Onderverhuur
woensdag 28 juni 2017 om 17:21
Mijn zusje is student. Zij leent vanuit DUO ongeveer €1000,- per maand. Helaas moet ze over een maand uit haar studentenkamer. De zoektocht naar een appartement waar je recht hebt op huurtoeslag is nogal een hel geweest.
Ze krijgt van onze ouders maandelijks nog €700,- vanuit haar erfenis. Ze kan het dus makkelijk betalen.
Mijn zusje is meerdere keren afgewezen voor een woning omdat de voorkeur toch uitgaat naar iemand zonder garantsteller.
Ik kan in principe met mijn inkomen makkelijk een appartement voor haar huren. Ik kan een contract opstellen en het appartement onderverhuren. Dan heeft zij een huisje en recht op huurtoeslag.
Ik zit nogal in dubio.. wat zijn de regels mbt onderverhuur? Voor de belasting is het geen probleem maar wat met de verhuurder? Wat zijn de consequenties als ik het onderverhuren verzwijg?
Edit: ik snap de vragen maar haar inkomen en het wel of niet op kamers is niet de reden waarom ik dit topic ben gestart.
Ze krijgt van onze ouders maandelijks nog €700,- vanuit haar erfenis. Ze kan het dus makkelijk betalen.
Mijn zusje is meerdere keren afgewezen voor een woning omdat de voorkeur toch uitgaat naar iemand zonder garantsteller.
Ik kan in principe met mijn inkomen makkelijk een appartement voor haar huren. Ik kan een contract opstellen en het appartement onderverhuren. Dan heeft zij een huisje en recht op huurtoeslag.
Ik zit nogal in dubio.. wat zijn de regels mbt onderverhuur? Voor de belasting is het geen probleem maar wat met de verhuurder? Wat zijn de consequenties als ik het onderverhuren verzwijg?
Edit: ik snap de vragen maar haar inkomen en het wel of niet op kamers is niet de reden waarom ik dit topic ben gestart.
anoniem_209411 wijzigde dit bericht op 28-06-2017 18:21
10.95% gewijzigd
woensdag 28 juni 2017 om 18:17
woensdag 28 juni 2017 om 18:38
woensdag 28 juni 2017 om 18:43
Wat zou je bezwaar zijn?
woensdag 28 juni 2017 om 18:51
Als je onderverhuren verzwijgt en tegen de lamp loopt, dan kan de verhuurder het huurcontract via de rechter laten ontbinden. Ook kan hij/ zij een schadevergoeding vorderen bij jou.
Daarnaast stellen gemeenten vaak eisen aan bij onderverhuur van complete huurwoningen in de vrije sector. Die verschillen per gemeente, houd je je er niet aan, dan wordt het contract ook ontbonden, zelfs bij toestemming van de verhuurder.
Aangezien je zusje zich daar wil inschrijven en jij niet, lijkt de kans dat ze ermee wegkomt mij ongeveer 0%.
Dus behalve bij uitdrukkelijke toestemming: niet doen.
Daarnaast stellen gemeenten vaak eisen aan bij onderverhuur van complete huurwoningen in de vrije sector. Die verschillen per gemeente, houd je je er niet aan, dan wordt het contract ook ontbonden, zelfs bij toestemming van de verhuurder.
Aangezien je zusje zich daar wil inschrijven en jij niet, lijkt de kans dat ze ermee wegkomt mij ongeveer 0%.
Dus behalve bij uitdrukkelijke toestemming: niet doen.
woensdag 28 juni 2017 om 19:24
Dit inderdaad! Iedereen die leent van DUO zou voor de grap eens een terugbetaal proefberekening moeten maken op www.berekenhet.nl
En dan een beetje klooien met de rentestand (iets reeel: 3,5% of zo). Je staat verstelt wat het je kost.
On topic: ik denk dat het in principe niet mag, maar dat sommige verhuurders er wel mee akkoord kunnen gaan.
woensdag 28 juni 2017 om 19:45
Dat waag ik te betwijfelen. De belastingdienst staat ook in no time op de stoep ook al heb je alleen maar een vordering op het geld.vrij-zinloos schreef: ↑28-06-2017 17:45Klopt. Erfenis is officieel nog niet toegewezen. Ze heeft geen vermogen.