Werken in Amsterdam, wonen in...

26-06-2017 12:54 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Mijn vriend en ik gaan werken in Amsterdam en zoeken een huis in de omgeving, op max een half uur met de trein/auto. We komen zelf uit het noorden van het land en hebben geen idee wat nou leuke steden/dorpen zijn om in te wonen. Aan familie en vrienden heb ik ook niet veel (die komen niet verder dan Zwolle bij wijze van spreken) dus kom ik hier even polsen. Plaatsen waar we nu aan denken zijn: Almere, Amstelveen, Amersfoort. De huizenprijzen variëren nogal tussen die steden, dus ook dat gaat meespelen natuurlijk. Ik zie op Funda dat je in Almere bijvoorbeeld veel meer huis en tuin krijgt voor je geld dan in Amsterdam of de plaatsen er dicht om heen.

Kortom, woon je in de buurt van Amsterdam? Waar woon je, en wat is er zo leuk aan die plek?
Ik heb gewoond in Almere - ben er opgegroeid en woon nu in Amersfoort. Amersfoort vind ik veel leuker. Veel meer sfeer in de stad en Almere vind ik te modern gebouwd en saai. Vreselijk.
Ga je met de auto of met het ov naar de stad? Mijn collega's uit almere staan vaak in de file.
Ikzelf vind noordelijker, dus alkmaar, wormerveer, zaandam etc ook erg charmant.
Ik woon in Amsterdam zelf. Hier in de stad is het een gekkenhuis op de woningmarkt.

Almere... vind ik de vreselijkste stad van Nederland. Er woont erg veel PVV-volk, sjonnies en anita's, en de wijken vind ik zielloos en lelijk.
Dan kan je beter in Amsterdam Nieuw-West iets zoeken. Dan zit je tenminste dichter bij je werk en heb je nog een leukere mix van mensen, en de Sloterplas als recreatiegebied. Of Amsterdam Noord, dat verschilt nog wel erg per buurt qua populariteit, prijzen, leefbaarheid. Ik schat in dat de 'nu slechte buurten' over 10 jaar hartstikke hip & happening zijn.

Amersfoort: ik ben er alleen een paar keer een dagje geweest, het centrum is supermooi en prettig. De delen daar omheen ook, voor zover ik ze gezien heb. En het is niet zo ver naar Amsterdam met de trein.

Amstelveen: ligt weliswaar tegen Amsterdam aan maar is een compleet andere wereld. Veel gezinnen, en heel veel expats (Japanners, Indiërs) met bijbehorende eettentjes. Hoge prijzen ook, voor zover ik weet. Je hebt er mooie oude stukjes maar ook zielloze flatwijken en kille winkelcentra. Je hebt wel het Amsterdamse Bos om de hoek, wat 3x zo groot is als het Central Park van NYC. En tramverbindingen naar Amsterdam.
Oh ja in Amstelveen heb je in veel gedeeltes wel laag overvliegende vliegtuigen de hele dag. Herrie, maar qua gezonde lucht ook niet heel lekker. Wat dat betreft moet je Badhoevedorp en Aalsmeer ook niet overwegen: zielloos, veel vliegtuigherrie.

Het ligt er ook een beetje aan waar in Amsterdam jullie komen te werken en wat dan handige openbaar vervoer-verbindingen heeft.

Je zou ook kunnen kijken naar:
- Weesp (heeft treinverbinding)
- Abcoude (heeft treinverbinding)
- Ouderkerk aan de Amstel
- Haarlem (treinverbinding, woningen zijn inmiddels ook al erg duur; je hebt dan strand op fietsafstand)
- Zaandam (niet heel sfeervol, maar zelfs te doen op de fiets naar Amsterdam, vooral met elektrische fiets)
patsy--stone wijzigde dit bericht op 26-06-2017 13:18
7.22% gewijzigd
You can never have too many hats, gloves and shoes
Amersfoort - Amsterdam i volgens mij wel goed te doen met de trein, met de auto is dat drama. Almere - Amsterdam is momenteel ook niet niet handig met de auto, maar daar wordt hard aangewerkt om dit te verbeteren.

Ga eens rondkijken in de plaatsen die je aanspreken.

Kijk eens op funda. Voer je maximum budget in en kijk welke steden of wijken daar uitrollen.
Trouwens Leiden is ook leuk, half uurtje met de trein.
Wat Patsy zegt. Maar volgens mij zijn Ouderkerk en Haarlem niet echt goedkoper dan Amsterdam. Nieuw West in de buurt van de Sloterplas is leuk. En je kan op de fiets naar het werk en er is goed OV in die buurt. Zuidoost heeft een 'naam' maar ik ben er dagelijks en daar klopt weinig van. Er zijn nieuwe buurten met grote flats en veel groen en ook daar is OV goed voorzien.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Haarlem, leiden & Weesp :cheer:

En vergeet Hilversum niet. Mooie omgeving :)
Bedoel je echt een half uur van de voordeur tot je werk? Want dat redt je vanuit Almere en Amersfoort niet. Plaatsen rond Amsterdam die ik wel leuk vind zijn Haarlem, Abcoude, Heemstede, Amstelveen en Oostzaan. Maar dat zijn ook niet echt goedkope gemeentes om te kopen. Almere vind ik niet zo geweldig, het mist vooral karakter, alles voelt als een grote nieuwbouwwijk en daar heb ik niet zoveel mee. Maar ja het is inderdaad wel een stuk goedkoper dus ik snap goed dat dat voor veel mensen doorslaggevend is. In die positie zou ik daar misschien ook wel voor gekozen hebben. De spits is wel altijd extreem druk op het traject Amsterdam Almere.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Kijk ook eens naar de dorpen, steden boven Amsterdam zoals Purmerend, Hoorn, Monnickendam en de kleine dorpjes eromheen als Landsmeer, Broek, Oostzaan, Zuidoostbeemster.
Of links ervan aan de kust, Haarlem (ook duur) maar Velsen, IJmuiden, Beverwijk e.d. zijn er ook nog.
When nothings seems right....go left!
Haarlem is echt nog wel goedkoper dan Amsterdam hoor. Hier betaal je in het centrum geen 150K voor een huisje van 15 vierkante meter. Zou ook lekker worden. Maar goedkoop is Haarlem ook niet. Wel ontzettend leuk. Heemstede is ook OK, evenals Overveen, Bloemendaag, Santpoort-Noord en Santpoort Zuid. Bennebroek vind ik ouwelijk, Hillegom en Lisse zijn ook wel OK, maar dan ben je wel auto afhankelijk.

De Zaanstreek moet je van houden, evenals Purmerend. Amersfoort vind ik erg ver weg van Amsterdam, maar is qua familie denk ik wel handiger.

Leiden is ook leuk trouwens.

Ik zou zeggen, ga steden en dorpentripjes doen de komende weekenden. Krijg je vanzelf een beetje gevoel erbij.
Het hangt er een beetje vanaf waar in Amsterdam je moet zijn. Als je in west of zuid moet zijn, dan is Haarlem / Leiden of omgeving Leiden super, want dan ben je zo op Amsterdam-Zuid of op Sloterdijk. Ga je werken in oost, dan kun je weer beter aan de oostkant kijken.
MwTheelepel schreef:
26-06-2017 13:26
Bedoel je echt een half uur van de voordeur tot je werk? Want dat redt je vanuit Almere en Amersfoort niet.
Zelfs vanuit Amsterdam zelf niet altijd! Een collega van me woont in Amsterdam Nieuw-West en werkt in Amsterdam Zuidoost en is drie kwartier onderweg, met elektrische fiets (of met tram + metro net zo lang). Of van IJburg naar de westkant van het centrum ben je ook wel even bezig. Enzovoorts.

Daarom vroeg ik ook waar het werk precies is. Als dat aan de Zuidas is, dan is Zaandam misschien weer niet handig en Abcoude wellicht wel, ligt er even aan wat een verbinding heeft met treinstation Amsterdam Zuid (dat heb ik niet uitgezocht).

TO doet er slim aan om via Google Maps telkens testritjes te maken met de optie 'routebeschrijving' en dan ook echt naar de precieze werklocatie. En de opties voor OV én auto te vergelijken. Je kan dan ook het tijdstip aanpassen zodat je ziet hoe druk het op die dag en tijd is met de auto of met de trein. En dan ook in gedachten houden dat Google Maps vaak veel te optimistisch is (alsof stoplichten niet bestaan), dus tel er ook nog wat bij.

Voor wat betreft de auto: de files zijn er vaak en lang. Lijkt mij geen reële optie, tenzij je door de dag heen ook veel ritten moet maken (maar misschien is dan de combi trein + een deelauto zoals Greenwheels of Car2Go handiger).
En hoe zit het met parkeren? Heb je een gratis plek bij je werk ofzo? Zo niet dan kan het al gauw €3 of meer per uur kosten in de stad.
patsy--stone wijzigde dit bericht op 26-06-2017 13:41
1.65% gewijzigd
gewoonstel schreef:
26-06-2017 13:27
Kijk ook eens naar de dorpen, steden boven Amsterdam zoals Purmerend, Hoorn, Monnickendam en de kleine dorpjes eromheen als Landsmeer, Broek, Oostzaan, Zuidoostbeemster.
Of links ervan aan de kust, Haarlem (ook duur) maar Velsen, IJmuiden, Beverwijk e.d. zijn er ook nog.
Ja ik zat ook te denken aan Broek in Waterland, Monnickendam. Heel charmant. Ik heb geen idee of daar wel voldoende woningen te koop/huur zijn en of het betaalbaar is. Je zult dan gebonden zijn aan busvervoer, of toch de auto (met alle ellende die daarbij hoort).
Hoorn is ook schattig en heeft een treinstation, is wel een end weg. Sommige wijken zijn volgens mij wel een beetje 'tokkie'. Maar misschien weer handig voor familie in het noorden, bezoeken via de Afsluitdijk.
Purmerend vind ik vreselijk, lijkt erg op Almere vind ik.
patsy--stone schreef:
26-06-2017 13:39
Hoorn is ook schattig en heeft een treinstation, is wel een end weg.
Niet met de trein! Exact 25 minuten vanaf Sloterdijk met de
IC.
Erizon schreef:
26-06-2017 14:12
IC.
Oh dat valt mee inderdaad! Ik dacht dat het een uur was, maar dat ging ook over mensen die ik ken die van Hoorn naar Amsterdam Muiderpoort (oost) reisden. En die vaak klaagden over hoe vol dat veel te korte treintje zat. En dan was het eindelijk zomervakantie, eindelijk zitplek dachten ze... maar dan halveerde de NS het treinstel en moesten ze alsnog vaak staan.
Maar goed dan praat ik over 10 jaar geleden, misschien is het inmiddels beter.

Ik ben benieuwd of TO nog komt vertellen waar in Amsterdam het werk dan is...
De drukte in de trein kun je zien via de planner van NS. Dan zie je nul, een twee of drie poppetjes die de drukte aangeven.
Dankje voor alle reacties. Een beetje centraal in Nederland zouden we fijn vinden. Werk is naast Amsterdam CS, dus met de trein zou denk ik een betere optie zijn dan met de auto. Iemand ervaring met trein, vanuit Almere of Amersfoort? Is dat een beetje te doen, of ook knettersdruk in de spits? Het is erg lastig allemaal, je kan niet alles hebben. Of je woont duur, maar dicht bij werk, of je woont iets ruimer en zit met reistijd/drukte.
Wat raar, mijn nieuwere reacties komen bóven het antwoord van bigbangbernadette te staan, terwijl ik die later typte.
patsy--stone schreef:
26-06-2017 13:35
Zelfs vanuit Amsterdam zelf niet altijd! Een collega van me woont in Amsterdam Nieuw-West en werkt in Amsterdam Zuidoost en is drie kwartier onderweg, met elektrische fiets (of met tram + metro net zo lang). Of van IJburg naar de westkant van het centrum ben je ook wel even bezig. Enzovoorts.

Daarom vroeg ik ook waar het werk precies is. Als dat aan de Zuidas is, dan is Zaandam misschien weer niet handig en Abcoude wellicht wel, ligt er even aan wat een verbinding heeft met treinstation Amsterdam Zuid (dat heb ik niet uitgezocht).
Ja daar heb je gelijk in, ik ben van buiten de stad sneller op mijn werk dan sommige collega's binnen de stad. De verkeersdrukte en de soms niet zo handige ov verbinding vanaf kleinere gemeente maakte het voor ons ook best lastig een goede plek te vinden die wel dicht genoeg in de buurt was qua reistijd maar ook vergenoeg weg om rustig te wonen.

Erizon schreef:
26-06-2017 14:12
IC.
Dat is mooi als TO bij Sloterdijk werkt maar als ze bij het VU werkt is ze een uur onderweg en dat is als ze vlak naast het station in Hoorn woont.
patsy--stone schreef:
26-06-2017 14:21
Wat raar, mijn nieuwere reacties komen bóven het antwoord van bigbangbernadette te staan, terwijl ik die later typte.
Dat gebeurd de laatste dagen vaker, zal wel een bug zijn.
Als je naast CS komt te werken lijkt de auto mij zeker geen optie. Dan moet je haast wel met tram/trein of metro.
Amstelveen ben ik opgegroeid. Niet goedkoop maar wel top verbinding met de stad. Almere is saai en met de auto elke dag in de file. Trein vanuit Almere en naar Almere in de spits is druk maar aangezien je opstapt bij beginpunt (CS) zal je terug kunnen zitten.
Aangezien je haast wel aangewezen bent op het ov zou ik kijken naar steden die een goede verbinding hebben zoals Amstelveen, Weesp etc. Gewoon weekendjes deze kant opkomen (ik woon vlakbij A'dam) en rond gaan kijken.
Waarom valt Amsterdam af TO?
bigbangbernadette schreef:
26-06-2017 14:19
Dankje voor alle reacties. Een beetje centraal in Nederland zouden we fijn vinden. Werk is naast Amsterdam CS, dus met de trein zou denk ik een betere optie zijn dan met de auto. Iemand ervaring met trein, vanuit Almere of Amersfoort? Is dat een beetje te doen, of ook knettersdruk in de spits? Het is erg lastig allemaal, je kan niet alles hebben. Of je woont duur, maar dicht bij werk, of je woont iets ruimer en zit met reistijd/drukte.

Bij CS zou ik inderdaad een plek zoeken waar je gemakkelijk met ov kunt gaan. Met de auto zou ik echt niet doen naar CS, sowieso moet je het centrum met de auto mijden tenzij het echt niet anders kan. Dan is Hoorn bijvoorbeeld wel te doen maar Amstelveen ook, al is daar geen treinstation maar wel een goede busverbinding naar het station Bijlmer Arena. Je kunt beter 9292.nl gebruiken dan de planner van NS. Maar een half uur van deur tot deur is wel erg krap.
bigbangbernadette schreef:
26-06-2017 14:19
Ik weet niet waarom je nog steeds Almere noemt terwijl geen enkele reageerder daar positief over was, zelfs degene die er zelf gewoond heeft.
Er zijn genoeg andere opties voor steden en dorpen genoemd die een goede OV-verbinding hebben met CS.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven