Geld & Recht alle pijlers

Onderverhuur

28-06-2017 17:21 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zusje is student. Zij leent vanuit DUO ongeveer €1000,- per maand. Helaas moet ze over een maand uit haar studentenkamer. De zoektocht naar een appartement waar je recht hebt op huurtoeslag is nogal een hel geweest.

Ze krijgt van onze ouders maandelijks nog €700,- vanuit haar erfenis. Ze kan het dus makkelijk betalen.

Mijn zusje is meerdere keren afgewezen voor een woning omdat de voorkeur toch uitgaat naar iemand zonder garantsteller.

Ik kan in principe met mijn inkomen makkelijk een appartement voor haar huren. Ik kan een contract opstellen en het appartement onderverhuren. Dan heeft zij een huisje en recht op huurtoeslag.

Ik zit nogal in dubio.. wat zijn de regels mbt onderverhuur? Voor de belasting is het geen probleem maar wat met de verhuurder? Wat zijn de consequenties als ik het onderverhuren verzwijg?

Edit: ik snap de vragen maar haar inkomen en het wel of niet op kamers is niet de reden waarom ik dit topic ben gestart.
anoniem_209411 wijzigde dit bericht op 28-06-2017 18:21
10.95% gewijzigd
Heb je met een netto inkomen van 1700 euro uberhaupt recht op huurtoeslag? Dat lijkt me niet.
Waarom niet gewoon op zoek naar een andere studentenkamer? Dan hoeft ze ook niet zo'n mega bedrag te lenen.
dat verschilt per verhuurder.
En hoe oud is ze dan? Daar zitten ook nog voorwaarden aan.
Renaissance_ schreef:
28-06-2017 17:23
Heb je met een netto inkomen van 1700 euro uberhaupt recht op huurtoeslag? Dat lijkt me niet.
Studiefinanciering word voor de belasting niet als inkomen gezien. Volgens mij het geld van de erfenis ook niet.
En via onderverhuur dit regelen kan maar zo niet. Zij moet dan echt alleen op het adres ingeschreven staan, anders telt jouw inkomen ook mee. En de vraag is of de verhuurder dat maar zo toestaan.

laat haar als student gewoon een kamer huren, zoals bijna alle studenten.
Renaissance_ schreef:

Geld dat je van duo leent telt niet als inkomen.

Het geld van de erfenis kan wel invloed hebben op huurtoeslag.
Oh mosterd.
Renaissance_ schreef:
Hoezo inkomen.. is lening.
gizzmo-returns schreef:
28-06-2017 17:30
En hoe oud is ze dan? Daar zitten ook nog voorwaarden aan.
23 bijna 24
gizzmo-returns schreef:
En via onderverhuur dit regelen kan maar zo niet. Zij moet dan echt alleen op het adres ingeschreven staan, anders telt jouw inkomen ook mee. En de vraag is of de verhuurder dat maar zo toestaan.

Klopt, ik heb geen intentie om me in te schrijven. Dat is contractueel ook niet verplicht.
vrij-zinloos schreef:
28-06-2017 17:37
Klopt, ik heb geen intentie om me in te schrijven. Dat is contractueel ook niet verplicht.
Maar je moet wel toestemming hebben.
Waarom een appartement en niet een studentenkamer?

De erfenis staat niet op haar naam begrijp ik, want bij een te hoog eigen vermogen ontvang je geen toeslag.
gizzmo-returns schreef:
28-06-2017 17:41
Maar je moet wel toestemming hebben.
Klopt. Vandaar mijn vraag ;)
Je moet toestemming hebben van betreffende verhuurder.. valt hier weinig over te zeggen.
Dahlia74 schreef:
28-06-2017 17:41
Waarom een appartement en niet een studentenkamer?

De erfenis staat niet op haar naam begrijp ik, want bij een te hoog eigen vermogen ontvang je geen toeslag.
Klopt. Erfenis is officieel nog niet toegewezen. Ze heeft geen vermogen.
vrij-zinloos schreef:
28-06-2017 17:42
Klopt. Vandaar mijn vraag ;)
Het antwoord is dus dat dat in principe niet mag, tenzij je uitdrukkelijk toestemming hebt. Per geval verschillend dus.
Renaissance_ schreef:
28-06-2017 17:49
Ok, dat wist ik niet. Dus dan moet ze van 1700 euro rondkomen en krijgt nog huurtoeslag. Dat is lekker luxe.
Ja en ze bouwt een dikke schuld op.. 12000 per jaar exclusief.
vrij-zinloos schreef:
Studiefinanciering word voor de belasting niet als inkomen gezien. Volgens mij het geld van de erfenis ook niet.
Ok, dat wist ik niet. Dus dan moet ze van 1700 euro rondkomen en krijgt nog huurtoeslag. Dat is lekker luxe.
Maar als je 1700 euro hebt per maand kan je toch makkelijk gewoon zonder huurtoeslag iets huren?
Eigenlijk snap ik helemaal niet dat ze zo veel geld leent bij DUO. Je kan met veel minde rondkomen. Op een studentenkamer dat dan weer wel. Maar dat is nou eenmaal je lot als je studeert. Tenzij je dus torenhoge schulden opbouwt.
gizzmo-returns schreef:

Appartementje/ studio is vaak goedkoper dan een kamer, ivm huurtoeslag. Gek genoeg.
MiniMe3 schreef:
28-06-2017 17:51
Maar als je 1700 euro hebt per maand kan je toch makkelijk gewoon zonder huurtoeslag iets huren?
Eigenlijk snap ik helemaal niet dat ze zo veel geld leent bij DUO. Je kan met veel minde rondkomen. Op een studentenkamer dat dan weer wel. Maar dat is nou eenmaal je lot als je studeert. Tenzij je dus torenhoge schulden opbouwt.
Ja lijkt mij ook.. Ik zou eerder minder lenen. En een appartement is vaak niet echt duurder dan een kamer. Alleen zijn ze onder huurtoeslaggrens heel zeldzaam. In de stad waar ik woon.
Luna_ schreef:
28-06-2017 17:48
Ja en ze bouwt een dikke schuld op.. 12000 per jaar exclusief.
Dit. Klinkt echt heel luxe, maar straks heeft ze een flinke schuld.

Ik zou als ik haar was minder lenen en op een kamer gaan zitten. Met een lager leenbedrag en die 700 euro moet dat toch te doen zijn?
Luna_ schreef:
28-06-2017 17:56
Ja lijkt mij ook.. Ik zou eerder minder lenen. En een appartement is vaak niet echt duurder dan een kamer. Alleen zijn ze onder huurtoeslaggrens heel zeldzaam. In de stad waar ik woon.
Klopt! Ze betaald nu €550,- incl internet.

Ze heeft nog wel even te gaan tot ze gepromoveerd is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven