Werken via uitzendbureau?
dinsdag 27 juni 2017 om 14:46
Ik heb al een aantal jaar een vast contract, maar ben nu aan het rondkijken naar een nieuwe baan omdat ik ga verhuizen. Ik heb daarom twee weken geleden mijn CV online gezet op twee grote vacaturebanken, zodat ik ook makkelijk zou kunnen reageren als ik wat tegen zou komen.
Een dag later werd ik gebeld door een uitzendbureau; ze hadden mijn CV ontvangen (?) en hadden een vacature open staan waar ik geschikt voor zou zijn. Om een lang verhaal kort te maken, het is een enorm leuke functie. Maar ik zit er eerlijk gezegd niet op te wachten om in dienst te zijn van een uitzendbureau.
Wat ik mij afvraag; zijn er hier nog andere opties? Ik sta niet ingeschreven bij het bureau, kan ik tijdens de procedure aangeven dat ik eigenlijk niet in dienst wil bij een uitzendbureau en kijken hoe ze reageren?
En wat zal het verschil zijn met evt langdurig in dienst te zijn van een uitzendbureau ipv bij het bedrijf zelf? De dame van het uitzendbureau probeerde mij uit te leggen dat het een voordeel is voor mij dat je iets van 6 contracten in 3 jaar mag hebben, maar daar zie ik zelf het voordeel nietvan eigenlijk.
Een dag later werd ik gebeld door een uitzendbureau; ze hadden mijn CV ontvangen (?) en hadden een vacature open staan waar ik geschikt voor zou zijn. Om een lang verhaal kort te maken, het is een enorm leuke functie. Maar ik zit er eerlijk gezegd niet op te wachten om in dienst te zijn van een uitzendbureau.
Wat ik mij afvraag; zijn er hier nog andere opties? Ik sta niet ingeschreven bij het bureau, kan ik tijdens de procedure aangeven dat ik eigenlijk niet in dienst wil bij een uitzendbureau en kijken hoe ze reageren?
En wat zal het verschil zijn met evt langdurig in dienst te zijn van een uitzendbureau ipv bij het bedrijf zelf? De dame van het uitzendbureau probeerde mij uit te leggen dat het een voordeel is voor mij dat je iets van 6 contracten in 3 jaar mag hebben, maar daar zie ik zelf het voordeel nietvan eigenlijk.
dinsdag 27 juni 2017 om 14:58
Als een bedrijf een functie specifiek heeft uitgezet bij een bureau dan zijn er afspraken en zal het bureau de opdrachtgever hoe dan ook een factuur gaan sturen. Sommige bedrijven zijn wel bereid om op basis van werving en selectie aan te nemen. Dan betalen ze het bureau in 1 keer een bedrag en kom je direct in dienst. Dit zijn vaak functies die of zwaarder zijn of moeilijk invulbaar zijn.
er is ook nog wel een verschil of je echt op uitzendbasis gaat werken of dat het op basis van detachering is.
er is ook nog wel een verschil of je echt op uitzendbasis gaat werken of dat het op basis van detachering is.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
dinsdag 27 juni 2017 om 15:02
Als je geen werk hebt dan is een uitzendbureau nog altijd een prima middel om bij een bedrijf binnen te komen. Uiteraard kun je altijd tijdens de procedure aangeven dat je niet via het uzb wilt werken, maar waarschijnlijk kom je dan niet in aanmerking voor de functie. Het bedrijf zet vacatures niet voor niets uit bij het uzb.
Ik heb jarenlang via een uzb gewerkt bij 1 opdrachtgever. In de praktijk was het enige verschil dat ik mijn geld van het uzb kreeg. Ik deed hetzelfde werk als collega's die wel bij het bedrijf in dienst waren. De intentie van de lg was ook wel om de uitzendkrachten ook in vaste dienst te nemen, maar dat mocht niet. Ben er uiteindelijk weggegaan omdat er te weinig werk was.
Vraag goed na wat het beleid is van het bedrijf. Is er zicht op dat je uiteindelijk wel bij het bedrijf in dienst kunt of sta je na 3 jaar sowieso op straat.
Een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van hoe hoog jou nood is voor een nieuwe baan.
Ik heb jarenlang via een uzb gewerkt bij 1 opdrachtgever. In de praktijk was het enige verschil dat ik mijn geld van het uzb kreeg. Ik deed hetzelfde werk als collega's die wel bij het bedrijf in dienst waren. De intentie van de lg was ook wel om de uitzendkrachten ook in vaste dienst te nemen, maar dat mocht niet. Ben er uiteindelijk weggegaan omdat er te weinig werk was.
Vraag goed na wat het beleid is van het bedrijf. Is er zicht op dat je uiteindelijk wel bij het bedrijf in dienst kunt of sta je na 3 jaar sowieso op straat.
Een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van hoe hoog jou nood is voor een nieuwe baan.
dinsdag 27 juni 2017 om 15:04
dinsdag 27 juni 2017 om 15:08
Dat ligt ook aan het bedrijf. Voor sommige functies nemen bedrijven alleen maar mensen aan via het uitzendbureau. Dan heeft rechtstreeks solliciteren heel weinig zin. Daarnaast kan het ook nog zo zijn dat de naam van het bedrijf niet eens is genoemd in het gesprek. Ik ben ook wel eens benaderd voor een vacature door het uitzendbureau. Hele leuke vacature, alleen rot-uren. Dus afgewezen door mij, maar ik heb de naam van dat bedrijf nooit geweten.Flowergirl99 schreef: ↑27-06-2017 14:58Je kunt toch gaan solliciteren bij het bedrijf zelf, zonder het uitzendbureau hierbij te betrekken?
dinsdag 27 juni 2017 om 15:31
Het zou kunnen dat deze baan alleen op uitzendbasis wordt vergeven, bij veel bedrijven en instellingen (UWV, DUO etc.) wordt voor ICT en andere 'hogere' functies als artsen en arbeidsdeskundigen rechtstreeks geworven. De administratieve functies op MBO-niveau worden vaak alleen ingevuld via uitzendbureau's. In dat geval heb je de keuze tussen op uitzendbasis werken of helemaal niet. Het voordeel is wel dat je altijd makkelijker vanuit een werksituatie kunt solliciteren dan als werkzoekende (ik bedoel, je hebt dan meer kans om te worden aangenomen) en in het eerste halfjaar kun je heel snel weg. Dat is voor het bedrijf het risico van het inhuren van een uitzendkracht.....
Wat die intercedente probeert te suggereren, dat het voordelig zou zijn om zes korte contracten te hebben binnen drie jaar, is alleen voor henzelf voordelig, zij verdienen er een leuke vergoeding aan. Voor jou als uitzendkracht is het niet voordeliger dan een tijdelijk contract bij het bedrijf zelf. Bij sommige bedrijven worden de medewerkers duidelijk anders behandeld, soms mag je als uitzendmedewerker niet op interne vacatures solliciteren omdat je (ook al werk je er al langere tijd) 'extern' bent en ook als het gaat om het volgen van opleidingen en bijscholing.
Wat die intercedente probeert te suggereren, dat het voordelig zou zijn om zes korte contracten te hebben binnen drie jaar, is alleen voor henzelf voordelig, zij verdienen er een leuke vergoeding aan. Voor jou als uitzendkracht is het niet voordeliger dan een tijdelijk contract bij het bedrijf zelf. Bij sommige bedrijven worden de medewerkers duidelijk anders behandeld, soms mag je als uitzendmedewerker niet op interne vacatures solliciteren omdat je (ook al werk je er al langere tijd) 'extern' bent en ook als het gaat om het volgen van opleidingen en bijscholing.
dinsdag 27 juni 2017 om 16:28
Buiten het uitzendbureau solliciteren bij bedrijf zou ik niet zo snel doen en waarschijnlijk geeft het UZB geen naam wat heel irritant kan zijn. Zo had ik een keer een sollicitatie bij een bedrijf gehad via UZB A. maar was het niet geworden. Week later werd ik benaderd door UZB B. voor een vacature en dat leek verdacht veel op de functie waar ik voor was afgewezen bij UZB A. Dus ik vraag of het het zelfde bedrijf was. "We noemen geen namen mevrouw." en toen vroeg ik het nog een keer aan de hand van het adres en wat voor bedrijf het was want dan wist ik ook genoeg zonder dat de naam genoemd werd. Maar nee ze zeiden echt niks dus heb die vacature uiteindelijk maar afgewezen want ik vond de kans dat het hetzelfde bedrijf was te groot en dan sla je ook een flater als sollicitant denk ik.
dinsdag 27 juni 2017 om 17:54
Ik heb aantal jaar via uitzendbureau gewerkt, maar zou het nu niet meer willen.
Heb nu een jaarcontract ergens anders, en verschillen zijn enorm.
Als uitzendkracht voel je je toch niet helemaal betrokken bij het bedrijf. Ze kunnen makkelijk van je af, fase a duurt bijv 78 weken en kunnen ze je ieder moment op straat zetten. Vabaf fase b heb je pas meer zekerheid. In totaal kan je iets van 5 jaar in dienst zijn voordat je vast contract oid krijgt. Kan een voordeel zijn als mensen met jaarcontracten bijv sowieso geen vast contract krijgen dan kan jij in feite 2x zo lang blijven.
Bij ziekmelding heb je wachtdagen, je krijgt geen bonusregeling oid. Is echt zuur hoor als je collegas met contract wel krijgen.
Qua salaris zou geen verschil mogen maken, maar zijn voornamelijk de arbeidsvoorwaarden wat gewoon stuk minder is. En bijv ook vakantie bouw je op naarmate je langer werkt. Feestdagenuitbetaling hebben ze ook apart systeem voor, dan gaan ze kijken of je die dag daarvoor zoveel keer hebt gewerkt oid.
Heb nu een jaarcontract ergens anders, en verschillen zijn enorm.
Als uitzendkracht voel je je toch niet helemaal betrokken bij het bedrijf. Ze kunnen makkelijk van je af, fase a duurt bijv 78 weken en kunnen ze je ieder moment op straat zetten. Vabaf fase b heb je pas meer zekerheid. In totaal kan je iets van 5 jaar in dienst zijn voordat je vast contract oid krijgt. Kan een voordeel zijn als mensen met jaarcontracten bijv sowieso geen vast contract krijgen dan kan jij in feite 2x zo lang blijven.
Bij ziekmelding heb je wachtdagen, je krijgt geen bonusregeling oid. Is echt zuur hoor als je collegas met contract wel krijgen.
Qua salaris zou geen verschil mogen maken, maar zijn voornamelijk de arbeidsvoorwaarden wat gewoon stuk minder is. En bijv ook vakantie bouw je op naarmate je langer werkt. Feestdagenuitbetaling hebben ze ook apart systeem voor, dan gaan ze kijken of je die dag daarvoor zoveel keer hebt gewerkt oid.
dinsdag 27 juni 2017 om 18:06
Tja, op zich hoeft er niks mis te zijn met werken via een uitzendbureau.
Doe het momenteel ook omdat bij mijn vorige baas geen vaste contracten gegeven werden. Ik moest dus weg. Hier tel je wel volwaardig mee maar ik vind het wel een gedoe met geld per week of per 4 weken krijgen (was altijd maandelijks gewend) en met ziek melden moet je dat 2 keer doen (bedrijf zelf en uitzendbureau).
Qua verdiensten is het prima, verdien hetzelfde als het vaste personeel.
Heb de eerste 6 maanden geen pensioenopbouw gehad, dat vond ik ook minder. Maar ja, het is beter dan in de WW zitten.
Ben nu wel weer aan het solliciteren en heb nu wat dingen lopen (rechtstreeks via bedrijven). Voel ik me denk ik toch beter bij.
Maar wie weet ben jij een ander type en hou je er wel van.
Doe het momenteel ook omdat bij mijn vorige baas geen vaste contracten gegeven werden. Ik moest dus weg. Hier tel je wel volwaardig mee maar ik vind het wel een gedoe met geld per week of per 4 weken krijgen (was altijd maandelijks gewend) en met ziek melden moet je dat 2 keer doen (bedrijf zelf en uitzendbureau).
Qua verdiensten is het prima, verdien hetzelfde als het vaste personeel.
Heb de eerste 6 maanden geen pensioenopbouw gehad, dat vond ik ook minder. Maar ja, het is beter dan in de WW zitten.
Ben nu wel weer aan het solliciteren en heb nu wat dingen lopen (rechtstreeks via bedrijven). Voel ik me denk ik toch beter bij.
Maar wie weet ben jij een ander type en hou je er wel van.
woensdag 27 december 2017 om 01:02
Ik werk nu ook een tijdje via een uitzendbureau er vooral dat je niet weet of en hoeveel uur je elke week werkt is irritant, zo houden ze altijd de macht over je. Geef je aan elke dag te kunnen krijg je 1 dag voor de hele week en heb je eens wat belangrijks staan moet je ineens de hele week werken... Ondanks hetzelfde salaris hoor je toch niet helemaal bij het bedrijf waar je werkt. Als ze je morgen niet meer inplannen is vandaag dus je laatste dag geweest, ze huren je niet voor niks in via een uitzendconstructie.