kat vangt vogels

26-06-2017 19:48 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze eerste buiten-kat komt steeds (nu 3x) binnen met een gevangen vogel.
We hebben zijn nagels geknipt en hij heeft een belletje om.
In de winter komt hij met muizen thuis.
Ik vind dit erg vervelend en zielig voor de gevangen dieren.
Iemand tips om te voorkomen dat hij de vogels kan vangen?
ps: binnen houden is geen optie omdat dit een extreem fel diertje is.
Antoon69 schreef:
29-06-2017 14:15
Als het jou geen reet kan schelen wat je kat uithaalt dan moet je ook niet gaan lopen zeiken als iemand anders jouw kat aanpakt. Genoeg liefhebbers van zangvogels in Nederland die met plezier een gehaktbal met strychnine voor m klaarzetten. Nogmaals geen enkele van mijn katten heeft ooit een vogel gevangen.
Denk je dan....
Helemaal zeker weet ik het inderdaad niet maar ik let er goed op en zoek regelmatig de tuin af op resten van vogels. Een van de zwerfkatten die ik onlangs geadopteerd heb loert behoorlijk naar de vogels, Als ik hem een paar keer zou betrappen word hij desnoods gepromoveerd tot fulltime binnenkat.

Ik vind mijn katten heel leuk maar niet ten koste van vogels.
Aaaah nu snap ik het! We hebben een ware vogelliefhebber in ons midden. Nou weet je als mijn kat een vogel vangt en iemand wil daar wat van zeggen, prima. Maar dan zal ik die gene eens duidelijk maken dat mijn kat buiten kan doen en laten wat ze wil ( tot op zekere hoogte natuurlijk) maar dat het me niet interesseert als ze een oh-zo-leuke-zangvogel te pakken heeft. En dat ik zeker niet van plan was, om haar om die reden binnen te gaan houden, want nogmaals jammer voor die vogel maar het is nou eenmaal de natuur.
dnk schreef:
29-06-2017 15:33
Aaaah nu snap ik het! We hebben een ware vogelliefhebber in ons midden. Nou weet je als mijn kat een vogel vangt en iemand wil daar wat van zeggen, prima. Maar dan zal ik die gene eens duidelijk maken dat mijn kat buiten kan doen en laten wat ze wil ( tot op zekere hoogte natuurlijk) maar dat het me niet interesseert als ze een oh-zo-leuke-zangvogel te pakken heeft. En dat ik zeker niet van plan was, om haar om die reden binnen te gaan houden, want nogmaals jammer voor die vogel maar het is nou eenmaal de natuur.
Het is niet de natuur, sterker nog het gejaag van jouw huisdier vernietigt juist de natuur.
In mijn tuin worden helaas heel vaak vogels gedood, eeen broedende merel, 2 prachtige roodborstjes etc.
En twee jaar terug zelfs eekhoorntjes gedood !

Het smoesje dat katten alleen de zieke vogel pakt is ook niet waar. Juist een gezonde broedende merel vind ik in stukken gescheurd op mijn oprit.

Houd je kat op eigen terrein!
tinydancer wijzigde dit bericht op 29-06-2017 15:40
Reden: Typo
0.20% gewijzigd
tinydancer schreef:
29-06-2017 15:39
Het is niet de natuur, sterker nog het gejaag van jouw huisdier vernietigt juist de natuur.
In mijn tuin worden helaas heel vaak vogels gedood, eeen broedende merel, 2 prachtige roodborstjes etc.

Het smoesje dat katten alleen de zieke vogel pakt is ook niet waar. Juist een gezonde broedende merel vind ik in stukken gescheurd op mijn oprit.

Dan is het niet de natuur, ik vind dat mijn kat buiten mag komen en dat daarbij dode muizen en dode vogels horen, dan is dat maar zo.
Summerdance schreef:
29-06-2017 11:03
Misschien lees ik erover heen hoor, maar waar lees jij dat mijn hond loslopende schapen aanvalt, kinderen bijt, en overal stront achterlaat?
O guttegut, ik zal je even uitleggen wat hij bedoelt, want het is te moeilijk voor je om iets op de juiste manier te interpreteren.
Het gebeurt dat honden loslopende schapen of andere dieren aanvallen. En dat hoort niet. Net zo min als dat katten andere dieren aanvallen en doden.
Als honden een keer een konijn achterna zitten, schreeuwt men moord en brand. Wat is het verschil met een kat die een ander dier belaagt en doodt?
Antoon69 schreef:
29-06-2017 14:15
Als het jou geen reet kan schelen wat je kat uithaalt dan moet je ook niet gaan lopen zeiken als iemand anders jouw kat aanpakt. Genoeg liefhebbers van zangvogels in Nederland die met plezier een gehaktbal met strychnine voor m klaarzetten. Nogmaals geen enkele van mijn katten heeft ooit een vogel gevangen.
Precies. Want kattenmensen vinden het heel normaal als hun kat andere dieren doodbijt "want dat is de natuur", totdat hun kat doodgebeten wordt door een hond, terwijl dat ook "de natuur" is.
dnk schreef:
29-06-2017 15:46
Dan is het niet de natuur, ik vind dat mijn kat buiten mag komen en dat daarbij dode muizen en dode vogels horen, dan is dat maar zo.
dan mag ik lijden dat jouw kat een keer een hond zoals de mijne tegenkomt. "dan is dat maar zo".
Nou mijn kat is een keer een hond "als de jouwe" tegen gekomen, en ja daarvoor heb ik bij de dierenarts gezeten, heeft het me bakken vol met geld gekost omdat die hond zo nodig in mijn kat moest bijten. Maar heb ik daarvan iets gezegd? Nee, want mijn kat zat in de tuin van mijn buurvrouw, op haar grond, in het territorium van die hond.

Maargoed, ieder moet lekker doen wat hij/zij wilt. Als jij je kat binnen wilt houden omdat je het zielig vind voor de vogeltjes, lekker doen dan!
iones schreef:
29-06-2017 17:48
Precies. Want kattenmensen vinden het heel normaal als hun kat andere dieren doodbijt "want dat is de natuur", totdat hun kat doodgebeten wordt door een hond, terwijl dat ook "de natuur" is.

dan mag ik lijden dat jouw kat een keer een hond zoals de mijne tegenkomt. "dan is dat maar zo".
Niet alle kattenmensen hoor. Ik ben gek op katten maar het helemaal met jou eens. Belachelijk hoeveel overlast mensen maar normaal vinden. Mijn katten (en andere huisdieren) blijven dan ook op mijn terrein.
Ik vind degene die hier ergens post dat katten niet in de natuur horen vrij hilarisch. Elk dier hoort in de natuur.

En het vergelijk met een hond slaat nergens op. Een hond kan je trainen om niet te doden. En dus heb je als eigenaar de verantwoordelijkheid die training ook te verzorgen. Een kat valt weinig te leren. Was het maar zo want ik zou het vangen om te spelen de kat best willen afleren. Maar helaas. En het binnenhouden van een kat die heel erg graag buiten is, doe ik niet.
dannas schreef:
29-06-2017 21:24
Ik vind degene die hier ergens post dat katten niet in de natuur horen vrij hilarisch. Elk dier hoort in de natuur.

En het vergelijk met een hond slaat nergens op. Een hond kan je trainen om niet te doden. En dus heb je als eigenaar de verantwoordelijkheid die training ook te verzorgen. Een kat valt weinig te leren. Was het maar zo want ik zou het vangen om te spelen de kat best willen afleren. Maar helaas. En het binnenhouden van een kat die heel erg graag buiten is, doe ik niet.
Vind jij dat "vrij hilarisch"? Deze mening is anders iedereen die zich met de natuur bezighoudt toegedaan. We hebben hier in Nederland wel degelijk een verscheidenheid aan diersoorten die hier van nature voorkomen en in evenwicht leven met elkaar. Misschien moet je eens een biologieboek proberen te lezen. Huisdieren horen in de natuur niet in thuis. Op het platteland worden verwilderde katten legaal en fanatiek bejaagd omdat ze anders grote ecologische schade aanrichten.
dannas schreef:

Elk dier hoort in de natuur, dus ook de honden? Ook als zij daar net als katten dieren doden? Meen je dat werkelijk?
Katten en honden horen niet thuis in de natuur om daar wild te doden. Ze vernielen inderdaad het ecosysteem. Er is niet voor niets een grote discussie of de wolf wel of niet terug mag komen in de natuur in Nederland. Ik zie het persoonlijk niet zitten. Onze natuur is veel en veels te beperkt. Katten kunnen geen reeen bejagen, maar ze pakken wel de jonge weidevogels, en jonge hazen en konijnen. Ze maken echt veel kapot. Hier hebben de jagers een schurft hekel aan katten en er zijn er veel die schieten als ze een kat voor hun loop krijgen.

Een kat valt ook wel wat te leren, maar je kunt maatregels nemen om je kat in de tuin te houden. En een hond is niet in alles te trainen, sommige honden zoals de meeste duitse herders wel. Maar veel hondenrassen zijn heel eigenwijs zoals de greyhound achtige, of dashonden.
Ik heb een hond die ik het bijten van katten niet kan afleren, dus ik kan hier geen kat houden.
Antoon69 schreef:
29-06-2017 10:44
Ik zou het ook zeer vervelend vinden als mijn katten vogels zouden vangen. Ik heb 6 katten in mijn leven gehad en er heeft er nog NOOIT een een vogel gevangen (wel muizen als die binnen zaten). Katten die alle vogels of vleermuizen in hun omgeving uitmoorden vind ik onacceptabel en ik vind dat katteneigenaars dit moeten voorkomen en op aangesproken mogen (moeten) worden als het gebeurt. Belletje en puntjes van de nagels knippen (daar zit geen gevoel in) en verder 's nachts altijd binnenhouden (vooral 's ochtends vroeg). Kattenluikje 's nachts op slot. Dat het een natuurlijke drang is en daarom niet voorkomen kan worden vind ik onzin. Zou mooi worden als dat als smoes geaccepteerd kan worden. Je zorgt maar dat het niet gebeurt als katteneigenaar.

Amen!

Ik ben donateur van de Vogelbescherming, omdat de zangvogels in Nederland het moeilijk hebben. Dat zou iedere eigenaar van een moordende kat ook moeten worden, ter compensatie.

Katten komen van nature niet voor in Nederland (althans sinds de middeleeuwen niet meer), dus de bewering dat het uitmoorden van de Nederlandse vogel "nou eenmaal de natuur" is, slaat natuurlijk helemaal nergens op.
java wijzigde dit bericht op 30-06-2017 19:54
0.08% gewijzigd
tinydancer schreef:
29-06-2017 15:39

En dit!
java wijzigde dit bericht op 30-06-2017 19:54
0.20% gewijzigd
dnk schreef:
29-06-2017 15:46

Huh? Dus jij vindt het prima om verantwoordelijk te zijn voor het uitsterven van Nederlandse vogelsoorten, zo lang jij je uitheemse huisdier maar niet hoeft in te tomen? Wat aso zeg.

Hulde aan Johannaknots, die de schade tenminste nog probeert te beperken.
Wat treurig dat je kat dit doet.
Een kat is een huisdier, maar voor katten gelden niet dezelfde regels als voor honden.
Ik heb altijd met veel plezier cavia's gehouden. In de zomer in de tuin, met een hekje rondom het grasveld. Een maand geleden zijn ze uitgemoord door een kat.
Ik mocht de stukjes cavia uit het gaas pulken.
Omdat iemand anders vind dat zijn kat heilig is, en het niet nodig is om hem in eigen tuin te houden, kan ik mijn jarenlange hobby opgeven, waar ik zoveel plezier van had.
Dat vind ik echt heel verdrietig.
En in het begin had ik natuurlijk ook wraak-ideeën, zoals mijn tuin vol lelies zetten, of glas op de schutting. Maar goed, ik ben een dierenvriend en uiteindelijk is het de schuld van de eigenaren.
Wat ik niet begrijp is dat je je kat blootstelt aan alle gevaren van het buitenleven. Een goed afgezette tuin voorkomt platgereden katten, uitstervende vogels, en uit elkaar getrokken cavia's. Maar dit is te veel moeite voor de gemiddelde katteneigenaar.
Maar ondertussen zeker wel hamburgers eten en kipfilets...
Skipper053 schreef:
01-07-2017 18:25
Maar ondertussen zeker wel hamburgers eten en kipfilets...
Hou je veganistische gebeuren graag voor je. Want dit doe je bij ieder topic.
c_est_moi schreef:
26-06-2017 20:41
Het lijkt me juist gevaarlijk voor je kat als zijn nagels geknipt zijn. Hij zal toch proberen in bomen te klimmen, als hij geen grip heeft valt hij..... juist zielig.
Een belletje is ook heel sneu, stel je eens voor dat jij de hele dag geluid en gerinkel om je heen hebt als je je beweegt........
Arme kat ja...
FiIee schreef:
01-07-2017 18:26
Hou je veganistische gebeuren graag voor je. Want dit doe je bij ieder topic.
Is dat zo ja ? Hmmm
dannas schreef:

Nee hoor, er zijn momenten die je niet kan trainen. Voorbeeldje: ooit had ik een hond, dikke maatjes met de kat, sliepen samen in één mand (of eigenlijk met meerdere honden en de kat ertussen) tot er een nestje in aantocht was van de hond.
Nu wist ik donders goed dat een pasbevallen hond -zeker vlak na het werpen- niet te vertrouwen is met alles wat haar pups zou kúnnen bedreigen dus hield ik de kat toen de bevalling begon in een kamer apart.
Met kattenbak, voer en een groot balkon daar moest hij dan maar even bivakkeren tot het hele beschermende van moederhond eraf was.

Vlak na de bevalling, de pups lagen te slapen in de nestkist, alles prima in orde en veilig voor iedereen (dacht ik..) ging ik de honden even uitlaten. Ik deed de deur waar de kat zat op een kiertje en graaide om de hoek naar een trui die daar over een stoel hing. De kat stak snel zijn koppie en 1 voorpoot nieuwsgierig door de deur en binnen een fractie van een seconde zag ik 'flits' en een stuiptrekkende kat. Dood, in z'n nek gebeten door de moederhond. Ging zo snel, ik zag echt letterlijk 'flits' en het was al voorbij.

En dan lette ik dus goed op door de kat apart te zetten een heel eind verderop niet vlakbij het nestje, toen de kat zijn kop door de deur stak duwde ik haar meteen terug met m'n voet maar het was al te laat.
Ik janken en vloeken maar het is inderdaad de natuur, zeker zolang er nog bloed uit de navelstrengen komt is geen dier veilig voor moederhond. Zou niet weten hoe je dat af kan leren, net zoals die kat weleens met een dode muis aan kwam zetten, en zelfs een keer een meeuw(!!) door het huis heen sleepte.

Katten vangen ook niet per definitie oude of zieke vogeltjes, juist de jonkies die met vliegles nog wat onhandig zijn gaan eraan. Kom je vaak niet achter omdat ze ze razendsnel op kunnen eten. Heb het een keer gezien: was stomverbaasd hoe een kat buiten een jong vogeltje met een sprong uit de lucht plukte, poot erop, knauw in z'n nekkie, 3x kauwen en op.
Zielig maar ja het is de natuur. Ook dat jachthonden konijnen, ratten en eenden vangen. Of een duif. Andere honden hebben totaal geen jagersbloed ligt ook aan het ras.
De hond die de kat doodbeet was overigens allesbehalve een jachthond maar vlak na de bevalling moest iedereen behalve ik en mijn zoontje uit de buurt blijven. Zelfs de vaderhond kon een snauw krijgen de eerste 3, 4 weken daarna mocht hij onder toeziend oog van moeders met de pups spelen. Voorzichtig. Deed hij ook, heel voorzichtig: weer dat instinct..

En ja het klinkt afgezaagd maar diezelfde pups zijn grootgebracht op gekookte kip, rundvlees en vis gemengd met rijst en later pas brokjes. Waar ook vlees inzit.
Dus of ik de kip nou koop -al gedood door iemand anders- of moeders vangt een kip: het is toch echt de natuur.

Honden die schapen aanvallen is voor sommige rassen feitelijk ook normaal, je hoort als hondenbaas te zorgen dat je hond de kans niet krijgt om achter schapen aan te jagen maar eerlijk gezegd denk ik ook dat het als je in een dorpje woont kán gebeuren dat een hond ontsnapt en een hele enkele keer gaan ze dan achter schapen aan.
Zelden, voorlopig haalt het nog steeds alle kranten als zoiets gebeurd dus vrij zeldzaam. Katten die vogeltjes vangen of een vijvertje leegvissen: geen nieuws, dat doen katten nou eenmaal..
Katten richten veel meer schade aan dan honden, omdat er zoveel meer katten onbeheerd rondlopen dan dat er honden onbeheerd rondlopen. Mede doordat er veel kattenbezitters zijn die alleen van hun kat houden en veel minder om andere dieren geven.
Wij hebben onze katten in een kattenren, dus op eigen terrein. Ik had ook verwacht dat het jagen niet meer zou gebeuren. Maar de laatste drie maanden hebben ze toch twee vogels en drie muizen mee genomen. Ze eten ze niet op, het liefst spelen ze er binnen mee.

Voorkomen is het toch bijna niet vrees ik. Zelfs mijn vorige poes, een echte binnenkat heeft ooit een vogel gevangen die via een open raam naar binnen was gevlogen.
Dit is gewoon jacht instinct en is niet af te leren. Nagels knippen slaat helemaal nergens op. Maar dat heb je al gemerkt inmiddels, helpt niet. ;-)

Katten worden vaak wel iets meer ingekakt als ze wat ouder worden trouwens.
Wat een vreemde 'natuurliefhebbers' trouwens: de natuur ìs wreed, het is geen fokking Disneyland.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven