten in de icity ben je er. Ik woonde in het centrum daar, dus drie minuten lopen en was bij het station. Is niet te klein of te groot, de huisprijzen zijn er redelijk en een hele mooie omgeving als je van natuur houdt.
Utrecht, Amersfoort en Amsterdam binnen handbereik en redelijk centraal.

Het is dat al mijn vrienden hier in Amsterdam woonden en ik inmiddels werk had bij Schiphol Rijk. Anders woonde ik er nu nog.
Dankje, Hilversum is zeker de moeite waard om te bekijken. We zoeken ondertussen rustig verder...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven